Het zal voor velen geen verrassing zijn dat de Lancia Flavia de allerbeste restwaa…haha, nee sorry. Die boot schrijft natuurlijk harder af dan een nieuwe S600. Na de breek lees je welke cabrio’s juist wél hun waarde houden.
Tussen de huidige populaire cabrio’s met een gangbare motorisering zit erg weinig verschil in restwaarde, wellicht omdat een cabrio eerder door een liefhebber wordt gekocht dan door iemand die koste wat kost goedkoop per kilometer wil rijden. Daarnaast schijnt het niet heel veel uit te maken of je cabriolet een soft- of hardtop heeft.
Autotelex vergeleek de markt, en kwam met de volgende top 10, met kleine modellen als de 500C, dikkere cabrio’s als de 4 Serie, en verder alles wat daar tussen zit. De restwaardepercentages zijn gebaseerd op een leeftijd van 36 maanden en een kilometerstand van 60.000:
Plaats | Merk Model | Type | RW- percentage |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen Golf Cabriolet | 1.2 TSI BlueMotion | 60.6 |
2 | Mini Cabrio | 1.6 One Businessline | 60.4 |
3 | BMW Z4 Roadster | 1.8i Lim. Series | 59.4 |
4 | Fiat 500 C | 0.9 TwinAir T Cult | 58.5 |
5 | Audi A3 Cabriolet | 1.2 TFSI Advance | 58.1 |
6 | Audi A5 Cabriolet | 1.8 TFSI | 58 |
7 | Volkswagen Beetle Cabriolet | 1.4 TSI Trend | 57.6 |
8 | BMW 4-serie Cabrio | 428i Executive | 56.3 |
9 | Mazda MX-5 Roadster Coupé | 1.8 Hanabi | 55.9 |
10 | Opel Cascada | 1.4 Turbo EcoFLEX Cosmo | 54.6 |
qashqow zegt
Ik had gehoopt mijn Saab 9-3 cabrio van 1999 hier te zien staan.
Another day, another disappointment….
lincoln zegt
@qashqow:
hebben idd een prima restwaarde ..
je koopt ze voor hooguit 1500 euro om vervolgens voor 1200 door te stoten aan de volgende pauperhipster die ook te arm is voor een nieuwe distributie ..
kost je een meiertje de maand dus ongeveer ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lincoln: Zitten distributiekettingen op, hoef je niet te vervangen…
lincoln zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
86+jes denken daar dus anders over ..
MDA zegt
@qashqow: daar rijden er vrij weinig van rond van slechts 36 maanden en 60d km…
gregorius zegt
@MDA: op die fiets heb ik ook vrij weinig 428i van 3 jaar oud gezien.
henkhupelschoten zegt
knap dat ze die prijzen nu al allemaal kunnen bepalen……
mashell zegt
@henkhupelschoten: knap maar niet onlogisch. Op basis van statistiek van het hele wagenpark kan je goed onderbouwde accurate voorspellingen van restwaarde doen. De hele lease branche hangt van deze voorspellingen aan elkaar.
jaapiyo zegt
De Lancia Flava Flav…Eerlijk gezegd was ik ‘m alweer volkomen vergeten totdat ik op de link klikte.
stephane8200 zegt
@jaapiyo: 1 voor de PE referentie ;)
rnej zegt
een goeie golf 1 cabrio met GLI blok is anders ook nog gewoon 4k waard bij de dealer.. niet slecht voor een gebakkie waar er heel veel van gemaakt zijn en nog rondrijden… niet dat het een bijzondere auto is ofzo..
trustmeiamanengineer zegt
Leuk. Helaas ook de hoogste 2e hands prijs dus.
Nu ik het toch over 2e hands cabrio’s heb, ik wil nog steeds een Honda S2000. Ik denk niet dat die nog veel waarde meer verliezen tegenwoordig.
amg65 zegt
@trustmeiamanengineer: Wat voor nieuwprijs rekenen ze dan? Wordt er rekening gehouden met opties? …
lekkaah zegt
@trustmeiamanengineer: LOL! Feit dat ze 2e hands het duurst zijn is omdat ze relatief langzaam afschrijven?
trustmeiamanengineer zegt
@lekkaah: in verhouding hé…. Voor zo’n tweedehands schraal uitgevoerde Golf mag je in verhouding (tot de nieuwprijs) dus veel meer aftikken dan voor bv een Lancia Flavia.
lekkaah zegt
@trustmeiamanengineer: Gaat toch om afschrijving.. Boeit het aanschafbedrag nou, gaat erom wat je uiteindelijk kwijt bent.
jaapiyo zegt
@lekkaah: nou ja, is toch wel lekker als de eerste eigenaar 25K stukslaat op opties voor een 4 cabrio en je daar als tweede eigenaar effectief maar een paar K meer voor betaalt dan voor een kaal exemplaar toch?
Ik snap dat jij (misschien ook terecht) zult zeggen dat die 1ste eigenaar gewoon veel te veel heeft betaald in de eerste plaats maarreh…luxe went snel zeggen ze…
gtwillem zegt
@trustmeiamanengineer:
Misschien even een serieus antwoord in plaats van de lolbroeken hier. De Honda S2000 lijkt in waarde lichtjes te gaan stijgen. Het is een auto die bereikbaar is, maar toch bijzonder. Uiterlijk kan nog steeds mee. En die motor natuurlijk. En de kosten vallen allezins mee.
Onder de 10 mille vind je er geen nette met het stuur aan de goede kant. Sla nu je slag dus!
jrk68 zegt
@gtwillem:
Dat gaat met bijna al de liefhebbersauto’s zo (nee luitjes een Golf valt niet in deze groep), tot 10 jaar zakken ze in prijs, daarna gaat de prijs weer omhoog.
Dat was bij de Lotus ook zo, gek genoeg gaat dat ook op voor mijn roadster, die is inmiddels bij total loss een rug meer waard dan mijn aankoopprijs.
Dus ja, als je een beetje je verstand gebruikt hoeft leuk autorijden niet duur te zijn.
donvincenzo zegt
@jrk68: Als je een paar jaar terug een BMW Z1 had gekocht, had je nu ook leuk zaken kunnen doen. Er is een tijd geweest dat je voor 25k een goede Z1 kocht. Daar hoef je nu niet meer mee aan te komen.
De Z3M gaat ook in waarde stijgen, maar dan vooral de coupé.
parker zegt
@gtwillem: vraagprijzen zijn geen transactieprijzen!
gtwillem zegt
@parker: vraagprijzen geven wel degelijk een indicatie. Ik kijk niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland (waar transactieprijzen bijna gelijk zijn aan vraagprijzen.)
parker zegt
@gtwillem: wat is dat voor een tegeltjeswijsheid? Ook in duitsland valt genoeg te onderhandelen, de marge daarin wordt nog altijd bepaald door vraag en aanbod en niet door de geografische ligging..Bij auto’s waarvan het aanbod klein is zoals de S2000 zeggen de vraagprijzen echt helemaal níks. Iedereen staart daarbij naar wat anderen vragen, maar dat er ook voor krijgen is een tweede..
Okkii zegt
@parker: Precies!
gtwillem zegt
@parker: hahahaha! Altijd leuk om foutief verbeterd te worden.
1. In Duitsland is de markt een stukje groter dan in Nederland. Voor S2000’s ongeveer 2x denk ik.
2. Onderhandelen over de prijs is bij onze oosterburen not done. Als de vraagprijs je niet aan staat, moet je niet komen. Voor de formaliteit word de prijs vaak afgerond naar een rond bedrag. Als je in Duitsland een auto die 12.500 kost en je biedt 10.000, word je niet serieus genomen. Misschien 12 en een beurtje.
3. Bij Saabs Viggen of dergelijke zeldzame auto’s heb je een punt: daar staan er maar twee van. Alleen in Nederland staan al 17 S2000’s, en vast nog wel een paar particuliere aanbiedingen.
4. De prijs voor S2000’s is wel degelijk licht aan het stijgen. Mijn broer heeft een S2000 en moet hem eigenlijk verkopen (maar kan er geen afstand van doen want het rijdt zo leuk). Dus ik kijk geregeld hoe de markt is voor S2000’s.
parker zegt
@gtwillem: sorry hoor, maar de enige conclusie die ik hier uit kan trekken is dat je een slechte onderhandelaar bent…
gtwillem zegt
@parker: heb ik de IVA voor niets gedaan ;-).
Je moet het anders zien: ik wil een goede deal. Zeker bij een gebruikte auto. Ik hoef niet het onderste uit de kan te hebben. Een grote beurt, vervanging van niet 100% onderdelen, nieuwe banden. Dingen die voor een dealer goedkoper zijn dan voor mij, maar waarvan ik de kosten wel tegen ga komen.
Onderhandelen puur op prijs is niet relevant, als de vraagprijs goed is, hoef ik niet alsnog heel erg veel korting, je moet elkaar wel wat gunnen. Ik heb jarenlang auto’s verkocht en heb de raszuivere onderhandelaars meegemaakt. Die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Prima, maar dan gun ik de verkoop niet. Simpel.
In Duitsland word zeuren om korting serieus niet gewaardeerd. Als ik een auto verkoop, is mijn veaagprijs de verkoopprijs. Ik ben best bereid iets tegemoet te komen, maar als ik 10% korting moet gaan geven maak ik mijzelf volkomen ongeloofwaardig.
bsxc2 zegt
Volvo C70, no?
parker zegt
Eindelijk eens een nuttig onderzoek. Restwaarde is wel het laatste waar de gemiddelde jan lul in Nederland naar kijkt, die staart zich blind op aanschafwaarde en de inruilprijs om vervolgens in een Kia afschrijvingsmonster te stappen dat zijn weerga niet kent.
jrk68 zegt
@parker:
Die bekijken het dan slimmer dan jij.
De Kia rijder kijkt naar wat hij afschrijft in Euros, daar wordt hij immers in betaald, niet in procenten.
Daarnaast begrijpt hij dat onderhoud een significante hap uit je budget hapt als je voor Duits zou kiezen.
Maarja, die is nuchter en laat zich niet leiden door wat de pauper next door vindt dat hij moet rijden, hij laat zich niet gek maken door marketing gelul.
Ik zou ook geen Kia kopen maar dat ligt dan meer in het simpele feit dat ze geen mid-engined sportscar in hun line-up hebben….
lekkaah zegt
@jrk68: Hahaha, wat een onzin, zoals je zelf al zei, als je je huiswerk doet kan je een stuk goedkoper rijden dan jan lul in z’n Kia, in een veel leukere/betere auto. Ook jouw Lotus bijv.
desjonnies zegt
Ooit
Ome Piet
Ome Cor
Ome Leo
Hadden allemaal zo’n Kadett C waarmee met nat weer niet te rijden was.
Maar ja, die inruilwaarde he, en de Opel dealer was hun ‘vriend’
Dat ze in een doorgefourneerd hondehok reden met de wegligging van een zwangere eend en een interieur met één tellerS en één knopjeS, dat hadden ze niet eens door!
lincoln zegt
@desjonnies:
de Westlander kwekers kreeg je met geen zeis uit hun Monza of Senator ..
dat waren dan wel weer uitstekende karren ..
en o.k. .. die lui deden dan ook eerder aan “op het land laten wegrotten” dan aan inruilen ..
lincoln zegt
@desjonnies:
en idd .. die lui die “hun” dealer bij voornaam kennen zijn niet echt benijdenswaardig ..
norge zegt
@lincoln: Ik kende alleen maar die Jan met de korte achternaam heetten..
jrk68 zegt
Dan doe ik het toch beter, kocht mijn cabrio voor 19k en verkocht hem na een paar jaar voor 21k.
Maar ja, Lotus is niet Duits dus wordt er hier niet gekeken hoe het met de afschrijving zit….
escort77 zegt
@jrk68: kan het zijn dat er te weinig van verkocht worden om enigzins betrouwbare statistieken op los te laten?
jrk68 zegt
@escort77:
U is bekend met de volgende wetmatigheid?
Er zijn leugens, grove leugens en statistieken..
escort77 zegt
@jrk68: het boek “how to lie with statistics” mag wat mij betreft verplicht worden op elke middelbare school.
Maar on-topic: als het gaat om cijfers over dingen als restwaarde, ongevallen, technische problemen enz dan moet je wel een redelijk aantal verkochte auto’s hebben om er wat zinnigs over te zeggen.
Dutchdriftking zegt
Niet echt heel verrassend dit lijstje.
bartsmit zegt
Waarom moet alles altijd zo goedkoop mogelijk. Opdonderen met deze met deze Jan Modaal mentaliteit en gewoon veel knaken verdienen, dan koop je na 2 jaar gewoon weer een verse.
mashell zegt
@bartsmit: aan de “knaken verdienen” mentaliteit gaat de economie kapot. Ondernemers of bestuurders die veel te veel geld uit de onderneming trekken. Vakbonden die zoals in Duitsland vrij absurde looneisen stellen. Nee eigenlijk is “doe maar normaal, dat is al gek genoeg” mentaliteit een heel verstandige.
bartsmit zegt
Edit. Met deze 1x
mazdarx zegt
8 Duitsers, 1 Japanner en 1 Italiaan… Opmerkelijk dat juist deze auto’s hun waarde zo goed behouden dan. Ik zelf zou ook wel zo’n BMW Z4 willen maar dan liever de Coupé… En die is inderdaad nog steeds erg duur!
lincoln zegt
@mazdarx:
waar dan ??
ik zie alleen maar internationale toko,s ..
donvincenzo zegt
@mazdarx: Dit gaat om de nieuwe Z4, die bestaat niet als coupé.
jrk68 zegt
@donvincenzo:
Wut, dat is een coupé, zelden tot nooit zie ik er eentje waarvan de eigenaar doorheeft dat het dak er toch echt af kan….
donvincenzo zegt
@jrk68: Ook goed. Dan bestaat-ie niet meer als cabrio.
Ik rij ‘m trouwens wel zoveel mogelijk met open dak.
gregorius zegt
Over het algemeen allemaal ‘versies’ met de bagger motorisering. Op die manier heb je toch geen ruk aan zo’n lijstje?
lekbak zegt
@gregorius: dat viel mij ook al op. De enige met een beetje motor is de Z4. De enige die echt leuk is zonder overdadig vermogen is de Mazda.
donvincenzo zegt
@lekbak: De Z4 in het lijstje is ook het exemplaar met de minst krachtige motor.
norge zegt
Leugen en bedrog lijstje..
miataman zegt
Typisch Hollands lijstje, waar weinig waarde aan te hechten valt. Op de Z4, MX-5 & Cascada na zijn ’t geen echte cabrio’s, maar bestaande modellen die omgebouwd zijn tot cabrio. Trouwens vreemd dat de S2000 niet in ’t lijstje voorkomt, die zijn behoorlijk waardevast.
donvincenzo zegt
@miataman: Er bestaat geen S2000 van 36 maanden oud.
miataman zegt
@donvincenzo: Helaas niet, had nog bij de stand van Honda op de AutoRAI nagevraagd, of hun iets meer wisten over ’n eventuele nieuwe S2000, men kon mij alleen maar wat vertellen over de S600 (Keicar waar ik al wat over gelezen had). [off-topic] Overigens zeer jammer dat de NSX er niet stond!
mrrallycross zegt
Veel vag meuk zeg!
z4rickss zegt
Goed om te weten :)