Het kan toch niet zijn dat een 14 aar oude auto marktleider is?
We beginnen dit artikel met een klein beetje context. In de VS zijn Muscle Cars een bijzonder stukje cultureel erfgoed. Auto’s met briljante styling, extreem krachtige motoren en een acceptabel prijskaartje. Het gekke is, ze zijn maar eventjes geproduceerd. Het begon in 1964 (de eerste Pontiac Tempest Le Mans GTO) tot 1972-3 (de eerste oliecrisis). Toen was het over en uit.
Sommige namen bleven in productie, maar het was geen schim van wat het was. De Camaro, Firebird en Mustang waren behoorlijk afgegleden tot gecastreerde ponycars. In 2004 introduceerde Ford de nieuwe S-197-generatie van de Mustang. Dat zorgde ervoor dat de Amerikaanse fabrikanten weer het oude recept op gingen pakken. De nieuwe Mustang was een enorm succes en GM (Camaro) en Chrysler (Challenger) konden niet achterblijven. Dit resulteerde in de nodige trio-tests, waarbij de Camaro over het algemeen won, de Mustang tweede was en de Challenger derde.
14 jaar oude auto is marktleider
Qua verkoopcijfers was het echter de Mustang die verreweg het meest populair was. De Camaro was steevast tweede en de Challenger bungelde onderaan. Op zich wel logisch, want de Challenger was bijvoorbeeld níet als Cabrio te krijgen. De prijs-kwaliteit verhouding van de Ford is erg goed en de Camaro staat op verreweg het meest hoogwaardige platform. Daarbij zijn in de tussentijd de Mustang (zesde S550-generatie) en Camaro compleet vernieuwd, terwijl de Challenger af en toe een marginale update krijgt.
En zien we dat terug in de verkoopcijfers van 2021? Driewerf nee! De Dodge Challenger is namelijk de best verkochte auto in zijn klasse. Afgelopen jaar werden er 54.314 exemplaren van verkocht. Daarmee is de auto succesvoller dan de Mustang, waar er 52.414 van over de toonbank gingen. De Camaro is totaal niet populair: slechts 21.893 exemplaren werden daarvan verkocht.
Altijd de nummer 3
Hoe kan een 14 jaar oude auto dan ineens marktleider zijn? In de VS maakt men nu de grappen dat de Challenger zó old-school is, dat ze geen last hebben van chiptekorten. De Challenger was altijd de nummer 3, maar in 2017 was de Challenger de Camaro voorbij. Het enorme succes dat de Mustang ooit was, is er niet meer. En nee, dat komt niet door de Mustang Mach-E, maar simpelweg omdat het model na zijn tweede facelift een beetje op leeftijd is geraakt. De Mustang heeft er dus meer last van dan de Challenger.
Volgens Dodge komt het zelf doordat de Challenger een cult-auto is geworden voor de liefhebber. Dat niet alleen, de meeste Challengers worden gebouwd op bestelling, in tegenstelling tot kiezen uit de voorraad. Bij Dodge zijn er enorme veel manieren om je auto samen te stellen, terwijl dit bij de concurrentie erg beperkt is. Ook is de Challenger de meest authentieke van de drie. In tijden dat auto’s meer op elkaar gaan lijken en milieuvriendelijker worden, is de Challenger een ouderwets statement. Met fabrieksgarantie, dat dan weer wel.
Via: Automotive News.
MrHyde zegt
Misschien ook wel omdat deze met de dikste V8 te krijgen is af fabriek?
sportabgasanlage zegt
Ik heb de Challenger altijd de gaafste van de 3 gevonden. Heb er een keer in mogen rijden. Was ook meteen genezen. Ja, het geluid is bruut en verslavend, maar wat een slecht afgewerkte auto verder zeg. Vooral het interieur. Amerikanen praten dat goed door te zeggen “that’s retro man, a muscle car doesn’t need a fancy luxury modern interior. It just needs to be functional”.
Gelukkig in NL toch onbetaalbaar vanwege het milieu en zo…
flutterby zegt
@sportabgasanlage: Amerikanen hebben een hele andere voorkeur in interieur. Zo wordt het interieur van Tesla daar als luxe gezien maar hier niet.
rolov zegt
@sportabgasanlage: hij is goedkoop in de vs en daarom is dat natuurlijk. Hier is dat niet te verkopen als je voor hetzelfde geld een m3 bv hebt
Richmond zegt
@sportabgasanlage: in Amerika hechten ze daar minder waarde aan dan in Europa.
Niels zegt
@sportabgasanlage: Als je dan direct genezen bent verkies je inderdaad blijkbaar afwerking boven rijgenot. Heb in het verleden een aantal Muscle Cars gehad (nu een C5 idd) en tuurlijk de paneeltjes en kiertjes zijn allemaal niet zo strak in lijn als een Duitser maar heb me er echt nooit aan geërgerd zodra ik het pedaal naar beneden drukte… Vaak valt het overigens echt wel mee ook, nogmaals kan mij echt niet voorstellen dat er maar één eigenaar is van een Challenger die baalt van een naadje extra hier en daar, daar is het genot veeel te groot voor.
sportabgasanlage zegt
@niels nee hoor, ik verkies niks. Ik heb nu zowel rijgenot als goede afwerking: een Porsche 981 met ongeblazen 6-cilinder boxer.
Toegegeven, het karakter van zo’n Amerikaanse V8 is totaal anders, maar qua rijgedrag en afwerking staat Porsche op eenzame hoogte in vergelijking met de genoemde 3.
notsobig zegt
@sportabgasanlage: Iets andere prijsklasse ook, is het niet? Iets met appels en peren?
sportabgasanlage zegt
Het scheelt wel iets, maar ook niet de wereld. Een Amerikaanse V8 uit dit rijtje, goed onderhouden en een acceptabele km-stand, bouwjaar vanaf 2015, kost tussen de 35 en 45K
Een vergelijkbare 981 (qua bouwjaar en kmstand) kost tussen de 40 en 50K.
Maar dat verschil is het mij wel waard.
Turbo S zegt
@notsobig: niet dat ik heel erg veel weet van Amerikaanse tweedehands auto prijzen (in Nederland hebben we het toch over) maar volgens mij valt dat ook wel mee hoor. Ik denk dat het verschil in karakter wat @sportabgasanlage zegt groter is dan het verschil in prijzen.
Niels zegt
@mercedesbenze350cdi: Prijzen vallen in Nederland uiteraard tegen vanwege de BPM, alleen iemand die een Porsche zoekt eindigt niet met een Challenger en vice versa, wat dat betreft dus weldegelijk appels en peren…
ttr6 zegt
Leuk voor FCA. Misschien hebben ze in de USA een paar tips aan concerngenoot Alfa, zodat de Giulia hier ten lande ook marktleider kan worden?
Dutchdriftking zegt
@ttr6: of een 159 opnieuw lanceren…
Dutchdriftking zegt
Helemaal terecht. Slecht onderstel en beroerde afwerking, maar de looks en het geluid maken alles goed.
PunicaOase zegt
Van de Mustang moet je echt wel een dure nemen met een goede uitlaat wil het lekker rijden en klinken. De Camaro klinkt wel top, maar is qua design wat te veel ‘transformer’/kinderachtig. De Challenger doet alles gelijk goed.. het meest ‘badass’ van de drie.. en meeste ruimte: voor velen niet onbelangrijk.
turbotoll zegt
De Coyote V8 van de Mustang is voor veel Amerikanen te complex en te “Europees”. Daar “kun je niks meer mee doen”.
Hele generaties zjjn in de jaren ’80 en ’90 opgegroeid met ShitBoxHonda’s en afgeknepen smog-motoren terwijl de muscle-cars van weleer steeds duurder en onbereikbaarder werden. Niet gek dat zo veel Amerikanen nu hun kans nemen om (nog) Detroit Muscle aan te schaffen.
E34M5Touring zegt
Hoeveel daarvan zijn rentals?
Donstil zegt
Dat is van alle drie wel te zeggen. Met als koploper de Mustang.
frank2b zegt
Alledrie leuke wagens om eens te huren.
timt76 zegt
Zelf in de US gewoond en na lang wikken en wegen in plaats van de challenger een mustang GT convertible meegenomen naar Nederland met Roush einddempers, luchtfilter en geflashed. Heerlijk genieten in de zomer met open dak en 450pk😎
petroldrinker zegt
Zal vast ook te maken hebben met het feit dat ie de dikste motor van allemaal heeft en nog lekker te leveren is voordat ze wss ook die autos afslachten onder het mom van “goed voor millieu” en meer van die onzin