Bij elektrische auto’s komt het aan op twee dingen: actieradius en oplaadsnelheid. Deze tien elektrowagg0ls laden het snelste op!
De EV-wende dendert maar door, dus we kunnen het ons voorstellen als je bij de aankoop van je nieuwe auto overweegt over te stappen naar de dark side. Zeker als er een paar zonnepanelen op het dak liggen en met de benzineprijzen van vandaag de dag is stekkeren steeds aanlokkelijker. Daarnaast komen er ook steeds meer EV’s op de markt die niet per se gruwelijk saai zijn. Het is meestal nog niet dat je denkt ‘daar ga ik zondagmiddag even lekker mee toeren’, maar aan de andere kant: is een ID.3 echt minder leuk dan een Golf VIII met een klein turbotorretje?
Obstakels
Nu zijn de grootste obstakels nog altijd de actieradius en de laadtijden. Beide zijn natuurlijk nauw met elkaar verbonden. Als de laadtijd niet zo lang is, is een wat mindere actieradius minder grievend en vice versa. Liefst heb je een auto met een mega actieradius die zo snel mogelijk weer een hele tijd vooruit kan. Maar daar moet je dan eigenlijk een BMW 730d voor kopen. Moet het echter elektrisch zijn, dan kan je onderstaande units eens bekijken. Dit zijn namelijk de tien snelst opladende elektrische auto’s van het moment. Althans, volgens kwaliteitspublicatie Uswitch.
Twentythousand miles per hour
Uswitch keek naar het laden met 3-fasen wisselstroom en het snelladen met gelijkstroom bij een snelle laadpaal. Vervolgens maakte het een eigen index waarin beide maatstaven op een bepaalde manier gewogen zijn in een totaalscore. Het resultaat is onderstaande tabel. De aanduiding ‘kilometer per uur’ staat hierin voor hoeveel kilometers range er per uur bijkomen aan de kabel:
Merk/Model | 3-fasen AC oplaadsnelheid (km/u) | DC oplaadsnelheid (km/u) | Score | |
1 | Porsche Taycan Plus | 52,8 | 1.040 | 8.80/10 |
2 | Kia EV6 Long Range 2WD | 51,2 | 1.040 | 8.55/10 |
3 | Mercedes EQS 580 4MATIC | 52,8 | 784 | 8.37/10 |
4 | Tesla Model Y Long Range Dual Motor | 54,4 | 592 | 8.25/10 |
5 | Hyundai IONIQ 5 Long Range 2WD | 49,6 | 928 | 8.14/10 |
6 | Audi e-tron GT quattro | 46,4 | 1.024 | 7.92/10 |
7 | Polestar 2 Long Range Single Motor | 52,8 | 544 | 7.79/10 |
8 | BMW i4 M50 | 49,6 | 592 | 7.57/10 |
9 | Volkswagen ID.3 Pro Performance | 56 | 480 | 7.16/10 |
10 | CUPRA Born | 56 | 480 | 7.16/10 |
Stekkeren dan maar?
Een eclectische mix van elektrische modellen dus in de top-10, hoewel het opvalt dat er tussen al het Duitse (premium) geweld slechts één Tesla staat. Wel valt hierbij op te merken dat het hier dus slechts om laadtijden gaat en niet om actieradius of verbruik per kilometer. Vooral die actieradius heeft Tesla vaak juist wel goed voor elkaar. Enfin, gaat het voor jou snel genoeg om te gaan stekkeren? Laat het weten, in de comments!
schreute01 zegt
Zo zie je maar weer. Je hoeft niet persé een veel te dikke Duitser te kopen om toch lekker snel te kunnen laden.
fanboy zegt
@schreute: Volgens mij shoppen beide merken ook bij Rimac voor de technologie
lekkerlinksrijden zegt
Dus een EV6 en Ioniq 5 laden niet even snel, heel erg raar. Ze gebruiken exact hetzelfde accupakket en techniek toch. Of mis ik iets?
HelldogBE zegt
Ev6 zal aerodynamischer zijn. Laadsnelheid in km/u= opgenomen elektrisch vermogen / gemiddeld verbruik
Richmond zegt
Dat maakt voor het opladen niks uit.
okdoei zegt
Ligt eraan waar het laadpunt op de auto zit en hoe je parkeert.
Bij de ioniq 5 en EV6 zit het aan de achterkant, dus als je vooruit inparkeert moeten de elektronen eerst over de auto. Dus hoe gestroomlijnder hoe sneller de elektro juice gaat. Bij achteruit inparkeren maakt dit uiteraard weer niet uit. Raar dat ze dit niet vermelden in het artikel.
driftwood zegt
@okdoei Inderdaad vreemd, lijkt mij relevante info. Evengoed bedankt, ik heb weer een hoop opgestoken!
Paul58 zegt
Wel in deze test dus waarin ze de extra reikwijdte per uur rekenen. Als het puur om het aantal kw gaat dan heb je zeker een punt.
Richmond zegt
hoezo? De laadpaal geeft stroom af, dat is een vast gegeven en alleen afhankelijk van hoeveel stroom de auto aan kan. Vervolgens regelt de aandrijflijn hoeveel km er gereden kan worden met de stroom die erin gaat. Op het moment dat er gereden wordt haal je een werkelijk verbruik en dan is de aerodynamica van belang. Maar tijdens het laden zelf maakt dat niet uit,
fanboy zegt
@darkschneider: Je ziet toch dat ze het in bijgeladen range km/mile uitdrukken? Dan maakt het wel uit.
En dat is zeker wel relevant, of je 200kW oplaadt in een Taycan of een Ford F150 is natuurlijk niet hetzelfde qua bruikbaarheid.
bernoulli zegt
De EV6 gebruikt een groter deel van zijn accupakket en heeft daardoor ook iets meer vermogen. Bij de IONIQ5 wordt dat nu softwarematig gelijkgetrokken met de KIA. Misschien is de test nog van daarvoor.
nore zegt
Ik vraag mij af of dat verstandig is, boven en onder een (zeg beide 5 %) buffer voorkomt batterij degradatie.
jpoers zegt
Niet alleen software matig. De hyundai heeft daadwerkelijk een kleinere batterij. 73kw vs 77,4kw.
Daarvoor is het output vermogen ook een haartje hoger voor de ev6.
bernoulli zegt
https://topelectricsuv.com/news/hyundai/hyundai-ioniq-5-2022-model-global/
👍👍
flyerbunch zegt
De winst bij DC laden is altijd fijn, maar de faciliteiten moeten het wel toelaten idd. Het verschil tussen deze auto’s met AC/thuisladen is dan weer minimaal en die tijd maakt ook minder uit dus. Denk dat de volgende generatie met solid state batterijen (of andere technologieën) interessanter zullen zijn. Eerst die ISO15118 Plug&Charge standaard maar eens implementeren.
HelldogBE zegt
De 1000km-range tests van Bjorn Nyborg (Teslabjorn) zijn hiervoor super interessant. Tegenover de EV6 met 800V-laden en de Model3 met erg laag verbruik en sterk energie-/laadmanagement leggen het veel duurdere modellen af.
monsieurleloure zegt
Gooide net mijn Jeep vol 65 liter binnen 5 minuten 325 km maal 20 is 6500km/u
Paul58 zegt
Bak een taart en ga het vieren.
monsieurleloure zegt
@kevin1989
Ik lust geen taart.
drf76 zegt
100 minuten in een uurtje, dan hou je altijd tijd over!
florisje zegt
Gemiddelde Jeep rijder!
bernoulli zegt
65 liter in 5 minuten? Deed je het met een gieter?
monsieurleloure zegt
@Bernoulli
Met afrekenen erbij gerekend, wel zo eerlijk.
fanboy zegt
@monsieurleloure: Ja wel eerlijk om dat pijnlijkste stuk van de transactie erbij te rekenen haha.
Als je een EV hebt merk je dat je die snellader bijna nooit nodig hebt, dus is het allemaal niet zo spannend. Behalve op vakantie wellicht.
Onze EV laadt erg langzaam vergeleken met bovenstaande rijtje, maar ik laad toch altijd rustig en goedkoop op bij huis.
herve11f zegt
Ze moeten ook eens de “thermal throttling” tojd erbij schrijven nadat ze hem via een snellader geladen hebben.
Dat zou eens interesant zijn.
kennone zegt
Wat is een benzine of een diesel dan toch fijn he
alcantara zegt
150 euro besparen met een uurtje wachten is toch ook wel lekker hoor.
sportabgasanlage zegt
EV rijden en besparen is nu vooral weggelegd voor de gesubsidieerde zakelijke rijders. Jan met de pet heeft vaak noch het budget noch de ruimte om een EV aan te schaffen en deze thuis op te laden. De transitie moet ergens beginnen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar in deze tijd hebben de lage en lage-middeninkomens het enorm zwaar om überhaupt rond te komen. Het doet dan wel pijn dat de wat meer gefortuneerde Nederlanders fluitend en bijna voor niks in hun EV’s stappen en neerkijken op het volk dat met pijn in de portemonnee de tank van de auto volgooit op weg naar hun baan met cao-loon.
RutgerK zegt
Ik geloof dat dit een mooie opsomming is van alle clichés van de laatate 3 jaar. :-)
apeldoorngolf7gti zegt
Sinds 2 weken een Tesla Model 3 Long range als “tijdelijke” vervanger van mijn Audi RS4. Gewoon even rond zoekende wat ik leuk vind. Ik moet zeggen… helemaal top! Laden gaat mega snel en zomaar leeg staan gebeurd echt niet.
sportabgasanlage zegt
Vergeet niet je nickname aan te passen naar apeldoornteslamodel3longrange
rutgerg zegt
Zoiets meten in km/h slaat nergens op, dan neem je dus ook het verbruik mee. Waarom niet gewoon in kwh. Als ik met mijn id.4 netjes rijd laadt ie thuis met 54kmh als ik ga planken staat ie even later met 39kmh te laden. Dat terwijl het aantal kwh wat ie opslokt niet anders is. Daarom staat de id.3 dus wel in deze lijst en de id.4/enyaq/q4 noem maar op niet. Omdat ze een hoger verbuik hebben. Maar ze laden even snel op.
Richmond zegt
dat is niet anders met benzine of diesel. De actieradius die hij laat zien is een berekening op basis van je gemiddelde gebruik van afgelopen tijd. Ga je een zuiniger traject zal je ook meer actieradius zien met dezelfde hoeveelheid brandstof. Alleen het fluctueert minder dan bij ev’s. Daar neemt de actieradius sneller af als je onzuiniger rijdt
rutgerg zegt
Jawel maar de manier van presenteren (zie bijvoorbeeld de titel van dit artikel) klopt dan niet. Een Toyota Aygo tankt ook niet sneller dan een Ferrari 812 Superfast omdat ie zuiniger is. Bij allebei stroomt er evenveel brandstof per minuut door de pomp.
rutgerg zegt
Jawel maar de manier van presenteren (zie bijvoorbeeld de titel van dit artikel) klopt dan niet. Een Toyota Aygo tankt ook niet sneller dan een Ferrari 812 Superfast omdat ie zuiniger is. Bij allebei stroomt er evenveel brandstof per minuut door de pomp.
Fer-4S zegt
Echt op topvermogen laden, lukt maar eventjes. En is ter plaatse ook van verschillende factoren afhankelijk. (levert de netbeheerder sowieso wel de capaciteit/kan die dan ook slim worden aangewend). Mijn auto kan prima>250Kw per uur laden, maar als die een procent of 60 vol zit, gaat hij al terug naar max 170, en neemt dan telkens verder af. Ook wel bij Fastned aan een 350Kw lader gestaan, dat er niet meer dan 150KW werd gehaald (en ja, ik was de enige die aan het laden was).
Wat nog even vergeten wordt, is de hele aanmeldprocedure. Dit kan nog wel eens minuten in beslag nemen (Ionity Duitsland en dan via de app van de fabrikant).
mashell zegt
Yep, gooi die apps maar in de prullenbak, laden via een pasje heb je veel sneller aan de praat.
Wat je beschrijft is de laadcurve en daar zit nogal verschil in. Veel fabrikanten hebben een hoge topsnelheid, die leuk is voor in de folder maar die alleen tussen 20 en 40% SOC ergens gerealiseerd kan worden. Wat je eigenlijk wilt weten is de gemiddelde snelheid (of hoe lang het duurt tussen de 10 en 80%). De Audi e-tron kan maximaal 150 kW laden maar houdt die 150kW wel tot 77% SOC vol. Dat is een heel bruikbare laadcurve.
fanboy zegt
@mashell: Ja dat is mooi aan de originele E-tron. Daarom interessant als vakantiekar.
Wat rij jij er gemiddeld mee qua kwh/km?
mashell zegt
Klopt fijne wagen voor lange afstanden, maar 100km extra range zou echt wel prettig zijn. Ik ben er mee naar Spanje geweest en om de 250km laden is niet erg maar het maakt je ook niet erg flexibel. Het lange termijn verbruik over 46529km met een gemiddelde snelheid van 66 km/h is 18,5 kW/100km. Best ok, voor het formaat auto.
rwdftw zegt
Een beetje maf, ik heb het artikel gelezen en het enige wat ze gedaan hebben is de EV Database zitten minen. 592 km/h laden voor een Model Y long range moet een lachertje zijn. Mijn Model 3 SR+ laadt onder de beste condities met 130kW, een long range model heeft een grotere accu en kan nog harder.
Anyway, met 130 kW zit je ruim over de 1000 km/h. Dat loopt daarna wel terug maar daar hebben ze het niet over.
RutgerK zegt
Ik snap niet hoe ze aan de getallen zijn gekomen. Ik wil best met een Taycan Plus een uur aan de laadpaal staan maar dan no way dat ik dan 1040 km kan rijden.
De waardes worden dan bepaalde als gemiddelde over de totale laadtijd? Van hoeveel % naar hoeveel procent %?
Met mijn Model 3 LR laadt ik geregeld momenten rond de 1300-1400 km/u en dat zakt dan naar 850-900 km/u voor een tijdje. Zodra de snelheid naar onder de 400 km/u zakt (60kW) dan koppel ik de auto los met ergens tuasen de 80 en 90 procent vol.
fanboy zegt
@RutgerK: Tja die 1040km/u is wel waar op dat moment, het eerste kwartier bijvoorbeeld. Maar kun je inderdaad niet volhouden.
sportabgasanlage zegt
Je moet de waarden toch terugrekenen naar een vaste waarde. Dus per uur is prima om te kunnen vergelijken. Dat een accupakket niet de capaciteit heeft om een uur lang te laden omdat deze na 35 minuten al vol zit, doet niet terzake.
RutgerK zegt
Maar hoe is die vaste waarde berekend? De waardes zijn van veel factoren afhankelijk. Afhankelijk van hoe groot de accu is en hoeveel bruikbaar kan je al andere laadcurves krijgen. Een Audi etron GT heeft een 93,4 kWh grootte accu maar bruikbaar is er 85 kWh. Rijd je die accu naar 10% is dat dan nog 9,3 kWh over of is dat 10% van de bruikbare waarde en is er nog 8,4 kWh + 8,5 kWh beschikbaar in de accu? Hetzelfde geldt voor 90% van de accu. Is die 84,9 kWh of is dit 76,5 kWh. In het geval dat je laad van 10% naar 90% van de bruikbare waarde dan laadt je de totale accu van 18% naar 82%.
Bij een Model 3 LR zou je op dezelfde manier berekent van 15% naar 85% laden (74kWh totaal accu en 70 kWh nominaal). Met name het laden boven de 80% gaat trager dus als je je laadcurve goed wil houden dan kan je misschien het beste veel ‘overcapaciteit’ hebben.
De EQS 580 doet het met 120kWh en 107,8 kWh bruikbaar.
Fer-4S zegt
In theorie kan dat met de Taycan (bijna) wel. Taycan kan een range halen van >500km, en met 250KW laden, kom je echt in een half uur heel, heel ver.
Na ruim 2 jaar Taycan, en inmiddels 82.000KM, het is een uitstekende auto, ook op vakantie. Maar de buitenlandse reizen in vakantietijd, worden beperkt door de beschikbare snelladers onderweg. Voor iedereen (behalve de Tesla rijders), die elektrisch naar Zuid- Frankrijk gaan, veel sterkte!
Batterij degradatie, na 2 jaar, een procent of 10.
mashell zegt
Vreemde sortering van het lijstje, zou veel logischer zijn geweest om op snellaadtijden te sorteren. Daar zitten de echte verschillen. Nu heb je een arbitraire weging.
frederik zegt
Wat is een Taycan Plus?
sportabgasanlage zegt
@frederik met Performanceaccu Plus
herve11f zegt
Is dat zoiets als een Taycan Turbo maar dan zonder turbo maar in plaats daarvan een beter batterijpakket zodat het eigenlijk bijna een turbo is?
teske zegt
Fout begin: “Bij elektrische auto’s komt het aan op twee dingen: actieradius en oplaadsnelheid” is niet waar. Het gaat om oplaadsnelheid, verbruik en beschikbaarheid van voldoende laadpalen. Het laatste ligt buiten de auto. Een zo laag mogelijk verbruik bij een zo hoog mogelijke oplaadsnelheid, da’s wat je wil. Een actieradius van 300km is voor 99% van het dagelijkse verbruik voldoende dus waarom dikke accu’s meeslepen? Ook is het voor lange ritten belangrijk dat de DC oplaadsnelheid hoog is omdat je dan zit te wachten om weer verder te gaan, AC maakt niet zoveel uit, dat gebeurt meestal s’nachts.
Verhogen van de actieradius door zwaardere accu’s te plaatsen is onwenselijk. De nadelen: benodigde niet hernieuwbare grondstoffen, veel energie voor het vervaardigen, door meer gewicht hoger verbruik en lastiger bestuurbaarheid van de auto en vooral veel hogere aanschafkosten (remt de transitie) wegen niet op tegen de vermeende voordelen van 1 á 2 x per 1000 km extra laden, zeker niet als het supersnel gaat.
Daar hebben de berijders van vermeende premium panzerkreuzers nog wat in te halen, vooral in mindset.