We kijken naar de EV’s die het snelste laden!
Bij een elektrische auto zijn er net even wat andere dingen waar je op let voor aanschaf. Met name het laden is en blijft een dingetje. Uiteraard wil je zo weinig mogelijk laden en als het moet zo kort mogelijk. Lukt dat ook?
Snelste laden
Ja, de techniek ontwikkelt zich razendsnel. We hebben voor je een top 11 gemaakt met de auto’s die het snelste laden. We gingen uit van fabrieksopgaven, uiteraard. Maar we moeten er wel meteen een paar dingetjes bij aantekenen.
Snelladen is een momentopname
Ten eerste: laadsnelheden zeggen niet alles. De ene auto met een (pak m beet) 100 kW laadsnelheid laadt niet zo snel als de andere met 100 kW. Houdt er namelijk rekening mee dat het laden niet altijd even snel gaat. Van 20 tot 70% gaat relatief snel, maar die laatste 10% (van 90 naar 100) duren weer heel erg lang.
Laadpalen beperking
Daarnaast ben je heel erg afhankelijk van de laadpalen. Niet alle snelladers laden namelijk even snel. Dus ook al heb je een auto die tot 200 kW kan laden, als de laadpaal maximaal 100 kW doet, schiet het alsnog niet op
Eigenlijk is het net als met topsnelheid: het is voornamelijk een theoretische waarde (geworden). Ja, het geeft aan hoe capabel de auto is, maar de momenten dat je maximaal gebruik maakt van de maximum laadsnelheid is waarschijnlijk net zo beperkt.
Wel is het zo dat de laadpalen telkens sneller kunnen laden, dus ook al is 200 of 300 kW voor nu overkill, over een paar jaar kan het maar zo de standaard zijn.
Is het wel relevant?
Tenslotte is het – net als met topsnelheid – de vraag of je er gebruik van gaat maken. Een elektrische auto kun je namelijk prima thuis opladen. Sterker nog, dat is een beetje het ding met een EV. Je vertrekt altijd met een volle ’tank’ en vaak kun je ook op het werk laden (wij tegenwoordig ook). Er zullen dus zat mensen zijn die nooit een snellaadstation hoeven te bezoeken.
Dat gezegd hebben, deze 11 auto’s laden het snelst. Mocht je aanvullingen hebben, laat deze dan achter in de comments!
Audi e-tron
150 kW
Deze Audi is stiekem best een oud-gediende. Sterker nog, de e-tron is alweer vier jaar op de markt. De Audi e-tron stond al in 2018 in de showrooms. Als het gaat om actieradius, zijn er auto’s die beter scoren. Maar met een laadcapaciteit van 150 kW kun je altijd vrij snel weer wat kilometers erbij gooien.
Ford Mustang Mach-E
150 kW
Dit hoofd Ford stiekem erg slim gedaan. Ja, wij petrolheads denken aan het woord Mustang aan een dikke V8, maar ook aan een toffe auto. Van alle elektrische crossovers is de Ford Mustang Mach-E misschien ook we de leukst sturende (we weten het, een rare categorie). Als je de versie met achterwielaandrijving en het grote accupakket neemt, kun je ‘m van 10 naar 80% bijladen in minder dan 40 minuten.
Mercedes-Benz EQE350+ (V295)
170 kW
De Mercedes-Benz EQE is een soort Model S voor mensen met een voorliefde voor fraaie interieurs. De Mercedes-Benz is een verfrissende auto in zijn segment. Niet alleen door het bijzondere exterieurdesign, maar ook vanwege de keuze om er een comfortabele auto van te maken. Laat de AMG-pakketjes dan ook voor wat ze zijn. Volgens Mercedes kun je ‘m van 10 naar 100% laden een half uur.
BMW iX eDrive50
195 kW
De grote BMW iX is een hele moderne auto. Dat niet alleen, hij is enkel en alleen als EV ontworpen. Binnen tien minuutjes heb je er zo’n 145 km bij aan de snellader.
Mercedes-Benz EQS450+ (V297)
200 kW
De elektrische auto’s voor mensen die veel, heel veel reizen. Je kan de Mercedes-Benz EQS in een half uur van 10 naar 80% ladenen. Dat klinkt als een hele lange tijd, maat vergeet niet dat je dan een enorme 108 kWh-batterij aan het volgooien bent.
BMW i4 eDrive40
200 kW
Dat de BMW i4 hierin staat, is wel knap hoor. De auto is namelijk niet als pure EV ontwikkeld. Nu hoeft dat voor de laadsnelheid niet direct relevant te zijn, maar de meeste auto’s die goed scoren zijn als EV ontworpen. Anyway, de 200 kW laadsnelheid is mooi mee genomen. In tien minuten kun je er 170 km bijladen. Daarmee is deze BMW in principe (meer dan) volvoende als je hoofdzakelijk in Nederland rijdt.
Alle Tesla’s
250 kW
Tesla doet niet mee aan de 800V-gekte van Porsche en de Zuid-Koreanen. Ze weten alles te halen uit hun 400V-architectuur. De laadsnelheden van de Tesla-modellen is grofweg ongeveer gelijk. In een kwartiertje tijd kun je zo’n 300 km/u bijladen.
Porsche Taycan (en Audi e-tron GT)
270 kW
Eigenlijk is het wel knap, deze prestaties van Porsche. De Taycan is immers alweer een paar jaartjes op de markt, sinds 2019 alweer. Zeker in deze tijden van technologische ontwikkelingen is dat een enorm lange tijd. Voor de snelste mogelijke laadtijd moet je de reguliere Porsche Taycan hebben met de Performance Battery Plus van 83 kWh. Volgens Porsche kun je ‘m van 5 naar 80 procent laden in iets meer dan 20 minuten.
Lucid Air
300 kW
De Lucid Air is een Tesla-killer. Een van de manieren waarop ‘ie dat doet is door enorm snel te laden. Volgens zijn makers kan de Lucid Air sneller laden dan de Model S, zo’n 300 kW. In 20 minuten tijd kun je er zo’n 480 km bijladen. Dan zit je bijna op het niveau van een hele dikke S-Klasse AMG op benzine qua prestaties, laadtijd en range.
Kia EV6 (en Hyundai Ioniq 5)
230 kW
De Hyundai Ioniq 5 is in meerdere opzichten een briljante auto. Qua styling lijkt ‘ie alleen op de Lancia Delta uit de late jaren ’80 en dat is een compliment. Het is echter niet alleen een design-hoogstandje, ook qua laden ben je uitstekend met deze auto bediend. Natuurlijk, tanken gaat sneller en levert meer range op, maar het verschil wordt een stuk kleiner nu. Voor de Kia EV6 geldt hetzelfde, uiteraard.
Hyundai Ioniq 6
230 kW
De auto heeft zijn looks niet mee. Aan de voorzijde gaat het nog, maar die achterkant is nogal ‘meh’. Er moet een extreem voordeel zitten qua efficiency, want het ziet er eerlijk gezegd niet zo fraai uit. Qua snelladen zit je helemaal goed, want dit ding laadt bijzonder snel. Daarmee heb je in een kwartiertje tijd meer dan 300 km erbij ‘getankt’. Nog altijd is benzine sneller en is de range groter, maar het verschil is er nu bijna niet meer. Geef het nog een paar jaar en er zijn geen nadelen meer.
Meer lezen? Deze nieuwe EV-merken komen naar Nederland!
shalomleon zegt
Zo dan, die ionic 6 lijkt wel een kruisbestuiving tussen een porsche (vul maar in welke, ik zie het verschil niet meer) en een walvis
henk zegt
stond vandaag naast een ioniq 5 met mijn Mach e bij de ionity lader ik kwam maar tot 90kw dus dacht zal eens bij de ioniq kijken die kwam maar tot 66kw en zat op 50% , dus je kan er helemaal geen pijl op trekken . lader was 350kw.
erce zegt
Klopt. Atond een tijdje geleden te laden met mijn iX3 (150kw). Kwam een EV6 naast me staan die vertelde dat hij nooit hoger kwam dan 120/130kw.
mashell zegt
Lijkt er op dat de lader op dat moment ook niet echt 350kWh kon leveren.
mc96 zegt
Beetje onzin om de e-tron en de Mustang in het lijstje op te nemen. 150kw is toch niet uitzonderlijk. Dat kan mijn iX3 ook.
mashell zegt
Maar de e-tron kan 150 kW volhouden tot een procent of 78. Bij eerste versie van de Polestar 2 zakte de laadsnelheid al voordat de 20% bereikt was om de accu te beschermen…
En precies dat maakt heel dit lijstje onzin omdat het topsnelheden zijn die alleen onder gunstige omstandigheden voor een kort moment gehaald kunnen worden. Wat telt is de gemiddelde snelheid tussen 10% en 80% SOC. Zag (in het jaarverslag van Fastned) laatst dat een Ioniq 5 daar gemiddeld 175 kWh haalt. Netjes maar ook slechts de helft van de theoretische 350kWh.
demeester zegt
De Hyundai’s en de Kia laden rond de 220kw. Zelfs als je ze aan een 350kw lader hangt.
Allison Burgers zegt
Klopt. Maximale laadsnelheid van de EV6 is officieel 240kW DC en niet 350.
350 is het koppel van de single motor-uitvoeringen. :+
stefan00 zegt
Ik heb die laad snelheden nog nooit gezien in 80.000km. (Model 3) Hooguit een keertje 150kw. Vraag me altijd af of dit de auto is of de paal.
flatsix010 zegt
Interessanter zijn inderdaad de werkelijke gemiddelde kilometers per minuut bij een laadbeurt van 10 tot 80%. De max capaciteit is waarschijnlijk wel een goede surrogaat.
demeester zegt
Mijn IONIQ 5 haalt de eerste 50% ongeveer 18-20 km per minuut laden. In 18 minuten van 10 naar 80% en dat is ongeveer 50kwh x 5 km in de zomer of 4 km in de koude winter.
flatsix010 zegt
Ik vind die ioniq 6 eigenlijk best wel gaaf ogen. Aankomende zaterdag voor het eerst in het echt bekijken. Ook mooi is dat je deze in Q1 ‘23 kan rijden als je snel besteld.
Allison Burgers zegt
Ha, die sprookjes werden vorig jaar ook verteld over de EV6 en Ioniq5. Waar je dan nu nog steeds op zit te wachten.