Een flinke stijging in het aantal PHEVS die de grens overgaan. Een top 15 na de klik.
Hoewel sommige instanties oogkappen ophebben kun je niet anders constateren dat een groot deel van de in Nederland aangekochte plug-in hybrides (PHEVS) geëxporteerd worden. Zeker dit jaar is een flinke stijging in de export te zien. Dit heeft te maken met het feit dat veel zakelijke rijders sinds 2014 een plug-in hybride reden voor vijf jaar in combinatie met een lage bijtelling. Met het aflopen van de bijtelling zijn de auto’s niet gewenst meer en gaan ze de grens over. Als consument is het simpelweg niet interessant genoeg om een plug-in hybride te aanschaffen. Een treurige ontwikkeling is het wel. De voertuigen zijn veelal met subsidie vanuit de regering aangeschaft. Het utopie was dat de auto’s na hun leaseperiode als occasion aangeboden worden en zo een tweede leven krijgen. Dat tweede leven krijgen ze ook, maar vooral niet in Nederland. Een overzicht, aan de hand van de cijfers van VWE Automotive.
De cijfers tonen de export van januari tot en met september 2019. Daarnaast een vergelijking met januari-september 2018.
15. Volvo XC90 T8 – 31 (+417%)
De lijst trapt af met de XC90 T8. De export is dit jaar tot en met september niet extreem. De XC90 T8 was dan ook een luxe auto en viel zeker niet voor iedereen binnen het leasebudget.
Leverbaar sinds: 2015
14. BMW i8 – 34 (+162%)
De onpraktische sporthybride van BMW ging 34 keer de grens over.
Leverbaar sinds: 2014
13. Volkswagen Passat GTE Variant – 36 (+1100%)
Nu beginnen de cijfers op te lopen. 36 is nog geen extreem getal, maar in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar maar liefst een toename van meer dan 1.000 procent.
Leverbaar sinds: 2015
12. Mercedes-Benz C350 e sedan – 43 (+1333%)
De C-klasse komt tweemaal voor in dit lijstje. Het begint met de sedan. 43 stuks verdwenen uit Nederland tot en met september.
Leverbaar sinds: 2015
11. Porsche Panamera S E-Hybrid – 46 (+2%)
Nog een luxere auto in dit lijstje is de Panamera S E-Hybrid. Het verschil met betrekking tot de export in vergelijking met vorig jaar is minimaal.
Leverbaar sinds: 2014
10. Porsche Cayenne S E-Hybrid – 56 (+75%)
De plug-in hybride Cayenne ging in vergelijking met de Panamera wel meer de grens over, wat tevens een aardige toename is in vergelijking met vorig jaar.
Leverbaar sinds: 2014
9. Chevrolet Volt – 61 (-59%)
Hoe vaak zie jij nog een Chevrolet Volt rijden? De export van dit model is al een tijdje geleden ingezet. Sterker nog. In vergelijking met vorig jaar zijn er tot en met september zelfs minder exemplaren de grens overgegaan.
Leverbaar sinds: 2012
8. BMW i3 Range Extender – 71 (+373%)
De i3 noteert een stijging van bijna 400 procent als het gaat om de export. De Range Extender-versie is al even niet meer verkrijgbaar, maar was in 2014 een geliefd model.
Leverbaar sinds: 2013
7. Audi A3 Sportback e-tron – 99 (+662%)
Een andere populaire leaseauto is de A3 Sportback in e-tron trim. De praktische inzetbaarheid van een A3 in combinatie met aantrekkelijke bijtelling dankzij de e-tron aandrijflijn. Ze gaan dit jaar flink meer de grens over in vergelijking met vorig jaar.
Leverbaar sinds: 2014
6. Mercedes-Benz C350 e estate – 110 (+817%)
En daar is de C-klasse weer. Dit keer de station. De estate was populairder dan de sedan en dan is het ook logisch dat de station meer geëxporteerd wordt.
Leverbaar sinds: 2015
5. Volkswagen Golf GTE – 258 (+427%)
Naast de Passat GTE had je ook de Golf GTE met aantrekkelijke bijtelling. Met 258 stuks schopt de plug-in hybride het tot de top 5.
Leverbaar sinds: 2014
4. Toyota Prius (plug-in hybrid) – 267 (-29%)
Prius, anybody? Zonder voordeeltjes is er maar weinig liefde te vinden voor het model. We zwaaien de hybride uit. De export is wel minder in vergelijking met vorig jaar.
Leverbaar sinds: 2012
3. Opel Ampera – 480 (-32%)
Een vergelijkbaar scenario met de Chevrolet Volt zien we met de Opel Ampera. De meeste exemplaren zijn allang de grens over. Dit jaar verdwenen er tot nu toe nog eens 480.
Leverbaar sinds: 2012
2. Volvo V60 D5/D6 Twin Engine – 1.829 (+126%)
De top twee staat sterk in de cijfers. Het begint met de Volvo V60. Deze plug-in hybride ging meer dan 1.800 keer naar het buitenland. Een stijging van meer dan honderd procent.
Leverbaar sinds: 2012
1. Mitsubishi Outlander PHEV – 3.202 (+208%)
En daar is ‘ie dan. Koning PHEV en ook koning export. De Mitsubishi Outlander PHEV. Een auto die is uitgegroeid als toonbeeld van het subsidie tijdperk als het gaat om plug-in hybrides. Een stijging van ruim 200 procent in de export. Meer dan 3.000 exemplaren zijn tot en met september van dit jaar geëxporteerd.
Leverbaar sinds: 2013
jupke zegt
Het was eigenlijk de bedoeling dat Nederland een beetje groener ging rijden. Dit is nadat de bijtelling er vanaf is helemaal mislukt. Zoals alle dingen waar de overheid zich niet bemoeit.
smijsie zegt
@jupke: 9 vd 10 hebben zelden een stekker gezien. Wel is er erg veel geld in gepompt door diezelfde overheid.
Robert zegt
@smijsie: in elke ‘schone’ auto die onder de huidige regeling (4% bijtelling over 50.000 euro fiscale kostprijs) wordt over een looptijd van vier jaar ongeveer driekwart van die aanschafprijs uitgekeerd als subsidie.
Ter vergelijking: voor een bedrag van tussen de 2000 en 2500 euro kun je zeker de helft van alle benzineauto’s op lpg laten rijden -óók de oudere auto’s. Datzelfde gas waarvan de oliemaatschappijen elk jaar miljoenen kubieke meters als ongewenst bijproduct affakkelen bij de winning zowel als de raffinage van aardolie. Gas, wat je óók als alternatief voor benzine kunt gebruiken, als huishoudbrandstof of voor industriële energiebron. Maar daar hoor je GroenSlinks niet over.
flutterby zegt
@RRRobert: dan maken we van dat LPG toch stroom voor mijn BEV en blazen we de CO2 uitstoot direct de kassen in. Als je de warmte ook nog gebruikt kan je bijna volledig rendement halen uit de rest product terwijl in een brandstofauto veel verloren gaat. Mijn BEV komt verder op een liter LPG dan een Prius.
911targa zegt
@flutterby: voor jouw BEV kappen we bomen, maken er houtsnippers van en verbranden die om er elektriciteit van te maken. Of we stoken nog wat kolen op.
Veel groene kilometers toegewenst en fijn dat je zo begaan bent met het milieu.
flutterby zegt
@911targa: dat kan prima klimaat neutraal. Echter jou auto rijdt dankzij een onderdrukkend regime wat niet alleen het milieu schaad, maar ook de mensenrechten van hele bevolkingsgroepen.
nietcreatief zegt
@rrrobert: Miljoenen? Rusland fakkelt al 35 milJARD kuub per jaar af. De VS zo’n 8 miljard ofzo..
Zo enorm zonde.. schiet maar de lucht in, te weinig klanten voor dat gas om het economisch terug te winnen en elektriciteit is er in de buurt zo goedkoop, of afnemers zo ver weg, dat een krachtcentrale om al dat gas op te eten teveel moeite is -_-;
Robert zegt
@nietcreatief: jij zegt het, economisch niet rendabel, dus dan gooien ze het maar weg. En dáár zouden overheden dus een grote rol in kunnen spelen, de EU voorop.
Maar ik heb het (hier) al vaker gezegd; ons milieubeleid wordt hier gevoerd op basis van onderbuikgevoelens en bühnepolitiek, niet zo zeer op rationele argumenten en wetenschappelijk onderbouwde feiten. En over dertig jaar komen we er met het schaamrood op de kaken achter hóe ontzettend stom we bezig zijn geweest.
nietcreatief zegt
@rrrobert: Tja ehh.. EU voorop? Europa is in de meeste uitstoot vormen maar een rommelaar in de marge. Dus in de eigen markt is, op wereldschaal bekeken, weinig te halen.
Grote klappen(milieu/ uitstoottechnisch) zijn er wel te maken door te stoppen met importeren uit China, India, VS, Afrika nou ja noem ze maar.
Alleen dan hebben we in Europa eigenlijk bijna geen spullen meer want het overgrote deel van de maak industrie is naar China verkast omdat er daar niet zo moeilijk gedaan wordt over milieu of arbo
flutterby zegt
@nietcreatief: waarom maken ze er geen waterstof van?
nietcreatief zegt
@flutterby: Dan heb je methaan dat niemand hebben wil omdat het niet economisch te transporteren is. Bouw je een dure installatie om 60% van de energie die erin zit weg te gooien (verwijderen van de C-tjes in een kraker) en heb je vervolgens waterstof op de fakkel staan omdat niemand het hebben wil want het is niet economisch te transporteren.
flutterby zegt
@jupke: deze subsidie heeft wel ervoor gezorgd dat Nederland overal laadpalen heeft. Bijna geen enkel land heeft zo een goede dekking. Daar gaan de betaalbare EV rijders van nu en in de toekomst zeker van profiteren.
jupke zegt
@flutterby: ik ken geen particulier die een Elektro auto rijdt! Jij wel?
leandro zegt
@jupke: toevallig, nog niet volledig elektrisch. Maar mijn broer kijkt nu naar een outlander PHEV. Ze hebben een laadpaal voor de deur, zijn vriendin (die erin gaat rijden) kan bij haar werk gratis opladen (elektrisch haalbaar) en er is een tweede op komst. Al met al geen slechte investering. Die dingen zijn namelijk best goedkoop. Zelf ben ik wel geïnteresseerd in een golf gte of Audi A3 etron. Ook goedkoop dagelijks naar mijn werk maar geen range stress op vakantie.
bischero zegt
@jupke: zwager, Tesla 3
dick1980 zegt
@jupke: ik, X
flutterby zegt
@jupke: twee van de zes die ik ken zijn particulier.
911targa zegt
@flutterby: en als het waterstof wordt, is het “a waste of money”. Nou ja…..maakt het uit? Toch?
flutterby zegt
@911targa: Nee hoor, waterstof is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Echter in een personenauto hoort het niet thuis.
rulefollower zegt
Al deze auto’s vielen onder de KIA, MIA en VAMIL. Dat heeft de schatkist enorm veel geld gekost. Dachten ze in hun naïviteit in Den Haag nu echt dat ondernemers niet konden rekenen en deze auto’s zouden houden tot ze opgereden waren? Den Haag heeft in ieder geval niet voor een aansluitend programma voor tweedehandsjes voor particulieren gezorgd. Dit kon je op je vingers natellen.
Disclaimer: ik heb zelf ook aan het subsidiefeest meegedaan.
kobus1967 zegt
@rulefollower: ik ben zo’n ondernemer die hem wel oprijd, altijd goedkoper dan een nieuwr auto.
Voor ZZP-ers word de bijtelling namelijk nooit hoger dan de werkelijke kosten.
Afschrijving heb ik niet meer dus ik tel alleen het onderhoud, de verzekering, de wegenbelasting en de brandstofkosten bij.
Totaal zo’n 3000 euro per jaar.
Plus 1,5 % btw vereffening wat ongeveer gelijk is aan de btw die ik aftrek.
kappenou zegt
@kobus1967: hoezo heb jij geen afschrijving meer?
Heb je hem prive gezet? Want zakelijk betaal je toch nog bijtelling?
Als je hem prive zet betaal je met belast loon en als je hem zakelijk rijdt de bijtelling?
Kan je dan niet beter een elektrobak halen en met 4% rijden en alles afschrijven?
vaakbenjetebang zegt
Het gebrek aan een ‘opvolgregeling’ om de particulier na afloop van de leaseperiode in die gesponsorde hokken te krijgen is wel schrijnend. Niks mis met een fiscale stimulans om verandering in gang te zetten, maar zeg dan niet alleen A maar ook de rest van het alfabet. Zo exporteer je alleen maar geld en je bereikt je doel niet. Lekker gewerkt, pikken!
potver7 zegt
@vaakbenjetebang: Het had heel simpel kunnen zijn: export van gesubsidieerde auto’s financieel onaantrekkelijk maken. Dan worden ze vanzelf interessanter op de tweedehands markt.
vaakbenjetebang zegt
@potver7: Helemaal met je eens. Het hàd makkelijk kunnen zijn… Het is ook niet zo alsof dit mechanisme al enkele jaren bestaat, het volgt keurig de subsidieregelingen. Je zou zeggen dat iemand dat een keer in de smiezen krijgt op zo’n ministerie, maar ja…
flutterby zegt
@potver7: dat mag niet van Europa. Ze hadden de MRB vrijstelling gewoon moeten verlengen voor benzine plugins en de energiebelasting op openbare laadpalen moeten verlagen.
De V60 reed goedkoper op diesel dan op elektriciteit uit een openbare paal..
karhengst zegt
@flutterby: De overheid mocht ook geen BPM heffen. Ze zijn daar creatief genoeg wanneer de particulier te naaien valt, maar wanneer er een groot bedrijf als een handjevol leaseboeren nadeel van zal ondervinden dan doen ze of hun neus bloedt.
leandro zegt
@vaakbenjetebang: je krijgt 50% korting op je wegenbelasting en als je oplaad rijd het een stuk goedkoper dan benzine.
sollie1984 zegt
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat dit ook gebeurt bij de EV’s . Na 5 jaar verdwijnt meer dan de helft naar het buitenland.
flutterby zegt
@sollie1984: mijn afgeschreven onderhoudsvrije BEV gaat na 5 jaar gewoon naar privé hoor! Zeker met de aangekondigde verlaging van de energiebelasting op stroom voor particulieren.
sollie1984 zegt
@flutterby: dit is uit een onderzoek gebleken (kan helaas de bron niet meer vinden). So don’t shoot the messenger.
flutterby zegt
@sollie1984: nou dan zet ik hem maar vast te koop. Ik kan natuurlijk niet tegen een onderzoek in gaan.
sollie1984 zegt
@flutterby: wat jij doet moet je zelf weten. Ik heb nergens geplaatst dat dit voor alle EV’s geldt. Je neemt dit blijkbaar zeer persoonlijk omdat je ontzettend fan bent van EV maar je kan je voorliefde voor batterij ook overdrijven. Ik ben geen fan van EV. Liever een M5 dan een Tesla. En wat dat onderzoek betreft, zo blijkt maar dat niet iedereen fan is van EV en dat de meeste het doen voor het geld!
flutterby zegt
@sollie1984: het was natuurlijk maar een grapje, maar er is geen onderzoek dat de toekomst kan voorspellen. Wat nu te koop is was er drie jaar geleden nog niet, toen stond de techniek in een hele andere fase.
retetikker zegt
Zijn er ook percentages export van het totaal aantal geleverde auto’s? Deze cijfers zeggen eerlijk gezegd vrij weinig…
flutterby zegt
@retetikker: inderdaad, gewoon een sensatielijstje. De Volvo snap ik wel, maar de Outlander is een prima auto voor de particulier.
jaromir zegt
Erg zonde, daar de phev door particulieren juist meer tot hun recht komen door de weinige km’s dan bij bedrijven (km vreters)
Tevens als je rekent over hoeveel kapitaal dit gaat… echt om te janken dat er geen goede opvolging gegeven wordt aan deze gesubsidieerde bakken waar nu onze buurlanden van profiteren
rulefollower zegt
@jaromir: hopen op veel oostenwind.
galant zegt
Ik snap ook werkelijk niet waarom er niet een exportboete op dit soort auto’s wordt gelegd. De overheid steekt er geld in om het wagenpark groener te krijgen en deze centen verdwijnen vervolgens de grens over. Laat degene die hem exporteert dan ook maar een stuk van die subsidie terugbetalen.
En mag mijn reactie nu eindelijk weer eens automatisch goedgekeurd worden?! Jaren na mijn relletje met @Jaapiyo is het wel genoeg geweest toch?!
phaeton zegt
Zou dolgraag een V60 D6 willen stekkeren woon-werk en daarbuiten lekker dieselen, maar als er in twee jaar bijna 3.000 zijn geëxporteerd dan verklaart dat waarom er slechts één handvol te koop staan zonder zwart interieur.
xjs678qr zegt
4-5 jaar geleden, dat was de vorige regering. Daar heeft de huidige niets mee te maken, dus waarom moeten zij het gelang betalen voor hun voorgangers?
ROFL, ik kan zo op een partijlijst :-D
neleev zegt
@xjs678qr: rofl?
outlook zegt
Overheid kijken we even mee…?! Het beleid is volkomen gefaald hier, zo reed 95% louter op benzine/diesel, blijkt nu ook nog eens dat deze zogenaamde milieu gunstig auto’s 0,0 bijdrage leveren aan het vergroenen van ons wagenpark…
Houd mijn hart vast voor als zo meteen al die EV’s uit de leasemarkt komen (bijv Tesla model S)
Jammer van de Volvo’s maar die foeilelijke Outlanders zal ik zeker niet missen
tinustussengas zegt
Ze gaan over de grens met grote getallen, maar welke landen importeert ze dan of waar vinden ze het wel interessant om 2de hands Hybrides te rijden?
autopetje zegt
@tinustussengas: goeie vraag. Daar ben ik ook benieuwd naar. Iemand ?
ronaldotour zegt
@autopetje: Mijn Prius plug-in heb ik zelf aan een Roemeen verkocht. Er zijn daar veel voordelen blijkbaar. Particulier raakte ik hem in Nederland niet kwijt.
Dizono zegt
Tja, zo’n tweederde van al onze leaseauto’s gaat na afloop van het contract naar het buitenland. We kopen hier particulier nou eenmaal andere auto’s dan we zakelijk rijden. Het is eigenlijk pas nieuws als die tweederde ruimschoots wordt overschreden.
Dutchdriftking zegt
Eigenlijk is dit heel goed toch? Wij rijden vervuilend 80 km/h op de snelweg (binnenkort als het aan Jesse ligt) en in Duitsland kan men met de geïmporteerde hybrides lekker onbeperkt blazen.
ghost zegt
Vond de woorden van @Wouter ook mooi bij BNR de nationale autoshow in gesprek met dat mokkel van Athlon; “ja, wordt massaal geëxporteerd ..”
En dat mokkel maar ontkennen. Ach ja cijfers liegen er niet om..
flutterby zegt
@ghost: deze cijfers zeggen enkel dat er dit jaar meer geëxporteerd worden dan vorig jaar. Misschien dumpt iedereen wel zijn Outlander omdat 4% voor de komende 5 jaar willen en kan de Nederlandse tweedehands markt deze piek niet aan. Ten slotte is de vraag naar riante SUVs van Japanse makelij niet erg groot.
rotjeknor66 zegt
Tja ik heb zelf prive de V60 D6 en met mijn woon werkverkeer 70km per dag, en prive kilometers kom ik gemiddeld 1200km ver op 1 tank diesel en elke dag netjes laden. Het is relatief goedkoop rijden, en ook een aardige sleeper, de mijne is door Polestar iets gekieteld en tikt 300pk en 670Nm aan in power mode. Geen slechte cijfers. Ik snap de reacties van diesel en partikulier nooit zo, dit vermogen en dan gem 1:23 a 24 rijden word met andere auto’s een knappe uitdaging. Ok het is geen bochtenridder maar het merendeel knal je toch op de snelweg. Ben het wel eens hier dat de overheid compleet de weg kwijt is qua autobeleid het zwalkt alle kanten op en word alleen maar slechter, en verkloot de hele markt, maar ja als er een onbetrouwe partner is, dan is het de overheid wel….
auto62 zegt
Voor de gewone werknemer is het gewoon minder belasting betalen, netto meer overhouden ( wat is daaraan mis) , voor de zelfstandigen/ondernemers is het wel subsidie. Allemaal uitgedokterd door onze slimme ambtenaren in Den Haag. Je bent een gek als je niet terugpakt wat van jou is. Ze stelen en beloven al genoeg in Den Haag