Een moment stilte graag, van deze auto’s nemen we dit jaar afscheid.
Er is een tijd van komen en gaan. Elk jaar komen er nieuwe auto’s bij. Het is daarbij onze plicht om jullie zo snel mogelijk te voorzien van alle nieuwe modellen die geïntroduceerd worden. Echter, er zijn ook veel auto’s die niet meer terugkomen. Nu is dat iets van alle tijden, maar in sommige gevallen is het jammer of op zijn minst opvallend. Deze auto’s zijn volgend jaar alle 13 dood:
Tata Nano
Dit hadden we niet verwacht. Deze auto leek de mobiliteit in India voorgoed te gaan veranderen. Ja, het zag eruit als een overdekte scooter, omdat het ook een vervanger voor de tweewieler was. De Tata Nano was het geesteskindje van Ratan Tata. Met de Nano moest India mobiel worden. Het plan mislukte mislukte jammerlijk. Dat had veel redenen, waaronder politieke, logistieke en financiële. Bij Tata waren ze vergeten dat een tweedehands Maruti (een Indiase Suzuki) die rol uitstekend vervulde en dat de auto véél te basaal was voor de Indiase markt. Na jaren van aanmodderen werd de auto dit jaar uit productie gehaald.
Fiat Punto (199)
We mogen de Fiat Punto een geslaagde oudgediende noemen. Bij z’n introductie was het een van de fraaiste auto’s in zijn klasse. Om heel eerlijk te zijn, aan het einde van de carrière van de Punto was dat nog steeds het geval. Eenvoudige, maar kenmerkende lijnen vervelen immers niet snel. Op technisch gebied was de Punto niet de meest moderne, maar gaandeweg kreeg de auto de beschikking over hypermoderne turbotorretjes. De 1.4 viercilinders zijn bijzonder vinnig, de tweecilinders brengen een kenmerkend geluid voor. Aan het einde van de loopbaan werd het gamma ernstig uitgedund, dus het moment dat het nu toch echt gedaan was zat er al aan het te komen. Het enige dat ons echt bevreemd is dat er geen opvolger klaarstaat. Fiat is gespecialiseerd in kleine auto’s en de compacte Punto verdient gewoon een nieuwe generatie.
Peugeot 208 GTI
Het moest de spirituele opvolger worden van de Peugeot 205 GTI. De 206 GTI was een softe, snelle 206 en de 207 GTI was een softe, snelle 207. De 208 moest rauw, sensationeel en snel zijn. Met 200 zat het wel goed met de snelheid. Het uiterlijk was ook dik voor elkaar, de 208 smoelt al best goed en de extra grote wielen en dikke bumpers deden daar een smakelijke schep bovenop. Helaas was de auto niet zo onversneden hardcore als de 205 GTI, echter kon de auto zich redelijk goed meten met auto’s als de Renault Clio R.S. en de Ford Fiesta ST. De Peugeot 208 blijft nog wel even in het leveringsprogramma, zij het enkel als vijfdeurs. Helaas was de 208 GTI er alleen als driedeurs, daarom is deze GTI automatisch komen te vervallen.
Alfa Romeo MiTo
Met deze auto is het een beetje hetzelfde als met de Fiat Punto. Steker nog, in technisch opzicht is dit natuurlijk gewoon een Fiat Punto. De bodemplaat en de motoren waren voor een groot gedeelte krek eender. In de Alfa kreeg je echter een luxer interieur en smaakvollere afwerking. De Alfa Romeo MiTo was in veel opzichten een leuke MINI-concurrent. Het enige nadeel is dat de auto enigszins op leeftijd begon te raken. de Opel Corsa (die ook op hetzelfde platform staat) kreeg wel een flinke modelupdate, maar bij de Mito was dat helaas niet het geval. De auto wordt binnenkort uit productie genomen, aldus Roberta Zerbi in een interview met Autocar.
Toyota Auris (E180)
Dit is een opmerkelijker verhaal dan dat je van tevoren zou zeggen. De Toyota Auris kwam in 2006 als de opvolger van de Toyota Corolla. De reden: de Corolla was volgens Toyota veel te belegen geraakt en kon een nieuwe naam en fris design wel gebruiken. De Auris had inderdaad een andere naam, maar echt spannend was ‘ie niet. Dat zou het ook nooit worden. Het was een rijdende ribbroek: comfortabel en functioneel, maar geen vrouw die er warm van werd. Het gekke is dat de auto wordt vervangen door een frivool gestileerde auto, die Toyota weer Corolla heeft genaamd.
Opel Zafira (C)
Destijds was Opel pionier met de Zafira. Natuurlijk, de Renault Mégane Scenic was eerder, maar Opel leverde zeven zitplaatsen in een midi-MPV. Daarmee waren automatisch alle grote MPV’s overbodig. Zeker toen de concurrentie volgde met zevenzits Midi-MPV’s, al dan niet met een verlengde wielbasis, was het gedaan met de fullsize MPV. De verkoopcijfers in dit segment liepen al achteruit. De Zafira was weliswaar beter dan ooit: qua rijeigenschappen, ruimte, flexibiliteit en uitrusting was het een winnaar. Echter wenst men tegenwoordig niet meer 35 tot 40 mille stuk te slaan op een MPV. Als er zeven zitplaatsen nodig zijn, wordt er een veel krappere, zwaardere en duurdere cross-over besteld. Daar kunnen wij met zijn allen wat van vinden (dat doen wij ook), maar het is nu eenmaal wat de markt wil. Opel moet dan ook volgen.
Opel Cascada
Op papier een fantastische auto. De Opel Cascada is het levende bewijs dat men in deze klasse voornamelijk kijkt naar de badge. Met de Opel Cascada is namelijk veel minder mis dan de verkoopcijfers ervan deden vermoeden. Het is een vierzits cabriolet op basis van de vorige Astra/Insignia. De techniek van de auto was ouder dan het model zelf. Wat de korte levensduur van de auto verklaart. Ook is de klasse van relatief betaalbare cabriolets bijna niet-bestaand. Zelfs de premium merken hebben de grootst mogelijke moeite om hun cabriolets te slijten. In het geval van de Opel Cascada allemaal vrij logisch, maar wel erg jammer. Het is wel een verdomd geslaagde occasion, dat dan weer wel.
Ford S-Max / Galaxy
De favoriete auto’s voor autoliefhebbers met voortplantingsdrang. De S-Max is een van de meest geslaagde rijdende compromissen in autoland. Het is een van de weinige auto’s waar zowel papa, mama als de koters blij van worden. Dat alleen al verdiend een diepe buiging. Het onderstel, de beschikbare motoren en de mogelijkheden om de auto te voorzien van grote velgen en dikke bodykits maakten het de favoriete papa-bus. De auto werd echter teveel geraakt door overgang van NEDC naar WLTP, waardoor de S-Max van de Nederlandse markt is gehaald, net als de Ford Galaxy overigens.
Cadillac ATS
Ook de derde poging van Cadillac om het te maken in het premium D-segment faalde hopeloos. De eerst keer was de Cadillac Cimarron, een draak van een auto. Gewoon een Chevy met Cadillac logo en velours bekleding. De tweede keer betrof het een Saab 9-3 met een andere neus. Niet echt heel bijzonder. De Cadillac ATS was dat eigenlijk wel. De auto had eigenlijk ook best een succes(je) mogen zijn in Europa. Het is een fraaie auto om te zien, de 276 pk sterke motor was een relatief moderne viercilinder en je had zelfs achterwielaandrijving! Onze Chief Tyre Smoker heeft er eens mee gereden en was positief verrast. Het interieur was echter beneden peil, er waren geen diesels, zuinigere uitvoeringen of een stationwagon.
Alfa Romeo 4C Coupé
Ai, deze gaat al te vroeg ‘heen’. De Alfa Romeo 4C is zo’n auto waarvan we waarschijnlijk pas over 20 jaar achter komen hoe gaaf die auto eigenlijk was. Voornamelijk omdat de auto op de markt kwam in een tijd dat er veel meer behoeft was aan andere Alfa Romeo’s die in marktsegmenten opereerden waar de aantallen hoger liggen. Dat maakte voor Alfa Romeo niet uit, die 4C kwam er dus. Het is nog altijd een absolute beauty. Mocht je dolgraag een nieuwe 4C willen en pas nét het geld bijenkaar hebben gespaard, treur niet: de 4C Spider is nog altijd leverbaar.
Dodge Challenger Demon
Het val op dat FCA bovengemiddeld vaak in dit lijstje voorkomt. Dat betekent dat er veel auto’s uit productie gaan bij het concern, maar dat er ook iets over te vertellen valt. Dat de Demon in het overzicht staat mag geen verrassing heten. Vanaf het begin was duidelijk dat de productie van dit monster slechts zeer beperkt zou zijn. Alle andere Challengers blijven overigens gewoon in productie, waaronder de 797 pk sterke ‘Redeye‘.
Lexus GS
Een van de beste auto’s in zijn klasse is ook de meest vergeten auto in zijn klasse. Met name in Europa is dit nooit een hoogvlieger geweest. Welke generatie je van de Lexus GS ook kiest (er zijn er vier), ze kwamen allemaal erg goed mee met de (vooral) Duitse concurrentie. Op het gebied van infotainment liet ‘ie het vallen, maar op het gebied van betrouwbaarheid scoort ‘ie uitstekend. Drie keer raden wat goed verkoopt in een showroom. In de rest van de wereld verkocht de auto vrij goed, maar niet op het gewenste niveau. Sowieso niet om een eigen platform voor te maken. Daarom wordt de opvolger van de komende Lexus GS de nieuwe Lexus ES300h, die voorzien is van een vierpitter met voorwielaandrijving. Scoor dus zo snel mogelijk een Lexus GS-F, dat gaat ongetwijfeld nog een cultauto worden. Zo niet, dan heb je alsnog een gaaf apparaat in de garage staan.
Maserati GranTurismo
Nee, nee, nee!!! Je hoeft niet te gaan schaaahaaaat!!!. Oké, even de Volumia naar beneden en door naar de auto in kwestie. De laatste en meest pijnlijke automobiel die het strijdtoneel gaat verlaten. De Maserati GranTurismo was namelijk een van de coolste auto’s in productie. Nee, niet het snelste. Ook niet het beste. Ook geen goede value-for-money. De bouwkwaliteit was niet al te hoogwaardig. Nee, de Maserati had gewoon enorm veel stijl. Die V8 maakte véél kabaal. Veel meer kabaal dan dat ‘ie eigenlijk kon waarmaken. Maar zowel de GranTurismo als de GranCabrio waren stijlvolle Gran Tourers in de ware zin des woords. Mercedes heeft (vooralsnog) een SL en gelukkig bestaat Aston Martin nog, maar dit glorieuze autotype begint ons iets te zeldzaam te worden.
lincoln zegt
De Maserati was toch wel een grappig ding ..
Maakt meer herrie dan de Demon en rijdt ellendiger dan de Punto die al 3 eeuwen op de markt was ..
Joël Beukers en DJ Jean waren er fan van iig ..
camber24 zegt
@lincoln: Joël Beukers had/heeft een QP, volgens mij geen GT.
Groetjes, een van je fans
jaapies zegt
@camber24: ‘een van’ jij bent toch de enige hoop ik?!
smoked zegt
@jaapies: Nee hoor, hier nog één. Veel mensen kunnen @Lincoln ’s humor niet waarderen/inzien.
VeniVidiVici zegt
@smoked: Tja, je hebt gelijk, want onderbroekenlol valt onder de noemer humor.
rolov zegt
@lincoln: tavi castro had er wel een. Van body engineering. Beukers een qp
spykerboy zegt
@rolov: als buurman van tavi kan ik bevestigen dat ie er nog in rijdt
rolov zegt
@spykerboy: ik dacht dat hij hem gecrashed had? Die rode?
spykerboy zegt
@rolov: klopt die is total gegaan, heeft toen een andere aangeschaft, rijdt nu in een mat zwart exemplaar
bartjeeh zegt
@lincoln: Ik weet niet waar je vandaan haalt dat dat ding ellendig rijd?
Heerlijk ding om in te rijden hoor.
drdrift zegt
@bartjeeh: das humor om te zeggen joh .. vooruit nog 2 puntjes .. staat wel interessant..
MaartenD zegt
@lincoln: je hebt wel is in een GT gereden begrijp Ik?
dees zegt
Echt jammer dat ze de GranTurismo enkele jaren geen refresh gegeven hebben. Van buiten een prachtige auto, van binnen zo zwaar verouderd.
En de GranCabrio had een hardtop dak moeten hebben.
Harald.370 zegt
@dees: zeker mee eens! Als je ziet hoe lang de Bentley Conti GT al mee gaat en nu met een breedbekvariant nóg minstens 10 jaar mee zal gaan vraag je je toch af waarom Maserati met een soortgelijke compagne niet ook deze auto nog wat extra jaren had gegeven…
risl zegt
@dees: hardtop cabrio’s zijn voor pussies, niet voor Maserati-eigenaren…
spykerboy zegt
@dees: heeft in 2018 een update gehad, met alle hulp systemen up to date etc….
lekkerlinksrijden zegt
Blijf de Cascada een mooie auto vinden, je ziet ze niet veel rijden. Jammer maar begrijpelijk
Dutchdriftking zegt
De láátste echte Masserati…. Ik zal een kaarsje branden.
slipstreamer zegt
Mag toch hopen dat ik mijn Mito in 2019 nog terugzie
Jantje_555 zegt
het enige dat uiteindelijk gaat overblijven zijn crossovers en 5 deurs hatchbacks…
mats106rallye zegt
@Jantje_555: ik hoop het niet.. ik ben nu al klaar met die crossovers bleeeh
Robert zegt
Die Opel Cascada heb ik werkelijk nog nooit ‘in het eggie’ gezien, dus hoe goed of fraai deze cabrio ook zou kunnen zijn, we missen er klaarblijkelijk niets aan…
Dat de Ford S Max en Opel Zafira verdwijnen, zal vroeg of laat in de tweedehands markt wel merkbaar gaan worden, want alhoewel de SUV’s dit marktsegment goeddeels verdrongen hebben, zal er m.i. toch zeker nog een vraag naar véél binnenruimte blijven bestaan. En dus zullen goede gebruikte exemplaren straks misschien wel serieus geld kunnen gaan kosten.
sezz zegt
@rrrobert: Ik heb godzijdank de Tata Nano nooit in het echt gezien.
Robert zegt
@sezz: ik heb godzijdank de Tata Nano nooit als volwaardige auto beschouwd. Want in dat licht bezien is iedere willekeurige brommobiel nog als auto te beschouwen.
jarnobakker zegt
@RRRobert: ik heb xpres een S-max gekocht om de ruimte . De nieuwe peugeot 5008 bijvoorbeeld heeft bijna geen ruimte bij de achterste stoelen. In de S-Max kan ik bijna nog achterin zitten.
toyotaprius zegt
Hoe is het met de Alfa 159?
Dutchdriftking zegt
@toyotaprius: ik hou het aanbod op de occasionmarkt dagelijks bij. Nog steeds niet de perfecte uitvoering gevonden.
mats106rallye zegt
@dutchdriftking: 3.2 JTS Q2 is dat geen mooie, stond laatst een goede te koop voor 17.5k
toyotaprius zegt
@mats106rallye: ik kan begrijpen dat je daar vrolijk van wordt.
Dutchdriftking zegt
@mats106rallye: Tja, typisch gevalletje veel geschreeuw weinig wol. De 2.4 JTDM is het perfecte blok voor deze auto. Regelmatig mee gereden (een vriend van me had er een) na een kuurtje van Squadra had deze 235pk en 500nm. Een bijzonder fijn apparaat. Facelift model, rood, TI pakket, dakraam, en het sport interieur van pindakaas leder. In mijn ogen de droomuitvoering. Daar een diesel van 1600kg in Nederland helaas echt niet meer te doen is als particulier zal het dus deze uitvoering met 1750TBI motor moeten worden. Ook geen straf. Er staan diverse exemplaren te koop welke een gedeelte van de genoemde eisen hebben, maar geen heeft ze allemaal.
eelco74 zegt
@dutchdriftking: ik heb 7 jaar de 159 2.4 qtronic gereden, rood metallic, luxe distinctive uitvoering en beige leer met stoelverwarming. Ondanks de 1680kg best een lekker apparaat, heel veel plezier van gehad. Natuurlijk betaal je behoorlijk wat Wegenbelasting, maar vergis je niet hoe de 1750tbi kan zuipen. Als je de kilometers maakt zou ik de diesel niet bij voorbaat laten staan.
Dutchdriftking zegt
@eelco74: hmm die Q-tronic beviel dat? Lijkt mij namelijk de extra 80kg niet waard…. Nee ik zit rond de 20 a 25k per jaar. In principe is benzine dan voordeliger. Maar wanneer je en snelle diesel met een snelle benzine vergelijkt dan is dat kantelpunt soms al bij 15k per jaar. Of tenminste, tot een jaar of 2 geleden. Ik heb laatst de berekening weer even gemaakt, en als ik de 1750TBI neem (met een verbruik van 1 op 10) dan ben je tot 35k goedkoper uit. Jammer maar helaas. Een dikke 5 pitter diesel zolang het nog kan had ik graag gehad.
stephane8200 zegt
@dutchdriftking: ik heb ook een 1750TBi sw gereden en 1 op 10 is dan heel optimistisch te noemen. Ik reed hem zakelijk en ik reed ook nog eens heel veel. Het is zelfs voorgekomen dat ik aan de maximum uitgavelimiet per week van mijn tankpas zat met die auto, wat iets van €250/2 dagen was of zoiets. Nooit eerder gehad. Verder viel het vermogen en de bouwkwaliteit mij tegen. Ik kijk er niet heel positief op terug.
eelco74 zegt
@dutchdriftking: het is maar 15kg verschil, tussen de automaat en handbak. maar ik had een 2005 model dus nog voor de facelift van 2009. Vanaf 2009 is de 159 tussen de 50 en 75kg lichter dan een 2005 model.
De qtronic is van aisin (Toyota dochter) en is redelijk probleem vrij, vermits deze om de 100 tot 150k gespoeld wordt. Sowieso betrouwbaarder dan de GM bak in de 1,9 diesels. Verder best een lekkere bak, vooral in de file veel fijner dan de zware koppeling van de hand bakken.
toyotaprius zegt
@dutchdriftking: wat is dan jouw favoriete config?
Dutchdriftking zegt
@toyotaprius: 2.4 JTDM, facelift model (210pk standaard, na Squadra kuurtje 235pk en 500nm) , rood, TI pakket, dakraam, en het sport interieur van pindakaas leder. In mijn ogen de droomuitvoering. Daar een diesel van 1600kg in Nederland helaas echt niet meer te doen is als particulier zal het dus deze uitvoering met 1750TBI motor moeten worden. Ook geen straf. Er staan diverse exemplaren te koop welke een gedeelte van de genoemde eisen hebben, maar geen heeft ze allemaal.
Ach, blijven we gewoon nog even met de VR6 rijden, ook niet erg.
Dutchdriftking zegt
@toyotaprius: 2.4 JTDM, facelift model (210pk standaard, na Squadra kuurtje 235pk en 500nm) , rood, TI pakket, dakraam, en het sport interieur van pindakaas leder. In mijn ogen de droomuitvoering. Daar een diesel van 1600kg in Nederland helaas echt niet meer te doen is als particulier zal het dus deze uitvoering met 1750TBI motor moeten worden. Ook geen straf. Er staan diverse exemplaren te koop welke een gedeelte van de genoemde eisen hebben, maar geen heeft ze allemaal.
Ach, blijven we gewoon nog even met de VR6 rijden, ook niet erg.
lincoln zegt
@willeme ..
Raar verhaal dan met de MiTo/Punto ..
Stopt PSA met leveren van het GM sccs platform ofzo ??
willeme zegt
@lincoln:
Het Corsa platform komt nog van GM/Fiat af, inderdaad het SCCS platform. De afspraak is dat ze er voorlopig nog gebruik van mogen maken daarvan voor de Corsa. De nieuwe 208 komt er volgend jaar aan en we verwachten de nieuwe Corsa niet veel later en die komt ook op het 208 platform te staan, evenals de nieuwe C3.
lincoln zegt
@willeme:
Dan zal daar idd wel het 1 en ander aan de hand zijn ..
Oud platform wel maar de modellen hadden nog zo 10 jaar mee kunnen gaan ..
Thanks ..
gebakkenei zegt
@lincoln: Je mag je niet afvragen of Willeme en Lincoln dezelfde persoon zijn ?
Waarom anders mijn reactie verwijderen?
Geen gescheld of grof taalgebruik, het was alleen bovengenoemde vraag.
toyotaprius zegt
@gebakkenei: nu je het er over hebt! Ik ben ook wel benieuwd
kees66 zegt
Niet de GrandTurismo! :'(
Waarvoor moet ik dan nog meedoen met de staatsloterij?
shibby zegt
@kees66: dan maar een quattroporte? Omdat het moet :)
mats106rallye zegt
Granturismo was er al een tijdje uit maar wat een legendarische auto was dat, juist omdat hij zo niet perfect was en om alleen dat geluid wat wel perfect was. Helaas komt er ook geen opvolger…
alcantara zegt
Werd die Alfa 4C hier eerst ook niet helemaal opgehemeld op Autoblog, net als nu met de Alpine?
Ik heb hem welgeteld 1x in het wild gespot, niemand wil hem hebben.
willeme zegt
@alcantara: Goh, een sportwagen van zo’n 80 mille (waar geen Porsche op staat) zie je nauwelijks rijden. Heeft niet zozeer met willen te maken, dan wel met kunnen ;-).
Ik zou er wel eentje voor de deur willen hebben staan, als ik het geld had.
rolov zegt
@willeme: als je het geld over had voor een 3 auto. Samen hete. Die 4 c is heel leuk maar heel duur
alfalfa zegt
@alcantara: niet echt, bekijk de review maar eens. In mijn ogen werd de essentie van de 4C behoorlijk gemist.
carlovdh zegt
En wat dan van de bmw 6 serie die gaan we namelijk ook niet meer terug zien, dan kan je wel zeggen dat hij onder de naam: 8 serie terug komt, maar wat mij betreft licht die auto toch een stukje hoger in het segment.
willeme zegt
@carlovdh: Ja, dat doet de marketing afdeling toch erg goed.
Coupé op basis van de 5 Serie, noemen ze een 6 Serie. “De auto staat hoger in de markt geplaatst”. Zo werd er jarenlang extra geld binnengeharkt voor een iets andere 5 Serie. Nu positioneren ze de 5 Serie Coupé boven de 7 Serie en kunnen ze nog meer ervoor vragen. Dat vind ik oprecht heel erg knap van BMW.
potver7 zegt
@willeme: maar waarom staat de Auris er dan wél in, dat is toch net zo’n marketing dingetje als bij de 6-serie?
reactief zegt
FCA heeft z’n zaakjes goed op orde…
pindakoning zegt
Zal rustig worden in de Alfa en Fiat dealer, wat moeten zij nu gaan verkopen? Enkel 500’s en sporadisch een Guilia
SpiderIV zegt
@pindakoning: treurige is: het is al tijden erg rustig ?. Die Italianen op de NL markt is geen best huwelijk (na de 147/156)
stephane8200 zegt
@spideriv: ik zie ook veel minder Giulia’s rijden dan ik verwacht zou hebben. Sterker nog, ik zie ze bijna niet rijden.
SpiderIV zegt
@stephane8200: eens. Terwijl het echt een dijk van een auto is (heb de eer er dagelijks 1 te zien en te rijden).
Maar het is ook killing dat je als fabrikant een gat van een paar jaar laat vallen tussen 159 en de Juul.
Neen ik ben zeer enthousiast Alfa-rijder maar die fabrikant en hier in NL de importeur dat is een drama.
stephane8200 zegt
@spideriv: ik heb er in gereden en ik deel je mening dat het een fijne auto is, dus fijn dat je er dagelijks in kan rijden.
Jammer dat de organisaties er om heen het product dan zo te kort doen. Voor zakelijke rijders spelen de eventueel hogere kosten en/of minder opties misschien ook een rol. Ik weet het niet.
shibby zegt
Toch jammer van de Punto, vooral dat er geen waardige opvolger komt. Jarenlang plezier gehad van meerdere Punto’s
208gtidekkers zegt
Positief dat de 208 GTi eruit gaat, komt de waarde van de onze alleen maar ten goede ?
thomcarspotter zegt
Net even op de AM site gekeken, daar staat de ‘oude’ V8 Vantage er alleen nog als S Coupe en S Roadster variant.
Ik neem aan dat deze ook binnenkort wel zullen vervallen aangezien de nieuwe Vantage inmiddels ook geleverd wordt.
mats106rallye zegt
@thomcarspotter: ja inderdaad, van mij mogen ze hem voor altijd in productie houden. Ik denk dat de Roadster er als eerst uit gaat en hopen dat de nieuwe snel komt
Rick-dos zegt
Mooi dat die Punto uit productie gaat. Auto geeft mij teveel onnodige en onzinnige hoofdbrekens gekost.
Toen ik voor het eerst achter zo’n Punto stond dacht ik dat de onderkant van de letter “T” was afgevallen. Gezien het een Italiaanse auto was en vooroordelen mij niet vreemd zijn gooide ik het gelijk op Italiaanse degelijkheid. Geleidelijk zag ik de auto steeds meer op de weg. Telkens weer dacht ik dat de letter er van af was gevallen.
Na een tijd (uit schaamte ga ik niet vertellen hoe lang die periode was) begon ik mijzelf kritische vragen te stellen zoals: “Waarom vallen al die T’s van de Punto?” en “Hoe kan het zo zijn dat het bij alle nieuwe Punto’s is?” en “Waarom laat FIAT dit toe?”
Dat soort scherpe en kritische vragen.
Toen ik op een dag op straat liep en iemand de achterklep van z’n Punto opende met z’n sleutel…. Nou ja, vul de rest maar zelf in. Ik heb mijzelf al genoeg voor schut gezet…
Rick-dos zegt
@rick-dos: Wordt er net fijntjes op gewezen dat het geen sleutelgat is. Wie het weet mag het mij zeggen…
dieselkameel zegt
@Rick-dos: jij en ik weten allebei, hier kan maar 1 iemand verantwoordelijk voor zijn. Sommigen zeggen dat hij een tandarts is, anderen een meningloze polonaiseloper zonder kritische vragen, alles wat we weten #ontslaJackPlooij
Rick-dos zegt
@dieselkameel: zijn nieuwe baan mag zijn uit te zoeken wat dat gat onder de T van Punto is. ?
jpoers zegt
@Rick-dos: Italiaanse frivoliteit, de voorganger had een poppetje als P.
frank2b zegt
Neeeeeee …… niet de GS!!!!
mashell zegt
Toch vreemd dat je in een lijstje met auto’s waar we afscheid van nemen een model ziet staan waarvan je denkt: hé die ken ik niet. De Lexus GS blijkt de Eleanor Rigby van de auto industrie te zijn.
Pordon zegt
De 4C een absolute beauty…? Na de 8C is dit gewoon een verschrompelde mini variant.
nopetrolnofun zegt
De laatste echt maserati, met de motor die in een Maserati hoort te leggen. Geen motor klinkt zo goed als die 4.7 V8 afkomstig van Ferrari natuurlijk. R.i.p
jwcroy82 zegt
@nopetrolnofun: Indd zoals een maserati hoorde te zijn, ik heb nog het genoegen gehad regelmatig in een quattroporte 5 mogen rijden met dezelfde motor. De enige Italiaanse gt die me nu nog kan bekoren is de Ferrari gtc 4lusso met v12 natuurlijk.
Dizono zegt
@willeme: tussen de Cimmaron en de BTS zat ook nog de Catera, een gerebadgete Omega die zo slecht verkocht dat zelfs jij hem vergeten bent.
willeme zegt
@dizono: We hebben de Catera laatst nog behandeld in het Omega artikel, dat was volgens mij meer een CTS voorganger en een segmentje hoger. Maar inderdaad niet een groot verkoopsucces!
unknown234 zegt
De Maserati, een van de weinige mooie vind ik. Stond er een bij mij in de wijk, door Novitec aangepakt. Wat een kabaal. Kon precies horen wanneer die weg was en thuis kwam.
Loek zegt
Tsja, wat gaan we hier van zeggen. Het zijn vooral auto’s die lang over datum zijn, doch niet in elk geval het verdienen om de pijp aan Maarten te geven.
-De Tata Nano boeit me weinig, geinig ding, leuk idee, had in 2008 al genekt moeten worden.
-Punto had ook allang vernieuwd moeten worden, al kun je nu bij Fiat terecht voor de Tipo, wat ook best een mooie auto is (en eindelijk als SW!).
-Peugeot 208 GTi is een leuk bakkie, jammer dat ie even eruit is. Maar in 2019 komt de nieuwe 208 en ik verwacht een sportieve versie, al dan niet een GTi.
-MiTo: hetzelfde als de Punto, had vier jaar of nog langer geleden vervangen moeten worden door een nieuw model. Het is best een karakteristiek ding, maar vreselijk gedateerd.
-Auris: gaat niet écht weg. De stoffige Auris gen 1 had veel eerder met die hybride meuk moeten komen. Tweede is zoals die op deze plaat staat fris, maar op 15 inch wieldoppen en in het zwart oersaai.
-Zafira is ook over datum, maar ook weer niet. Ze hadden er een soort Espace-tegenhanger van kunnen maken, al schijnt er een Zafira X op komst te zijn die precies dat doet. Geen idee of dat ook echt klopt. Ohja, voor een MPV een knappe wagen.
-Cascadia is samen met de Renault Megane CC (gen II), VW Eos en Volvo C70 de enige ‘C-Segment-cabrio’ die ook nog echt mooi was. Het stoffen dak hielp daarbij echt. Door het nekken van deze is er volgens mij niks meer over, wat erg jammer is.
-Ford Galaxy en S-Max zijn jammer, het zijn wagens met potentieel. Sportief ogend, ruim, inzetbaar, eigenlijk alles wat papa wilt. Oh nee, de papa van 2019 wil een crossover. Het liefst eentje die doet alsof ie elektrisch is maar dat bij lange na niet is.
-Cadillac ATS: mooie auto, Amerikaans interieur wat niet slecht is, maar het mist net even dat spannende van een Europees interieur. Het interieur van de CT6 is wel gaaf. Hadden ze iets mee moeten doen.
-4C: ja jammer, en toch ook weer niet. Ding is zo onpraktisch als wat, sinds de Alpine A110 is er totaal geen reden meer om hem te kopen. Die auto doet alles beter en heeft stuurbekrachtiging, en airco, en een radio, en een kofferbak enzo.
-Demon: jammer, maar laat die maar lekker zeldzaam zijn. De Hellcat Redeye met 797 pk is al heftig genoeg volgens mij.
-Lexus GS: ooit reed ik in Stuttgart achter een GS F in het zwart. Weet niet of F-Business een pakketje is van Lexus maar ik moest goed kijken om te zien dat het een F was. Trok op en liet de atmosferische V8 zingen. Dat je in het land waar zowel de RS7 Sportback als de E 63S gebouwd worden, voor een GS F durft te gaan, getuigt van lef. En het is jammer dat je lef nodig hebt om die enorm gave auto te kopen.
De ES is gewoon de opvolger natuurlijk, maar de FWD + 4cil layout laat mij vrezen dat een gepeperde versie lang niet zo goed gaat worden.
-En ja, de GranTurismo. Ook al lang zijn houdbaarheidsdatum voorbij en al is de tand des tijds niet overal te zien, vooral het interieur kan echt niet meer. Maserati had ten tijde van de Alfieri een nieuwe GT moeten bouwen met dat neusje. Misschien dat ze dan ook genoeg geld hadden voor een nieuwe Ghibli.
torsen zegt
@720s: de Alpine is ook 200kg zwaarder dan de 4C.
Loek zegt
@torsen: maar het is ook niet bepaald een Hummer. Het is de afweging die je maakt: wil je een ultra lichtgewicht auto die uitgerust is als een gevangeniscel of wil je een iets minder lichte maar toch vrij vederlichte auto die ook nog wat luxe opties (die normaal zijn voor elke auto in 2018) aan boord.
hotze zegt
@720s: rare keuze van Alfa om te investeren in een niche als de 4C en de Mito niet te verversen (en de Punto). Dat zou mijn keuze zijn geweest, er zal genoeg vraag zijn naar een kleine en zuinige Alfa.
De 208 GTI zal slecht hebben verkocht, anders hadden ze wel een GTI van de 5-deurs gemaakt, te veel leuke concurrentie…
figo460 zegt
Zou mooi zijn als de Maserati Alfieri snel op de markt komt. Lijkt me een perfecte mix tussen de Gran Turismo en de 4C.
hotze zegt
@ willeme : Peugeot 208 GTI : “Met 200 zat het wel goed met de snelheid.” 200 pk waarschijnlijk?
adbrotjeknor zegt
Fiat Punto, mijn eerste nieuwe auto (1982!). Werd na 1 week door ‘gebruiker van geestverruimende spullen’ met schroevendraaier ‘geopend’. Hij werd gelukkig meteen in de kraag gepakt. Overigens heerlijke auto, nooit gezeik mee gehad.
coupedriver zegt
Autoblog schreef dit van de zomer ook al dat de Granturismo en Grancabrio niet meer in pruductie waren, maar dit klopt helemaal niet. Wat wel kan is dat deze niet meer in het Nederlandse aanbod zit door de hoge Co2 maar ze zijn beide nog altijd in productie als MY19. Zonder problemen ook aangepast aan Eur6d-temp norm. Kijk maar op Maserati.com of .BE. Een opvolger is trouwens ook in de maak maar datums zijn niet bekend. Blijven prachtauto’s met één van de beste soundtracks en één van de enige echte 4 zitters.
willeme zegt
@coupedriver: We hebben contact gehad met Maserati en die gaf aan dat de orderboeken gesloten waren en de auto uit productie ging. Het kan zijn dat er rest voorraad wordt verkocht of de laatste slots binnenkort gevuld gaan worden. In Nederland zien we de auto sowieso niet meer terug. In andere landen kan het zijn dat de levering nog iets langer doorgaat.
Betreft de opvolger: volgens Maserati komt er op den duur een opvolger, maar niet een directe. Een compactere sportwagen van het formaat 911. Een beetje dezelfde move dus als Jaguar heeft gemaakt van de XK naar de F-Type.
coupedriver zegt
@willeme: Zoals ik zei is dat waarschijnlijk enkel voor Nederland. Mijn bron is van de Maserati fabriek in Modena waar de Granturismo en Grandcabrio effectief nu nog van de band rollen. Op bestelling uiteraard, deze modellen worden niet lukraak geproduceerd. Ze zijn volgens de verantwoordelijke van de M145 gewoon gekeurd volgens de Eur6 d temp norm. Dus tot nader order gewoon te bestellen buiten Nederland. Er staat inderdaad een kleinere sportwagen op de planning maar ook een echte opvolger van de Granturismo, maar niets van enige concrete datums of info bekend.
toyotafortuner zegt
In 2018 is er iig 1 Cascada verkocht, deze mooie rode :https://www.autojunk.nl/2018/06/opel-casada-2018
MaartenD zegt
Ik ben natuurlijk totaal niet objectief maar wat is de Granturismo toch een beeldschone auto. In niets het beste maar als totaalpakket (looks-geluid-exclusiviteit) ongeëvenaard.
Yzord zegt
allemaal nietszeggende auto’s (ok misschien een paar niet) dus de groeten.