Want het leven begint pas bij 400 pk per wiel.
Toen onlangs de nieuwe Ferrari 812 Superfast onthuld werd, moest ondergetekende even achter zijn oren krabben. Hoeveel vermogen?? Vroeger was alles tussen de 250 – 450 pk serieus snel. Een 550 Maranello had 485 pk en 600 pk was weggelegd voor Le Mans prototypes als de CLK GTR en McLaren F1. Tegenwoordig is 600 pk het standaardvermogen voor een vlotte sedan als een RS7, M5 of E63 AMG. Te krankzinnig voor woorden eigenlijk.
Maar onze Italiaanse vrienden doen er nog even een héél flink schepje bovenop. Uit de 6.5 V12 krachtcentrale weten ze 800 verse, steigerende paarden te mobiliseren. Dat is nog eens een serieuze stap. Natuurlijk, er zijn hypercars als de Bugatti Veyron en McLaren P1 die nog heftiger zijn, maar voor een GT is het belachelijk veel.
Sterker nog: het is uniek. Nog nooit was er een GT met motor voorin en enkel achterwielaandrijving met zoveel vermogen. Het is namelijk best knap om het allemaal goed op de weg te krijgen. Dat wil niet zeggen dat er geen tuners zijn die het niet geprobeerd hebben. Dit zijn ridicuul sterke GT’s die je libido een enorme boost geven. Wat ook een boost krijgt: de innige relatie met de lokale Kwikfit. De verjaardagen van alle medewerkers aldaar zullen geen geheim meer voor je zijn.
G-Power M6 Hurricane RR (E63)
Max. Vermogen: 800 pk
Max. Koppel: 800 Nm
0-100: 4.35 sec.
Topsnelheid: 375 km/u
Auto’s bouwen en tunen kunnen de Duitsers als geen ander. Grappen maken en goede namen verzinnen minder. Dat bewijst de G-Power M6 Hurricane RR. Laten we beginnen met het uiterlijk. Dat hebben ze behoorlijk met rust gelaten. Wat zwarte details in kohlenstofffaser, maar grotendeels standaard. De velgen kun je ook gewoon in het zilvergrijs bestellen: dan valt het helemaal niet op dat deze M6 ietsjes sneller is dan normaal. Want snel is deze M6. Het befaamde S85 V10 blok heeft de beschikking gekregen over niet één, maar twee ASA T1-316 radiaalcompressors. Alles aan het blok werd verstevigd en aangepast: Mahle zuigers, idioot grote intercoolers, airbox, inlaatkanaal en compleet nieuw uitlaatsysteem. De 0-100 is niet het allersnelste: komt natuurlijk omdat het vermogen lastig kwijt te raken is. De 0-200 is wel indrukwekkend: 9,5 seconden. 0-300? Minder dan 25 seconden.
Hennessey Viper SRT-10 Venom 800 Supercharged
Max. Vermogen: 808 pk bij 6.200 tpm
Max. koppel: 1.071 Nm bij 4.200 tpm
0-100: 3,1 sec.
Topsnelheid: +/- 350 km/u
Tegenwoordig tuner Hennessey van alles: Ferrari’s, Lambo’s en zelfs de Nissan GT-R is niet veilig voor de Texanen. Maar Hennessey maakte vooral grote naam met het aanpakken van Vipers. Hierin was het zeer succesvol. Toen de Bugatti Veyron uitkwam was het de 1.000 pk sterke Hennessey Viper Venom Twin Turbo die sneller was dan de trots van VAG. In dit geval gaat het niet om maximaal vermogen of koppel, maar om driveability. De compressorkit is er met name om de motor lekker los te maken. De 8,4 liter V10 draait nog altijd vrij ongestressed zijn toeren. Groot verschil met bovenstaande BMW is dat de Viper zijn vermogen beter kwijt kan, dankzij de 345mm brede achterbanden. Wowzers.
Callaway Corvette Sledgehammer (C4, C4)
Max. vermogen: 898 pk bij 6.200 tpm
Max. koppel: 1.046 Nm bij 5.250 tpm
0-100 km/u: 4.1 sec.
Topsnelheid: 409.9 km/u
Bij Callaway zullen ze wel dubbel liggen. 800 pk in 2017? Bij Callaway hadden ze dat eind jaren ’80 al. Een Corvette, in dit geval de C4, was een auto met potentie. Dat is vriendelijke manier om te zeggen dat het een onderontwikkeld apparaat was. Reeves Callaway nam de gehele auto onder handen. De Sledgehammer moest niet alleen snel zijn, maar ook dociel en betrouwbaar. Het was dus niet alleen de best gebouwde Corvette, maar ook de best rijdende. De motor werd door Ken Lingenfelter getild naar bijna 900 pk. Diezelfde Ken Lingenfelter reed de auto ook van de fabriek naar de testtrack. Gewoon honderden kilometers met het verkeer meetuffen om vervolgens meer dan 400 km/u aan te tikken, voordat Ferdinand Piëch erover nadacht.
Abflug Supra S900 (JZA80)
Max. vermogen: 800 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 850 Nm bij 4.200 tpm
0-100 km/u: +/- 4 sec.
Topsnelheid: 354.95 km/u
Mede dankzij een action-hero filmserie van Universal, met auto’s zijdelings als rekwisieten, heeft de Toyota Supra een mythische status. Dat komt voornamelijk door de overontwikkelde 2JZ zes-in-lijn, die met behulp van turbo’s bijna elk vermogen kan leveren. In dit geval behandelen we de 2001 AbFlug Supra S900. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden levert de motor 800 pk. Het is een tot 3.1 vergrote 2JZ motor met een bizar grote HKS T51R Kai turbokit. Dankzij een huisgemaakt brandstofsysteem en titanium uitlaatset levert het blok 800 paarden. De bodykit is door Stevie Wonder ontwikkeld en moet je ding zijn, evenals de Abflug wielen. Het lijkt een beetje op een Ricer uit de Grand Theft Auto serie.
Novitec Rosso 599 GTB Fiorano Bi-Kompressor
Max. Vermogen: 808 pk
Max. Koppel: 823 Nm
0-100 km/u: 3,5 sec.
Topsnelheid: 345 km/u
Ferrari’s tunen. Dat is hetzelfde als in een sterrenrestaurant bij elk gerecht een klodder ketchup erop gooien. Dat doe je niet. Om in het jargon te blijven: sommige tuners maken fantastische ketchup. Novitec bijvoorbeeld. De Novitec Rosso 599 GTB is namelijk bijzonder geslaagd. De 21” velgen zijn een tikkie groot, maar staan wel puik. De stance is net niet komisch en de donkere achterlichten geven de auto iets sinisters. Klopt ook wel, gezien het belachelijke vermogen van de auto. Ook hier is niet gekozen voor een twin turbo setup, maar voor minder motor-vernietigende superchargers. De 812 Superfast zal op een circuit zeker beter zijn, maar deze ziet er wel dikker uit. Ook wat waard.
Brabus T65 RS Vanish (R230)
Max. Vermogen: 800 pk
Max. Koppel: 1.360 Nm
0-100 km/u: 3.6 sec.
Topsnelheid: 330 km/u
We hadden dit lijstje prima kunnen opvullen met alle producten van Brabus. Het merk heeft zowel V8 als V12 motoren die met gemak de 800 pk aantikken. Net als bij G-Power zijn ze niet heel goed in namen bedenken (Vanish, Bullit, Rocket…) maar snelle Duitsers nog sneller maken is wel aan de heren uit Bottrop besteed. Al bij een gewone SL zul je niet snel om vermogen verlegen zitten: de SL63 AMG had 525 pk terwijl er ook een 630 pk sterke SL65 AMG was. Op basis daarvan kwam Mercedes met een hardcore Black-Series variant. En dat is de versie die Brabus onder handen heeft genomen. De topsnelheid lijkt niet hoog, maar deze Brabus T65 RS Vanish is naar goed gebruik begrensd. 370 zal er zeker in zitten. De 0-200 is trouwens indrukkwekkender: 9,8 seconden.
Shelby Mustang GT500 Super Snake 50th Anniversary
Max. vermogen: 800 pk
Max. koppel: 904 Nm
0-100 km/u: 3,9 sec.
Topsnelheid: 330 km/u
Natuurlijk moet er een echte Shelby in. Dus geen Shelby’s van Ford (wat eigenlijk SVT’s zijn), maar een exemplaar van Shelby American Inc. Dit legendarische bedrijf is tot op vandaag nog altijd bezig met het sneller maken van Mustangs. De Super Snake series zijn de absolute snoepjes waarbij eigenlijk de hele auto wordt omgebouwd: remmen, onderstel, aandrijflijn, interieur en exterieur worden aangepakt. In 2012 kwam Shelby met een speciale editie om hun 50e verjaardag te vieren. Als je de opties goed aanvinkte kon je uitkomen op een Shelby Mustang met 800 paarden. Dat koste destijds meer dan 70.000 dollar (exclusief auto die je zelf mee moest brengen, uiteraard) maar een origineel exemplaar doet tegenwoordig al meer dan 200.000 dollar.
Koenig Specials F550 Twin Turbo
Max. Vermogen: 790 pk
Max. Koppel: 755 Nm
0-100 km/u: 3,4 sec.
Topsnelheid: 355 km/u
Voor degenen die nog jong zijn: Koenig Specials was in de jaren ’70 en ’80 wat nu Mansory is. Vreselijk duur, vreselijk fout en vreselijk veel vermogen. Ook was het niet duidelijk of ze maar wat deden, of dat het daadwerkelijk topkwaliteit is. De Koenig 550 Twin Turbo was zo ongeveer het laatste wapenfeit van de Duitsers. Het recept was minder vreselijk dan voorheen, maar nog steeds fout: spoilers, dikke velgen, grove verlaging en heel veel vermogen, 790 pk in dit geval.
TVR Cerbera Speed Twelve
Max. vermogen: 840 pk
Max. Koppel: 960 Nm
0-100 km/u: 3 sec.
Topsnelheid: 78342 km/u
Toen Groot Artikelschrijver @MauritsH lucht kreeg van dit lijstje maakte hij verbaal en non-verbaal duidelijk dat deze er in moest komen. De TVR Cerbera Speed Twelve is een redelijke uitvoering van een krankzinnig idee. De 7.7 liter V12 was atmosferisch en de bak handgeschakeld: een ware puristenauto dus. Dat de auto het onmogelijk via de achterwielen kwijt kon was een bijkomstigheid. Op een droog circuit met slicks was het nog heel aardig te doen. Op de openbare weg op straatbanden had je nogal last van wielspin in zijn 1e tot 6e versnelling…
AC Mk VI GTSR
Max. Vermogen: 780 pk
Max. Koppel: 1.050 Nm
0-100: 2,8 sec.
Topsnelheid: 332 km/u
Zeg je Shelby, dan zeg je Cobra. Het was Shelby dat begon met zwaar gemotoriseerde AC Ace Roadsters. Het merk AC Cars bestaat nog steeds (althans, hun website is nog steeds live). Je kan de Cobra’s nu nog altijd bestellen, ze zijn al op de zesde generatie. De laatste Cobra heeft een Nascar spec V8 onder de kap liggen. Het chroommolybdeem chassis en koolstofvezel carrosserie zorgen ervoor dat het gewicht op 995 Kg blijft. Bij deze auto geldt het aloude adagium: hoe hard durf je ermee te rijden, in plaats van hoe hard kan ie?
Uberbonus: Blastolene Special (‘Tank Car’)
Max. vermogen: 810 pk
Max. koppel: 2.160 Nm
0-100: +/- 6 sec.
Topsnelheid: > 240 km/u
De Blastolene Special is misschien beter bekend als de ‘Tank Car’ van Jay Leno. Deze auto maakt van elke andere auto een vrouwenauto, handtasje en gadget ineen. De Blastolene Special is voor mannen die geen honing eten, maar op bijen kauwen. De motor (een Continental AV-17905B) is afkomstig uit een M47 Patton Tank uit de jaren 50. Standaard is de 29,36 (!) liter grote V12 goed voor 810 pk. Naar het schijnt heeft Jay Leno zijn exemplaar met twee turbo’s uitgerust voor een beter brandstofverbruik.
por100 zegt
Ik vind het grappig dat ik na het lezen van de eerste alinea al het vermoeden heb dat Willeme een artikel heeft geschreven.
Even terug naar boven scrollen en jawel hoor.
Je hebt blijkbaar een duidelijke signature. Leest goed weg
MaartenD zegt
@por100: herkenbaar
huibhaslanciadelta zegt
Mooi artikel! Goed dat die TVR de lijst ook heeft gehaald.
slickrick zegt
Een corvette uit die jaren ’80 die over de 400km/h …..dat is pas vet !
Gulli zegt
@slickrick: en zonder spoilertjes, randjes of enorme bodykits. Gekkenhuis! :)
Dutchdriftking zegt
SL65 AMG Blackseries is sowieso de gaafste Benz ever. Als Brabus daar dan nog een plasje over doet is het echt geniaal.
grandmasterb zegt
Lekker! Ik vraag mij af of die zwaar opgevoerde auto’s nog wel heel zijn. Op papier zijn ze snel, maar of dat heel blijft?
fanboy zegt
@grandmasterb: Ik denk dat ze eerder om een boom gevouwen worden of op andere manier hard crashen.
lincoln zegt
@grandmasterb:
Waarom zouden ze kapot zijn dan ??
willeme zegt
@grandmasterb: Ja, hoor. Dat blijft gewoon heel. Je bent natuurlijk niet constant die 800 pk aan het gebruiken. Dit soort auto’s hebben vaker onderhoud nodig en dat dient met zorg te gebeuren. Met name getunede Amerikaanse achtcilinders en Brabussen staan er bekend om dat het ook nog eens relatief betrouwbaar is.
Nu zijn dit vaak niet daily drivers, dus er worden niet zo veel kilometers mee gemaakt.
mundus zegt
Erg leuk artikel weer. Volgende keer de jaartallen er bij zetten? Dat vond ik zelf belangrijk genoeg om het bij elke op te zoeken wanneer het niet in de tekst stond.
En de snelheid van de gt500 lijkt niet helemaal te kloppen: ”0-100 km/u: 330 km/u” En ook die van de TVR lijkt iets hoog uit te vallen, maar dit zou tvr kennende ook gewoon de geclaimde snelheid kunnen zijn (”78342 km/u”)
willeme zegt
@mundus: Klopt helemaal! Is aangepast. De TVR ging inderdaad zó snel ;)
fijnkonijn zegt
2160 Nm koppel waaaaaaaaaaahhhhhhh :-)
sr20det zegt
Even over die Supra, ooit wel is gehoord over de v12 Top Secret Supra? Dit zijn twee 2JZ motoren in V-opstelling in een Supra, krankzinnig ding!!
sr20det zegt
@sr20det: Ook kan ik mij herinneren dat er in Forza Motorsport 4 ooit een Shelby DLC-car kwam, dat was de Super Snake 1000 met, toevallig, 1000pk..
rb26dett zegt
@sr20det: De V12 Supra is zeker een geweldige auto, alleen is de gebruikte V12 niet een gecombineerde 2JZ, maar de V12 van de Toyota Century bijgestaan door twee turbo’s, zeker een indrukwekkende auto dus!
banaan7 zegt
Moet het precies 800 pk zijn? Want de P1 zit daar nog weer boven en is ook rwd dacht ik.
edjehaze zegt
Die GTSR heeft geen 800pk!
josvanrey zegt
Ik mis toch deze Toyota Prius coupe in de lijst.. (ok geen rwd, maar toch) ik vraag mij wel af wat voor model het is.
http://static.autoblog.nl/images/wp2010/prius_powerrr.jpg
max038 zegt
Fijn dat even het vermogen en de andere cijfertjes erbij staan !
lekbak zegt
Ik verbaas me vooral over die sledgehammer. In de jaren ’80 al 400+, dat is echt serieuze shit.
Verder best wel een hoop pareltjes in deze lijst. Over de top heeft wel iets.
JamesBond007 zegt
1998 Toyota VeilSide Supra Fortune 03
1998 Toyota AB Flug Supra Turbo S900
TVR Cebrera Speed 12
Auto’s uit het gouden tijdperk: Forza Motorsport op Xbox!
denniss00 zegt
@JamesBond007: Jaaaa, Forza 2 *heel veel smileys met hartjesogen*
toyotafortuner zegt
Er zitten toch wel behoorlijk brute apparaten tussen: die Viper, Supra, Novitec en zo. Bizarre outputs ook.
toyotafortuner zegt
>Sledgehammer Corvette.
Perfect voor Peter Gabriel dus. Oh, let me be your Sledgehammer.
bassx zegt
Hoewel de AC MK6 GT echt een hele mooie auto is ben ik toch wel benieuwd hoe de GTSR is. Een van de laatste hardcore sportwagens die je nog kan krijgen lijkt me.
solksagen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
RobUSA zegt
Dodge Challenger Demon zo uit de fabriek 900+pk even nog paar weken geduld,prijs in USA waarschijnlijk onder de ton ….weg lijstje :-)
lekbak zegt
@RobUSA: die lui aan de andere kant van de plas zijn helemaal krankjorum geworden. 900pk in een relatief huis tuin en keuken auto… Maar wel gaaf!
kennone zegt
Zo die TVR met een topsnelheid van ruim 78000km’h!! Dat is op zijn zachts gezegt behoorlijk hard!!
Gulli zegt
@kennone: Maar dan alleen als je in de slipstream van het ISS zit he, bewijs maar eens dat hij het niet haalt :P
redneckdarian zegt
Gisteren reed ik een stukje op de motor en verbaasde ik me weer eens over de acceleratie. Dat ding heeft maar 50pk….
davelepeef zegt
@redneckdarian: spring ’s van een flatgebouw. Da’s pas accelereren, met 0 pk!!
nopetrolnofun zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
PeugeotGTI zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Darahan zegt
Koenigsegg?
pinut187 zegt
@Darahan: die leveren geen GT.
pinut187 zegt
Mooi lijstje weer en goed artikel. Zou zelf voor de M6 gaan.
zweed zegt
“Mannen die geen honing eten maar op bijen kauwen”
??
Gulli zegt
Hoe heeft ons aller @MauritsH [i]non-verbaal[/i] te kennen gegeven dat die TVR erin moest? Ben toch wel erg benieuwd :P
Gulli zegt
Lap zeg
Dizono zegt
@Gulli: hij heeft een speed 12 op zijn onderrug getatoeëerd, dus heel moeilijk is dat niet.
Author zegt
Thanks dat je even mijn vuile was buiten zet!
baap zegt
Dat die TVR 78342 kmu gaat is natuurlijk een unicum. Prachtig.
martingtv zegt
ik mis eigenlijk Weineck.
aikon1694 zegt
En toch haalt geen van deze auto’s 300 km/u….
87sandyd zegt
https://youtu.be/78wGVsiuE2k
Voor degene die Duits kunnen, review over de krankzinnige G-Power m6.
pier zegt
@87sandyd: die blijft echt goud. ‘Oh was ist das denn, ein Porsche…450 pferdchen…na aber nür halb zoviel wie ich habe’. En dan klik klik weg :D
mrrallycross zegt
Jammer dat ze bijna allemaal getuned zijn
F1Tim zegt
De TVR is dus echt supersonisch snel! :)
dutchiehd zegt
Jay Leno’s Tank Car schijnt volgens Wikipedia inderdaad voorzien te zijn van een ander injectiesysteem en 2 turbo’s waardoor deze nu 1600pk en 4100nm uitpuft!
V70R zegt
Weineck Cobra 780 Cui:
1.100 Pk/ 1.760 Nm
0 – 100 : 2,9 sec
0 – 200 : 4,9 sec
0 – 300 : 10 sec
Beat that ;)
205zonderdak zegt
Bedankt???