Deze auto’s gaan in 2020 uit productie of keren niet meer terug.
Het is inmiddels een traditie geworden. Aan het einde van elk jaar maken we de balans op. Welke modellen zien we niet meer terug in 2021? De autoindustrie is enorm aan het veranderen, dus sommige auto’s passen niet meer in het plaatje voor een schone toekomst. Daarnaast is de smaak qua auto’s ook compleet anders dan het recente verleden.
Alles is tegenwoordig een ietwat treurige crossover of meelijwekkende SUV-achtige. Met voorwielaandrijving en een 1.2T basistorretje. Behalve bij de Toyota C-HR, want daar is de 1.2T niet meer leverbaar in 2021 voor deze auto. U ziet, we zijn even met een kammetje door alle leveringsprogramma’s gegaan en kwamen tot een enorme lijst van met auto’s die niet terugkeren volgend jaar:
Normaal gesproken maken we één lijst. Echter, 2020 lijkt een waar autokerkhof aan het worden. Daarom hebben we ‘m opgesplitst in twee delen: betaalbare auto’s en de Dikschiffs.
Alfa Romeo Giulietta (940)
2010 – 2020
Zoals gewoonlijk beginnen we met een Alfa Romeo. In dit geval zijn er zijn er weinig modellen meer over om uit productie te halen. Maar de Italianen hebben een slachtoffer gevonden: de Giulietta. Na 10 jaar mag de charmante hatchback met pensioen.
Citroën C4 Cactus
2014 – 2020
Dat de Citroën met deze auto kapt, zegt iets over hoe krom de automarkt is. De Citroën C4 Cactus is eigenlijk een klein meesterwerkje. Met een compleet andere visie ontwikkelde Citroën een praktische vijfdeurs auto met vlotte looks, redelijk wat ruimte en een zeer origineel vormgegeven koetswerk. Daarbij was de auto ook nog eens voorzien van de airbumps, een stilistisch hoogstandje dat daadwerkelijk nut diende. De Cactus was echter een matig succes, mensen willen liever een faux-SUV die duurder is en minder praktisch en duurzaam is. Jammer, want de C4 Cactus was in basis een echte Citroën. Net als bij de Bentley Mulsanne gaat er met het verscheiden van de Cactus toch een beetje de ziel uit een merk zoals we het kennen.
Kia Optima (JF)
2015 – 2020
Ook de Kia Optima zien we niet meer terug in 2021. De middenklasser krijgt wel een opvolger, maar deze komt niet naar Nederland. De Kia Optima was een heel keurige middenklasser. Zeker als stationwagon was de Optima best een dikke auto, zeker met de juiste wielen en de juiste motor. Zo’n Optima SW GT is binnenkort de nieuwe 159 Sportwagon Ti met TBI motor. Er was zelfs een heel aardige hybride-variant van de D-segment Kia. Helaas is dit middenklasse-segment aan het uitsterven, zeker zonder premium-badge is het gewoon erg lastig. Als je een dikke Kia wilt, kun je nog altijd terecht voor de Stinger.
Nissan 370Z (Z33)
2009 – 2020
Het werd ook wel een beetje tijd. De Nissan 370Z was in feite een doorontwikkelde 350Z. Net als de 350Z was de 370Z wat rauw en ongepolijst. Heel erg leuk als het goedkoop is, maar dat was niet het geval. De fiscus vond de vervuiling die de 370Z veroorzaakte 60 mille aan BPM waard. De Z Proto laat zien dat het volgende model al klaar staat, maar de nu al verouderde Nissan zal in Europa geen schijn van kans maken. Met auto’s als de Ford Mustang en Toyota Supra is het maar de vraag of het buiten Europa wel het geval is.
Opel Ampera-E
2016 – 2020
Opel heeft de meeste GM-modellen al afgedankt en vervangen voor PSA-producten. Toch was er nog een belangrijk model: de Ampera-E. Deze auto heeft nooit het succes gehad dat deze verdiende. De Ampera-E was praktisch, had een goede range en was behoorlijk betaalbaar. Vanwege de GM-genen is de auto niet meer aanwezig in het gamma, maar het is zonde. Maakt The General een puike auto, is de interesse nihil. De laatste exemplaren zijn met flinke korting verkocht. Nog altijd een puike occasion en in vergelijking met de wel erg troosteloze Kia Niro ziet het er niet eens zo verkeerd uit.
Peugeot 308 GTI (T9)
2015 – 2020
Een van de meest geslaagde moderne Peugeots is toch wel de 308 GTI. Niet zozeer om de andere modellen te kort te doen, maar de 308 GTI biedt een uitstekende combinatie van comfort, luxe, sportiviteit en praktisch gemak. Dat allemaal voor een redelijke prijs. Helaas keert de auto niet terug voor 2021. Er was een minimale update en de 308 GTI heeft geen plaats in de Nederlandse showrooms. Zonde, want daarmee is het GTI-label komen te vervallen bij het merk met de leeuw. Gelukkig werd er dit jaar een nieuwe label (PSE) geïntroduceerd. Hopelijk krijgt de (opvolger van) de 308 zo’n uitvoering.
Renault Koleos
2016 – 2020
Huh, een grote crossover die níet verkoopt? Ja, als er geen subsidie op zit wordt het wat lastiger. Al helemaal als er geen plug-in hybride versie op benzine is. Nee, de Koleos kon alleen met diesel en vierwielaandrijving besteld worden. Dat was eigenlijk best een fijne combinatie, maar mensen bleken moeilijk te over te halen. In dit hogere segment shopt men liever in premium showrooms. Liever een kale Q5 dan een volgepakte Koleos. De grote Renault bleek zeldzaam én zeldzaam impopulair: slechts 106 exemplaren zijn er verkocht in iets meer dan drie jaar tijd. 106! Tel de dealers eraf die hun verkoopleider erin rond lieten rijden en je hebt slechts een handjevol troste Koleos-bezitters in Nederland.
Nog meer Renaults
Dan zijn we bij Renault ook aankomen bij het bijna overlijden van een compleet segment. Dit is een wel heel specifieke categorie. Maar toch even het vermelden waard, de B-segment stationwagon is nu bijna overleden. Alleen de Skoda Fabia is nog actief in dit segment. Het uitgaande model was nog gebaseerd op de oude Renault Clio en van de nieuwe wordt enkel en alleen een vijfdeurs gebouwd. De Estate-uitvoering was in Nederland redelijk populair. Het modelletje zag er niet eens verkeerd uit. Echter niet meer nieuw te bestellen. Oh, en de Renault Clio R.S. heeft nog geen comeback gemaakt. Hopelijk snel onder het Alpine-label?
Skoda Kodiaq RS
2019 – 2020
Een van de meest complete Skoda’s die je kon krijgen. De Kodiaq RS was op papier de Skoda die alles kon doen. Voor een relatief beperkt bedrag had je een enorme lading aan uitrusting en hardware. Wat te denken van zeven zitplaatsen, 240 pk, 500 Nm, vierwielaandrijving en een automaat? In Duitsland kom je ze geregeld tegen. Helaas wordt de biturbo TDI niet meer gemaakt en dat was nu juist de enige motor die leverbaar was voor deze auto. Wellicht dat de 2.0 TSI met veel vermogen terugkeert, al dan niet met elektrificatie. De leukste Kodiaq komt echter niet meer terug het komende jaar.
Naast de Skoda Kodiaq is er nog een ideale Skoda die niet meer terugkomt volgend jaar. De Skoda CitiGo. De VW Up is nog leverbaar met verbrandingsmotoren en els e-Up. De Seat Mii is enkel nog in elektrische uitvoering te bestellen en de Skoda Citigo (elektrisch) is alleen nog uit voorraad leverbaar volgens de Skoda-website.
Subaru Impreza
2016 – 2020
Als er een merk een rol in de marge speelt in Nederland, dan is het Subaru wel. Voor een kleine doch fanatieke groep caravanrijders staan er nog een paar dealers in Nederland. Voorheen was hun meest populaire model de Impreza. De Impreza werd in 2017 opnieuw geïntroduceerd in Nederland. Het is een keurige hatchback die veel dingen net iets anders doet. Helaas zijn de kwaliteiten die de auto biedt niet gelijk aan de wens van de consument voor nieuwe auto’s.
Suzuki Celerio
2018 – 2020
We denken niet alleen maar aan dikke auto’s. Ook kleine autootjes kunnen heel erg leuk zijn. Dat was met de Suzuki Celerio een beetje lastig. Ondanks de geweldige folder en vriendelijke verkopers viel er weinig voor te zeggen. Heel verstandig om als occasion te kopen? Oh, jazeker. Het is waarschijnlijk de voordeligste manier om bedrijfszeker het Nederlandse asfalt te bewegen. De Celerio heeft gewoon geen sjeu, zoals modellen als de S-Cross, Ignis, Swift en Vitara dat wel hebben.
Naast de Celerio moeten we ook afscheid nemen van de Suzuki Jimny zoals wij deze kennen. In Europa wordt het model alleen geleverd als bedrijfswagen, waardoor de auto niet opgeteld wordt bij het wagenpark van Suzuki qua CO2-uitstoot. Om diezelfde reden is de Suzuki Swift Sport nu trager en zwaarder (meer kilo’s, minder pk’s) en zijn de Toyota RAV4 en Corolla ook leverbaar als respectievelijk Suzuki Across en Suzuki Swace.
Toyota GT86
2012 – 2020
We spelen een beetje vals, want ondanks dat de GT86 in 2020 leverbaar is geweest, was dat maar heel eventjes. De coupé van Toyota werd nog wel voor andere markten geproduceerd. Inmiddels is de auto wel aan zijn einde gekomen, samen met de Subaru BRZ (die hier al een tijdje niet geleverd werd). De compacte achterwielaangedreven coupé was puur gericht op de liefhebber, waarvan er gewoonweg te weinig waren in Nederland. Het nieuwe model komt volgend jaar. Of deze ook in Nederland leverbaar wordt, valt nog te bezien. Waarschijnlijk komt de prijs te dicht in de buurt van de Supra met 2.0 motor. Volgens de Toyota website is Supra met 3.0 overigens niet meer leverbaar.
Volkswagen Touran
2015 – 2020
De opvallendste Volkswagen is de Touran. Dit is de op vijf na populairste Volkswagen in Nederland aller tijden! In 2004 werden er meer dan 6.200 van verkocht, in 2005 nog eens bijna 6.100. Helaas werd de Touran bijna per jaar minder geliefd. Er was nog een kleine opleving in 2011 naar bijna 3.700 stuks, maar daarna zakten de verkopen weg. Dat lag niet eens aan de auto. Het ‘umfeld’ is compleet anders. Mensen voor wie een midi-MPV interessant is, vinden een avontuurlijke en dynamische crossover veel beter geschikt. Vorig jaar ging de Sharan eruit, voor nu is het de Touran. Daarmee is de Midi-MPV bijna uitgestorven, alleen Citroen en Renault maken er nog eentje.
Nog meer Volkswagens
We nemen afscheid van de stoerste Volkswagen: de Amarok. De productiefaciliteit van de Amarok moet plaats maken voor die van de ID Buzz. Vanwege de hoge uitstoot zag VW geen mogelijkheid de Amarok te kunnen blijven bouwen en leveren voor Europa. Helemaal afgelopen met de Amarok is het nog niet, want de auto zal nog in Argentinië van de band blijven lopen. De e-Golf is verdwenen vanwege logische redenen (er is nu een ID3). Voor de Polo GTI is de reden minder logisch, waarschijnlijk moet deze nog even gehomologeerd worden.
janjanjan zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dizono zegt
“de B-segment stationwagon is nu officieel overleden”
Daar denkt de Skoda Fabia Combi anders over.
shibby zegt
@Dizono: die wordt van de laatste generatie ook niet meer gemaakt, toch?
willeme zegt
@Dizono: klopt helemaal! Is aangepast ;-)
shibby zegt
@willeme: blijkbaar wel, thanks! :-)
Michel-GR zegt
De Impreza was te duur, de 370z ook en de GT86 underpowered. De rest zal naar mijn mening niet gemist en snel vergeten worden.
toyotafortuner zegt
>Maakt The General een puike auto, is de interesse nihil.
*Cries in Chevrolet SS*
mcshine zegt
De dikste Polo is momenteel de 95pk versie…. ook meteen de dunste…
volvo480gtt zegt
Ik zou de Kia Niro sowieso eerder kiezen dan zo’n Opel Ampera. O en niet gek dat er minder Tourans “verkocht” worden nu de MB B de politieauto is geworden ;-).
mikeyman zegt
Euh? Amarok uit productie? Wat gaat defensie nu doen dan?
henkp1 zegt
Iets goeds.
misterds5 zegt
@mikeyman: dacht ik ook meteen aan. Of wordt die order gewoon voldaan vanuit de andere productiefaciliteit?
Robert zegt
@mikeyman: volgens mij kan defensie deze nog gewoon via een Europese aanbesteding bestellen, want ze worden volgens mij nog steeds gebouwd.. Het zal alleen niet via de Nederlandse importeur lopen, maar dat hoeft geen probleem te zijn; de ANWB haalt zo z’n VW’s al jaren buiten Pon om naar Nederland.
Stijnson zegt
@RRRobert: heb je meer over de ANWB en Pon?
Robert zegt
@stijnson: mijn vader was vroeger wegenwachter, vandaar dat ik dit weet. Hun bedrijfsvoertuigen worden nog steeds allemaal gekocht en in eigen beheer onderhouden. Ook de ombouw enz. wordt in eigen beheer gedaan. Is stukken goedkoper dan welke leasemaatschappij ook kan bieden.
trolle zegt
De dacia logan, logan mcv en dokker en duster hebben ook nog geen opvolger gekregen.
pindakoning zegt
Deze Koleos ken ik helemaal niet, terwijl het nog de mooiste Koleos ooit is
henkp1 zegt
Hartstikke goed ding die Koleos II. Alleen de onnavolgbare modelpolitiek van de Renault importeur in Amsterdam heeft er geen succes van kunnen maken. Er bestaan hele mooie en voordelige benzineversies van de Koleos die voor circa €45 mille in Nederland uitgebracht hadden kunnen worden. Had prima concurrent kunnen zijn voor Skoda, Seat en VW bijvoorbeeld. Maar blijkbaar willen ze daar in A’dam geen auto’s verkopen.
De Koleos wordt door Samsung (hoort tot Renault concern) gebouwd; kwalitatief goede auto. Wordt over de halve wereld verkocht: Azië, Australië, Afrika, Midden-Oosten, Zuid-Amerika, maar niet in Nederland dus.
sleepyj zegt
Nissan 370Z (Z33)
2009 – 2010
Nooit geweten dat deze zo kort nieuw is geleverd. Logisch dat we deze niet meer terug zien in 2021.
superfred zegt
Ik ga alleen de Giulietta missen…
slowland zegt
Uit dit lijstje blijkt nog maar eens dat de Nederlandse overheid de automarkt echt volledig om zeep heeft geholpen…
Volgens mij kun je nu echt alleen nog maar auto’s kopen met een 1.0L motor of kleiner en moet er ook nog eens een batterijtje inzitten….
Een merk als Subaru, wat een geweldige auto’s maken die gasten! Een mooie gezinsauto, maar wel terrein waardig. Ik heb meerdere Outbacks een RAM1500 of F150 zien aftroeven in het terrein.
Zonde, zonde, zonde….. Nederland op zijn smalst
reactief zegt
Vreemde conclusie dat dit lijstje aantoont dat de NL overheid de automarkt sloopt.
Ik zie vooral overjarige automodellen die sowieso niemand meer wilde…
slowland zegt
Nee, vanwege het belastingklimaat.
Zo’n Skoda is toch een fantastische auto? Maar door al die rare regelgeving maakt dat ding geen schijn van kans.
Hier is de VW Tiguan razend populair. En dat zijn allemaal 2.0L motoren en 4Motion aandrijving. Heerlijke reisauto
henkp1 zegt
Jammer van de:
Alfa Romeo Guilletta
Nissan 370Z
Subaru Impreza
Renault Koleos
dhrr zegt
Lease ‘verziekt’ (ook) veel, kunt altijd zien welke fabrikant “lease”/ bijtellings kilo knaller” doos heeft (gehad). Gruwelijk met de dag saaier en lelijker op de weg (mening).
rutgerg zegt
“Daarmee is de Midi-MPV bijna uitgestorven, alleen Citroen en Renault maken er nog eentje.”
Er zijn toch ook nog de Mercedes B klasse en BMW 2 active/grand tourer?
toniominestrone zegt
Niets aan verloren op de Nissan na.
azuli zegt
Bij VW kun je de Polo (naast de genoemde GTI) ook niet meer krijgen met een 115 of 150pk TSI motor. Je mag nu diep in de buidel tasten voor een 3cilinder 95pk tsi. Rare tijden leven we.
mynameisjeroen zegt
Mijn scherm brak toen de Celerio in beeld kwam. Man wat een gedrocht.
Stijnson zegt
Het motorgamma van alle D segmentautos is ook behoorlijk achteruit gegaan. Mondeo alleen als hybrid leverbaar en van de SuperB en Passat zijn de dikkere motoren ook niet meer leverbaar. Geldt ook voor 508 en Talisman
duderuud zegt
Het lijkt me leuk om een lijst te maken van alle auto’s die we niet meer willen zien vanaf 2021. Ik trap af:
1. Alle SUV’s
tourannetje zegt
Touran, mijn pretentieloze trouwe bussie, rijdende fietsenstalling, verhuisbak en gereedschapskist. Halve elftallen vervoerde je en je eiste maar 1 litertje euro loodvrij op 20 km. Je was een bikkel.
kminne zegt
Er rijden inmiddels meer Mustang GT’s van de nieuwste generatie rond in Nederland dan Renaults Koleos. Weliswaar 95% imports, maar toch.
sabrerator zegt
Die Cactus vind ik een leuk ding, jammer dat die stopt.
Eindelijk een niet-stoere auto. Was ook goed over nagedacht.
Gewoon praktisch, met goede bescherming tegen portierschade, licht van gewicht en een leuke vormgeving.
En toen de reguliere C4 eruit ging succesvol gefacelift naar een meer “normale” vormgeving om ook de doelgroep van de C4 aan te spreken.
Ik zie me er ooit nog wel eens een kopen.
Ik zoek mijn heil dan ook maar in ouder spul, zolang het nog kan.
Een maand of twee terug een boodschappenkarretje erbij gekocht in de vorm van een Citroën Xsara Break. Rijdt ontzettend leuk, lekker klinkend 1600-motortje erin, speelse wegligging en zuinig. En dat voor nog geen 900 euro!
Spaart de Jag de korte ritjes waarin die zijn dikke diesel niet op temperatuur krijgt, maar ik rij er ook graag langere afstanden mee.
Vroeger was alles beter 😀
inbedrijf zegt
Die touran van VW had die niet zulke verkoop cijfers omdat onze politie er in rond reed?