We duiken de geschiedenis in van de belangrijkste auto-award van Europa: die van Auto van het Jaar.
Vandaag was de onthulling van de Auto van het Jaar. Dit Nederlandse initiatief is uitgegroeid tot een enorm Europees fenomeen. Het is een beetje als het Eurovisie Songfestival. Je kan er uren over discussiëren.
Auto van het Jaar niet uit Azië
Wat sowieso opvalt is het gebrek aan interesse in Aziatische auto’s bij de Auto van het Jaar verkiezing. We zouden een lijst kunnen maken van ellendige Europese auto’s die uit elkaar vielen, voordat de Japanse tegenstrevers uit de garantie liepen. De reden is simpel: Japan en Zuid-Korea kunnen niet mee stemmen, dus zie je weinig Aziatische auto’s bovenaan staan. Ook in de shortlists en top 2 t/m 6 zijn ze ondervertegenwoordigd. Hetzelfde geldt in mindere mate voor Amerikaanse auto’s. Nu spelen die een kleinere rol op deze markt, maar ook het land van Uncle Sam komen vooruitstrevende auto’s. Denk bijvoorbeeld aan de Chrysler Voyager, s’werelds eerste MPV. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de Renault Espace ook nooit de top 3 heeft gehaald.
Geen garantie
De Auto van het Jaar verkiezing is natuurlijk geen garantie voor een goede auto. Sterker nog, de afgelopen jaren kunnen we concluderen dat de de jury zich enorm heeft laten kennen door de verkeerde auto te ‘laten’ winnen. Uiteraard moeten we er wel een nuance bij plaatsen. De tijdsgeest kan natuurlijk heel anders zijn en soms bewijst een auto zijn kwaliteiten pas na een paar jaar. Daarnaast is de uitkomst natuurlijk het gemiddelde van wat de juryleden bepalen. Met name de juryleden uit landen waar automerken vandaan komen, stemmen graag op ‘hun’ auto’s. Eigenlijk moet je de Franse, Duitse en Italiaanse stemmen weghalen en dan de balans opmaken. Wellicht dat het dan een beter beeld geeft. Want deze 11 auto’s zijn namelijk onterecht Auto van het Jaar geweest.
Jaar: 1980
Winnaar: Ford Escort
Wie had moeten winnen: Fiat Panda (141)
Natuurlijk, de Ford Escort was voor Ford een enorme stap voorwaarts. De tweede generatie Escort leunde nog behoorlijk op de eerste. Dus een relatief eenvoudig achterwielaangedreven platform. Concurrenten als de Honda Civic en Volkswagen toonden aan dat het veel beter en moderner kon. De Escort III won dus min of meer omdat zijn voorganger zo verouderd was. Dat terwijl er in 1980 een nieuwe ster gelanceerd werd: de Fiat Panda. Dit was een briljant en doordacht kleintje die in principe niet voldoende opgehemeld kan worden.
Jaar: 1976
Winnaar: Simca 1307
Wie had moeten winnen: BMW 3 Serie (E21)
Ok, deze is een beetje een geval van de koe in de kont kijken. De Simca 1307 was op zich een briljant bij elkaar geraapt zooitje. De voorwielaandrijver was zijn tijd ook behoorlijk vooruit: ruim, praktisch en best betaalbaar. Dat de BMW 3 Serie uit zou groeien tot een waar icoon met nog altijd de zelfde traditionele waarden, had niemand durven voorzien. Dus op zich kunnen we het de jury van destijds niet echt kwalijk nemen.
Jaar: 2006
Winnaar: Renault Clio
Wie had moeten winnen: Citroën C1
De derde generatie Renault Clio was een enorme stap voor Renault. De Clio was een stuk volwassener en veel betrouwbaarder, zonder echt aan gebruiksvriendelijkheid en comfort in te leveren. Het bleef ook een ‘kwikzilverige’ hatchback, in plaats van de geheel uit graniet vervaardigde Peugeot 207. Maar je kan de Clio niet de Auto van het Jaar titel geven omdat het zijn voorganger best verouderd was. De Citroen C1 daarentegen was wél een uitgelezen kandidaat. De C1 was namelijk spotgoedkoop in aanschaf en om ‘m rijdend te houden. Tegelijkertijd voldeed de Citroen C1 (en de Peugeot 107 en Toyota Aygo) aan alle veiligheidseisen. Deze generatie tuinkabouters deed wat de Panda deed in de jaren ’80 en de Twingo in de jaren ’90: leuk, geinig en betaalbaar vervoer met een knipoog aanbieden.
Jaar: 2014
Winnaar: Peugeot 308 (T9)
Wie had moeten winnen: Tesla Model S of BMW i3
Stiekem is de Peugeot 308 best een briljante auto. Ze zijn ruim, comfortabel en praktisch. Qua design was het een nieuwe richting voor Peugeot die erg goed uitpakte. Meest bijzondere is nog de bouwwijze: het zijn lichte auto’s. Er valt dus wel degelijk wat voor te zeggen. Tweede werd de BMW i3. De ECOTY-jury moet zwaar tillen aan innovatie, maar waarschijnlijk niet altijd. Iedereen had het begrepen dat de i3 won van de 308. Maar het meest wonderbaarlijke is dat de Tesla Model S op 3 stond. 3!! Net voor de C4 Picasso! De meest innovatieve en baanbrekende auto in heel lange tijd, haalt niet meer dan de derde plaats.
Jaar: 2001
Winnaar: Alfa Romeo 147 (937)
Wie had moeten winnen: Toyota Prius (NHW11), Audi A2
Misschien was dit wel het jaar dat de Auto van het Jaar jury er het meeste naast zat. De Alfa 147 is natuurlijk een briljante auto. Het was de leasehit voor de jonge IT’ers en aspirant petrolheads. In plaats van overal Tesla’s nu, zag je rond die periode allemaal 156’s en 147’s. De 147 reed uit de kunst, was verkrijgbaar met fijne motoren en koste niet zoveel als een Audi A3. Sterker nog, de 147 was goedkoper dan de Audi A2 die natuurlijk had moeten winnen. Of de Toyota Prius, uiteraard. Beide auto’s waren immers hun tijd ver vooruit. Daarbij waren beide kwalitatief uitstekende automobielen en had niemand er gek van opgekeken als een van deze twee de titel had gewonnen. In 2005 zag de jury in dat het inderdaad een beetje vreemd was en werd de aanzienlijk verbeterde Prius II alsnog Auto van het Jaar.
Jaar: 2002
Winnaar: Peugeot 307
Wie had er moeten winnen: New Mini (R50)
De Auto van het Jaar jury heeft niet echt veel op met premium. Toen niet en nu eigenlijk nog steeds niet. De top 3 van 2002 is er eentje waar de werkplaatschef van zal smullen: de Fiat Stilo (3), Renault Laguna II (2) en Peugeot 307. Nu moeten we eerlijk bekennen, dat ze op papier alledrie een goede indruk maakten. De 307 was een enorme sprong voorwaarts en bood enorm veel ruimte, puike rijeigenschappen en fijne diesels voor niet al te veel geld. De Mini was een beetje een accessoire. Maar er is een verschil tussen duur en een hoge TCO (Total Cost of Ownership). Dankzij de hoge restwaardes viel deze best mee. De Mini bood features en luxe die ongekend waren voor dit segment.
Jaar: 2008
Winnaar: Fiat 500 (312)
Wie had er moeten winnen: Nissan Qashqai (J10)
Zo’n lijstje als dit is natuurlijk net zo arbitrair als de verkiezing en vice versa. Nu is de Fiat 500 ontegenzeggelijk de leukste auto van 2008. Maar het was in technisch opzicht natuurlijk een duurdere en minder praktische Panda. Ook konden we destijds niet voorzien hoeveel impact de crossover-hausse zou gaan maken. Na 12 jaar kunnen we met gemak zeggen dat Nissan het perfect heeft ingeschat. In de VS (daar heet ‘ie de Nissan Rogue) wil het concept niet helemaal aanslaan, maar het is precies het type auto waar die consument op zat te wachten. Alleen de jury nog niet. Die ging pas later crossovers enorm veel punten geven.
Jaar: 2016
Winnaar: Opel Astra (K)
Wie had er moeten winnen: Volvo XC90
Het jaar 2016 was van de dikke ‘bleppers’. Denk aan de Jaguar XE, Skoda Superb, BMW 7 Serie en Audi A4. De Volvo XC90 eindigde op een keurige tweede plaats. Een dure en luxe auto maakt minder kans om te winnen, dus op zich is een tweede stek een goede score. De Opel Astra is typisch zo’n auto die geen grote steken laat vallen, dus die kreeg van elk jurylid voldoende punten. De Opel Astra was echter meer van hetzelfde en bood niets wat nog niet gezien was in de klasse. Wederom: ten opzichte van zijn voorganger waren er stappen gezet. De Volvo XC90 was daarentegen een hypermoderne en gewaagde auto. Zowel qua infotainment, design, bouwwijze, efficiency en ‘toekomstbestendigheid’ zette de XC90 wél maatstaven. De Volvo XC90 werd overigens wél Autoblog auto van het Jaar.
Jaar: 2011
Winnaar: Opel Ampera
Wie had er moeten winnen: Volkswagen Up!
Net zoals met de andere auto’s in het lijstje kunnen we er een boom over opzetten. Doe dat ook vooral, in de comments! De Opel Ampera was een relatief vooruitstrevende auto. Dus wat dat betreft is het goed dat de auto won. Maar had de Opel Ampera echt maatstaven verzet? Ten opzichte van de derde generatie Toyota Prius (die niet eens tot de laatste zes kwam) was de Ampera nergens de betere auto, op de plug-in mogelijkheid na wellicht. Deze kwam later ook beschikbaar voor de Prius. De Volkswagen Up (en Seat Mii en Skoda Citigo) wisten wel de bakens te verzetten. Een goedkope auto is lastig genoeg, een goedkope auto bouwen die niet goedkoop aanvoelt is erg knap. In principe is het alles wat je nodig hebt, zonder dat je het gevoel hebt in een koekblik rond te rijden.
Jaar: 1996
Winnaar: Fiat Brava / Bravo (182)
Wie had ‘m moeten winnen: elke andere deelnemer
Fiat heeft er een handje van om de Auto van het Jaar titel te winnen. In 1999 mistte de Multipla ‘m nét, helaas. In 1995 won de Fiat Punto terecht. De Fiat Bravo (driedeurs) en Brava (vijfdeurs) wonnen ‘m onterecht. Het waren typische budget hatchbacks uit de jaren ’90, waarvan er al meer waren. De al langer leverbare Peugeot 306 en Honda Civic waren veel betere auto’s, om even twee zijstraten te noemen. Uiteraard is er ook plaats voor nuance, want de Bravo had wel een paar goede eigenschappen: het ding was goedkoop en best aardig ontworpen. En het was een leuk idee om meer verschil aan te brengen tussen de driedeurs (iets sportiever) en vijfdeurs (iets comfortabeler) Om te rijden was het met beide helaas weinig bijzonders.
Jaar: 1999
Winnaar: Toyota Yaris (XP10)
Wia had ‘m moeten winnen: Fiat Multipla (186) of de Opel Zafira (A)
Uiteraard doen we bij Autoblog ook aan het ingooien van eigen ruiten. Japanse auto’s winnen ECOTY bijna nooit. Wint er een keer een Japanner, gaan wij erover zeuren. De Toyota Yaris was een zeer doorwrochte auto waar eigenlijk niets mis mee was. De auto was meer op de Europese smaak afgestemd dan zijn voorganger, de Starlet. De Yaris was gewoon een steengoede aanbieding in zijn klasse, dus op zich is het goed te begrijpen. Maar als we kijken naar andere deelnemers, dan valt op dat er twee innovatieve auto’s ondergeschoven werden. De Opel Zafira was zó vooruitstrevend, dat Volkswagen zijn Midi-MPV ging uitstellen om er ook een zevenzitter van te maken. Over de Fiat Multipla kunnen we een heel epistel schrijven. Maar nee, het werd een hele keurige hatchback.
Uiteraard zijn bovenstaande ‘bevindingen’ niet voor iedereen representatief. Net als met het Eurovisie Songfestival zal iedereen zijn eigen mening hierover hebben. Deze lezen we heel erg graag, in de comments!
henkp1 zegt
Overwegend mee eens, maar de Clio in 2006 is echt wel terechter nummer 1 dan de C1. Die was echt niet innovatief of vernieuwend. Geldt ook voor de up! Ook die is nevernooitniet vernieuwend geweest.
Maar ja, sowieso is de coty zeker de laatste decennia een lachertje. Geldt voor de meeste verkiezingen trouwens.
Dutchdriftking zegt
@henkp1: Ooit wel eens vanuit een Aygo rechtstreeks in een Up gestapt? Zelfde klasse, zelfde prijs, de auto voelt twee klasse’s hoger aan, en ziet er ook nog eens aardig uit. Serieus knappe prestatie.
rufctr01 zegt
Ligt er aan…ik heb hier ook een Slurp rijden, ik ben er niet van onder de indruk.
3rotorboi zegt
@rufctr01: jij bent alleen van Frans onder de indruk
saxoke zegt
@dutchdriftking: en de Up-uitroepteken is als GTI leverbaar, een aajgo of cee-een houd op 60pk op volgens mij
tristant zegt
Heeft de uitslag van deze “verkiezing” enige relevantie? Ik ben nog nooit onder de indruk of verrast geweest door het resultaat.
sonnybonds zegt
precies dat. Geen idee waarom dit bestaat. Een goede auto wordt pas na jaren duidelijk.
karhengst zegt
@tristant: Sommige merken gebruiken het als aanleiding om een sticker op de achterruit te plakken zodat je er 25 jaar na dato nog aan herinnerd kan worden wanneer je weer eens door de grijsharige eigenaar tot 60 km/h wordt gedwongen op een N-weg.
frank2b zegt
De Ford Escort. Dat moet toch wel met afstand het meest triestige hoopje automobiliteit zijn dat ooit op vier wielen is geplaatst ….
karaya zegt
Dat waag ik te betwijfelen, maar je zit er niet ver naast.
spidermann zegt
@frank2b: de Orion was nog erger.
lekbak zegt
@frank2b: dat is wat mij betreft de Qashqai. Niet in de laatste plaats door de zaaddodende bestuurders van dat ding overigens.
Ultiem vervoer voor mensen die echt geen zin meer in het leven hebben en daarom anderen maar het leven zuur maken…
maferick74 zegt
Wat n gaaf stukje tekst, oke nu weer verder kijken naar veronica inside
vaakbenjetebang zegt
“De beste …. van het jaar”. Dat is altijd tobben. Van die jaarlijstjes van muziekjournalisten die dan bij elkaar worden geveegd in een Excelletje, en waar dan een album komt bovendrijven dat in niemands lijst op nummer 1 stond –> BAM! Album van het jaar! Bij de Europese Auto van het Jaar is dat vaak niet anders, een soort ‘design by committee’. Resultaat: de middelmaat regeert. Welbeschouwd is dat ook best wel prima, mensen die waarde hechten aan deze titel zijn vaak ook prima bediend met een uiterst gemiddelde auto. Zo’n inspiratieloze compacte gezinscontainer die overal een ruime 7 scoort. Renault 9, iemand…?
toniominestrone zegt
Suggestieve aannames.
dolledries zegt
Want ……?
volvo480gtt zegt
Leuk stukje! Maar… je schrijft dat in 2001 de Prius auto van het jaar had moeten worden en dat hij dat in 2006 alsnog werd. Maar in het kopje 2006 staat de Clio als AVHJ…
goodvibrations zegt
@willeme gewaagd artikel om te schrijven. Haha ? goed voor vele comments… Multipla blijft super (en lelijk) maar is alleen al vanuit het feit dat zo’n gewaagd (en slim) concept het haalt een award waard.. Qasqai vind ik dan weer niet bijzonder… Verdient de eerste honda HRV in dat opzicht geen award als vooruitstrevende cross over / SUV?
bsxc2 zegt
Jammer dat de kandidaten niet op chronologische volgorde zijn gezet. Verder een leuk artikel.
fisto zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Robert zegt
Inhakend op 1996; dat gold ook voor 1979. Toen viel de keuze op de Simca/Talbot Horizon. Er zijn weinig auto’s te bedenken die én niet uit Oost-Europa komen én toch zó slecht in elkaar waren geschroefd. Of je komt uit bij de Britse ‘kwaliteitsproducten’ die men daar tussen de stakingen door wisten te bouwen…
Runner up: Rover SD1, winnaar in 1977. Daarmee o.a. de Ford Fiësta mk.1 naar de derde plek verwijzend.
Er waren trouwens ook wel geniale winnaars aan te wijzen. Om er eens een paar te benoemen;
1966 Renault 16
1967 Fiat 124
1968 NSU Ro80
1969 Peugeot 504
1978 Porsche 928
1983 Audi 100
1998 Alfa Romeo 156
…to name but a few…
degrotemuis zegt
Naar mijn mening gold dat meer voor 79 dan 96. De Bravo-a was niet de beste, maar verre van zo slecht als de Horizon. De 406 die erbij staat afgebeeld is absoluut beter als geheel, maar qua duurzaamheid en lage onderhoudskosten deed de Bravo het bij mij prima. Ik heb er ruim 100.000km mee gereden met 2 setjes banden en 1 setje ruitenwissers, verder alleen normale beurtjes. De 406 die volgde had iets meer aandacht nodig bij de eerste 100.000 die ik erbij reed. En met iets bredere banden dan standaard stuurde de Bravo nog best aardig. Natuurlijk, het interieur was niet erg knuffelbaar, de motoren niet briljant en een 306 stuurde zeker leuker, maar de ruimte binnenin was beter dan een 306, het design was leuk en jong gebruikt was een Bravo een stuk voordeliger dan de 306. Het ding zoop alleen best veel.
Van je lijstje goede keuzes snap ik de ro80 niet helemaal. Is ook iets voor mijn tijd. De rest zijn echt successen, maar de ro80? Die was op zich best vooruitstrevend, maar nooit echt succesvol toch? De enige waarvan ik er ooit maar 1 in het echt gezien heb en waar ik nooit zelf in gereden heb als passagier (124) of bestuurder (de rest).
camber24 zegt
Heerlijk artikel
tjorque zegt
Fauto van het jaar?
tazmania zegt
Leuk artikel! Die hele auto van het jaar verkiezing is totaal achterhaald. Een fossiel eigenlijk, uit de tijd dat pa nog pijp rookte en op zondag zijn automagazine las.
frank2b zegt
De mooie tijden van Wereld op Wielen met Fred van der Vlugt …..
– koude start test,
– zijwindgevoeligheidstest …
Kom daar nog maar eens om bij de tegenwoordige infomercials!
Homer55 zegt
De 308 zet de lelijke i3 en de Tesla ff aan de kant. Netjes.
spiderman zegt
Zullen we uitslag van vandaag hier dus maar gelijk aan toevoegen? Een Peugeot 208 die wint van de Tesla Model 3. Ik herinner me nog de bizarre drukte op de autosalon van Brussel begin 2019, waar toen eindelijk een exemplaar van de Model 3 te zien was. Of eigenlijk niet, want iedereen verdrong zich om dat ding. En inmiddels rijdt de halve Zuidas er in. Maar nee, we geven die prijs weer aan een Peugeot… Benieuwd hoeveel euri daarvoor geschoven zijn richting het Europese journaille…
mark997gt3 zegt
@spiderman: om auto van het jaar te worden moet de auto wel in het betreffende jaar op de markt komen. Tesla model 3 kan dus nooit winnen van nieuwe Peugeot 208……
spiderman zegt
Ze zijn allebei in het afgelopen jaar op de markt gekomen en waren ook allebei genomineerd, maar de gevestigde orde van de automobielindustrie zorgt er wel voor dat die nieuwe blaag uit de VS niet wint.
saxoke zegt
@spiderman: de 208 is erg netjes in elkaar geschroefd, heeft een mooi dashboard (dat spijtig genoeg niet zichtbaar is door het stuur dat ervoor zit in mijn ideale zitpositie), heeft 3 moderne aandrijflijnen (moderne benzine en een zuinige, propere diesel), waarvan 1 elektrisch, die door de journalisten goed beoordeeld wordt, en daarbij komt zijn relatief lage prijs. Een slecht in elkaar geflatste model 3 kan door die afwerking, en zijn prijs niet winnen van de 208. Maar…. door dat niet zichtbare, maar erg mooie dashboard, kan hij voor mij ook niet winnen.
spiderman zegt
@saxoke: Keurig autootje hoor, die 208. En ja, afwerking van een Tesla kan beter. Maar het gaat om de vernieuwing, het enorme effect op de markt. Tesla had gewoon al lang een keer moeten winnen. Het is een verkochte wedstrijd geworden. Al 3 x een Peugeot sinds 2014 als winnaar, terwijl Tesla heel de markt op zijn kop zet.
upp3rd0g zegt
Hier een leuk overzicht tot 2019.
https://www.dvhn.nl/incoming/3v9xf5-WEB-Auto-van-het-Jaar.png/BINARY/WEB-Auto-van-het-Jaar.png
neleev zegt
@upp3rd0g: thnx! Leuk overzichtje. Blijkt dat ik zowaar de 1993, 1995 en 1998 auto van het jaar gereden heb! Met name die uit 1995 (Punto) heb ik zeer slechte herinneringen aan. 1993 Micra was dan weer heerlijk bulletproof en de 1998 heb ik te weinig gereden om er echt iets zinnigs over te zeggen.
saxoke zegt
@upp3rd0g: die uit 2009…. De Insignia, wat een rammelkar was dat. Kameraden hebben er 1 en zijn er alles behalve blij mee. Die valt werkelijk uit elkaar.
ko4n zegt
Overal over eens behalve over 2008. De Fiat 500 is een ontzettend knap wagentje. 13 jaar na de introductie is he tnog altijd een redelijk firs ogend guitig karretje wat nog goed verkoopt. De nieuwe komt er eindelijk aan maar deze was natuurlijk brilliant goed gelukt. Misschien wel de enige echt goede auto van FCA de afgelopen 10 a 15 jaar. Mijn auto is het overgins niet maar wat mij betreft wel een terechte winnaar.
martingtv zegt
Een raar stukje. Waarom zou Japan en Zuid Korea mogen stemmen tijdens de europeese auto van het jaar verkiezing? Daar hebben we wereld auto van het jaar verkiezing voor.
Sinds 2000 zijn er minstens 1 of 2 Japanse of Koreanse auto bij de laatste 7. En dat komt overeen met hun markt aandeel in Europa.
mrmark1337 zegt
“In de VS (daar heet ‘ie de Nissan Rogue) wil het concept niet helemaal aanslaan”.
De Nissan Rogue is het US model welke wij kennen als X-trail, heeft nagenoeg niets te maken met de Qashqai.
Bovendien verkoopt de Rogue in de USA als een malle met de afgelopen jaren meer dan 400.000 geproduceerde voertuigen!
kminne zegt
De grootste fail was 2019 toen de iPace won terwijl dat natuurlijk de Model 3 had moeten zijn. Dat die niet eens mee mocht doen toont eens te meer aan wat een wanvertoning die hele verkiezing is.