Want wat zorgt nu voor een populaire occasion? Altijd handig om te weten wat belangrijk is bij het verkopen van een auto.
Natuurlijk hoef je er geen rekening mee te houden op het moment dat je een auto koopt. Maar als je ‘m weer wil verkopen of inruilen kom je erachter of je auto wel of niet courant was. Waarschijnlijk had je dat ook door toen je de auto kocht tegen een lagere prijs.
Maar wat maakt eigenlijk een auto populair op Marktplaats? Wat zijn de factoren waardoor jouw auto goed gaat scoren? Natuurlijk staan de algehele staat, locatie en de kwaliteit van de auto hoog op het lijstje, maar nu kijken we even naar 11 specifieke factoren waarmee je goud in handen hebt.
Laag gewicht
Het mag voor zich spreken dat een auto met een laag gewicht een populaire occasion zal zijn. De reden is heel erg simpel: altijd luisteren naar Colin Chapman. De Britse excentriekeling was ervan overtuigd dat een lichte auto met beperkt vermogen altijd beter is dan een zwaardere auto met meer vermogen. Een lager gewicht zorgt voor een kortere remweg, betere acceleratie en hogere bochtsnelheden. Wij Nederlanders denken exact hetzelfde, alleen vanwege andere redenen. Een lichtere auto is zuiniger, goedkoper in de verzekering, goedkoper qua wegenbelasting en vaak goedkoper in onderhoud.
Auto’s als deze Toyota Aygo zijn zeer populair, mede vanwege hun lage gewicht. Daardoor zijn alle kosten lekker laag. Helaas geldt dat ook voor de afschrijving, want ze zijn vrij prijzig. Hetzelfde geldt voor kleintjes als de Citroen C1, Peugeot 107/8, Seat Mii, Skoda Citigo en VW Up.
Benzine
Op dit moment heeft een populaire occasion een benzinemotor. Diesel is tegenwoordig aanzienlijk minder populair en we zijn collectief vergeten dat LPG wel degelijk voordelen heeft. Benzine is een beetje met gebrek aan beter het meest populair, want het is de duurste brandstof per liter. Een speciale vermelding voor elektrische aandrijving, want dit zal binnenkort veel populairder worden. Er komen telkens betere EV’s op de tweedehands markt en er zijn nog enkele incentives waardoor men toch de sprong wil wagen. Als laatste vermelden we even de plug-in hybride met een uitstoot van 50 gram of lager: die vallen onder het halftarief en zijn derhalve interessant voor occasion kopers.
De Volkswagen Polo van deze generatie was bijzonder populair in de 1.2 TDI uitvoering. Echter, tweedehands geeft men voorkeur aan een iets krachtigere benzine uitvoering. Deze benzine-Polo’s zijn dus aanmerkelijk duurder.
Vijfdeurs
Tegenwoordig zien we dat fabrikanten bijna geen driedeurs carosserie meer leveren. De klanten willen het gewoonweg niet. Zo’n derde deur is enorm groot (onhandig in krappe parkeerplaatsen) en gewoon minder praktisch met kinderen die geregeld op de achterbank zitten. Dit geldt overigens niet alleen in het A, B en C segment, maar ook daarboven. Een Audi A5 Sportback is bijvoorbeeld meer in trek dan een traditionele A4 sedan.
De enige manier om een driedeurs aan de man te brengen, is het over de sportieve boeg gooien. Een BMW 1 Serie als deze, in een sportieve uitvoering, zal appelleren aan de aspirant bestuurder die geen praktisch oogmerk heeft. In de meeste gevallen zal men echter een vijfdeurs prefereren.
Airco
Simpel. We hebben opties en er is airco. Tegenwoordig hebben veel auto’s het standaard, maar er zijn nog altijd auto’s die zonder deze voorziening worden verkocht. Met name in de zomer zie je dat auto’s zonder airco aanmerkelijk goedkoper zijn. Overigens heeft het systeem ook in de winter zijn nut. Denk aan het condensvrij maken van je voorruit. Natuurlijk, climate control en variaties daarop zijn nog fijner, maar we kunnen het bijna andersom stellen: zonder airco heb je nooit goud in houden, mits je een oldtimer hebt. Ook bij kleine boodschappenauto’s is airco bijna noodzakelijk. Overigens, een airco installatie in de auto is het halve werk, deze moet het natuurlijk ook doen. Reparatie kan soms erg prijzig zijn. Dus een werkende airco is het sleutelwoord.
De meeste auto’s hebben tegenwoordig airco. Echter, om instapprijzen laag te houden zijn er vaak instapuitvoeringen als de Easyline, Basis, Base, Classic of dergelijke. Soms hebben ze helemaal geen naamstoevoeging. Je kan ook andersom kijken. Als je juist de luxere uitvoering kiest zoals bij deze luxe Kia Picanto, heb je altijd airco en geen verrassingen.
Garantie
Een tweedehands auto kopen is altijd spannend. Hoe meer zaken je voor elkaar hebt om elke vorm van onzekerheid weg te nemen, hoe populairder de occasion. Nu hoef je als particulier geen eigen garantie te geven, alhoewel bedrijven wel BOVAG-garantie of een occasionlabel-garantie hebben. Is je auto dealeronderhouden? Dan geldt op de reparaties vaak een bepaalde garantie. Sommige auto’s hebben een zodanig lange fabrieksgarantie, dat deze nog geldt. Denk bijvoorbeeld aan Kia, dat 7 jaar garantie geeft op auto’s. De twee jaar consumentengarantie is verplicht vanuit de EU (vroeger was het 1 jaar!), maar dat geldt voor de gehele auto. Vaak geeft de fabriek een langere garantietermijn voor specifieke onderdelen, zoals de carrosserie, motor en bak.
Ook met een gebruikte auto kan er sprake zijn van een garantie. In het geval van deze aangeboden Ford Fiesta heb je de garantie die de dealer biedt. Anderzijds zijn er vaak nog garantietermijnen geldig op het moment dat je zelf een dergelijke auto verkoopt.
Boekjes + onderhoudshistorie
Je koopt geen occasion, om vervolgens een groot bedrag uit te moeten geven aan onderhoud. Daarom wil men graag de onderhoudshistorie zien. Nu zijn onderhoudsboekjes essentieel om een auto te verkopen. Maar de boekjes geven vaak alleen aan dat de auto langs is gekomen voor onderhoud. De daadwerkelijk uitgevoerde reparaties staan niet vermeld. Zorg daarom voor zoveel mogelijk facturen. Daar staat precies op wat er wanneer gedaan is. Ook belangrijk: brieven van terugroepacties en bevestigingen dat deze zijn uitgevoerd. Als men zoekt naar een occasion en zich een beetje erin heeft verdiept, weet deze persoon precies wanneer welke terugroepactie is geweest. Heb je alles voor elkaar, dan heb je een populaire occasion. Of minder impopulair, het is hoe je het bekijkt.
Veel Zweedse auto’s kom je tegen met hoge kilometerstanden. Dat hoeft geen probleem te zijn, vaak zijn de eigenaren verzot op hun Zweed en krijgt deze voldoende liefde. Zoals bij deze blauwe Saab Cabrio die over 10 jaar nog steeds wel zal rondrijden.
Saaie kleur
Jazeker, een saaie kleur helpt bij het bepalen van de populariteit van een occasion. Veel mensen vinden kleuren als zwart, zilver en grijs een fraaie kleur. In het geval van zilver en grijs zijn het ook nog eens hele praktische kleuren, ze worden op het oog minder snel vuil. Het werkt ook andersom: een saaie kleur zal in principe niemand tegen houden om een goede auto te kopen. Een feloranje, knalblauwe of fluorescerend gele auto is leuk voor een ander, maar stuit juist wel op weerstand. Op die paar liefhebbers na, wellicht. Dit geldt overigens voor huis-, tuin en keukenauto’s. Bij bijzondere sportieve topmodellen of sportwagens is een bijzondere kleur soms een pre. Maar ook dan is een saaie kleur geen probleem.
Natuurlijk is grijs niet de meest tot de verbeelding sprekende kleur, maar Bohemian Rapsody is het meest populaire nummer, terwijl mensen als Stevie Ray Vaughan, J Dilla en John Coltrane ook geleefd hebben. Het Daytona grijs van deze Audi A5 Sportback stoot weinig mensen tegen het hoofd. In het geval van de rotor velgen matcht het ook nog eens lekker.
Premium
Vaak maken we de vergissing door betrouwbaarheid en bouwkwaliteit door elkaar te halen. Doug de Muro doet het twee keer per week als hij alle quirks and features van een bepaalde auto gaat laten zien. Maar we bedoelen nu echt premium als in de marketing term premium. Auto’s met meer uitstraling, luxe, een prestigieuzere badge en eventueel prettigere rijeigenschappen. Niet alleen de Duitse premium merken zorgen voor een populaire occasion, ook Volvo, Saab en MINI bijvoorbeeld. Mocht je betrouwbaarheid én premium willen, Lexussen zijn vaak bovengemiddeld prijzig.
Lexus doet het eigenlijk dubbel goed in deze categorie. De nieuwverkopen zijn weliswaar nog niet denderend, maar voor de gebruikte exemplaren staat er een armada aan nieuwe eigenaren klaar. Auto’s als deze Lexus NX300h hoeven daardoor minder lang te koop te staan.
Sportpakketjes
De trend bij nieuwe auto’s, arriveert vrij snel bij occasions. Sportpakketen zijn immens populair. Zeker bij de eerder genoemde premium merken. Vaak wordt de naam gepakt van het sportmodel met daarachter het woordje ‘Line’. Denk aan S-Line, N-Line, AMG-Line, R-Line, ST-Line of GS Line. Sport is populair: R-Sport, F-Sport, GR Sport en M-Sport, bijvoorbeeld. In principe is het allemaal hetzelfde: stoerdere bumpers, grotere wielen, sportstoelen en een strakker onderstel. Dat hoeft niet altijd en een auto gaat er absoluut niet sneller van rijden, maar wel sneller de showroom uit.
Sportpakketten zijn op allerlei auto’s populair tegenwoordig. Of het nu gaat om een kleine hatchback of een dikke stationwagon. Het is tegenstrijdig, maar ook op crossovers als deze Mercedes-Benz GLC heb je als verkopende partij liever wél een sportpakket, dan geen.
Hoge instap
Vroeger kwamen alleen bejaarden met dit verzoek. Alles is prima, zolang het maar een hoge instap heeft. Met dank aan de Suzuki Wagon R+ en Daihatsu Move. Maar die auto’s waren wel briljant in de zin dat ze een hoge instap boden. Met name de Europese merken namen dit tergend langzaam over. Terwijl je in Japan allerlei crossovers en midi-MPV’s kon kopen, moesten Europeanen het nog met hatchbacks doen. De hoge instap geldt overigens al lang niet meer voor bejaarden. Als je een kind moet insnoeren is een Renault Kadjar veel prettiger dan een BMW 3 Serie. En men kan het overzicht vanuit een hoge auto waarderen.
Natuurlijk hebben wij liefhebbers veel liever de Giulia Sedan, maar deze Stelvio crossover is vele malen makkelijker te verkopen. Dankzij de hoge zit en de flexibelere bagageruimte is het een praktischere auto.
Lage kilometerstand
De kilometerstand zegt lang niet alles. Liever 200.000 km snelweg dan 100.000 km stad. Liever een volslanke partner met een prettige adem en lichaamsgeur, dan een graatmagere partner die het bestaan van deodorant en tandpasta ontkent. Maar uiteindelijk is kilometerstand wel een graadmeter voor velen. Een auto met een lage kilometerstand is vaak aantrekkelijker dan eentje die er al een heel leven op heeft zitten. Ook in het kader van afschrijving en doorverkoop is een lage kilometerstand aantrekkelijk.
Volvo’s zijn doorgaans auto’s waarmee men veel kilometers maakt. Exemplaren zoals deze bruine Volvo V70 zijn dus extra populaire occasions en dus prijzig.
Disclaimer:
Uiteindelijk is het allemaal leuk en aardig, maar het valt en staat met de prijs. Nu kun je een auto hebben die alle hokjes aanvinkt. Als de prijs die je ervoor vraagt alsnog te hoog is, verkoop je de auto niet en heb je alsnog geen goud in handen. Andersom geldt het natuurlijk ook. Een grote, loodzare beige diesel kun je best verkopen, mits de prijs gunstig is.
EdGaR zegt
*klop klop* huh oh wacht een open deur..
gregorius zegt
De ***-boekjes ook altijd.
Als er geen boekjes bij zitten en je koopt een auto boven, zeg, 3000 euro: weglopen. (tenzij het een S600 voor 3000 is of zo).
Maar wat er in de boekjes staat. Wat een gezeik.
“Heb je de factures van alle onderhoudsbeurten?”
“Is het wel dealer onderhouden”.
Rot toch op; we hebben het over een 10 jaar oude Audi, geen 1964 E-type.
moveyourmind zegt
Weet niet meer of het van @Lincoln of van @desjonnies kwam, maar één van beiden had hier ooit het mooie statement dat als je een tweedehands auto gaat kopen je auto’s moet leren lezen en geen onderhoudsboekjes.
Vond ik een mooie uitspraak en erg terecht. Ingevulde boekjes zijn leuk, maar zeggen niet alles. Gewoon zelf heel goed en kritisch kijken naar de staat van de auto, en als je er niet genoeg kennis van hebt er naar laten kijken. Bijvoorbeeld door je eigen garage of een dealer of specialist van het merk.
lincoln zegt
@moveyourmind ..
Dank dat je dat onthouden hebt ..
Pinkt traantje weg ..
moveyourmind zegt
Zo zie je maar, je was nog niet vergeten!
En blij dat je weer terug bent! Het werd maar een dooie bedoening hier op Autoblog.
flutterby zegt
@gregorius: onderhoudsboekjes zeggen ook maar weinig. Om op basis daarvan het toekomstige onderhoud in te schatten is zeer tijdrovend en niet accuraat. Zelfs al heb je er geen verstand van dan altijd beter een aankoopkeuring doen.
E34M5Touring zegt
Mijn ervaring is dat prijs toch de grootste factor is. Ik heb mensen gehad die zo 100km verderop gingen kijken omdat ie daar 150,- goedkoper was. Dat ze met al dat gejakker door NL dat miniscule prijsverschil allang weggegooid hebben lijken ze niet te (willen) zien. Oja, maar dan wel bij jou komen voor de uitleg, want daar had die verkoper geen tijd/budget meer voor….
Kwam veel voor met centrale inkoop bij de lease enz.
W115 zegt
@E34M5Touring: vergelijken is helemaal niet zo gek.
E34M5Touring zegt
Within reason wel ja. Ik probeer zoveel mogelijk uit te vinden voor ik op pad ga. Meestal weet ik al wat en waar ik ga kopen voor ik op pad ga. Stad en land af voor een auto, allemaal dealers aflopen enz. Geen zin in.
pindakoning zegt
@E34M5Touring: dat heb ik ook. Als ik besloten heb ergens te gaan kijken moet het gek lopen als ik de auto/motor niet koop. Het is niets voor mij om tig dealers en particulieren af te gaan
goodvibrations zegt
@E34M5Touring: ik bel gewoon rond.. Tevens om alvast te vragen of er ruimte zit in de prijs.. Als dat niet het geval is (tenzij de prijs goed is) kom ik niet.. Dealer onderhouden vind ik niet noodzakelijk maar absoluut een pré
E34M5Touring zegt
Ja kan ook idd. Ik zoek goed online en probeer dan een en ander uit te zoeken. Onderhoudshistorie vind ik niet altijd belangrijk. Ligt vooral aan de prijs. Heb een Peugeot 306 gekocht voor 700,- met een jaar apk. Daar zaten geen boekjes bij ofzo. Dus zelf effe beurtje enz laten doen. Gewoon prefentief. Inmiddels 6mnd en 15k kms verder en volledig probleemloos. Top ding. Bij duurdere auto’s vind ik het wel prettig. Maar dealeronderhoud doet me niet veel. Deed het met sommige auto’s wel, meer voor de stempels. Maar bij aankoop maakt het me niet veel uit. Soms heb ik liever een goed bekende specialist van een merk dan de dealer.
robin78 zegt
Ga je voor goedkoop, dan is een incourante Japanse occasion een aanrader en die vervolgens op rijden.
knapzuur zegt
“Denk bijvoorbeeld aan Kia, dat 7 jaar garantie geeft op auto’s.”
Dat is ook een wassenneus want kijk eens goed waar 7 jaar garantie opgegeven word. Oh en kijk eens wat men durft te vragen voor een kleine beurt bij zo’n schattig kleintje van een Picanto, hilarisch daar kom je met een dikke Megane nog niet aan!
Overigens is de 3e deur vaak net zo praktisch als de 5e deur, een grotere klep. In mijn optiek is een 3 deurs juist fijn vanwege meer ruimte voor een lange bestuurder!
flutterby zegt
@knapzuur: Zelfs vergeleken met een Picanto is een Megane niet dik, sorry.
vondick zegt
Een Megane is altijd een dikke auto
rob5nismo zegt
@knapzuur: ik heb zelf een Kia rio uit 2007 daar was de achterrem klauw van vastgelopen die klauw alleen al koste 190 euro inclusief. Ik vroeg toen aan mn garage of ik brembo’s kreeg
lekbak zegt
@knapzuur: u bent eenzaam?
Met kinderen is een 3 deurs niks minder dan een ramp. Als je geregeld volwassen passagiers mee wilt nemen is een 3 deurs gewoon onhandig. Ook op parkeerterreinen zijn de grote deuren een nadeel.
stekkerkoning zegt
Als er nog wat in te ruilen valt, zegt de prijs van de auto die wordt aangeboden niet alles. Het staat of valt met de eindprijs, zoals men in de handel pleegt te zeggen.
Henk_he zegt
Helemaal eens. Tot nu toe heb ik steeds m’n vertrekkende auto ingeruild en van tevoren door goed onderzoek gedaan naar de inruilwaarde (autosites en koerslijsten). Uiteindelijk gaat ’t er mij dan om wat ik maximaal wil bijleggen voor de nieuwe auto. Ik heb meegemaakt dat ik direct hele scherpe inruil kreeg en dus minder hoefde bij te leggen dan wat ik in m’n hoofd had als eindbod. Dan ga ik dus niet moeilijk lopen doen. Je kunt zeggen “je moet altijd onderhandelen” maar dat doe ik alleen als ik ook echt bereid ben om weg te lopen bij ’n slecht aanbod.
peke zegt
@stekkerkoning: nou het valt mij op dat de klant dat altijd zegt (zelf actief in de Automotive): inruil maakt me niet uit, gaat om wat ik moet bijbetalen.
Eh….wat een onzin. Dat te betalen bedrag wordt mede veroorzaakt door de inruil.
De ervaring is: de meeste klanten die dat zeggen hebben een totaal onrealistisch beeld de waarde van hun auto.
In deze tijd is er overigens niks meer over waardes te zeggen. De particulier deed 7/10 keer altijd al waardeloze biedingen: nu biedt de handel ook nog eens alles onderuit
stekkerkoning zegt
Langskomen voor de goedkoopste van het net, goud verwachten voor de eigen wagen, eindigend met een onrealistische bieding. Mijn punt is vooral dat bij een auto die voor een lage prijs wordt aangeboden, niet direct een hoge inruilprijs hoeft te worden verwacht. Het kan natuurlijk meevallen, maar dat hoeft zeer zeker niet. Daarom letten op de eindprijs.
peke zegt
@stekkerkoning: dan zeker eens
grasvreter zegt
Ik gruwel van sportpakketjes. Zag gisteren nog een mercedes rijden, 4 uitlaten, geen typenummer. Even kentekencheck, oja, een 1.8. kleine 9 seconden naar de 100. Daar heb je 4 uitlaten voor nodig.
Ik zou mij kapotschamen.
flutterby zegt
@grasvreter: ik noem dat petjes sporen. Mijn auto’s zijn altijd orgineel, hooguit een nette set velgen, andere radio of achteruitrijcamera kan ik waarderen.
Henk_he zegt
Die andere 99.999 mensen doen geen kentekencheck. Sterker nog, die liggen überhaupt niet wakker van het aantal uitlaten,dus waar maak je je druk om. Laat de eigenaar lekker doen wat hij mooi vindt. Of loop je ook te zeiken over vrouwen met neptieten en kom je liever thuis bij ’n vrouw waar ze op haar navel hangen? Wel lekker origineel, dat wel ?
vondick zegt
Ja
Supra1981 zegt
Is het zo dat het financieel beter is om een auto te kopen zonder inruil? Het kost wat meer werk natuurlijk omdat je deze zelf moet zien te verkopen. Maar levert het wat op?
Tot op heden heb ik altijd mijn auto verkocht voordat er een andere auto kwam en was er altijd nog te onderhandelen over de prijs.
Henk_he zegt
Als je iets hebt in te ruilen waar veel vraag naar is, kun je dat probleemloos doen. Gewoon goed kijken wat een soortgelijke auto kost bij een handelaar en op ANWB.nl kun je bijv. opzoeken wat een reële inruilprijs voor je auto is.
Scheelt je ook een hoop gezeik van mensen die hun afspraak niet nakomen (hallo marktplaats), of handelaren die bij je op de stoep gaan lopen zeiken over dat ene krasje dat niet op de foto’s stond.
Supra1981 zegt
@Henk_he: Klopt helemaal. Je moet goed tegen de klanten van Marktplaats of handelaren kunnen. Vooral mensen die zeggen dat ze komen en toch niet komen.
slickrick zegt
@Henk_he: ik wilde eens mijn Audi A4 3.0tdi avant- inruilen bij de VW dealer, hij bood er Eur 10.500 voor. Anderhalve week later zelf verkocht voor Eur 21500 aan een particulier.
Je wordt altijd genaaid bij de garage met dit soort dingen…..begrijpelijk dat ze geld moeten verdienen, maar je moet gewoon je huiswerk doen.
E550 zegt
@supra1981: mijn ervaring is dat de inruilwaarde die bedrijven geven, veel lager is dan de waarde op de markt. Op een auto van 5-10k kan het zo €1500 schelen.
Supra1981 zegt
@e550: ik hou het in de gaten bij mijn zoektocht naar de volgende auto. Is toch mooi meegenomen als het zoveel scheelt.
peke zegt
@e550: tuurlijk is het lager dan de markt. Het bedrijf neemt risico en moet er aan verdienen. Of dacht jij dat hij hem inkocht voor de marktprijs en hem voor de marktprijs weer verkocht? Met een marge van….€0
Ga jij ook naar je werk en het einde van de maand een salaris van €0?
Robert zegt
Een auto die maar drie- tot vijfduizend km per jaar rijdt is na tien jaar misschien ook wel helemaal ‘op’. Goed, het interieur kan er nog verrassend netjes uitzien, maar je vindt dan sludge onder de oliedop, de remmen, schokdempers en koppeling zijn gaar van het vele stadsverkeer, uitlaat verrot, enz. Omgekeerd kan een ex-lease auto met twee ton in vier jaar tijd nog prima rijden, maar een compleet uitgeleefd interieur hebben.
Ik kan één advies geven bij auto’s met een ‘vlekje’: tegen betaling van vier euro ontvang je via aanbieders als Finnik of Autoweek een uitgebreid RDW rapport met een gedetailleerde historie. Hierin lees je alles over de vorige eigenaren (fleet owners, garagebedrijven, particulieren), APK keuringen, wel of geen logische km-stand, WOK melding, etc.
Vorige week nog veel profijt van zo’n rapport gehad. Ging kijken bij een importauto. De auto kende een bruto BPM afdracht van 5600 euro, was op een leeftijd van 12 jaar naar Nederland gehaald en er was een rest-BPM betaald van 121 euro, aldus dat rapport. Nu bleek uit een geraadpleegde BPM tabel dat voor een te importeren auto van 12 jaar oud nog een restpercentage van ca. 5,5% zou moeten worden betaald, zo’n kleine 600 euro dus. Conclusie: aanzienlijk minder BPM betaald = waarschijnlijk als wrak geïmporteerd. Nader onderzoek leerde dat er inderdaad sprake was van (matig) herstelde schade, terwijl de auto op het eerste gezicht (verstrekte foto’s en informatie) er erg goed en eerlijk uitzag.
flutterby zegt
@RRRobert: mijn auto is 3 jaar oud met 2 ton op de teller. Als je hem ziet staan lijkt die gloed nieuw, mede dankzij de detailer.
ouwedibbes83 zegt
@RRRobert: interessante aanpak, kun je dat “vlekje” nog iets meer verhelderen?
Robert zegt
@ouwedibbes83: met dat vlekje bedoel ik, dat het een auto kan zijn die lijkt te vallen in de categorie ’te mooi om waar te zijn’, maar waar je de vinger niet direct op de zere plek weet te leggen.
De auto die wij hadden gevonden (en nagetrokken), was er een die op de foto’s erg goed uitzag, met een onderhoudshistorie die deels bij Hartog Tuning zou zijn uitgevoerd (vanaf het moment dat de auto in Nederland was beland). Maar de eigenaar bleef tamelijk vaag toen er op werd doorgevraagd over de auto. Twijfel. Toch maar kijken. De eigenaar had op voorhand overigens ingestemd met ‘elke aankoopkeuring toegestaan’.
Bij de auto aangekomen bleek dat deze warm was gereden, i.t.t. wat was afgesproken. De ogen goed de kost gegeven en dat gaf al snel duidelijkheid dat er herstelde schade waarneembaar was rondom de gehele auto (spuitwerk, slecht aansluitende carrosserienaden en bumpers). Duidelijk een schadebak. Luisterend naar de draaiende motor gaf ons vermoedens van een gare distributieketting. Dongel in de ODD2, want elk onderzoek toegestaan toch? Bij het uitlezen zagen we dat alle foutcodes waren gewist, dus was onze conclusie gauw getrokken: wegwezen.
ouwedibbes83 zegt
@RRRobert: mooi verhaal, goed speurwerk! Wat voor dongel gebruik je?
peke zegt
@RRRobert: zo’n verkopende partij (bedrijf of particulier) zou je toch!??
Bewuste oplichting. Klootzakken
Robert zegt
@peke: ik zal je vertellen, dat m’n maat (voor wie we de auto gingen bekijken) inderdaad heeft overwogen om melding te maken bij Marktplaats. Wat ons ervan weerhield was, dat we van de verkoper (particulier) alle aankoop keuringen en onderzoeken mochten doen, etc.
De auto is overigens drie dagen later alsnog verkocht, zag ik via de RDW site.
mynameisjeroen zegt
Ik zorg altijd voor perfect ingevulde en afgestempeld boekjes, nog nooit heeft iemand erom gevraagd bij verkoop of inruil.
sleepyj zegt
“Zo’n derde deur is enorm groot (onhandig in krappe parkeerplaatsen)”
Bij een 5 deurs is de vijfde deur net zo “onpraktisch” dan toch? Ik vind het juist handiger dan geen derde of vijfde deur.
mustang750supersnake zegt
boekje zegt niks…..rekeningen ook niet…met je eigen ogen de auto goed nalopen of een goede automonteur bij je hebben en t ding op de brug zetten…dán weet je wat je koopt….en zelfs dat is nog geen garantie…
jwst zegt
Zonder boekjes ga ik niet eens kijken. Keuze zat…
Robert zegt
@ouwedibbes83: weet ik niet precies, dat ding is van een vriend van me. Wij waren samen (voor hem) deze auto wezen het bekijken. Wel weet ik dat de dongel geschikt is voor het werken met de Carly voor VAG software, die zelfs m.b.v. een app op de telefoon kan worden uitgelezen.
ouwedibbes83 zegt
@RRRobert: thanks! Die Carly software is idd voor veel merken geschikt. Wordt vaak als abo verkocht, dongel voor weinig, Carly op je telefoon en dan 12 maanden beschikking over de diagnose software voor een bepaald merk.