In Europa razend populair, daarbuiten veel minder. Fabrikanten bijten zich soms stuk op deze carrosserie variant
In Noord-Europa zie je zo overal: de stationwagon. In alle soorten en maten. Op zich erg logisch, want ze bieden veel voordelen zonder grote nadelen. Het blijken vooral de Zweedse, Duitse en Franse merken te zijn die dit kunnen uitbuiten. Sommige merken hebben er toch veel moeite mee gehad om een stationwagon te kunnen slijten. Onlangs werd bekend dat Jaguar de XF Sportbrake geen opvolger gaat geven (al houdt men nog een slag om de arm). Daarmee komt deze schitterende auto in het volgende lijstje terecht:
Lexus IS300 Sportcross:
Met de IS200 maakte Lexus voor het eerst redelijke aantallen in Europa. Volkomen terecht, want de auto reed minimaal net zo goed als de BMW 320i en was net even origineler. In 2001 kreeg de sedan gezelschap van de Sportcross, een typische lifestyle stationwagon. Een succes werd het niet, voornamelijk omdat je vast zat aan de 3-liter motor met automaat. Later kwam er nog een handgeschakelde IS200 leverbaar, maar toen was het eigenlijk al te laat. Een succes is het derhalve nooit echt geweest. Met de tweede generatie IS besloot Lexus niet voor een stationvariant, maar een diesel te gaan. Ook eenmalig.
Alfa Romeo 33 Sportwagon:
Tegenwoordig is de markt van C-segment stationwagons énorm: van zuinige dieseltjes tot Nordschleife record brekers. Alfa Romeo was er vroeg bij, de door Pininfarina gebouwde 33 Sportswagon (in het begin Giardinetta) was niet alleen een praktische auto, maar ook een mooie. Van 1984 tot 1994 kon je bij de Alfa showroom terecht voor een stationwagon, van de 145, 146, 147 en Guilietta zijn geen wagons gebouwd.
Mitsubishi Lancer Evolution IX Wagon:
Waarom is nog altijd onduidelijk, maar het leek Mitsubishi een leuk idee om van de Lancer Evolution IX ook een station variant te bouwen. Op zich niet zo heel moeilijk, want van de Cedia/Lancer was altijd al een wagon. Een Evolution versie was niet zomaar een ‘GTI’ versie van de Lancer, de Wagon moest enorm verbouwd worden, het meest herkenbaar is het zwarte ‘lucht’-rooster naast de achterlichten om de verbreding te maskeren. Speciaal voor de Wagon kon je de Lancer ook als automaat krijgen, dan kreeg je de aandrijflijn van de Evo VII GT-A. De handgeschakelde versies hadden wél MIVEC (VTEC, maar dan van Mitsubishi) op de 4G63, waardoor deze meer vermogen had. Omdat ze alleen als ‘GT’ leverbaar waren (uitvoering tussen de RS en GSR in), had de Wagon geen Active Yaw Control. Had de Wagon ook niet nodig, want door de blokkendoos achterop en het ontbreken van een spoiler was de kont al lekker ‘los’.
Cadillac CTS Wagon:
Met name in Verenigde States hebben stationwagens een minder imago. Komt vooral omdat de Wagon daar voornamelijk was als transport voor meerdere personen en bagage, zoals wij naar een busje kijken. In de jaren ’80 was de Wagon nog populair, maar met de intrede van de MPV liep de vraag snel terug. Toen in de jaren 90 de SUV definitief doorbrak was het bijna gedaan met de stationwagon. In 2009 probeerde Cadillac het andermaal met een stationversie van de CTS. In plaats van een pakezel was het vooral een erg mooie auto, meer ruimte ten opzichte van de sedan bood deze niet. Voor de purist was de wagon versie van de CTS ook leverbaar als CTS-V: met de motor uit de Corvette ZR-1 en diens handbak. Nice.
Jaguar XF Sportbrake:
De Jaguar XF was qua styling een totaal nieuwe weg voor Jaguar. Ondanks dat de auto zeer sterk leunde op het chassis van de S-Type/Lincoln LS, was het exterieur en interieur zeer modern en gewaagd voor het doorgaans zo behoudende merk. Een stationwagon zat altijd al in de planning, maar werd door diverse redenen telkens uitgesteld. Uiteindelijk kwam de XF Sportbrake er (pas ná de facelift van de reguliere XF), zij het enkel met dieselmotoren. Later kwam er één benzineversie, maar dat was meteen de krankzinnige XF-RS. Absoluut een heldenauto!
Fiat Palio Weekend:
Misschien een wat onhandige naam. De auto was niet heel erg slecht, maar wel heel erg seksloos. De vergeelde achterlichten waren het hoogtepunt van het design. Op zich logisch, want de Palio was een Braziliaanse Fiat, dus een no-nonsense auto. De auto werd niet goed ontvangen en de afschrijving was flink, maar het werd wel een klein cult-fenomeen. De Palio weekend bleek door zijn simpele bouwwijze behoorlijk onverwoestbaar. Het enige nadeel was dat de benzine versies nogal zopen. Maar een LPG conversie was zo gepiept en maakte de eenvoudige vierpitters niets uit. Die leken op alles te lopen. Typisch zo’n auto met charme vanwege wat ie kan dan zijn styling of rij-eigenschappen. Eigenlijk de voorloper van de Dacia Logan. Word overigens in Brazilië nog verkocht in gewijzigde vorm, maar een opvolger zit er voorlopig niet in.
Volkswagen Polo Variant:
Misschien wel de meest zouteloze auto ooit gebouwd. Waar zustermerk Seat nog iets van de Cordoba Vario wist te maken, was de Polo Variant wel erg slaapverwekkend. Vonden ze bij VW ook, want ze zijn compleet vergeten dat ze deze auto hadden gebouwd van 1997 tot 2001. In 2000 kreeg de Polo hatchback een (best geslaagde) facelift, maar kreeg de Variant enkel het nieuwe interieur, VW kon zich niet druk maken om ook op de stationversie een nieuw neusje te zetten. In 2001 werd de Polo Variant voor eeuwig verbannen van de prijslijsten. Dat is op zich best opmerkelijk, want de stationversies van de Clio, Fabia en Ibiza zijn best populair. Hier een irrelevante video van de Polo Variant.
Jaguar X-Type Estate:
De XF was niet eens de eerste Estate van Jaguar. Er werd bij de lancering een hoop verwacht van de X-Type. Toen deze nét uitkwam was het journaille zeer te spreken over de rijkwaliteiten van Jaguar’s kleinste. Mocht ook wel, het waren zonder uitzondering dik aangeklede 3.0 V6 benzineversies met automaat en 4wd. Om de X-Type interessanter te maken voor de gemiddelde Europeaan kwam er ook een versie met voorwielaandrijving, daarna als diesel en in 2004 zelfs als stationwagon. Mocht je een hekel hebben aan opties aanvinken: standaard stond íe op wieldoppen. Populair bij misdragende dames van adel.
Mercedes-Benz CLS Shooting Brake:
Het is natuurlijk een marketing project plus, maar wat is de CLS Shooting Brake een gaaf ding. Als 63 AMG heerlijk over de top en ordinair, maar ga voor een CLS500 met nette wielen en je hebt een soort Riva voor op de Autobahn. Met name de optie voor de kersenhouten laadvloer doet wat denken aan de sierlijke speedboten uit Italië. Van de CLS Shooting Brake is bekend dat de opvolger er níet gaat komen, wegens gebrek aan interesse. Met name de Chinese, Amerikaanse, Russische en Arabische markten zitten er niet op te wachten, terwijl de gewone CLS nog steeds in trek is. Jammer.
Chrysler 300C Touring / Dodge Magnum:
De 300 was voor Chrysler een enorme sprong voorwaarts qua verkopen. Wat de 2005 Mustang deed voor Ford, deed de 300 voor Chrysler. Met een retrodesign een enorm publiek aan spreken. Zelfs in Europa was de 300 een bescheiden succesje. Om dat te versterken kwam Chrysler met de 300C Touring. Deze had de achterkant van de Dodge Magnum (welke op hetzelfde LX platform stond). De Touring was alleen leverbaar in Europa, Japan en Australië. Ondanks dat de 300 erg Amerikaans is, werd deze gebouwd in Canada (Sedan) of Oostenrijk (Touring). Leverbaar met futloze V6’en, koppelrijke diesels van Mercedes of heerlijk overbodige Hemi achtcilinders.
Cadillac BLS Wagon:
Eigenlijk een gevalletje X-Type. Men ging bij Cadillac wel even een stapje verder. De X-Type was een compactere Mondeo met een uniek uiterlijk en interieur. De Cadillac BLS was een Saab 9-3 met een iets ander front en achterkant. De Audi A4 Avant 2.0 TDI, BMW 320d Touring en Mercedes-Benz C220 CDI Combi waren onverminderd populair in Europa, waardoor er een ook een diesel-station kwam van Cadillac, in de vorm van de BLS Wagon 1.9d. Een troosteloze Cadillac interpretatie van de Saab 9-3 SportCombi. In 2009 was het al weer afgelopen.
Volvo V50:
Dit is misschien wel de meest opmerkelijke, want in Europa was dit een regelrechte hit. Terecht, want het waren hele fijne auto’s. Weliswaar niet zo ruim als de oude 850’s of 740’s, maar voor de vertegenwoordiger met vrouw, kind en hobby de ideale auto. Qua uiterlijk was er ook niets mis mee en qua motoren kon je gaan voor bescheiden (1.6 diesel) tot lekker uitbundig (T5 R-Design). De huidige V40 is meer een hatchback, terwijl de V60 duidelijk een maatje groter is. Misschien op de langere termijn weer een keer.
Eervolle vermelding voor de Saab 9-3/0-5 Estate en Rover 75/MG ZT Estate. Deze staan niet vermeld omdat de fabrikanten in kwestie besloten überhaupt geen auto’s meer te bouwen. De Seat Exeo ST is niet vermeld omdat de Exeo überhaupt geen opvolger kreeg. Vergeten pareltjes mogen altijd en voor eeuwig worden vast gelegd in de comments!
kapiteinaudi zegt
De CLS Shooting Brake is een van de mooiste stations ooit ever.
gregorius zegt
@kapiteinaudi: Ik vind het ook zeker jammer.
Maar voor de update zag dat ding er van binnen ook niet uit. Volgens mij kwam de update bijna gelijk met het nieuws dat het ook de laatste is.
Maar goed, iig zit de E-station er tegenwoordig wel prima uit.
rensso zegt
M5 touring dan???
DennisS65B40 zegt
@rensso: zo zonde, M5 Touring handgeschakeld zou zeker in mijn droomgarage staan!
wimbraber zegt
@audir8v10: geen audi R8 V10? ?
willeme zegt
@rensso: BMW kennende slaat deze een generatie over. Van de E28 was er geen Touring, van de E34 wel. Van de E39 weer niet, de E61 weer wel. Van de volgende zal er wel weer eentje komen ;-).
e1000bmw zegt
@willeme: lol, was het maar zo’n feest…
undifined1 zegt
@willeme: laten we het hopen
rufctr01 zegt
Wat is de Sportbrake van Jaguar gaaf!
posthumus zegt
De 145 kan je misschien nog het best zien als opvolger van de Alfasud Giardinetta. Driedeurs, maar wel met een extra zijruitje.
nasty zegt
Honda accord 8th gen? 2009-2014?
kilum zegt
-Edit: Dank u! Is gefixt.-
honeyhanger zegt
Wauw!! Wat is die CTS wagon toch prachtig!
kilum zegt
Wat een heerlijke irrelevante video van die Polo Variant zeg!
pinut187 zegt
Heb die CTS nog nooit ergens gezien, kende hem dus ook niet. Die 300 met Hemi is wel lekker hoor, net als die shooting brake van Merc.
kilum zegt
@pinut187: Bij mij in de straat woont een kerel met zo’n C300 Hemi. Wel de sedan versie. Als hij zijn moter start tril ik mijn bed uit. Wat een machine is dat zeg. Echt schandalig lekker.
kilum zegt
@kilum: Motor* goedemorgen zeg…
lincoln zegt
De markt voor de auto industrie is groter geworden dan uitsluitend blanke westerse mannen ..
Carreza zegt
Die nieuwe XF Sportbrake komt er wel degelijk aan hoor. Onthulling mogelijk al dit najaar, zo wordt gefluisterd…
Orichy zegt
@Carreza: Met gefluister is en komt ie er nog niet. Zet maar in op de E-pace, daar zal je meer geld mee verdienen, als het om dit najaar gaat.
allesmetturbo zegt
Vind de jags en de cls wel geslaagd, de rest ziet er ook echt niet uit
nefkens zegt
Citroën XM Break.
Citrofiel zegt
@nefkens: Dacht ik ook aan. De enorme bak ruimte die de DS, CX en XM Break boden had zeker een koperspubliek. Maar gezien de dramatische verkoopcijfers van de C6 is het begrijpelijk dat Citroën verder weinig moeite heeft gedaan voor extra varianten. Een Break was leuk geweest, maar had de C6 niet ineens winstgevend gemaakt.
mout zegt
@nefkens: Man, wat mis ik die!
Geweldige wagen was dat. En een schande dat ie in dit lijstje ontbreekt.
tjorque zegt
@nefkens: en de xsara break (ook niet moeders mooiste), maar een c4 break had ik wel gewild…
kilum zegt
Heerlijk artikel @willeme ik heb het weer met veel plezier gelezen. +1
desjonnies zegt
Van die Palio weekend nog een leuke annekkedote, die dingen zouden officieel in december in Amsterdam op de kade moeten staan, ging de auto-carrier stuk en moest Fiat Nederland de hele introductie campagne, die uiteraard al maanden daarvoor gepland was, op het allerlaatste moment afblazen !
Seksloos inderdaad, er waren leukere auto’s op de markt, maar qua prijs/kwaliteit was die Palio weekend een kneitergoede aanbieding !
wildewesten zegt
De CLS shooting brake is ook gewoon gefacelift net zoals de “gewone” cls. En waarom noemen jullie het een groot marketing project? Dat begrijp ik niet helemaal.
parttimeautospotter zegt
Waarom die XF :(
viezefreddyw zegt
Er zit een hoop tussen die gemist zullen worden. De Jaguar en vooral ook de CLS Shooting Brake. Prachtige auto’s die een beter lot verdienen.
danielj zegt
Ferrari 456 GT Venice
PAN zegt
159 station ?
Robert zegt
@PAN: verdomd, je hebt gelijk. Of zou de Giulia…?
Alfa Romeo kennende, niet vóór 2020.
autoblogger zegt
@RRRobert: zo snel al?
petrolhead4life zegt
Heeft ian Callum niet net aangekondigd dat er van de XF weer een sportbrake komt?
pa045 zegt
Alfa 33 sw. Prachtig. In de jaren 80 al met alu, platte roofrails. Hoe modern en tijdloos kan je iets ontwerpen?
Wat ik altijd vind: de meeste auto’s ontworpen door de echte designers worden niet oud. Tijdloze ontwerpen zijn dit vaak.
Ik heb trouwens een 1.7 ie sportwagon gehad. Liep in de 5e versnelling gewoon de toerenbegrenzer in. Bij 210 hoorde je een knalletje in de uitlaat en reed je weer 205. Doorgassen en een aantal seconden later weer het knalletje. Heerlijk was dat!
pomoek zegt
Het beperkte succes van de Polo station nooit begrepen. Een net Design, sterk merk, toen nog, en een prima prijs. Een soort Mini Volvo v40. Met nog minder nonsense.
lavoro zegt
Lancia Kappa SW, daar is ie weer ;-) Een thesis SW was ook een mooi slagschip geweest
c-ad zegt
https://spct2000.files.wordpress.com/2014/08/1996_lancia_kappa_sw_002_0716.jpg
kenner zegt
Zo’n polo variant staat vlak bij mn werk, apart ding vind ik het. Maar goedkoop vervoer, doe mij maar een xf rs
papa zegt
@kenner: de sedan van de polo 3n, die is pas mooi
erwh zegt
Het spijt me maar smaken verschillen. Ik vind die Alfa 33 een behoorlijk lelijk hok en een van de mindere ontwerpen in dit rijtje. Ja, Alfa heeft mooie auto’s gemaakt, maar dat is wat mij betreft lang niet altijd het geval.
TimoBac zegt
Die CLS SB is zo ongelofelijk mooi. Ik kijk enorm uit naar de dag dat die krengen binnen m’n bereik komen!
remylahaye zegt
Saab 9-5 Estate misschien? Wat heb ik zwak voor die auto zeg.. Als ik het geld had, had ik direct er eentje proberen te kopen. Op mobile.de staan er volgens mij enkele te koop!
remylahaye zegt
@remylahaye: Laat maar, onderste alinea niet goed gelezen…
lemster zegt
@remylahaye: Van de laatste generatie is ook nog een estate gebouwd. Absoluut prachtige auto en gekeken naar de 9-5 sedan die ik gereden heb (dankzij/met Autoblog in Zweden) een hele nette en goed afgewerkte auto. Het is jammer dat ze nooit de vruchten hebben kunnen plukken van de 9-5. Het had alles om een succes te worden. Ook de 9-4x was een mooie auto.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20140312/e7ehu9e6.jpg
hokeej zegt
Is de bls wagon ook geleverd in nederland/europa? Nog nooit een in het echt gezien…
Crosscabouter zegt
De Peugeot 206 SW Gti….
En ja, ik weet dat er een 207 SW RC was, maar dat is een onbegrijpelijke auto. Relatief zwaar t.o.v. de ruimte. Te klein dus en bovendien mist de 207 m.i. het mooie vd 206.
Dus @peugeotsport. Als jullie nu eens een 208 SW GTI gaan maken ;). En nee, geen 2008 variant. Daarvoor voel ik mij te oud…. Maar goed, omdat jullie dat toch niet doen, maar sparen voor een 308 SW GT
dufornee zegt
Hebben thuis een 300C Station gehad en nu de CLS SB. Allebei auto’s die op hun eigen manier aandacht trokken en dat was niet altijd positief (de cls is parelmoerwit en staat in de winter op zwarte velgen). Wel leuk dat hij almaar bijzonderder wordt nu er geen opvolger komt. Met de 350 CDI in de neus is het fantastisch reismateriaal door Duitsland!
mopar zegt
@dufornee: hadden jullie een 300C diesel? Heb er ook een maar dan de HEMI sedan, het is nu mijn 2e auto dus ik gebruik hem niet zoveel meer.
Klopt wel dat je soms om de verkeerde redenen aandacht krijgt (vooral bij politiecontroles). Maar moet wel zeggen dat toen ik die wagen net nieuw had, (in 2008) ik veel meer positievere reacties kreeg dan nu. Nu is het denk ik een gevalletje van oude Amerikaan is meteen louche. Best jammer maar niet jammer genoeg om ‘m weg te doen ;)
CLS is ook een mooie wagen, heb eens zitten kijken naar een CLS 63 shooting brake, die beginnen nu aardig bereikbaar te worden en zijn prachtig om te zien.
dufornee zegt
@mopar: ja was een diesel. Was destijds lease auto dus dan bleef er weinig keus haha. Hemi lijkt me wel heerlijk om in het vooronder te hebben liggen. Het interieur piepte en kraakte na 1 jaar alleen al en dat is toch erg jammer
mopar zegt
@dufornee: mijn interieur is na al die jaren gelukkig nog piep en kraakvrij. Ik weet dat dat anders kan zijn dus ik heb erg veel geluk. Nu staan Mercedes interieurs er ook om bekend dat ze na een jaar of 8-10 beginnen te piepen en te kraken. Mijn buurman heeft een s-klasse uit 2005 en dat ding rammelt aan alle kanten. Heel jammer.
dufornee zegt
@mopar: ja erg zonde! Doet zo’n afbreuk aan de auto. Toen we de 300C kregen was het hele model nog nieuw in Nederland en echt een brute bak om te zien. Was een leuke auto om te hebben gehad! CLS SB is wel super degelijk gebouwd, maar ook dubbel zo duur geloof ik
mopar zegt
@dufornee: bijna 3x zo duur zelfs. De 300C werd in Amerika nooit als een luxe wagen gezien. Het was gewoon een grote full size auto, beetje wat een Skoda SuperB hier is. Helaas was door de Nederlandse belastingen dat ding destijds even duur als een 5 serie. Moest ook lang twijfelen tussen een funfer of een 300C kon ik je vertellen. Uiteindelijk toch meer met m’n hart en minder met m’n verstand gekozen.
T5Power zegt
Ford Scorpio station
[img]http://www.parts-specs.nl/photos/0281090-Ford-Scorpio-Wagon-2.0i-16V-GLX-1994.jpg[/img]
beemerc zegt
En terecht!
tcetje zegt
207SW??