Een paar momenten stilte graag.
Auto’s komen en auto’s gaan. Een fabrikant zorgt er natuurlijk voor dat de opvolger dan al staat te trappelen. De opvolger is sneller, lichter, groter, goedkoper, completer en dus gewoon beter. Dit is niet altijd het geval. Bij Alfa Romeo nam men goed de tijd om de Giulia voor te bereiden. Ook komt het voor dat een merk besluit het erbij te laten. Dat is erg jammer, want ook dit jaar zijn er weer een hoop auto’s welke verstoken blijven van een waardige of directe opvolger.
Aston Martin DB9
DB9. Aston Martin DB9. Eindelijk komt er dan een einde aan Aston Martin’s succesnummer. De DB9 (rijtest) kwam eind 2003 op de markt als de langverwachte opvolger van de bejaarde DB7 (welke nog op een XJ-S bodemsectie stond). De DB9 was geconstrueerd op een splinternieuw VH-platform waar bij alle andere Aston Martins op gebouwd werden, zoals de (V8/V12)-Vantage serie, Rapide, Vanquish en Virage. Uiteraard is de DB11 de gedoodverfde opvolger, maar we willen de DB9 (aankoopadvies) nog eenmaal een saluut geven. Tally Ho, Chap!
Waarom gaan we de DB9 missen?
Vanwege de blend van prestaties, bloedmooie lijnen, GT capaciteiten, glorieuze soundtrack en gentlemen’s uitstraling.
BMW Z4 (E89)
Deze Z4 generatie (rijtest) heeft het altijd moeilijk gehad. Een beetje tafellaken en servet verhaal. Het was absoluut geen sportauto als de Porsche Boxster. De E89 generatie was (zeker in vergelijking met zijn voorganger) loodzwaar. Maar zie het als een soort mini-Mercedes SL en het plaatje klopt in eens een stuk beter. De ideale auto om de leuke wegen aan de Core d’Azur in stijl te verslinden.
Waarom gaan we de Z4 missen?
Het uiterlijk. BMW heeft altijd perfect begrepen hoe een roadster er uit moet zien. De TT Roadster is een badkuip, de SLK is te schattig en een Boxster te pretentieus. De Z4 heeft die enorm lange motorkap en korte kont. Dat werkt altijd.
Land Rover Defender
Misschien wel het grootste icoon dat van ons heen is gegaan. Het heeft een tijdje geduurd maar nu is dan eindelijk het moment daar: de Defender is niet meer. Voor de goede orde, de naam ‘Defender’ kreeg de auto pas in 1990. Daarvoor was het de Land Rover 90 of Land Rover 110. Eigenlijk is er geen reden om de auto te missen. Het rijcomfort was beroerd. De zitpositie alleen prettig voor een chimpansee met een hernia. Het verbruik van de Ford Transit diesel was verrassend desastreus. Erg ruim was de Defender ook niet. En toch moet iedere zelfverklaarde autoliefhebber een zwak hebben voor een Defender (aankoopadvies). Off-road waren ze bijkans onverslaanbaar. Mocht je toch een ‘nieuwe’ Defender wensen, kijk dan hier.
Waarom gaan we de Defender dan toch missen?
Omdat het een icoon is. Wellicht te lang in leven gehouden waardoor het een soort karikatuur van zichzelf werd. Maar een basaal uitgevoerde Defender kan nog altijd op onze goedkeuring rekenen.
Mercedes-Benz E500 Estate (S212)
Dit is een persoonlijke. Volgens Jaapiyo is de Audi Allroad mijn favoriete auto. Dat klopt niet helemaal. Uw scribent houdt van lompgrote stationwagons, en ze komen niet lompgroter dan de E-klasse Estate (rijtest). Ook de motorisering moet groot zijn, maar géén AMG ongein: dat is overdone. Tegenwoordig kun je wel een E43 AMG Combi krijgen. Maar de nieuwe E Estate is meer een lifestyle stationwagon worden in plaats van premium pakezel. Tevens heeft de E43 een zescilinder + AWD. Wij willen een 212-serie (aankoopadvies) met achterwielaandrijving en V8 gecombineerd met een taxi uiterlijk. Kralenmatje op de bestuurdersstoel, hoefijzer in de grille en Peter Beense op de stereo. Niets meer aan doen.
Waarom gaan de E500 missen:
Omdat ‘ie net zo nutteloos is als een SUV, maar wel sneller en ruimer. Beide kunnen we wel waarderen.
Mitsubishi Lancer Sportback
Het gamma van Mitsubishi is in de loop der jaren behoorlijk veranderd. Vroeger was er de Lancer, Galant, Sigma, Carisma en de Colt. Om er een paar te noemen. Daar is nu niet meer zo heel erg veel van over. Tot voor kort kon je de Lancer Sportback nog bemachtigen, maar dat is nu verleden tijd. Net zo missen als de Lancer Evolution X zullen we de Sportback niet doen, maar het was wel een verfrissende auto. Met name die kont was herkenbaar en origineel.
Waarom gaan we de Lancer Sportback missen?
Eigenlijk niet zo erg, maar het is wel jammer dat Mitsubishi nu geen semi-sportieve middenklasser maakt. Het line-up bestaat nu enkel uit SUV’s, op de Space Star na.
Volvo V70 / XC70
Hier moesten we even twee keer kijken, want we hadden verwacht dat Volvo de V70 (aankoopadvies) nog wel tot in lengte van dagen als ‘Polar’ zou verkopen. Een verkoopmanier die Volvo lange tijd heeft aangehouden. De Volvo-stationwagon-met-hoge achterlichten deed zijn intrede in 1994, toen op de AutoRAI de 850 Estate werd geïntroduceerd. Dit verantwoorde Labrador- en hockeytas transport was jarenlang de vaste keuze voor de moeder van Anne-Fleur en Roderick-Jan. De V90 dient als diens opvolger, maar is toch een stukje groter en vooral moderner: net als bij de E-klasse Estate is de rechte daklijn verdwenen.
Waarom gaan we de V70 missen?
Ondanks dat de V70 populair was in bepaalde klasses, was het eigenlijk een klasseloos model. De V70 was slim gepositioneerd. Prijstechnisch tussen het D en E segment in. Het was het prototype stationwagon.
Rolls Royce Phantom
Deze corpulente Brit was de vaandeldrager voor de nieuwe koers van Rolls Royce. Waar VW er voor koos om Bentley langzaam te laten evolueren met de Arnage was de Phantom een totaal nieuwe auto. Het design, de techniek: alles was compleet nieuw. Toen de Phantom in 2002 op de markt kwam was het de meest aristocratische auto die je kon krijgen. De enige concurrent was de obesitas S-klasse in de vorm van de Maybach, een merk dat in de tussentijd weer ten gronde is gegaan en weer een opleving heeft als badge voor een luxe uitvoering. De opvolger van de Phantom laat nog even op zich wachten, maar het zal een hele opgave worden om ons de Phantom en diens afgeleiden, de Drophead Coupe en Coupe (rijtest), te doen vergeten.
Waarom gaan we de Phantom missen?
Prestigieuzer dan dit wordt het niet.
Renault Mégane Renault Sport
Deze doet ook wel even pijn. Dit is een van de laatste échte hardcore hot hatches (rijtest). Kijk maar eens op de parkeerplaats van de Nordschleife: daar zie je ze met bosjes. En terecht! Want het is één van de weinige auto’s die dermate afgesteld zijn op circuitgebruik. Maar ook daarbuiten is het een smaakmaker van jewelste. De Mégane Renault Sport (aankoopadvies) is typisch zo’n auto waar je als bestuurder helemaal blij van wordt.
Waarom gaan we de Mégane Renault Sport missen?
De Mégane Renault Sport was altijd hardcore hot hatch met raszuivere sensaties. Met de Clio heeft Renault Sport een andere koers uitgezet. Gezien het succes van die auto is de kans aanwezig dat de Mégane Sport eenzelfde lot tegemoet gaat.
MINI Paceman
Tsja. Wat moeten we hiervan zeggen? Jammer dat ie er niet meer is? Om je geheugen op te frissen, de MINI Paceman is de driedeurs coupé uitvoering van de MINI Countryman. De MINI Countryman is een soort compacte SUV met MINI erop geschreven. De Paceman was een leuk bedoelde coupé-variant daarvan. Kijk, BMW had enorm veel succes met de X6. Maak een SUV met laag dak en iedereen wilt er veel extra voor betalen. Met de BMW X4 en deze MINI Paceman is duidelijk dat deze benadering niet werkt in een lager segment (of twee). Was het dan een slechte auto? Zeker niet. Het reed bovengemiddeld goed, de bouwkwaliteit was op zijn Oostenrijks en de motoren waren fijn in de omgang. Maar het was een kwestie van: ‘voor wie is deze auto eigenlijk bedoeld?’ Dat is nog altijd onduidelijk.
Waarom gaan we de MINI Paceman missen?
Verreweg de beste rijdersauto in zijn klasse.
McLaren P1
Alsof ze het met elkaar afgesproken hadden, kwamen Ferrari, Porsche en McLaren bijna gelijktijdig met hun hypercars. Ditmaal waren het allemaal hybrides. Ondanks het feit dat ze alle drie bijzonder snel, bijzonder schaars en bijzonder duur zijn, waren de verschillen erg groot. De Porsche was een elektrische auto met een race-V8 als generator. De LaFerrari was gewoon een twaalfcilinder supercar met een kleine elektromotor voor meer snelheid en de McLaren zat daar een beetje tussen in. Met dit soort auto’s gaat het er natuurlijk om welke de snelste is. In rechte lijn is de McLaren dat. Natuurlijk, de Porsche is eerder weg door zijn vierwielaandrijving maar eenmaal op snelheid is er weinig sneller dan een P1. De Porsche 918 ging overigens in 2015 al uit productie en de LaFerrari wordt nog steeds gebouwd, zij het als open variant, de Aperta. Dan maar op zoek naar een okasie.
Waarom gaan we de McLaren P1 missen?
De looks, de snelheid, de techniek.
Toyota Verso-S
Tegenwoordig moet alles crossover, SUV of softroader zijn. De reden is eenvoudig: in deze wereld wonen enkel jonge, actieve mensen met een dynamische levenstijl en out-door hobby’s. Daar past natuurlijk een stoere auto bij. Dat is meteen de makke van de Toyota Verso-S, want deze auto is allesbehalve stoer. Dat wil niet zeggen dat het een verkeerde auto is, integendeel. De Verso-S was reuzehandig en bijzonder ruim voor zijn compacte afmetingen. De techniek was zoals we gewend waren Toyota: oerdegelijk. De Verso-S krijgt geen directe opvolger. Zijn plaats wordt ingenomen door de futuristische en stoere Toyota CH-R.
Waarom gaan we de Toyota Verso-S missen?
Op feestjes worden we geregeld gevraagd naar wat eigenlijk een goede auto is voor een oudtante, oma of opoe. Deze Verso-S bood alles (automaat, betrouwbaar, hoge instap en een lekker grijs interieur passend bij hun kledij).
Volkswagen Phaeton
Eindelijk heeft Volkswagen de Phaeton een spuitje gegeven. Eén van de meest controversiële Volkswagens van de afgelopen tijd was gewoon een behoudende sedan. Wel een hele grote. En de techniek was om van te smullen: W12’s, V10 TDI’s, ruiten die niet kunnen beslaan, een airco die je niet voelt blazen en een serene rust aan boord terwijl de prestaties niet verkeerd waren voor zo’n slagschip. De Phaeton kon zelfs goed meekomen met de concurrentie. In plaats van een nieuw model te lanceren gaf Volkswagen de Phaeton een bescheiden (en niet al te geslaagde) facelift, waardoor de auto ineens behoorlijk achterliep. Was de Phaeton een mislukking door zelfoverschatting? Neen. Het was een enorm ambitieus project, dat is altijd te waarderen. Daarnaast zei toenmalig CEO Bernd Pischetsrieder: “Als Volkswagen, dankzij de Phaeton, het merk een hoger aanzien kan geven en dat we daardoor per Golf €100 méér kunnen vragen is de Phaeton een waanzinnig succes.” Daarbij is de basis van de Phaeton wél succesvol: Bentley bouwt er zijn Continental series op.
Waarom gaan we de Volkswagen Phaeton missen?
Het was een bijzondere auto met een behoudende uitstraling. Tegenwoordig is het vaak andersom.
Uiteraard zijn er nog meer auto’s heen gegaan dit jaar zonder dat er een opvolger klaar staat. Denk aan de Ford Falcon, Holden Commodore, Cadillac ELR en natuurlijk de Dodge Viper. Deze heeft van Ome @MaurtisH al een eigen afscheid gehad. Wel zo gepast.
shibby zegt
Werd de Phaeton nog gemaakt?
De z4: altijd afgevraagd hoe zoiets rijdt, maar het is inderdaad de mooiste uit zijn klasse. Vind ‘m qua uiterlijk wel wat weghebben van de s2000.
haroldv zegt
@shibby: wow, die doet pijn. Mond spoelen een optie?
banaan7 zegt
@haroldv: kusje erop?
shibby zegt
@haroldv: lekker, biertje?
toyotavenray zegt
@shibby: trilt heel erg bij lage toeren en maakt veel zoem geluid. Als je die auto ooit wil rijden moet je wel de dikste hebben.
pinut187 zegt
@shibby: Z4 rijdt heerlijk. Wel erg krap van binnen.
fiestacruizer zegt
Geen LaRo Defender meer.
“The End of an Era”
Wat een onverwoestbaar maar onderhoudsbehoeftig beest is dat geweest.
viezefreddyw zegt
De Z4 is een heerlijke auto, als je maar de eerste generatie neemt. Veel en veel mooier en veel meer een echte roadster. De huidige Z4 heeft me nooit echt kunnen bekoren.
Het is wel een mooi lijstje met fraaie auto’s hoor. Vooral de Aston Martin DB9 zal gemist worden. Mooier dan dit worden ze niet en fijner klinken dan dit zullen ze niet. De DB11 is een mooie auto, maar de DB9 is ontzettend fraai.
mercedesclk350 zegt
@viezefreddyw: als je het mij vraagt is de DB9 een van de meest tijdloos ontworpen auto’s van deze eeuw. Een design uit ergens rond 2000, die het 16 jaar vol heeft gehouden, waarbij op de helft van zijn leeftijd net even wat dingen zijn bijgepunt en hij kon er zo weer tegenaan. De DB11 is een schitterende auto, maar ik ben bang dat tijdloos design in de mate van de DB9 niet herhaalbaar is.
viezefreddyw zegt
@mercedesclk350: Ik ben het volledig met je eens. De DB11 is mooi maar ziet er over vijf jaar al gedateerd uit. De DB9 blijft voor altijd mooi en zal een toekomstige klassieker gaan worden.
Maar niet alleen de DB9 heeft het he. Wat dacht je van de V8/V12 Vantage? Hij werd in 2004 al geïntroduceerd en vandaag de dag is hij nog steeds schitterend.
mercedesclk350 zegt
@viezefreddyw: exact! En ik verwacht een productieversie gebaseerd op de DB10 om de Vantage af te lossen. Maar ook die gaat het niet zo lang volhouden.
viezefreddyw zegt
@mercedesclk350: Die gaat het zeker niet lang volhouden nee. Vreselijk jammer eigenlijk.
gokartmozart zegt
@viezefreddyw: Zolang de Vantage V12 met handbak er nog is hoor je mij niet klagen.
Als ik een lekker prijsje win morgen in de staatsloterij dan ga ik 2 januari als de hoofdpijn weg is direct op jacht. Man man wat zou ik die graag kopen zeg en dan als daily driver rijden.
pinut187 zegt
Van het hele rijtje moeten VW en BMW snel met iets goeds komen..
viezefreddyw zegt
@pinut187: VW komt binnenkort toch met de nieuwe Passat CC maar dan wel met een andere naam? Dat vind ik wel tof.
pinut187 zegt
@viezefreddyw: Ja klopt, concept zag er goed uit. Rij nu zelf een CC 2gen, heerlijke bak.
josvanrey zegt
Ik mis nog steeds de Nissan Primera!
robert110 zegt
Ik ben echt benieuwd wanneer Land Rover met een vervangen komt voor de Defender, en welke kant ze er mee opgaan.
baklava zegt
De DB11 is mijn ogen alles behalve een waardige opvolger van de DB9. De DB9 is tijdloos. De DB11 vind ik er nu al gedateerd uit zien.
gerjan zegt
@baklava: helemaal mee eens. Db9 is gewoon een klasse appart.
ponnie zegt
@baklava: Het lijkt meer een Chinese replica met een tjoening turbo motor
vonklausenburg zegt
De Phaeton. Als er Volvo op had gestaan dan was het een serieuze concurrent van de S/7/A8 geworden. Maar als VW toch de te dure Passat met pretenties ergo een A8 zonder ringen. Heerlijk anoniem en waarlijk een sublieme auto. Alleen dat VW-logo…
Silverarrow zegt
@vonklausenburg: Als er een Volvo logo op had gezeten, dan was hij enkel leverbaar geweest met een vier cilinder. Dat was pas écht een kansloze missie geweest.
john4545 zegt
@vonklausenburg: Als er Volvo op had gestaan had je ook Volvo-onderhoudsprijzen en meer pretentieloos gedoe, wat een hoop in populariteit zou schelen. As it is was de Phaeton veel te zwaar om een concurrent van de A8 te worden. Bij Bentley maakt dat niet uit want daar houden klanten ervan om bestolen te worden. That said, misschien hadden ze gewoon de Audi-ringen op de Phaeton moeten plakken. Was het vast een beter succes geworden.
misterdrogba zegt
Ik zal de DB9 en Phaeton wel missen uit dit lijstje.. Vooral de DB9 vind ik een iconisch model, Gentleman’s car.
Endan de Phaeton.. gedoemd om te mislukken maar een heerlijke prestige project van VW, vandaag de dag kan je eentje tweedehands kopen voor een fractie van de prijs van de A8 met minder kilometers en evenveel of zelfs meer opties. Maarja.. niemand wou een auto van € 100.000 waar een VW logo op prijkte en de buurman dacht dat je de nieuwste Passat had gekocht.
lotuselises2 zegt
Ik heb nooit onderscheid kunnen maken tussen een DB9, een DBS, een Virage of een Vanquish, dus ik zal die DB9 ook niet missen. Enkel de Vantage haal ik er nog wel uit en dat is gelijk de leukste.
406_v6 zegt
De E500, monumentale station; hoop dat Mercedes de ballen(of wijsheid) heeft de nieuwe E ook weer een dikke V8 -niet AMG- te gunnen.
sezz zegt
Ambitie is te waarderen, jezelf 15 jaar in je voet schieten niet.
phaeton zegt
Ik blijf nog even als jullie het goed vinden.
kritisch zegt
Wat betreft de z4 ben ik het niet helemaal eens. Ja de voorganger was lichter dan de e89, 1395 kg (z4 m) naar 1500kg (z4 35is). Verschil dus van 105kg, maar de z4 e89 heeft wel een staaldak en extra veiligheidssystemen.
“Het was absoluut geen sportauto als de Porsche Boxster”, als je de 20i vergelijkt met een boxster ben ik het helemaal eens, heb je een 35i(s) heb je een totaal andere auto. Een 35is tegen een boxster is een lachertje voor de bmw, met 100pk verschil. De boxster s is daarentegen iets sneller op het circuit dan de 35i. https://m.youtube.com/watch?v=gFx7A7bmEd4, zet je de 35is met 40pk meer dan de 35i tegen de boxster dan is het gelijk spel of winst voor bmw. Het m-onderstel op standje “circuit” stug, direct en fel. Wat mij betreft klopt de auto helemaal
flevocarspotter zegt
Mooi lijstje! Van sommige wist ik niet dat ze afscheid namen. Die defender vind ik toch wel het ergste, blijf het een stoer ding vinden.
Silverarrow zegt
Uit de woorden van Bernd kun je opmaken dat de Phaeton helemaal geen ambitieus project was. VW nam een platform dat er al lag voor Bentley, bouwde er een VW carrosserie op en zorgde ervoor dat de bouwkwaliteit spik en span was (know-how die binnen het VAG concern kant en klaar op de schappen lag). Klaar was Bernd.
Ze hoefde er geen winst op te maken, ze wilden er de markt niet mee veroveren. Het enige dat het ding moest doen, was laten zien dat VW vol profiteert van de technische kennis van VAG. Dat ambitieus noemen is hetzelfde als zeggen dat Usain Bolt ambitieus is wanneer hij zich wil kwalificeren voor de Olympische spelen. Spielerei, juist daarom is het zo’n briljante wagen.
Silverarrow zegt
@silverarrow: En laten we het maar niet hebben over dat lifestyle station geneuzel. Een nieuwe E estate prop je nog altijd met gemak twee Sint Bernards in, om maar eens een voorbeeld te noemen.
pomoek zegt
@silverarrow: interessante analyse, maar zou je niet kunnen zeggen dat het doorstoten in de topklasse wel ambitieus was van VW?
Silverarrow zegt
@pomoek: Misschien, misschien niet. Maar als je de woorden van Bernd leest, was dat nooit het doel.
willeme zegt
@silverarrow: ik denk dat dat je eigen intepretatie is. Wat natuurlijk mag, alhoewel het mij onwaarschijnlijk lijkt dat het ook daadwerkelijk klopt. Misschien eens leuk om uit te zoeken ;).
Pischetsrieder was nog CEO bij BMW toen Piëch en de zijnen al lang bezig waren met de ontwikkeling waren van de Phaeton. Sterker nog, al voor dat bekend was dat Bentley bij VAG kwam was de ontwikkeling voor de Phaeton al begonnen.
De geciteerde uitspraken van Pischetsrieder waren van rond 2005 (Car Magazine, interview met Georg Kacher). Toen was het al duidelijk dat de Phaeton geen verkooptopper was.
pomoek zegt
@silverarrow: eens.
desjonnies zegt
@silverarrow:
Ik ben het absoluut niet met je eens, je doet de Phaeton zwaar tekort.
Toen het eisenpakket voor de Phaeton werd besproken, namen er spontaan een aantal VW techneuten ontslag omdat de wagen in hun ogen nooit kon voldoen aan die waanzinnige eisen, waarvan het ventilatiesysteem er slechts eentje was.
Toen de Phaeton werd gelanceerd was de wagen technisch de meest hoogstaande in deze klasse.
wopfe zegt
Helaas zie ik in Rotterdam ook geen auto’s meer die geproduceerd zijn tussen 1993 en 1977. Jammer wel.
Rob zegt
Hé, zo’n Lancer zie ik wel zitten eigenlijk. Wat doen die in de handel tegenwoordig?
Als ze ondertussen in de “spekkoper”-categorie zitten, ga ik hem serieus overwegen. 2017 moet immers het jaar worden dat ik een nieuwe auto ga kopen…..
spiderman zegt
Een zonde en jammer lijstje, afgezien van die malle Mini, de Mits en de Toyo. Maar de prachtig stijlvolle DB9, de stoere Defender, die mooie Z4, de V70 (de held van de vinexwijken): we gaan ze echt missen…
racerx zegt
Afgelopen jaar nog een Z4 35is een ochtendje op Assen gereden, daar viel toch aardig mee te smijten hoor. Het is wel akelig stil rondom een opvolger trouwens.
De Phantom zal gemist worden door mij, evenals de DB9.
bonzoo zegt
Geloof dat de huidige Ford Fiesta ST ook niet meer leverbaar is in 2017…
De Focus ST nog wel.
Klopt dit??
Dutchdriftking zegt
Toch jammer. Vooral de VW is erg jammer.
mercedesclk350 zegt
Dat ze de E 500 weghalen is echt een “end of an era”.
Mercedes is er vroeg bij met de stelling dat we binnenkort niks meer hebben aan ontieglijk dikke motoren. En terecht, de nieuwe E-Klasse, zelfs als viercilinder diesel, rijdt prima, snel zat, en comfortabel.
En toch ga je dat missen, vooral bij AMG. Ja, de 63 AMG modellen hebben nog steeds een dikke V8, maar deze is precies getuned op de beste prestaties. Maar AMG is nooit het merk geweest waar je wilt zijn voor Nurburgringtijden. AMG’s zijn auto’s die gaan om het gevoel, om de krankzinnigheid, je moet gewoon gestoord zijn om een 6.2 liter V8-atoombom voorin een middenklasser te lepelen. En juist daarom kan ik AMG zo waarderen. Ze pikken het op bij waar andere merken denken: “dat is wel echt héél gestoord”. Maar zelfs AMG gaat tot rede komen, met turbomotoren die net iets minder gek zijn. En dat neemt nu ook het normale Mercedes over. Weg met 500 modellen, 43 AMG, of een zescilinder is het max wat je van Mercedes-Benz gaat krijgen. En dan komt nog designgate, waar, volgens anderen de designs van Mercedes slap en lui worden. Ben ik het niet volledig mee eens, maar ik begrijp het probleem.
Mercedes blijft het goed doen, en geef ze eens ongelijk, het is een oermerk, die blijft echt wel bestaan.
Maar het neemt steeds verder af. En dat vind ik jammer.
scaglietti612 zegt
Het zal dus niet lang meer duren eer we de opvolger van de Phantom zullen zien? Want in de fabriek zullen ze wel nog eventjes werk hebben met de orders van de vorige jaren af te werken, maar nadien kun je ze toch moeilijk aan de dop zetten?
Rob zegt
Maar nu de Phaeton uit productie gaat, wat gaan ze dan in die prachtige fabriek (Die Gläserne Manufaktur) in Dresden bouwen?
Want het zou wel heel erg treurig zijn als ze in die prestigieuze fabriek enkel een handjevol Bentleys bouwen……