Niet alles wat hier geleverd wordt, verschijnt ook daadwerkelijk op de weg. Kijk maar of je deze 12 relatief recente voorbeelden nog voor de geest kunt halen.
Het Nederlandse straatbeeld is qua auto’s saai. Zo, dat is een dik statement op je beeldscherm. Maar feit blijft dat Nederlanders dol zijn op conservatieve keuzes die je later weer makkelijk kunt doorverkopen. Kwaliteit en degelijkheid staat hoog in het vaandel, tenminste, in theorie. De Toyota-Volkswagenverhouding is niet helemaal gebalanceerd in dat aspect.
Maar een gebrek aan aanbod is er bepaald niet. Er is ook gewoon een groot deel auto’s die hier wel verkocht zijn, maar altijd vraagtekens oproepen als je iemand er naar vraagt. En dat is jammer, want in dit lijstje komen auto’s aan bod die, in mijn optiek, vaker verkocht hadden moeten worden. Ook al moet men daarvoor een beetje buiten de lijntjes kleuren. De volgende twaalf voorbeelden zijn allemaal nog vrij nieuw. Maar je ziet ze waarschijnlijk nooit.
Citroën C4 Aircross
De belangrijkste reden dat de C4 Aircross relevant is, is zijn Peugeot-broertje, de 4008. Die ken je waarschijnlijk helemaal niet, omdat die hier niet eens geleverd is. Citroën probeerde het wel met de C4 Aircross in 2012 en je ziet ze bijna nooit. Onderhuids is het een mengelmoes van PSA en Mitsubishi, dus de Aircross wordt (zelfs momenteel nog) verkocht als Mitsubishi ASX. Die zie je nog wel relatief vaak, maar de C4 Aircross is een zeldzaamheid. Vreemd, want met betrouwbare Japanse techniek zou je denken dat een crossover van een populair merk aanslaat.
Honda Legend
De Legend was in de jaren ‘90 een grote sedan om een goedkoper (maar saaier) alternatief te bieden tegen de Mercedes E-Klasse of BMW 5 Serie. In 2004 ging Honda voor een andere aanpak, waardoor de auto ineens een strakke sedan werd. Het is eigenlijk nog steeds best een mooie auto. Maar het is ook zeer begrijpelijk dat het niks werd. Naast de ietwat bijzonder vormgegeven Legend stond de Accord, die ongeveer even groot was en er veel ‘normaler’ uitzag. Bovendien kwam die ook als Tourer. De Accord werd een klein succesje, de Legend is voor het Europese gamma geschrapt. Ondergetekende probeert te graven wanneer hij er eentje heeft gezien. Volgens mij is dat nooit.
Honda Logo
De zeldzaamheid van deze auto is te danken aan het feit dat hij maar twee jaar op de markt is geweest. De auto was niet lelijk, niet overdreven mooi, compact en toch niet eens heel krap van binnen en met de felle kleuren beschikbaar om te kiezen was het stiekem best een goede keuze. Maar aanslaan deed het niet. Veel Logo’s hebben wat verroest plaatwerk, misschien dat hij toch niet volledig corrosiebestendig is.
Image-credit: een Logo in het wild, gespot door @dubcars.
Hyundai Grandeur
De auto waarmee Hyundai mensen uit hun E-Klasses probeerde te trekken. Dat is niet gelukt, maar de Grandeur is een gave auto. Groot en statig, grote doorlopende LED-achterlichten (in 2005!) en qua comfort en rijgedrag kwam de auto steeds dichter bij het Hyundai wat we nu kennen: een aanval op de gevestigde orde. Maar de Grandeur kwam te vroeg. En met de forse vraagprijs van soms wel meer dan 40 ruggen werd het geen succes: je kont net zo goed een E-Klasse kopen. Ironisch, want de meeste Grandeurs die je nu nog ziet, hebben blauwe kentekens.
Hyundai i20 Coupé
De nieuwe Hyundai i20 is niet vergeten, het is gewoon een alternatief voor een Polo die mensen vaak over het hoofd zien. Onterecht, want de i20 is goedkoper, completer en rijdt minstens even goed. Maar wist je dat de i20 er ook als coupé was? Voordat je die bestempelt als ‘een i20 met twee deuren minder’: het was best een frisse verschijning. Er werd afgekeken bij de Renault Megane Coupé van de vorige generatie, of Opel met de Astra en Corsa driedeurs, omdat de optische verschillen met de vijfdeurs vrij groot zijn. Nieuwe bumpers, grotere grille, een wat aflopende daklijn met een ‘zwevende’ C-stijl. In het rationeel denkende Nederland was het een miskoop van jewelste, want hij was duurder en onpraktischer dan de vijfdeurs. Bovendien verdwijnen driedeurs auto’s steeds vaker en in stille trom verdween de i20 Coupé, nadat hij het slechts twee jaar volhield. Af en toe zie je er nog één, moet je wel goed zoeken.
Infiniti Q30
Recent op de A28 werd ik ingehaald door @willeme in zijn 159 verscheen er een nogal vreemd ogende Renault Megane in mijn buitenspiegel. Dat bleek helemaal geen Megane te zijn, maar een Infiniti Q30. Het is de enige auto in deze lijst die je nu gewoon nieuw kunt kopen, want ze zijn nog lang niet uitverkocht! Het controversiële uiterlijk, samen met het hoge aankoopbedrag zorgt ervoor dat ook hier mensen liever uitwijken naar Audi of Mercedes. Eigenlijk geldt dat voor het hele Infiniti-gamma, maar de Q30 had de mogelijkheid om een goede auto te worden. Het mocht niet baten, nu is iedereen hem vergeten en zie je ze bijna nooit.
Lancia Musa
We beginnen met zijn zustermodel: de Fiat Idea. Mensen noemen de Multipla graflelijk maar persoonlijk zit de Fiat Idea mij meer dwars. Hoog en smal en de vorm is geïnspireerd op die van een ei. Net zoals de Multipla was de kracht van de Idea dat er van binnen veel ruimte moest zijn, terwijl hij van buiten niet veel groter was dan een hatchback. Het zorgt ervoor dat deze midi-MPV best een geinige keuze was, die niet veel mensen maakten. Het mocht voor Lancia evenmin baten om een Ypsilon-frontje op de Idea te plakken en hem als Musa te verkopen. Toegegeven, met de facelift-achterlampen en het iets strakkere design had het nog iets karakteristieks. Maar het feit dat vooral de oude Musa’s niet meer op elke straathoek staan, is iets positiefs. Helaas is de Idea nog in trek voor jonge gezinnen die een familieauto zoeken. Die zie je, wat mij betreft iets te vaak, nog wel eens staan.
Opel Signum
Niet compleet vergeten, maar wel even zo’n “oh ja!” moment. Want tussen de Vectra en de Vectra Stationwagon stond de Signum. Een uit de kluiten gewassen hatchback die een soort Duitse Vel Satis probeerde te zijn. Het resultaat is niet een hele mooie auto en als je een auto wilde die kleiner was dan de Vectra, volstond een Astra H prima. Voor elke Signum werden er tien Vectra’s verkocht en dat bewees dat er geen ruimte was voor de grote hatchback. In 2009 werd de Signum meegenomen in het graf van de Vectra. En voor diens opvolger was geen Insignuma gepland.
Image-credit: Signum met tuning-dingen erop, gespot door @rbaudi.
Renault Wind
Stiekem ben je deze lang niet vergeten. Maar toch moet die even benoemd worden, want als we naar de verkoopaantallen kijken lijkt het van wel. De kekke roadster was een soort Twingo RCZ. Klinkt cool, maar het onhandige stalen klapdak eiste zijn tol op de praktische eigenschappen van de kleine tweezitter. Bovendien kostte hij makkelijk meer dan 20 mille, niet het soort bedrag waarvoor je je koffers thuis wilt laten bij elke rit. Het resultaat is dat bijna niemand viel voor de Renault. Toch is ondergetekende altijd fan geweest van de Wind (maar niet van de naam!) en is het jammer dat men niet viel voor het kleintje.
Ssangyong Kyron
In het modellengamma van Ssangyong is het altijd rumoerig geweest. Helemaal in het vorige decennium, toen alle fecaliën de ventilator raakten. De Rodius, geen succes, kennen we allemaal. Om redenen die we je besparen. De Actyon, want voor de BMW X6 was er ook al behoefte aan lelijke, onnodige SUV’s. En de Rexton, niet perse moeders mooiste, maar wel functioneel. Daar precies tussenin zat nóg een model. De Kyron. We gaan hier niet lopen zeggen dat het een bloedmooie auto is en dat je je kans gemist hebt, maar wat is er eigenlijk wél mis mee? In vergelijking met zijn broers is hij gewoon normaal vormgegeven, bovendien is hij groot van buiten en binnen en laat je hem los in de modder, dan helpt ie je er graag doorheen. In Nederland worden ze zeldzaam. Het is een auto die weinig écht slechte eigenschappen heeft, maar er ook geen goede eigenschappen tegenover zet. Een streling voor het oog is het evenmin, maar het had veel erger kunnen zijn.
Subaru Tribeca (facelift)
De B9 Tribeca ben je vast niet vergeten, maar had je wel gewild. Want weinig auto’s hebben zo’n angstaanjagend gezicht. De hooggeplaatste koplampen met daaronder de driedelige grille is niet bepaald het hoogtepunt qua design. Een auto hoeft soms één keer een slechte indruk achter te laten om klanten met een grote boog eromheen te laten lopen. De B9 was zo’n geval. Want in 2008 ging de auto onder het mes en er veranderde qua styling niks behalve het frontje. En ineens was er niks mis met de auto. Daarentegen was de auto nogal Amerikaans georiënteerd (de naam Tribeca is immers geïnspireerd door de New Yorkse straattaal voor de plaatselijke wijk Triangle Below Canal) en vulde hij een gat op tussen de Forester en Outback wat niet bestond. Daarom zie je de B9 Tribeca al nauwelijks, maar de gefacelifte Tribeca (zonder B9) is een ware zeldzaamheid in Nederland.
Volkswagen Eos (facelift)
We hebben ons best gedaan om een vergeten model te kiezen van één van de ‘Duitse Drie’. Maar we zijn vrij snel tot de conclusie gekomen dat op wellicht de Mercedes CLC na, jullie die allemaal nog wel zullen kennen. Als we even iets buiten de lijntjes kleuren, komen we bij Volkswagen, waar ze momenteel geen middenklasse cabrio’s meer verkopen (alleen de Beetle, maar die gaat binnenkort weg). Volkswagen had de Eos, een verademing in het drukke segment der C-segment cabrio’s. Want waar auto’s als de Peugeot 307 CC, Renault Megane CC en Ford Focus CC (originele namen jongens) gewoon erg slecht in proportie waren door de ver doorlopende voorruiten en grote bipsen om de stalen klapdaken in op te bergen, waren eigenlijk alleen de Volvo C70 en de Eos verrassend knap. Vooral de Eos, wat meer was dan een Golf CC. Van ongeveer 2006 tot 2009 heeft de Eos het nog best prima gedaan in Nederland, waar het zware cabriodak nauwelijks een verkoopargument is. Voor 2011 kreeg de Eos een nieuw frontje mee en daardoor werd het eigenlijk wel precies een Golf CC. De Passat-achterlichten maakten plaats voor, eh, nieuwe Passat-achterlichten maar ook de B7-generatie van de Passat was geen hoogtepunt. De Eos verdween ook in stille trom en met het schrappen van de Golf VI Cabrio was dat het einde voor de ‘conventionele cabrio’s’. Jammer, maar de Peugeot 308 CC en Renault Megane CC van de tweede generatie deden dat stijlvolle toch net even iets beter.
mats106rallye zegt
Eos, Logo en Wind zie ik toch nog wel eens voorbij komen met name die Eos
alino zegt
@mats106rallye: ik denk dat het bij Eos specifiek over het faceliftmodel gaat.
raym zegt
@mats106rallye: inderdaad. Wat mij wel opvalt is dat je tegenwoordig haast nooit meer een nieuw type passat ziet rijden. Jaren geleden kwam je ze overal tegen.
stuko zegt
@raym: bij mij in de buurt is dat wel anders met de Passats.. vooral de GTE rijdt hier nogal veel rond.
banaan7 zegt
@raym: in mijn omgeving struikel je juist over de nieuwe passats. Zal wel per plaats verschillen
siebren zegt
@raym: Viel me laatst ook op idd. Denk dat die auto het in eigen huis verliest van een A4, Octavia, golf station en een superb.
thomcarspotter zegt
@raym: de Passat GTE’s zie ik echt dagelijks.
mashell zegt
@raym: kon wel eens zijn dat veel van die Passat rijders nu Tiguan rijden.
406_v6 zegt
Legend, vorig jaar bijna een maagdelijk laatste exemplaar gekocht, een ander was me te snel af, dus nu een Lexus GS450.
De Tribeca staat een straat verder, de rest zie ik zelden of nooit.
knetje zegt
Ik mis de Hyundai Veloster nog??
toyotaprius zegt
@knetje: je kan er een kopen?
knetje zegt
@toyotaprius: O er zal er vast wel een te koop staan maar heb er geen interesse in, vind het een van de meest zinloze modellen die je kunt bedenken
toyotaprius zegt
@knetje: ik las wat reviews en de pers dacht hetzelfde erover… En er was nog iemand die er een in NL gekocht had.. Voor z’n vrouw dan….
kwakmare zegt
@knetje: dan klopt het….je bent hem niet vergeten.
spidermann zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
smoked zegt
Wat te denken van; Renault Vel Satis, Suzuki Kizashi, Seat Leon SC (5F), Subaru Trezia ?
Loek zegt
@smoked: (en dit geldt ook voor de Veloster suggestie van @knetje) de Veloster, Kizashi, Leon SC en Vel Satis zijn inderdaad van uitstervend ras, maar we kennen ze nog wel. Je ziet ze alleen niet zoveel meer. De Trezia is een goede, al moet ik er wel bij zeggen dat op de parking van de bejaardenflats en op 1e en 2e kerstdag op de snelwegen, nog best veel van die dingen rondrijden (iets met doelgroep). Maar meestal is dat het zustermodel Verso-S, de Trezia was een stuk minder populair. Vreselijk hok, wel goede suggestie!
smoked zegt
@720s: Verso-S hebben mijn ouders gehad, reed beter dan de Captur die ze nu heten ?
jochempie zegt
Ja helemaal vergeten. Kerstdiner is op, ik start zo de Grandeur 3.3 weer.
RiKe zegt
Parkeer mijn auto regelmatig naast een Signum bij mij in de wijk. Heeft nog altijd veel weg van de Vectra C (geloof ik?) maar dan met een andere achterkant
tazmania zegt
De Signum was wel een fijne auto, degelijk, compleet en met 6 cilinder diesel voor peukengeld.
jochempie zegt
@tazmania: klopt ja, toen in de Grandeur kocht was ik ook naar Signums aan het kijken. Grappig dat je het zo zei, maar ik vond er inderdaad geen een waar niet in gerookt was.
silverscope zegt
Alleen de i20 coupe nog nooit gezien. Jammer dat de Legend hier nooit is aangeslagen. Alleen de naam is al episch.
pomoek zegt
Dan ben ik een van de weinigen die ooit een kop staart botsing heeft gehad met een Signum. Ik was het staartje. Volledig mijn schuld. Gelukkig was de snelheid ongeveer 15km/h. De oppervlakkige schade aan de Signum bleek uiteindelijk toch nog een behoorlijk kostbare reparatie. Een flinke hap in mijn no claim korting. Nu ja. Niemand gewond behalve de deuk in mijn trots…
alcantara zegt
Die i20 heeft wel wat weg van een Hyundai i30N qua looks.
pielemuis zegt
Volkswagen Fox past ook nog prima in het lijstje.
milie33 zegt
Hmm, van de Duitse gevestigde 3-tand niet meer dan de clc kunnen noemen? Wat denkt men van een R-klasse? En eventueel een 5-serie GT of die 2 serie MPV…
Bij Audi kan je wellicht nog steggelen over de A2, maar die zie je nog best vaak(in vergelijking met de rest van de lijst)
str8six zegt
@milie33: onder een steentje gelegen?
Loek zegt
@milie33: dat zijn auto’s waar men niet specifiek voor viel, maar wel een ‘indruk’ hebben achtergelaten onder aficionado’s. De R63 AMG, 2 Serie AT of GT en 5 Serie GT lopen of liepen niet bepaald storm, maar die maken nu nog de tongen los. Wellicht zou de R-Klasse facelift eentje zijn, die wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Maar verder is die auto uit coolheid onthouden, behalve dan dat niemand 50 ruggen wil betalen voor een veel te grote en relatief onnodige Mercedes. De Audi A2 is zeker niet vergeten. Als ‘3L’ spec een goede keuze geweest in Nederland en als import zijn ze recent ook weer populair. Het is niet de populairste Audi maar ook die is lang niet vergeten.
jpoers zegt
@720s: oké dan de Mercedes C Coupe (geloof dat die uiteindelijk zo heette) ik bedoel dus die ingekorte C-klasse als tegenhanger van een BMW 3serie compact. Niemand die nog van t bestaan van die dingen afweet.
henrie zegt
@jpoers: Dat is de CLC, die in het artikel al genoemd wordt…
dawwg zegt
@henrie: De CLC zag je een paar jaar geleden toch nog best veel op de weg; net zoals de BMW 3 compact; het was gewoon de poor-mans petjes-versie voor sloebers die geen ‘volledige’ 3 / C konden betalen. Heeft zeker indruk gemaakt; met name het weggedrag van de bestuurders ervan en de lelijkheid van beide modellen staat (net zoals de 5 GT) nog op m’n netvlies gebrand :)
alloallo zegt
Ik vrees dat de 2 serie mpv een succes is! @milie33:
RickB zegt
Zo’n Infiniti Q30 is stiekem een Mercedes-Benz A-Klasse/GLA-Klasse die net wat te lang in een Sushi tent is blijven hangen. Bijna alle interieurdelen zijn wel uit de kratten van Mercedes-Benz geleend.
Zal wel bij de Kangoo/Citan deal horen.
reactief zegt
@rickb: Toch hebben ze redelijk veel veranderd terwijl het dus inderdaad gewoon dezelfde auto is.
Zelf zie ik er verschillende regelmatig rijden en vind hem wel mooi.
Dat de schrijver hem verward met een Megane snap ik dan weer totaal niet….
Loek zegt
@reactief: als een spikkel in je binnenspiegel had het ook een VW Golf kunnen zijn ;) van dichterbij verschillen ze idd vrij veel, maar ik vind dat er ook duidelijk overeenkomsten zijn.
reactief zegt
@720s: Bijzonder. Ik zie er zelf niets in terug van de Megane. Voor zover ik weet ook geen gedeeld platform of iets.
Zo zie je maar dat ieder op z’n eigen manier naar auto’s kijkt.
sporting zegt
Ik rij zelf een Opel Signum, de 2e al ondertussen. De eerste verkocht na 9 jaar en 322.000km, de enige grote kost was een nieuwe turbo op 230.000km.
kennone zegt
Bij het stukje van de Hyundai Grandeur zat de schrijver met zijn gedachte bij iets heel anders. Eennalaatste zin.
jordydeknecht zegt
Me moeder had in 2005, dacht ik, een zwarte Kyron besteld met bullbars. Was off-road zeer zeker capabel, leende naar mijn weten ook heel veel onderdelen van Mercedes.
mtuning zegt
Mijn Legend staat in de winterstalling. Maar van de zomer weer op de weg te zien ??
menaz zegt
De Legend en de Logo hadden het probleem wat alle Honda’s hadden en hebben: veel duurder dan de concurrentie.
Dutchdriftking zegt
Sorry, ik heb ze niet gemist.
E34M5Touring zegt
In Winterswijk staat dagelijks zo’n Legend achter het ziekenhuis. Is van een bouwvakker. Dus mocht je er 1 live willen zien…
alloallo zegt
alle gerebadge Lancia’s zoals voyager, flavia en thema hadden rustig in dit lijstje gekund.
isogrift zegt
Chevrolet Epica 2.5 6 cilinder een waanzinnige reis limocine?
lotuselises2 zegt
Musa regelmatig meegekregen als huurauto in Italië, hij reed verschrikkelijk. Buiten Italië nog nooit een gezien.
sudbina zegt
De Musa zie ik nog best veel eigenlijk, dat blauw suede interieur; helemaal geweldig.
De logo zie ik dagelijk; mn buurvrouw heeft er een; techniek is top, maar de roest is niet te harden bij dat ding (de wielkasten voor en rond t voorraam, denk dat ie daar binnenkort totalloss op gaat).
flik2punt0 zegt
Toch allemaal echt leuke wagen. Anders dan de rest. Die wind altijd een leuke wagen gevonden. En die klapdak cabrio’s blijf ik geweldig vinden
flik2punt0 zegt
Die i20 coupe is wel echt een stuk stoerder dan de 5 deurs