We kennen Volvo, Renault en Mercedes-Benz als fabrikant van zowel personenwagens als vrachtauto’s, maar die lijst is vele malen langer.
Kijken we naar het huidige aanbod van vrachtwagens in Europa, dan is het aanbod beperkt. Behalve bovengenoemde merken heb je verder nog DAF, MAN, Scania en Iveco. In de Verenigde Staten zijn er nog merken als Kenworth, Mack en Freightliner, maar het merkenaanbod is nog een stuk kleiner dan bij personenauto’s. Niet vreemd, als je bedenkt dat ook de afzetmarkt een stuk kleiner is, terwijl de ontwikkelingskosten voor vrachtwagens de afgelopen decennia alleen maar zijn gestegen door technologische ontwikkelingen. Veel vrachtwagenmerken maken tegenwoordig dan ook deel uit van een groter concern. Volvo AB is bijvoorbeeld de eigenaar van Renault, Mack en Volvo, Paccar heeft Kenworth, Peterbilt en DAF, terwijl Scania en MAN onder de vlag van Volkswagen AG vallen. Mercedes Benz lijkt nog de enige écht zelfstandige vrachtwagenfabrikant.
Vroeger was dat heel anders. Niet alleen waren er veel meer automerken, veel van deze merken hadden ook een of meerdere vrachtwagens in het assortiment. Van lichte trucks van Citroën tot aan het gamma zware trekkers van Alfa Romeo en Lancia. Daarnaast zijn sommige fabrikanten die wij enkel kennen van personenauto’s op andere markten ook actief in de vrachtwagenbranche. Zo verkoopt Volkswagen in Zuid-Europa de Constellation en kun je in Zuid-Korea nog altijd een Daewoo-trekker krijgen.
Onderstaand overzicht is overigens verre van compleet, maar laat vooral een aantal bekende automerken zien. Er waren ook veel kleine en minder bekende fabrikanten die zowel personenwagens als vrachtwagens bouwde. Denk bijvoorbeeld aan Tatra, Delahaye, Hotchkiss, Unic, Pegaso, Horch, Panhard en Morris. Een bijzondere vermelding voor de hieronder getoonde Ford Transcontinental. Deze werd ontworpen door Ford Europa en behalve in Engeland ook in eigen land gebouwd. Mocht de truck je bekend voorkomen, Ford bouwde de Transcontinental vrijwel volledig uit bestaande onderdelen, waaronder een cabine van Berliet, die ook door Renault gebruikt werd.
Alfa Romeo
Austin
Chevrolet
Citroën
Daewoo
Fiat
Ford
KIA
Lancia
Mazda
Mitsubishi
Nissan
Toyota
Volkswagen
autodrop zegt
Wauw die Chevy!
drdre1 zegt
@autodrop: geweldig ding idd. Ik zag dat model voor het eerst in de game Mafia II. Lijkt alsof ze de stuurcabine van een ’30´s pickup hebben gepakt en verticaal hebben uitgerekt. :-P
rikus zegt
@autodrop: Heel gaaf. Mijn werkgever heeft er één. Gewoon, voor de lol. En staat vooral stof te verzamelen in een loods bij een vestiging van ons. Helemaal fris, alsof ie net uit de fabriek is gerold. Een stoffige fabriek, dat wel.
blacksquad zegt
Volvo?
Dizono zegt
@blacksquad: Heb je de tekst (of tenminste het intro) gelezen toevallig?
Author zegt
@dizono: lezen? Wasdat?
blacksquad zegt
@MauritsH: Zolang Casper gevraagd wordt om de videos te presenteren mag je van de lezers ook geen perfectie verwachten..
Author zegt
@blacksquad: Maar jij bent zo te zien helemaal geen lezer?
blacksquad zegt
@MauritsH: Auw! Sinds dag 1 al trouw fan van de site..
blacksquad zegt
@Dizono: Excuus over de eerste zin heen gelezen ? Neemt natuurlijk niet weg dat ze er gewoon als bonus bij mochten Dinozo!
jimyb zegt
@Dizono: volvo staat er in,maar Iveco ? Gaaf artikel verder ;)
bmwm3gtr zegt
@blacksquad: Das het beste!!!
406_v6 zegt
Die Ford’s werden destijds geassembleerd in Amsterdam.
406_v6 zegt
@406_v6: en die Fiat’s zag ik in m’n jeugd ook nog wel eens rijden
toniominestrone zegt
@406_v6: Ik vond de velgen van die Fiat vrachtwagens er altijd fraai uitzien.
nelissaab zegt
@toniominestrone: Dat was voor menig chauffeur / monteur onderweg ook heel fijn, die zware Trilex velgen… Verder een erg leuk artikel!
roppp zegt
@toniominestrone: ja die hadden hele aparte opbouw.
raymster zegt
Kijk, nog een echte ouderwetse trucker achter het stuur van de Ford!
vonklausenburg zegt
Wat een gedrocht die VW! Totaal uit proporties, lijkt eerder of ze maar wat hebben gedaan.
moveyourmind zegt
@vonklausenburg: Kan je nagaan, dit is nog één van hun betere trucs…
sportevo zegt
Voordat het werd opgenomen onder de FIAT/Iveco vlag had je ook nog het Italiaanse merk OM.
OM bouwde zowel vrachtauto’s als (race)auto’s.
Hoort ook tussen deze lijst vind ik.
Dizono zegt
@sportevo: Goeie. Tijdens de Mille Miglia mag traditiegetrouw een OM als eerste starten omdat dat merk afkomstig is uit startplaats Brescia.
roppp zegt
@Dizono: iveco is volgens mij een samengaan van Fiat, OM en het Duitse Deutz en volledig in handen van de Fiat groep. Als ik kijk naar die Alfa vrachtwagen, zou het mij niet verbazen als die ook gewoon door Fiat werd gebouwd met een ander grilletje.
LaLancia zegt
Iveco is eigenlijk de ‘opvolger’ van Fiats eigen vrachtwagenactiviteiten, gecombineerd met die van Alfa Romeo, Lancia, OM, UNIC, en Magirus-Deutz. Dus in zekere zin maakt Fiat nog steeds vrachtwagens, alleen dan onder een andere naam.
henkhupelschoten zegt
@LaLancia: ben vorig jaar bij magirius geweest, worden nu alle brandweer wagens gebouwd. Heel mooi om te zien.
lincoln zegt
Merkwaarde verkwanselen ..
Dat is het ..
En niet anders ..
Arnoud zegt
Isotta Fraschini.
nopetrolnofun zegt
Kia kan niet eens auto’s maken, laat staan een vrachtwagen…
roppp zegt
-edit: je hebt gelijk, maar het mag wel wat subtieler-
monte zegt
Rijdt/reed die Volkswagen ook echt rond?
henkhupelschoten zegt
@monte: ik heb die krengen zelfs een keer in Duitsland zien rond rijden.
jimyb zegt
@monte: voornamelijk in Zuid Amerika, voor die markt zijn ze toen der tijd gecreëerd.
Freewarefreak zegt
@jimyb: Yupz, deze Constellations rijden in Argentinië en Brazilië e.d.
thefmanl zegt
Tata is ook een grote vrachtwagen bouwer tegenwoordig. Waren jullie even vergeten erbij te melden
SimonMc zegt
@thefmanl: Tata of Tatra?
Esprit_de_Flandre zegt
@simonmc: Tata. Tatra is allang niet meer groot. Gebruiken Renault- en DAF-cabines tegenwoordig, want die dingen zagen er echt oubollig uit tot een paar jaar geleden…
jeppie zegt
Kamaz en Tatra zijn hier vast wel te krijgen, maar niet gemakkelijk.
nelissaab zegt
@jeppie: vooral Tatra tegenwoordig. De nieuwe Phoenix bestaat bijvoorbeeld uit een Tatra chassis inclusief assen, maar de aandrijflijn en cabine van een DAF CF. Deze auto’s zijn hier in de buurt bij menig grondwerker al in gebruik genomen.
kilum zegt
Die alfa ziet er lekker uit zeg. Ik zou dat best willen hebben en ombouwen tot camper.
Dutchdriftking zegt
Mooi verhaal. Overigens doet Volvo naast vrachtwagens en personen auto’s ook in schepen, graafmachines en shovels, dumptrucks en landbouwtrekkers…..
pinut187 zegt
@dutchdriftking: Volvo maakt geen schepen maar levert slechts de motoren. Heel veel zelfs..
Zjonnie zegt
@pinut187: maar goed, dat doet MAN ook, en dan meestal voor van die oceaanstomers
vorsprungdurchbetrug zegt
@dutchdriftking:
Volgens mij zijn trekkers verleden tijd bij Volvo,
dit overgenomen door de Agco groep, waar Fendt, Massy Ferguson, en Valmet deel van uitmaken.
robert_hoge zegt
Hyundai bouwt ook zelfstandig trucks, komen zelfs naar Europa….
serkanrots zegt
Ford heeft gewoon nog nieuwe vrachtwagens rijden. In Turkije heb ik ze gezien maar waar ze nog meer te koop zijn weet ik niet.
http://news.via-mobilis.com/news/new_actu/39868_1_610.jpg
Daniel073 zegt
@serkanrots: daar rijd er iig 1 van rond in Nederland/België, een paar keer zien rijden op het stuk tussen Tilburg en Antwerpen
E34M5Touring zegt
Chevrolet’s mooiste truck vind ik toch deze!
http://www.autosupermarket.it/magazine/wp-content/uploads/2015/01/224951.jpg
Ram-G-maN zegt
@e34m5touring: Die lijkt zo uit de wereld van Fallout te zijn ontsnapt. Heeft het toevallig een kernreactor als motor?
laraki zegt
Isuzu?!?!
sjoerd95 zegt
De Constellation wordt in Zuid Amerika verkocht, niet in Zuid Europa. Ik mis trouwens Mitsubishi, Isuzu en Opel. Die maken/maakten ook vrachtwagens en personenwagens.
pinut187 zegt
@sjoerd95: Mitsubishi staat erin..
sjoerd95 zegt
@pinut187: je hebt gelijk! Ik bedoelde Hyundai ipv Mitsubishi:-)
Erik zegt
Britisch Leyland, opgekocht door DAF!?
wilbertg zegt
Cool! Die Ferrari truck can de coverfoto heb ik op schaal. Schitterend ding.
eboman zegt
SKODA ook, nog steeds. Staat alleen tegenwoordig los van de auto divisie: http://farm3.static.flickr.com/2246/1564744191_4212ccb25b.jpg SKODA
autospotterkerkrade zegt
Die van vw is photoshop
dailydriver zegt
@autospotterkerkrade: in brasil worden VW trucks als deze geleverd.
Freewarefreak zegt
@autospotterkerkrade: Nee hoor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Constellation
Freewarefreak zegt
@autospotterkerkrade: Hier zie je de 2016 modellen incl. interieur foto’s:
https://en.wheelsage.org/volkswagen/constellation/54561/pictures
dailydriver zegt
Opel blitz tijdperk. Ford heeft zelfs ook kort trucks geleverd in de jaren 80 a 90 jaren. Helaas was het geen succes.
desjonnies zegt
Tatra
Pegaso
Leyland het latere British Leyland
Talbot (de eerste serie Peugeot J5/Citroën C25/Fiat Ducato) werd in het Verenigd Koninkrijk onder de Talbot naam verkocht
Panhard
Hotchkiss, zie het artikel van @Rob over Grégoire
toyotafortuner zegt
Daihatsu (Daihatsu Delta, eigenlijk een omgekatte Toyota)
Hino. Onder andere Hino Dutro. Hino had ook Renaults in licentie gebouwd.
mrwheely zegt
Tatra mercedes samsung der zijn er nog wel een paar
Esprit_de_Flandre zegt
Waaw, die Citroën is zo episch lelijk dat ik ‘m wil. Alleen Citroën slaagt er in om een product zo visueel interessant te maken.
VW-trucks in Brazilië vallen tegenwoordig onder MAN, dus is mogelijk dat de VW-badge uiteindelijk verdwijnt.
Kia maakt nog steeds trucks, maar alleen voor militaire doeleinden. Ook hebben ze nog de Kia Retona, jammerlijk (na slechts 2 jaar denk ik) van de markt verdwenen omdat mama Hyundai vond dat de Sportage beter zou scoren. Ze hadden gelijk natuurlijk, maar dan nog, de Retona was er eentje zoals een ouderwetse Jeep moest zijn. Het was dan ook de opvolger van een in licentie gebouwde CJ-something.
http://motoburg.com/images/kia-retona-06.jpg
Nissan Diesel, later Nissan UD (van Uniflow Diesel), tegenwoordig UD trucks, is tegenwoordig deel van Volvo.
Ook leuk, maar geen automerk, CAT aka Caterpillar doet ook trucks sinds een paar jaar. En die zijn nog niet eens zo lelijk. De CT660 en 680 zijn Amerikaans, en de pakken elegantere CT610 en 630 zijn Australisch. Worden gebouwd door Navistar.
http://www.cat.com/en_US/products/new/equipment/on-highway-trucks.html
http://www.cattrucks.com.au/trucks/