Elk jaar brengen onze oosterburen de Deutsche Oldtimer Index (DOX) uit, met een top 10 van snelle stijgers. Ook de gewone man heeft iets aan deze lijst, wamt hij staat niet alleen vol met miljoenen kostende Ferrari’s. De volgende 10 klassiekers stegen in 2014 het hardst in waarde.
De nummer 1 in de lijst is de enige die je een vermogen kost, de rest van de vulling bestaat voornamlijk uit relatief modale wagentjes. Mocht je echt geld willen verdienen, dan kom je er niet onder uit om toch een peperdure exotische klassieker te kopen, de absolute waardestijging die daar aan is gekoppeld valt niet te evenaren.
Derhalve is onderstaand lijstje voor investeerders ter kennisgeving, en het biedt ons mooi de gelegenheid wat stokoude persplaatjes te tonen:
#1 Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957)
#2 Chevrolet Camaro (1978 – 1981)
#3 Mercedes-Benz 500 SEC Coupé W 126 (1985-1991)
#4 Volvo PV 544 (1961-1965)
#5 Opel Commodore (1969-1971)
#6 Opel Rekord C 1700 (1968-1971)
#7 Fiat 124 Sport Spider (1969-1974)
#8 Lancia Fulvia 1.3S (1970-1974)
#9 Ford Escort (1968-1970, de iets latere Mexico Mk1 is afgebeeld)
#10 Opel Ascona B 1.6 N (1975-1981)
Toch weer eens wat anders dan een lijstje vol GT40’s, Miura’s, en 250 GT’s, nietwaar? Welke auto uit deze top 10 doet jouw hart het snelst kloppen?
mrB zegt
En dan de bedragen en/of procenten waardestijging? Raar dat de bron dat ook niet geeft
erem13 zegt
@mrB: precies, daar zat ik ook aan te denken. Best raar inderdaad, misschien was het lastig absolute getallen te bieden doordat bijv een roestige auto weer minder stijgt dan een tiptop in orde auto
tupperware zegt
Op 1 de Fulvia, 2 de 124 en op 3 de Escort..
Opels deden me destijds al erg weinig..
dnadave zegt
Geen volkswagen T1 ? Vreemd. Als ik fora uit 2004 lees dan zie ik prijzen van 6000 voor een leuke damba terwijl het grootste samba krot vandaag de dag al minimaal 40.000 doet, en dan heb je er eentje met veul roest.
sir_smokalot zegt
T2 staat wel in t meerjarenlijstje, check de bron maar.
dawwg zegt
@dnadave: T1s zijn al jaren onbetaalbaar; die prijzen gingen ~10 jaar geleden al door het dak heen.
potver7 zegt
@dnadave: Het gaat er hier om welke auto’s er in 2014 het meest in waarde zijn gestegen, niet in de laatste 10 jaar. De waardestijging van de T1 in 2014 viel dus best wel mee vergeleken met de rest, die heeft z’n groei in voorgaande jaren gehad.
obispoil zegt
BMW 850 begint in België ook fors te stijgen in waarde
jrk68 zegt
@obispoil:
Welkom op AB.nl….
Als je echt een 8 serie wil kom je er hier een halen, beetje onderhandelen en je krijgt geld toe….
Esprit_de_Flandre zegt
Opel Ascona? Prijsstijging van 50 naar 60 euro, door hogere schrootprijzen?
defteling zegt
@Esprit_de_Flandre: Grappig!
Heb zelf een perfecte Ascona 2.0S Berlina Automaat uit 1981, 64000km gereden en gehaald bij http://www.500e.nl, ofwel Marco Hof. Je kunt er rustig van uitgaan dat goed bewaarde gebruiksauto’s van vroeger interessanter worden. Redelijke running costs, onderdelen over het algemeen behoorlijk beschikbaar en iedereen kent wel iemand die er ooit een had = jeugdsentiment. Sentiment is goed voor de waarde.
roppp zegt
@defteling: Ik heb niets met Slopels, maar de Ascona van het model voorafgaand aan de afgebeelde is en blijft toch wel mooi. Al in geen eeuwen meer rijdend gezien overigens.
carmasterr zegt
@roppp:
Heb laatst nog geprobeerd eentje aan te schaffen, maar die roest…
Fijne auto’s die oude RWD Opels.
Maar dat plaatwerk is dramatisch.
Esprit_de_Flandre zegt
@defteling: Sorry, kan begrijpen dat jij dat niet grappig vindt als je liefhebber bent en er zelf één hebt. Maar Opels spreken mij totaal niet aan. Zonder grondige reden trouwens, behalve misschien het design…
rufctr01 zegt
Ik dacht dat ik laatst las dat de Porsche 911 Carrera RS een waardestijging had van 800%. Die mis ik wel in dit lijstje.
JordyS zegt
@rufctr01: Klopt, maar daarbij was gekeken naar de waardestijging over de laatste tien jaar. Dit artikel gaat over 2014.
mrrallycross zegt
Zo een escort zou ik echt graag willen hebben maar dan wel de rs2000.
e1000bmw zegt
Hm, E12 of E23…
phaeton zegt
De W126 en de Volvo P. De rest doet mij totaal niets en de SL is onhaalbaar.
lekbak zegt
Had ik 3 jaar geleden dus toch voor die topstaat 500SEC moeten gaan ipv een speciale 190…
gerjan zegt
@lekbak: liever een speciale 190 E evo 2 dan de 500
dawwg zegt
@gerjan: Zo’n 500 SEL/SEC is ook bloedje duur in onderhoud b.t.w, niet echt handig als daily-driver tenzij je echt bereid bent er serieus geld in te investeren …
lekbak zegt
@dawwg: dat is ook de reden dat ik er (nog) geen heb. Die 190 is in alle opzichten goedkoop, van wegenbelasting tot verbruik tot onderdelen. Aanschaf maakt elkaar niet ze heel veel, het gaat namelijk niet om een evo maar een azzurro.
audicoupe84 zegt
@dawwg: Al eens wat gekocht voor zo een bak? Vooral voor de aandrijflijn (filters etc.) zijn onderdeel prijzen meer dan schappelijk bij de officiële dealer.
bertorelli zegt
@dawwg:
Ik rij zelf een 500SEL als hobby auto en het onderhoud valt de laatste tijd reuze mee.
Als je het achterstallige onderhoud hebt weggewerkt en het goed bijhoudt allemaal, is het goed te doen. Uiteraard kunnen er dure reparaties tussen zitten, maar veruit de meeste onderdelen zijn na 30 jaar nog gewoon nieuw te krijgen. Iets dat bij veel andere merken wel anders is.
Het wordt pas duur als er jarenlang is beknibbeld op het onderhoud, maar dat is bij elke oldtimer zo. Oldtimer rijden is nu eenmaal niet goedkoop.
Wie echt goedkoop wil rijden, moet een 10 jaar oude Suzuki Alto kopen ;-)
Maarten zegt
Ik had van afgelopen jaar bijna een Ascona B 2.0 gekocht. Had ik t nou maar gedaan.
toeter11 zegt
@599fiorano: Onze achterbuurvrouw had er eentje, heeft ze met kerst in elkaar gereden op een golf 2 met bijpassende petje. Ze vond het geen prettige auto, maar starten wel altijd.
henkhupelschoten zegt
hmmm… zit er wel eens aan te denken om zo’n commodore te kopen, schitterende wagen is het! ik had gehoopt dat m’n W108 4.5 meer waard was geworden…. maar zo’n admiral 5.4 v8 is ook veel waard staat er eentje te koop op autoscout voor 25.000 volgensmij en die escort’s zijn niet meer aan te komen of je moet een goedgevulde portemonnee hebben….
ej20g zegt
@henkhupelschoten: ik zou zelf voor een Commodore B Coupé gaan. Dat vind ik echt veruit de mooiste generatie en carrosserievorm van de Commodore. Daarnaast heb ik er ook aardig goede herinneringen aan.
Hupke zegt
Prijsstijging van de SEC. Van 1 euro naar 5 euro is idd procentueel een serieuze stijging.
Wel een wagen met een enorme foute aantrekkingskracht.
jrk68 zegt
@Hupke:
Daar vrouwen vaak op “foute” mannen vallen is zo’n SEC dan wel een koopje als je nog “op zoek” bent naar een neukertje….
sanderm3 zegt
@jrk68: iets met spijker, en op zn kop ;)
stancedjetta zegt
Lancia vulvia? Wat een naam…
Carreza zegt
Misschien toch eens overwegen om me een Mercedes-Benz 500 SEC Coupé aan te schaffen… als autoliefhebber zie ik me niet met mijn Punto blijven rijden, daar moet gewoon een klassieke bak bij in de garage.
toeter11 zegt
@Carreza: Een appel boer in de buurt heeft er 1 verzaagd tot pick-up, om in de boomgaard appels te vervoeren. Had hem te koop staan maar kwam zulk apart volk op af, dat die besloten heeft hem te gebruiken als pick-up.
Carreza zegt
@toeter11: als iedere eigenaar dat doet zou het model wel zeer snel in waarde stijgen… Een reden te meer om een exemplaar uit de handen van dat apart volk te redden.
sydney zegt
De Fulvia, 124 en de Sec zijn mijn favorieten in dit rijtje.Fantatische auto’s.Vooral de eerste twee.De Mercedes natuurlijk ook mits in absolute nieuwstaat.Anders wordt ie al snel wel heel erg fout.
spidermann zegt
Damn nu moet ik spijt krijgen dat ik een van mijn eerste auto’s, Opel Ascona B 1.9N, snel weer heb verkocht voor een Opel Corsa.
norge zegt
En mijn 240 dan?
desjonnies zegt
@norge:
Twee deurs Turbo240?????
De Taxi’s uit het toerwagen circus destijds die tegen de 3500 Rovers raceten……die zijn geld waard.
norge zegt
@desjonnies: Haha, jammer genoeg niet….Is een gewone vierdeurs 240 GLE met mechanische inspuiting.. Motor is nagenoeg Perfect na 32 jaar..
desjonnies zegt
Troost je…..
Allemaal…..
’t is nog altijd wat een gerk ervoor geeft…
Alleen, deSjonnies statement (aljaaaaren) is dat als men iets voor den openbare wegh koopth, wat een rally verleden heeft dit negen van de tien keer in waarde zal stijgen.
Vandaar de Ascona B’s, en de Escort Mk 1
Impreza WRX Sti’s zijn de laatste twee jaar al in waarde verdubbeld.
Zelf vier deursen beginnen te stijgen evenals de EVO’s van Mitsubishi.
Echt waar hoor !
Me zou op zoek gaan naar bijvoorbeeld een Renault 5 Alpine of Alpine Turbo, een 205 GTI 1.6 of 1.9 of iets van dien aard.
Ik heb nog een 106 Rally Fase 1 staan, die beginnen nu al serieus geld in Frankrijk te doen, hier ziet met de Saxo’s en 106’sen nog niet zo zitten.
’t is maar een idee…..
Zo had deSjonnies ooit een A112 Abarth van Autobianchi snif, snif snif en een Innocenti Mini Cooper 1300 een nog veul grote SNIF ruilde ik een Jekkerwar XJ6 3.4 manual voor in, die Inno’s doen nu dik door de tien mille Euries heen, zo;n Jag een kwartje per kilo …..
– Die Innocenti leeft trouwens nog, da’s dan wel weer leuk om te weten-
ej20g zegt
@desjonnies: dat 106jes in leuke uitvoering hier nog steeds weinig waard zijn snap ik niet, ze zijn echt fantastisch. Maar dat Saxo’s zo ontiegelijk duur zijn snap ik dan weer niet, ik vind die dingen echt vreselijk.
jrk68 zegt
@ej20g:
Die Saxo’s zijn gewoon 106’jes, Alleen het neusje en de kont zijn iets anders.
Misschien zit het prijsverschil in het simpele feit dat er hier in Nederland volop geracet is met de Saxo, er was zelfs een heuse Cup van.
De 106 XSi reed in het toerwagen kampioenschap tot 1400cc tegen de Swifts en de Rover 114i.
De Saxo heeft hier bij veel mensen dus een sportiever imago, al vind ik de 106 Rally zelf ook de leukere auto.
ej20g zegt
@jrk68: klopt, daar was ik van op de hoogte. Echt een goede reden heb ik ook niet maar Saxo’s heb ik altijd verschrikkelijk gevonden. Maar als Cup karretje vind ik ze wel geinig. Tippen aan de 106 GTI’s en Rallye’s kunnen ze echter niet.
carmasterr zegt
@ej20g:
Bij ons staat er nog een Commodore B te wachten op z’n belastingvrijstelling.
Een sedan weliswaar, 2.8 GS.
Die wagens staan voor een kant van Opel die maar al te vaak vergeten wordt. De (voor de tijd) superluxe, übercomfortabele, maar toch sportieve autobahnkreuzer.
Kapitän, Admiral, Diplomat
carmasterr zegt
@carmasterr:
(Die grote poten ook).
…deze namen zeggen voor de gemiddelde autoblogger helemaal niets meer.
Iedereen lacht het maar weg met Tigra’s, Calibra’s Vectra’s, Astra’s andere dodelijke saaie, afgetrapte koekblikken.
carmasterr zegt
@carmasterr:
Ook nog eens op de verkeerde post reageren.
Gaat weer lekker.
ej20g zegt
@carmasterr: @carmasterr: hij is duidelijk.:) Ik ben altijd fan geweest van oudere Opels, kan eigenlijk ook niet anders omdat de familie van mijn vader zijn kant allemaal Opel rijden.
Wat betreft de Commodore, het is een B Coupé 2.5 S Automatic uit 1972 gespoten in oranje. De auto was meer dan 30 jaar in de familie en de bedoeling was dat ik ‘m zou krijgen zodra ik 18 werd. De auto stond al een jaar of 16 stil toen ik op mijn 15de het contact met mijn vader verbrak, met als resultaat dat ik de auto nooit meer gezien heb. Gelukkig heb ik ongeveer 1,5 jaar geleden vernomen dat de auto bij een liefhebber staat die de auto op wil knappen. Dat is de enige troost die ik heb aangezien ik geen meter in die auto heb kunnen rijden.
De overige modellen die je noemt vind ik ook erg mooi, ik heb een zwak voor oudere Opels. Veel mensen weten niet dat Opel auto’s heeft gemaakt met een V8, maar de Diplomat A is weldegelijk geleverd met twee verschillende V8 motoren. Dit werd bij de Diplomat B teruggebracht naar één V8.
mgmgb zegt
Wacht maar tot mijn MG eindelijk klaar is en getaxeerd kan worden. Lekker de waarde van de ’79 MG B’s omhoog duwen, aangezien ik de enige idioot ben die 3 jaar lang ieder weekend in de minst waardevolle klassieke MG stopt.
mrford zegt
Ik mis de Escort MK2 (1975-1980) in dit rijtje. Die zijn weliswaar nog harder gestegen dan de MK1 escort.
Vooral de 2 deurs uitvoeringen zijn enorm populair.
Helaas worden er heel veel geëxporteerd naar het buitenland voor rally teams die de escorts ombouwen als groep 4 rally auto. Daar het gebrek aan populariteit in Nederland zullen er nog vele escorts verdwijnen naar het buitenland. Jammer, maar waar.
Gelukkig heb ik er nog een paar!
escort77 zegt
@mrford: er zijn best liefhebbers te vinden van de mk2, sommigen zitten zelfs op autoblog ;-)
mrford zegt
@escort77: ja die zijn er zeker, maar als je bijvoorbeeld kijkt hoe groot de populariteit in Engeland en Belgie is….enorm!
Wat voor escort heb jij?
toyotafortuner zegt
Moet toch wel zeggen dat de Camaro van de genoemde bouwjaren toch wel erg lelijk zijn. Komt 100% door die neus :/ Bah.. Liever een eerdere exemplaar.
En wat zijn Fulvias toch beeldschoon….
cthijs zegt
Zo n 500 is alleen maar veel in waarde gestegen omdat hij al geen drol kostte .moet je eens een serieuze storing aan krijgen dan ken je hem liniarecta naar de sloop rijden
savipe zegt
Yes mn fordje staat ertussen, nuja tis wel een ’72…