Onderhoud aan een iPhone is wel goedkoper, schatten wij zo in…
Deze week is de IAA van start gegaan. De Duitse beurs staat traditioneel weer bol van het (met name Duitse) autonieuws. Als je zin hebt in een stevige wandeling, veel auto’s en uitstekende broodjes worst: ga er naartoe! Maar de IAA was niet het enige evenement. Er was ook een Apple Event in Cupertino met de onthulling van de nieuwe iPhones: de iPhone 11, iPhone 11 Pro en iPhone 11 Pro Max. Onze collega’s van Apparata @robertkroes en @yannickspinner hebben er alles over geschreven.
Traditioneel zijn iPhones vrij prijzig (en voer voor geslaagde grappen). Dat is eigenlijk altijd zo geweest, maar de laatste jaren zijn de prijzen wel érg stevig voor een telefoon. Nu kunnen we een boom opzetten of het nu ‘slechts’ een telefoon is, daar iedereen er minimaal 6 uur per dag naar staat te kijken en werkelijk alles met dat ding doet. Wat we ook kunnen doen is ouderwets over auto’s kletsen en kijken welke gave auto’s je kan kopen voor de duurste iPhone. Natuurlijk, het zijn geen verstandige auto’s, maar voor het geld van een telefoon heb je dus een volwaardig én leuke auto.
De duurste iPhone is de iPhone 11 Pro Max met 512 GB geheugen. Voor deze telefoon ben je 1.659 euro kwijt. Ja, je leest het goed: 1.659 euro. Dan kun je beter een van deze 10 kopen:
Kia Magentis
€ 1.650
2006
249.253 km
De Kia Magentis is het zustermodel van de Hyundai Sonata. Het is een klassieke luxe huurauto. Een plastic interieur, Mercedes-esque looks, lekker veel chroom en een algeheel gebrek aan verfijning. Aan de andere kant zit bij deze Magentis alles erop wat je wil op een luxe limo. Airco, automaat, een V6 motor en ‘hout’-afwerking. Het zijn zeker geen sexy auto’s waarvan je een poster kocht om boven je bed te hangen, maar ze zijn in technisch opzicht nog niet eens zo heel slecht.
Peugeot 607 Pack 3.0 V6 Automaat
€ 1.650
2004
256.926 km
Met de 607 probeerde Peugeot andermaal nog één keer door te breken in het luxe E-segment. Dat lukte niet helemaal. Niet dat de auto faliekant faalde of een enorme verkoopflop was, overigens. Het was meer dat met de Audi A6 (C6), BMW 5 Serie (E60) en Mercedes-Benz E-Klasse (W211) zulke enorme stappen hadden gezet dat de 607 vrij snel verouderd was. Dat kunnen we niet zeggen over de lijnvoering, want het model komt nog steeds fris over. Dit is het ultieme topmodel, met leer, automaat, climate control, goede stereo en een 2.9 liter V6. Deze is gekoppeld aan een ‘System Porsche’ transmissie, maar vestig je hoop niet op die naam, want de viertraps automaat is traag. Aan de andere kant, dat past ook wel bij het karakter van deze Berline.
Ford Cougar 2.5 V6 24v
€ 1.550
1999
263.737 km
Volgens diverse zoekmachines zijn er heel erg veel mensen op zoek naar een Cougar. Of ze ook deze Cougar bedoelen weten we niet, maar het lijkt ons van wel. Ondanks de respectabele leeftijd, ziet deze Cougar er nog altijd erg fraai uit. Ook kun je deze Cougar verleiden tot een robbertje stoeien. Of eigenlijk andersom, deze Cougar verleidt jou. De V6 is met 170 pk niet onderbemeten, maar USP is toch het onderstel van deze Cougar. Het klinkt goed, het ziet er goed uit, alhoewel van binnen kunt zien dat de Cougar al wat ouder is. Niet getreurd, iedereen kijkt naar die frisse snoet.
Opel Signum 2.0 Turbo
€ 1.650
2005
285.007 km
Soms moet je gewoon proberen een niche te bedenken. Opel deed dat met de Signum. Het was een Opel die stond op het Epsilon-platform van GM, waar ook de Opel Vectra op staat. Sterker nog, de auto is eigenlijk gewoon een Vectra. De Signum is vooral handig als je twee boomlange pubers hebt die nog mee op vakantie gaan. De ruimte achterin is namelijk immens. Het rijdt verder als een Vectra (gewoon prima, niet bijzonder), maar dan met veel meer beenruimte achterin. Deze Signum kan wel wat liefde gebruiken, maar hey: je krijg een ruime Duitse auto voor de prijs van een in China gebouwde Amerikaanse telefoon.
Chrysler Sebring
€ 1.650
2001
155.407 km
Deze Chrysler zou je er bijna sowieso voor de lol bijkopen. Je huidige smartphone kan nog met gemak een jaar of twee mee. Dan kun je altijd nog upgraden. Dit is ongeveer de meest perfecte auto voor erbij. Net als de Kia Magentis is dit ook een populaire huurauto geweest. Er is nul raffinement aanwezig, maar je hebt een zescilinder, leer, airco en een automaat. Die laatste moet je even nalaten kijken, want volgens de adverteerder is ‘ie niet perfect meer. Het rijdt een beetje als een boot, net als diens grote concurrent, de Saab 9-3 Cabrio. Maar zo moet je ‘m ook gebruiken. Lekker rondtoeren met mooi weer. Je hebt net zoveel lol in deze Sebring Cabrio als in een splinternieuwe cabrio. Huren is duurder.
Jaguar S-Type Sport 3.0 V6
€ 1.650
2001
293.367 km
De Jaguar S-Type is een auto die je altijd tegenkomt als je op zoek gaat naar een luxe auto met veel vermogen. Ze staan allemaal voor dumpprijzen online, lijkt het wel. Is dat terecht? Nou, nee: want een 5 Serie van de E39 generatie is vaak minimaal twee keer duurder. De S-Type rijdt minimaal net zo goed. Jazeker, het chassis bood een buitengewoon goede combinatie tussen sportiviteit en comfort. De 3.0 motor heeft serieus wat pit, zeker bovenin. Deze uitvoering is een zogenaamde ‘Sport’, met glasgrille en strips in carrosseriekleur in plaats van chroom. Ook bijzonder: deze S-Type heeft een handbak!
Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Distinctive
€ 1.650
2008
185.000 km
Jazeker, ook de Alfa Romeo 159 begint serieus goedkoop te worden. Deze auto roept een beetje een déjà vu gevoel op. Een grijze 159 Sportwagon met een beetje schade voor weinig geld… Gelukkig weten we dat je daar nog best wat van kan maken, houd de volgende aflevering van Autoblog Garage dan ook goed in de gaten! Bij deze valt op dat er geen lichtmetalen velgen opzitten, dat is wel jammer. Mocht je deze 159 kopen en nog mooie wielen zoeken, hier achter het redactiekantoor liggen nog wel een paar setjes originele Alfa-velgen.
Mazda Xedos 9
€ 1.650
2001
299.182 km
Zo op het eerste gezicht lijkt deze Mazda Xedos 9 best veel op een Kia Magentis. Kleine V6, voorwielaandrijving, Aziatisch. Maar er zijn echt wel wat verschillen. De Xedos 9 was serieus een goede auto in zijn tijd, zij het een erg anonieme. Xedos was een soort pseudo-luxe merk van Mazda wat nooit helemaal uit de verf is gekomen. Aan de uitrusting lag het niet, want standaard waren ze erg compleet. Dit exemplaar heeft alles wat je redelijkerwijs kon wensen in die tijd. Ja, hij heeft bijna 3 ton gelopen, maar dat deert niet als de kilometerstand klopt en de auto tijdig onderhoud heeft gehad. Deze Xedos gaat sowieso langer mee dan je volgende iPhone.
Subaru Forester S Turbo
€ 1.650
2000
314.581 km
Dit is een van de leukste combinaties in autoland. De Forester was een briljante auto qua hetgeen deze moest doen. Je had de voordelen van een SUV gecombineerd met de voordelen van een stationwagon. Het valt echter niet goed te praten dat het design echt slaapverwekkend is. Het is zo’n duf apparaat om te zien. Ook in S Turbo trim ziet het er absoluut niet uit, zeker niet met de stickers van dit exemplaar. Wel leuk: deze auto heeft de aandrijflijn van de Subaru Impreza GT Turbo, zij het met iets minder vermogen. Nu is meer kracht extraheren bij een Japans turboblok vrij eenvoudig te realiseren. Een geinige en verrassende sleeper met een serieus drankprobleem, vandaar de LPG installatie.
Renault Vel Satis
€ 1.650
2003
184.150 km
De Renault Vel Satis was eigenlijk kansloos vanaf de introductie. De auto zag eruit als een Peugeot 307-concurrent, maar moest met de 607 concurreren die je hier boven ziet. De betrouwbaarheid liet destijds behoorlijk wat te wensen over. Aan de andere kant, dit exemplaar is nu 16 jaar oud en heeft nog geen twee ton gelopen. Als het onderhoud goed is uitgevoerd, kun je van deze Vel Satis nog jarenlang plezier van hebben. Er staan ook versies met de 3.5 V6 te koop, maar er valt ook wat te zeggen voor deze. De 2.0T is een prima motortje en echt scheuren wil je toch niet met de veel te sterke V6. Daarbij heeft deze geweldige velours bekleding, waarmee je luxe fauteuils hebt in plaats van stoelen.
bernoulli zegt
Doe me toch maar die telefoon.
redneckdarian zegt
@bernoulli: dus jij hebt liever een telefoon die slechter is dan de concurrentie terwijl die twee keer de prijs is, dan een auto (een focking auto)….? Beetje raar als je het mij vraagt.
flatsixx zegt
@redneckdarian: te kleine boots aan ouwe redneck?
posthumus zegt
@redneckdarian: denk dat de kosten die nodig zijn om die telefoon twee jaar te gebruiken lager liggen dan de kosten om een van deze pareltjes (fokking pareltjes) op de weg te houden.
potjak zegt
@redneckdarian: als telefoon is die wel erg duur. Als je enkel en alleen al naar de camera kijkt is die prijs (is en blijft het veel geld) ten opzichte van de concurrentie niet gek.
grasvreter zegt
@potjak: een camera waarvan je nu al weet dat ie minder is als de pixels en huaweis? 2x zoom ook maar op die iphone, beetje achterhaalt vergeleken met de 5x en 10x zoom op andere toestellen…
potjak zegt
@grasvreter: ben met je eens dat de Huawei een hele goede camera heeft en verder zeker een goede telefoon is (die had ik even over het hoofd gezien). Echter wordt het nog wel spannend of de ban tegen Huawei (Trump) door wordt gezet en Huawei tegen die tijd een alternatief heeft voor het OS van Google. Als je geen iOS gebruiker bent en verder geen Apple producten gebruikt begrijp ik dat je daar liever voor kiest. Dan hou je wat centen in je zak.
dondeboer zegt
@potjak: voor de prijs van die iPhone koop je ook een knappe middensegment telefoon en een goede systeemcamera, en dan heb je nog genoeg geld over voor een lightroomabonnement. Die iPhone is gewoon slechte value for money.
flutterby zegt
@dondeboer: of je neemt de 11 pro en een iCloud abonnementje en je bespaard al €500.
Daarnaast moet je wel een erg fanatieke fotograaf zijn om meerwaarde uit een systeemcamera te halen. Voor foto’s delen met familie en vrienden is een smartphone niet alleen voldoende, maar die heb je toch al bij je. Probeer die systeemcamera maar in je zak te steken.
dondeboer zegt
@flutterby: Ik heb een systeemcamera gekocht om fotos te kunnen maken van m’n kleine, met een goede zoomlens kan je namelijk foto’s maken zonder dat ze t in de gaten heeft. Verder heb ik een Samsung Galaxy A50 van 250 euro, met de cloudopslag van t bedrijf waar ik werk. Die doet alles wat ik van een telefoon verwacht, komen zelfs verrassend goede foto’s uit. Ik ga toch geen 1100 euro of meer betalen voor een telefoon, ik ga liever met vakantie. En dan maak ik me ook een stuk minder zorgen over schade en/of diefstal.
flutterby zegt
@dondeboer: Ik heb er ook een gekocht, maar nadat ik zag hoe de foto’s van mijn iPhone 7 er toen uit zagen vond ik dat wel prima. Met de XR van mij vrouw ben ik overtuigd dat afstand ook geen probleem hoeft te zijn en overweeg nu zelf de 11 Pro, vanwege de telelens.
monaco zegt
@redneckdarian: Yep. Graag zelfs
crashingduke zegt
@bernoulli: Ik ga ook voor de telefoon. Wel jammer dat die Chrysler een probleem met de automaat heeft.
breakingpoint zegt
Nerd ?
breakingpoint zegt
@breakingpoint: @bernoulli ik zou wel die Jaaaag verkiezen
crashingduke zegt
@breakingpoint: Die achter de Alfa staat ?
donald4motion zegt
‘Opel’ en ‘Luxe’ in 1 zin ! Wtf ?
kennone zegt
@donald4motion: wel een dik hok hoor!,, door de zon ook bijna JDM style gele koplampen?
nasty zegt
@kennone: gele koplampen is begonnen in frankrijk
marco_vandeven zegt
Dat is mijn oude auto! 86-RF-KK . Was toch echt wel een super auto ruim, snel, en heel comfortabel! Ik heb hem destijds als demomodel bij Opel gekocht! Ligt er een beetje aan hoe het met de motor gesteld is maar dan laat die I-phone maar zitten!
ks86 zegt
Wat een heerlijke dikke incourante sloepen koop je toch eigenlijk voor dat geld! Niets voor in de Autoblog Garage?
beast95 zegt
De Alfa Romeo zou ik nog serieus voor de grap wel willen nemen voor erbij en gewoon lekker mee aan de slag gaan, want die gaat geheid hoofdpijn bezorgen. Lekker als hobby in het weekend naast de dagelijkse werkzaamheden. Of wordt dit stevig afgeraden?
karaya zegt
@beast95: Waarschijnlijk is een distributie wissel aanstaande. Kost je bij de dealer meer dan 2000 Euro. Opel ketting rekt op.
posthumus zegt
@beast95: Maar dan is de 2.2 nou niet bepaald de leukste optie
twentsediesel zegt
De VelSatis is inmiddels al
300 euro goedkoper :-) … met deze snelle daling straks krijg je er 2 voor de prijs van 1.
Waar is de dichtsbijzijnde Apple Store?
twentsediesel zegt
@twentsediesel: #waar-is-de-bewerken-knop? #bagger-Nederlands..
rikus zegt
Hoeveel ellende kun je kopen voor de prijs van de duurste iPhone..
autojunkiexl zegt
But can they make “slofies”? :)
grasvreter zegt
Die iphone eh, als je de standaard max koopt, heb je 64gb opslag voor 1259 euro. En uitbreiden met een kaartje? Ho maar. Ik kan je 250 euro telefoons laten zien met 128gb opslag.
En dan die notch, poh, wat doet dat ouderwets aan vergeleken met alle druppelnotches en uitschuifcamera’s van telefoons die de helft kosten. Ja ik weet er zit veel techniek in, maar lelijk is het wel, zo’n enge brede inkeping in het scherm.
Wel leuk dat Apple haar verkopen kwartaal op kwartaal aan het instorten zijn, en hun grootste troef is om het model met ouderwets 720p lcdscherm 50 euro goedkoper te maken. Ja, dit gaat het tij keren, vast en zeker.
SimonMc zegt
@grasvreter: “En dan die notch, poh, wat doet dat ouderwets aan vergeleken met alle druppelnotches en uitschuifcamera’s van telefoons die de helft kosten”
De helft? Zelfs minder dan 1/3de. Zoek voor de lol eens de Xiaomi Mi 9T (pro) op. Uitschuifcamera en vingerafdrukscanner in het scherm in verwerkt.
johnhert zegt
@SimonMc: Ik gebruik mijn telefoon om te bellen, gaat dat ook nog steeds ?
SimonMc zegt
@johnhert: Daarom heet het ook smartphone.
Stefje zegt
@SimonMc: Die Xiaomi is niet te vergelijken man. Niet waterdicht, geen face-id, niet te vinden met meer dan 128gb (zoiden er moeten zijn met 256, maar succes met de zoektocht), niet draadloos laden en zo zijn er meer dingen die missen. Ja, dan kan het wel een stuk goedkoper.
En wie zegt dat mensen zich storen aan die notch? Ik niet. En ik denk met mij velen anderen ook niet. De 11pro gaat mijn XS niet vervangen, maar mensen die een keer over willen van hun 5/6/7 kunnen een mooie stap maken.
fastforward zegt
@grasvreter: 720p scherm. Serieus? OT de Jaaag graag
superfred zegt
@grasvreter: nee lekker auto relevant! Azijnzeiker…
lekbak zegt
@grasvreter: maar je hebt geen apparaat van Google! Als je niet letterlijk alle gegevens van jezelf vrij geeft kan je helemaal niks met een Android ding.
Ik betaal liever met geld voor een besturingsysteem dan met mezelf.
Crosscabouter zegt
@lekbak: Is Apple werkelijk het braafste jongentje van de klas? Of is lijkt dat alleen voor de bühne zo?
lekbak zegt
@crosscabouter: dat weet niemand zeker.
Maar Google heeft als businessmodel je gegevens te verzamelen en die te gebruiken om je te manipuleren. Bij Apple betaal je voor producten.
Bij Android werkt je telefoon niet meer als je niet overal toestemming voor geeft, bij Apple kan je alles per app uitschakelen en werkt alles gewoon naar behoren.
Ik heb Android afgezworen nadat ik de mail app toestemming tot mijn microfoon weigerde, en letterlijk iedere paar getypte tekens een melding kreeg dat ik toch echt toestemming moest geven. En die melding was zo gemaakt dat je heel makkelijk “per ongeluk” tijdens het typen van je mail op toestemming drukte.
Alles wat gratis is, betaal je met jezelf. En zelf ben je het meest waardevolle wat er is.
dondeboer zegt
@lekbak: Android is tegenwoordig zo slecht niet meer hoor, tegenwoordig ook gewoon toestemming per functionaliteit per app etc. En apple vertrouw ik met zo min als Google, Amerikaanse bedrijven hechten nul waarde aan privacy. Big data is big business, er is geen enkel bedrijf dat niet van wil profiteren.
lekbak zegt
@dondeboer: Apple verdient miljarden omdat ze producten verkopen. Google verdient miljarden alleen aan advertenties. Ik vertrouw Apple ook niet blind, maar van Google weet ik zeker wat ze doen. En dat bevalt me niks.
dondeboer zegt
@lekbak: Tja, andersom is Google redelijk transparant in wat ze doen, de meeste algoritmes en veel software is open source. Apple doet alles uit t zicht, dat bevalt mij dan weer niet.
dondeboer zegt
@lekbak: Interessante discussie btw. T ergste is dat je bijna niet ontkomt aan 1 van de beide techreuzen. T liefst zou ik gewoon een andere partij kiezen, maar die is er niet.
lekbak zegt
@dondeboer: ik zou het liefst analoog gaan. Van mij mogen ze morgen stoppen met elke vorm van mobiele communicatie, het lijkt me een heerlijkheid.
En anders kan je binnenkort wel bij Huawei terecht. Dan heb je twee voor de prijs van één. Zowel de nadelen van appel als van Google.
Crosscabouter zegt
@lekbak: Zeker. If the product is free, you are the product….. Maar zoals @dondeboer al zegt: bij Apple lijkt ook niet alles transparant. Dus volledig offline gaan zoals je hieronder suggereert is de beste optie, maar helaas ben ik persoonlijk met mijn vrienden en familie ook deels online verbonden en is offline wel een stap terug in rijkdom van relaties.
timh zegt
Komen deze ook met 2 jaar garantie en een restwaarde van €1000?
grasvreter zegt
@timh: restwaarde van 1000 euro na een jaar schrijf je alsnog 659 euro af. Voor dat bedrag kan je letterlijk een telefoon kopen met hetzelfde scherm en dezelfde cameraopties, maar dan met meer functies zoals true dual sim, micro sd, reverse wireless charging, headphone jack..
bpc zegt
@timh: als je een auto op zijn bodemprijs koopt valt er niet veel meer af te schrijven, ik heb in mijn leven al vaker zulke wagens als containerparkvervoer etc gekocht. gwn in blijven rijden tot het echt uit elkaar valt. vaak duurt dit tch ng een jaar of 5/6. ondertussen spaar je je dure wagen bij vuil werk of hoge belasting etc. ik hb zo eens een oude lexus gs gekocht voor 1000€! en de daily zoveel mogelijk thuis gelaten, hb er uiteindelijk net geen 7j mee gereden. enkel is de banden veranderd voor een occasiesetje, verder zelf nooit oliewisseltje op gedaan. uiteindelijk afgekeurd door spelling van verduurde ophangingsrubber. naar de exportmannetjes mee gereden en er nog 600€ voor gekregen, kan jij me zo snel iets goedkoper verzinnen als vervoermiddel ? dat ook de koop toe erg goede stereo had, leder clima cruizecontrol etc… als je zoiets in goede staat wil houden loop je er idd op leeg, maar koop ht als wegwerpproduct en je rijd heel goedkoop met veel luxe rond met bovendien een erg laag financieel risico, vouw je hem rond een boom, verlies je nooit meer als de dikke 1000 dat het je gekost heeft.
gwn rijden tot ht niet meer verder wilt en je doet aan zoiets een goude zaak man.
vaakbenjetebang zegt
@bpc: Daarbij is het nog een heel duurzame manier van autorijden ook. Wellicht geen populair onderwerp (zeker niet op autoblog), maar toch. En het geeft ook een vorm van voldoening als je ergens de maximale levensduur uit peutert.
SimonMc zegt
2 jaar geleden een Saab 95 gekocht. 2.3 liter turbo met 192.000 km. Let wel, in België, dus de taksen liggen daar wat anders. 1000 Euro, paar 100 euro inschrijving en elk jaar 700 EUR wegentaks. Wat mankeerde er aan: zwaar gedeukte achterdeur en glasje van linker zijspiegel kapot.
Mijn voordeel was wel: ik had al exact dezelfde auto, ook qua kleur, alleen een 2.0 liter, waar ik een niet zo zachte aanraking met een betonnen middenberm mee had gehad. Reed nog alsof er niks mee gebeurd was, alleen de rechterkant van de koffer stond 10 cm hoger dan de linkerkant… Ook de achterruit was weg omdat ik dacht de koffer beter sluitend te kunnen maken door er heel hard op de slaan, maar had niet gezien dat die zodanig verplooid was, dat die de achterruit “kuste”… dus door de keuring kon ik niet meer. Maar wel ideaal voor reservestukken. De auto van 1000 Euro stond op winterbanden, dus ik verwisselde de wielen en meteen ook de gedeukte deur.
Bij nadere inspectie bleek de motorkap isolatie ook aan vervanging toe, dus die werd ook verwisseld. Ook blies de verwarming aan de bestuurderskant enkel koude lucht, maar dat probleem kende ik al. Een plastiek palletje van de mengklep van het ventilatiesysteem dat zot draaide, wat ik bij die andere ook al vervangen had.
Tijdje later wou ik de airco laten bijvullen, maar er bleek ergens een lek te zitten waardoor dat niet kon. Uit koppigheid niet laten herstellen en bij warm weer gewoon met de ruiten open gereden.
Van de 10 gekende problemen/probleempjes met dit specifiek model, heb ik er ondertussen al 4 gehad en telkens kunnen oplossen met verwisselen van onderdelen. Het enige probleem momenteel is het olieverbruik, maar dat is misschien item nr. 5 op de lijst: PCV-slangen die aan vervanging toe zijn. Is normaal voor een kleine 100 EUR ( zelf ) te fiksen.
Hij heeft ondertussen 216.000 km gelopen ( +24.000 km ) en heb vandaag 4 2de-hands Michelin banden er op laten leggen voor 135 EUR. ( was 140 EUR, maar kreeg 5 EUR korting voor het lange wachten ). Als ik hier wat zuinig op ben ( was ik niet ), moet ik hier normaal ook nog een 2 tal jaar mee kunnen rijden.
Tip: Als je kijkt naar een 2de-hands auto, ongeacht het budget, kijk altijd naar model-en typespecifieke problemen op het internet. Het bespaart je soms handenvol geld omdat je bij het kopen al meteen kan kijken of dit probleem bestaat en zodoende kan afbieden of al goed kan inschatten hoeveel het kan kosten. Nog beter is natuurlijk dat het probleem reeds gefikst is. Je moet helemaal geen maatje meenemen “die wat van auto’s kent”, want zelf een kenner kent al die typische probleempjes niet van een auto. Bereid jezelf goed, neem de tijd om de auto te inspecteren, gebruik goed je ogen en koop niet uit impuls.
Veel succes!
SimonMc zegt
@simonmc: Oh en sorry voor de ietwat lange reactie, maar ik mis desjonnies en zijn anekdotes en wou hierbij een langer dan gewoonlijke reactie plaatsen als een soort eerbetoon. @desjonnies: weg, maar niet vergeten !
toyotafortuner zegt
Graag één van de incourante Aziaten én een P30/Honor 20/Mi 9/OP6 of OP7 als telefoon graag
cabriohater zegt
Mooie compilatie van auto’s die niks waard zijn omdat niemand met een laag budget ze wilt. De 159 leek nog wel aantrekkelijk tot ik de schade zag, tegen de tijd dat dat gemaakt is ben je wel weer wat euro’s verder.
redneckdarian zegt
Meest opvallende aan dit lijstje is hoe duur een iPhone is….
camber24 zegt
Die Sebring, altijd al een zwak voor gehad, voor de cabrio. Wordt ook best mooi oud.
thearchitect zegt
Sorry, maar ik zou hier stuk voor stuk met een grote boog omheen lopen.
De begeleidende tekstjes zijn leuk, maar praten vooral recht dat deze auto’s met een reden de prijs hebben van een Iphone… ze zijn op, tenzij je graag een slagaderlijke bloeding in je portemonnee wil.
En daarbij: de Ford Cougar is de automobiele manifestatie van het syndroom van Down. Alsjeblieft zeg..
seicilindri zegt
Er staan hier een aantal prima auto’s bij waar je nog jarenlang ongestoord plezier van kan hebben. In plaats dasrvan kiezen de meeste mensen liever een nieuw, drie cilinder overstressed stadsautootje waarin je als haringen in een ton zit en minimaal het zevenvoudige kost. Het blijft een vreemde wereld.
lekbak zegt
@seicilindri: aanschaf is 1 ding. Maar deze auto’s zijn jaarlijks duurder om te rijden dan een koekblikje met wat afschrijving. En dan heb ik het nog niet eens over onderhoud…
seicilindri zegt
@lekbak: nee dus . Ik moet altijd gniffelen als ik dit argument hoor. Ik rij al 20 jaar dit soort bakken als daily omdat ik het geld liever in mijn collectie steek. Als je een beetje oplet heb je aan dit soort auto’s weinig kosten. Onderhoud doe je sowieso niet, alleen als er iets kapot gaat en dat gebeurd niet snel omdat het allemaal wat royaler bemeten is . Enige waar ik niet op bezuinig zijn remmen en banden en afschrijving heb je niet. Belasting is idd iet duurder door het grotere gewicht maar weegt niet op tegen het gebrek aan afschrijving en de hogere kosten van onderhoud van nieuwer spul en niet te vergeten het feit dat je geen All risk verz hoeft. Enige catch is dat je geen overdreven hoge kilometrages moet rijden van 30k per jaar ofzo ivm iets meerverbruik maar als je bv op 12k per jaar zit wat geloof het gemiddelde voor een priverijder is, is er geen centje pijn.
seicilindri zegt
@seicilindri: ok, daar had wel een extra komma , puntje en hoofdletter in gemogen…..
flutterby zegt
@seicilindri: met 12k p/j rijd je hopelijk niet dagelijks naar je werk, anders is een fiets verstandiger..
seicilindri zegt
@flutterby: Haha nee een fiets heb ik gelukig niet en mij werk is aan huis. Mijn verzamel auto’s gebruikt ik als vakantie auto’s en de daily dus als werkpaard.
lekbak zegt
@seicilindri: het verschil in brandstofkosten alleen al is een duizend euro. Geen van de auto’s hierboven rijdt zuiniger dan 1:10, en rij je een leuke 6 cilinder dan haal je dat zelfs bij lange na niet. En de belasting is niet een klein beetje meer, die is al snel 3 keer zoveel. Een nieuwe auto heeft alleen onderhoud, reparaties zijn voor de garantie. Koop je een koekblik van een paar jaar oud dan is het helemaal lachen, en echt veel goedkoper dan een oudere grote auto. Zelfs als je afschrijving mee telt.
Je zult reparaties voor de apk toch echt moeten doen, anders schrijf je zo 1000 euro af op je grote auto. Sloopwaarde als die geen apk hebben.
Voor het geld wat je alleen aan brandstof kwijt bent voor een leuke 6 cilinder luxe bak rij je een goedkoop koekblik incl afschrijving. Been there done that. Ik zou alsnog niet een koekblik rijden, maar ze zijn absoluut goedkoper dan bovenstaande auto’s.
seicilindri zegt
@lekbak: toevallig heb ik een S type zoals hierboven maar dan met V8 zelfs daarmee is de 1 op 10 haalbaar laat staan met de V6 . Daarvoor Alfa 166, Lancia Thema etc. Ik heb hem de Jaguar inmiddels een paar jaar en onderhoudskosten zijn echt verwaarloosbaar . Ik rij hem ook nog zakelijk dus heb een exact beeld van wat hij kost per jaar en reparaties voor de APK ? Welke dan ?? Zoals gezegd doe ik banden en remmen en moet er af en toe eens een keer een onderdeeltje van een tientje of wat in bv eeen bobine of lambdasonde maar duur wordt het nooit. Je hebt dan voor een vriendelijk prijsje heerlijk rijdende auto’s. Waar je indien nodig een flinke aanhanger achter kan koppelen en verder niet zo krap mee hoeft te kijken. Van wat ik over hou heb ik al de meest excotische hobby auto’s kunnen kopen.
lekbak zegt
@seicilindri: lol, 1:10 met een Jaguar V8 of een 166? Sorry, ik geloof je domweg niet. Daarvoor heb ik teveel grote auto’s gehad…
seicilindri zegt
@lekbak: Tja dat moet jij weten . Ik zie niet in waarom ik er over zou liegen. Ga er de Jaguar fora maar eens op na als je ook andere bronnen wilt hebben.
tristan25 zegt
@lekbak: als je normaal rijd halen wij met onze XJ 3.5 V8 ook makkelijk 1:10, bij 100 stukken op de snelweg halen we af en toe nog 1:12 ook.
flutterby zegt
@seicilindri: wat je niet kwijt ben aan onderhoud mag je aftikken aan motorrijtuigenbelasting.
seicilindri zegt
@flutterby: zie hierboven
jwst zegt
Nou die jaguar erg mooi, de velgen zijn het al waard
tjorque zegt
Voor mij de subaru aub. Een van de zeer weinige suv-achtige waar ik nog wel mee zou willen rijden.
hbbplat zegt
Ik mis de yolo
cossiekiller zegt
@hbbplat: Dat zijn ze allemaal eigenlijk
grandvitara zegt
Blijf weg bij de Velsatis!!!!! Helaas kon ik dat niet ben ben drie keer leeggelopen. 2*de v6diesel en 1* de 2.0T wel een heerlijke auto om te reizen, als hij het deed. Eigenlijk gingen de reisjes meestal richting de garage….
8cylinder zegt
@grandvitara: Wie mooi wilt zijn moet pijn lijden.
toyotavenray zegt
Hoe kom je er bij om te zeggen dat de 2.0 turbo in de vel satis wel prima is. Dat is gewoon een kutblok. Te weinig vermogen voor teveel gewicht en elke 100.000 km turbo vervangen omdat deze het niet volhoudt. Dus dezelfde kwaliteit in de formule 1 als vorig seizoen. Daarintegen rijdt de 3.5 V6 wel goed omdat dit een Nissan motor is uit de 350z, alleen dan gedowntuned. Die is wel betrouwbaar.
Corrado16v zegt
Die Xedos is stiekem best wel gaaf
E550 zegt
@corrado16v: Ze waren zo lui bij Mazda, dat ze gewoon de US-spec verlichting en bumpers gebruikten. Maaaaar, hij ziet er wel mooi uit!
transaxleman zegt
Voor dat geld geen Alfa 159 kopen maar een 166 V6. Heb je de enige juiste motor tenminste! Oke, en 2x het aankoopbedrag aan onderhoud maargoed…
superfred zegt
@transaxleman: maar das het waard he… graag een pre-facelift 3.0 met automaat. Blauw, crème leer, die dikke wielen, vijf spaak meen ik, helemaal top. ?
karaya zegt
@superfred: Is een 4-bak en niet echt bij de pinken. De zesbak is een betere optie. Heb ze allebei gehad.
Qua onderhoud moet je diepe zakken hebben. Krijg je wel de mooist lopende V6 aller tijden voor terug.
maxidyne zegt
Ik zou opteren voor de Xedos. Japanse kwaliteit. Misschien een beetje anoniem, maar toch heeft het wat naar mijn mening.
potver7 zegt
De Jaasaaag natuurlijk. En dan kost het nog een paar iPhones om dat ding twee jaar op de weg te houden.
seicilindri zegt
@potver7: nee 3.0 is super betrouwbaar Fordje
stationcar zegt
Die Jaguar heeft toch wel mijn voorkeur, hoewel ik persoonlijk liever het model van na de facelift zou hebben, die heeft namelijk wél een fatsoenlijk interieur. En als goede tweede zou ik graag die Xedos eens willen hebben, mooi ding.
cappie zegt
Heeft Jet cars weer de showroom open getrokken? Als ik zou moeten kiezen dan neem ik de Mazda.
moveyourmind zegt
Een S-type voor de prijs van een iPhone…
Dan laat ik hem toch maar staan…
Ook al doet hij het niet meer…
Ik ben er nog veel te veel aan gehecht…
En mijn vrouw kan zeuren wat ze wil, de Jaguar zit niet op mijn rug…
En wie weet wordt hij ooit wel het geld van twintig nieuwe iPhones waard…
En anders maar niet…
Zou niet weten wat ik met een nieuwe iPhone moet…
Ik wil juist helemaal geen telefoon…
Kunnen ze me ook niet bellen als ik toch gedwongen wordt hem op Marktplaats te zetten…
Lekker rustig, krijg ik ook geen volk over de vloer dat de Jag wel voor de prijs van een originele Apple laadsnoertje wel wil kopen…
En hoef ik ook niet bang te zijn dat mijn vrouw zulke koopjesjagers al de hand er op geeft voor ik ze van het erf kan jagen…
cloverleaf zegt
Ipv deze 159 2.2 zou ik eerder de 166 2.4 of 3.0 kiezen.
Of als je toch voor de “iPhone” onder de auto’s gaat. Waarom geen S-klasse Antalya Izmir Edition:
Mercedes Benz S320 NAP 18” Sportvelgen Airco Cruise Pdc http://link.marktplaats.nl/m1454205792?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
vaakbenjetebang zegt
@cloverleaf: Bij de “Antalya Izmir Edition” had ik eigenlijk veel meer glimmertjes verwacht…
utregcity zegt
Mensen die zeuren dat een iPhone te duur is, zijn dezelfde zeurders die een Honda te duur vinden… ?
rutger97 zegt
@utregcity: en beide dingen zijn waar ?
sudbina zegt
Allemaal oude auto’s en dan zo’n prachtige Alfa die nog steeds modern oogt en wat mij betreft nog steeds een headturner is.
Doe mij die Alfa maar. Blijft een kwijl auto. De rest is toch vooral oude meuk..
cappie zegt
@sudbina: Jij zou voor de Alfa gaan heb je wel goed naar de foto’s gekeken die bij de advertentie staan? het is een schade auto.
mpgc zegt
Leuk artikel! En verbazingwekkend wat je voor dat bedrag nog aan auto’s kunt kopen.
theladystig zegt
Ik zou zeker voor de Alfa gaan. Wel altijd rekening houdend met het feit dat je met auto’s in deze prijsklasses altijd even goed moet kijken naar bekende kwaaltjes en deze (onderhouds)kosten mee moet rekenen in je overweging.
luxaeterna zegt
Voor iedereen die een iPhone of andere vergelijkbare smartphone té duur vindt (ok, ze zijn duur), toch even een denkoefening. Ga eens denkbeeldig terug naar pakweg 1999 of 2003 en koop: een laptop, gsm, gps, ledzaklamp, bandrecorder, harde schijf van 512 gb, fototoestel met 3 lenzen, 4K videocamera, stappenteller, barometer, mp3 speler met luidsprekers, wekkerradio, nog een videocamera en laat weten hoeveel geld je kwijt bent.
poeperman zegt
@luxaeterna: dat is een punt. Een ander punt is dat je dat alles bij de concurrentie in 2019 voor de helft minder kan krijgen. Woorden van een iPhone en Macbook liefhebber.
Dutchdriftking zegt
Dan toch maar de 159.
sizedoesmatter zegt
De Xedos is de beste, samen met de Forester. En die laatste zou ik absoluut kiezen. Saai? Lomp? Maar oerdegelijk en verrassend snel, ook in de bocht en bij gladheid….