Welke auto’s kun je heel goed chippen? Nou deze 10! Gewoon een chippie en 100 pk erbij!
Chiptuning is het mooiste wat er is. Voor een klein bedrag kun je een auto softwarematig aanpakken en tadaa: je hebt een veel snellere auto. Hoe leuk is dat?
Is het écht alleen softwarematig? Veel tuners zullen je doen laten geloven dat je auto er tegen kan, zuiniger gaat worden en de fabriek het zo bedoeld heeft. Dat is echter pure nonsens. Zoals Bart-Jan van Tuningservice Huizen zei toen ondergetekende zijn Mini wilde chippen: Als je gaat tunen en dat vermogen aanspreekt, zal de auto meer belast worden en meer verbruiken.
Eenvoudig chippen
Dat niet alleen, fabrikanten hebben er een handje van om toch links en rechts iets te besparen. Een BMW 114i en 118i kun je beide naar 220 pk tillen, maar die laatste heeft toch wat sterkere motoronderdelen zoals zuigers en koeling. Hetzelfde geldt voor de N20 en B48 motoren van BMW. Ja, de turbo kan het aan om van 184 pk naar 300+ pk te gaan. Je zuigers kunnen het niet direct aan. “Ja, maar ik heb die van mij getuned en dat gaat altijd goed”. Dat kan zijn, want mijn oma werd ook 94 nadat ze een slof Belinda menthol per dag rookte.
Koeling wordt ook onderschat. Ja, middels chiptuning kun je meer vermogen realiseren en opwekken. Maar let op dat je niet zomaar even de Autobahn op gaat en volgas kunt rijden. Met zoveel vermogen extra worden de temperaturen (veel) hoger. Vaak zie je bij de episch leuke filmpjes van Misha Charoudin dat voor Bergwerk de ECU vermogen gaat beperken wegens de te hoge temperaturen. Je kan deze issues ook aanpassen met extra koeling (zoals een intercooler). Deze zorgen weliswaar niet voor heel veel meer vermogen, maar je hebt een minder groot verval in vermogen als je het langere tijd aanspreekt.
Hoe komen we aan de cijfers ?
Kortom, we hebben gekeken welke motoren zeer eenvoudig te kietelen zijn naar maar vermogen. We hebben daarvoor gekeken bij erkende tuners zoals Tuningservice Huizen, Van Vught Tuning, Squadra Tuning, JD Engineering, Mosselman Turbo’s en uiteraard al het tunerslatijn in commentsecties van Facebookgroepen. Daarnaast was er niemand minder dan de briljante @martijngizmo om zijn extreme kennis te delen. Dank!
Houd er rekening mee dat het altijd ietsje kan afwijken in het echt: technische staat, brandstof, weersomstandigheden en dergelijke kunnen voor behoorlijke schommelingen zorgen.
Volvo V40 T2
2012-2015
80 pk
En we beginnen met een Volvo! Bij Volvo zien we minder vaak grote stijgingen qua vermogen. Bij de zescilindermodellen zijn er wellicht enorme winsten te behalen, maar dan zit je met het probleem van de Aisin-transmissie. De Volvo V40 T2 heeft standaard 120 pk, niet enorm veel, maar meer dan voldoende voor een instapper. Het is echter mogelijk om de motor van deze Volvo V40 op te krikken naar 200 pk en 300 Nm. Dus met een enkele chip heb je ineens Golf GTI-esque waarden. Natuurlijk, die kun je ook chippen, maar het is een flink verschil.
Audi A4 1.8 TFSI
2008 – 2014
+100 pk
Een Audi A4 vroege TFSI-motor, dat klinkt als een rijdende olieboot. Dat kan wel zo zijn, maar het zijn best aardige motoren als het aankomt op prestaties. Nu heeft deze Audi een flink terug-getunede motor. De 1.8 levert af-fabriek namelijk 120 pk, wat 5 pk minder is dan de atmosferische 1.8 5v motor 10 jaar daarvoor deed. Met een eenvoudige digitale massagekuur komt er zo’n 100 pk méér uit. Is dat niet handig? Ja, dat is handig.
Mercedes-Benz E500 Coupé 4.7 V8
2013 – 2016
+102 pk
We pakken ook even een V8 mee. Simpelweg omdat deze enorme bullebak ook krachtsreserves kent. In dit geval gaat het specifiek om trekkracht. Deze V8 is weliswaar een downsize-motor, maar dan wel voor de Amerikaanse markt. De motor van deze Mercedes-Benz E-Klasse is een 4.7 liter V8 met een relatief hoge compressieverhouding en lage turbodruk. Schroef die laatste wat op en hopatee: je hebt veel meer vermogen. Van 408 pk ga je ongeveer naar 510 pk. Meer dan 100 pk is netjes, maar relatief gezien valt het mee. Het koppel van daarentegen stijgt na het chippen van 600 Nm naar maar liefst 800 Nm! En dat allemaal in het chassis van een C-Klasse.
BMW 325d (E9X)
2010 – 2013
+106 pk
Uiteraard moeten we deze voormalige BMW uit de Autoblog Garage eventjes behandelen. De BMW 325d is namelijk een bijzonder goed te kietelen motor. Het is van belang dat je de N57D30-motor 204 pk) hebt, niet de M57D30 (197 pk). Ondanks dat de handbak redelijk wat koppel aankan, heeft de loeisterke ZF 6HGP28-automaat de voorkeur. Het vermogen met enkel en alleen een chip gaat naar zo’n 310 pk, het koppel naar 630 Nm. Let op, de 325d voor 2010 is weliswaar een zescilinder, maar gaat tot 260 pk. De 325d van de F31-generatie is een biturbo viercilinder. De motor is ook leverbaar in de BMW 525 (2010-2011), maar daar moet je iets voorzichter zijn in verband met de ZF 8HP45-automaat.
Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD (952)
2016 – heden
+106 pk
Bij dieselmotoren zien we wel vaker dat een blok in meerdere vermogens wordt geleverd. Gevoelsmatig zelfs vaker dan bij benzinemotoren. De Alfa Giulia is verkrijgbaar met één dieselmotor in enorm veel gradaties: 136 pk, 150 pk, 160 pk, 180 pk, 190 pk en 210 pk. Newsflash: allemaal gaan ze naar 240 pk en 500 Nm. Er zit wel één maar aan, je moet dan wel kiezen voor de automaat (ZF 8HP). De handbak van Getrag kan helaas niet meer dan 200 pk -400 Nm aan. Sterker nog, volgens Getrag is 300 Nm de max…
BMW 114i (F20, F21)
2012-2015
108 pk
Meer dan een verdubbeling van het vermogen, dat kan gewoon met deze BMW. De 114i is een geinig ding. Het was destijds de goedkoopste BMW met de meest bescheiden badge ooit. Om de auto interessant te maken, werd de motor nog ietsje verder gekieteld. De motor levert in standaard vorm slechts 102 pk, maar kan middels een eenvoudige chip getild worden naar 220 pk. Daarmee is dus zelfs de instapper ineen klap interessant. Kies een leuke driedeurs met M sportpakket en je hebt een geinig auto voor het geld. Diff even dichtlassen, middendemper eruit halen en je hebt de premium rijbeleving van een BMW voor een fractie van het geld.
Audi A6 45 TDI (C8)
2019 – 2022
119 pk
Deze is handig om te weten als je wil gaan importeren We kunnen ons niet voorstellen dat deze Audi A6 überhaupt in Nederland is verkocht. Met het telkens sterker worden van de 3.0 TDI motor, zag Audi ruimte om een mildere versie aan te bieden. De ’50’ TDI heeft de 286 pk motor, maar de ’45’ heeft slechts 231 pk. Toch gaan beide na wat cheatcodes (‘pioneer’, IYKYK) ineens naar 350 pk. Toch ineens bijna 120 pk erbij chippen, niet verkeerd!
Alfa Romeo Giulia 2.0T (952)
2016 – heden
+119 pk
Alfa Romeo had niet een extreem hoog budget met het ontwikkelen van de Giulia. Gelukkig staken ze al het geld in het fabelachtige onderstel en ragfijne besturing. Qua motoren kon Alfa iets besparen aan kosten, want ze ontwikkelden een 2.0T die je in twee gradaties kon krijgen. De diesel hadden we net behandeld, maar de benzine-versie doet het nog beter. De 200 pk-versie is namelijk een 280 pk versie met andere software. Die 280-pk versie kun je naar 319 pk chippen, dus deze 200 pk variant ook!
Volkswagen Caddy 2.0 TDI
2021 – heden
+125 pk
Deze is nog het leukste. Ten eerste is een bedrijfsauto die sneller is dan een normale vlotte hatchback altijd leuk. Man, als je met 200 km/u mee kunt blazen op de Autobahn is het al lachen gieren brullen. Bij volkswagen had je vroeger de ‘SDI’, een atmosferische diesel voor de basis Caddy, maar in plaats van allerlei motoren ontwikkelen gebruikt Volkswagen een modale 2.0 TDI in allerlei pluimage. De minst sterke is goed voor slechts 75 pk en 250 Nm. Maar je kan ‘m vrij eenvoudig kietelen naar, eh, 210 pk en 460 Nm. Dat is 175% meer! Zwarte bumpers, stalen wieltjes en ondertussen Volvo’s naar de rechterban dirigeren.
Audi A5 3.0 TFSI quattro (B8)
2012 – 2015
+ 163 pk
Het was voor velen een deceptie om van een heerlijke 4.2 V8 terug te moeten naar een geblazen V6. De motor is echter een pareltje, de 3.0 V6 heeft namelijk een supercharger. Dus je hebt de voordelen van de atmosferische motor (gaspedaalrespons, geluid) en eigenlijk ook de nadelen (zuinig zijn ze niet). In de S4 leverde de motor 333 pk, maar dat kon je eenvoudig opkrikken naar 400+. De laatste paar jaren – toen de 3.2 V6 eruit ging – leverde Audi een teruggetunede versie van de motor. Met 272 pk en 400 Nm meer dan voldoende sterk, maar na enkel software krik je dat op naar 435 pk en 535 Nm. Met wat kleine modificaties haal je vrij eenvoudig 470 pk. Yup: zo heb je een A5 die sneller is dan S5 of RS5. Mooi, hè? De motor is ook geleverd in onder andere de Audi A4 en Q5.
Uiteraard is dit slechts een gedeelte van wat mogelijk is. Er zullen vast meer auto’s zijn die aanmerking komen. Laat de suggesties horen in de comments!
Dutchdriftking zegt
Zit dit blok ook in de e500 estate? Lijkt mij een heerlijke 159 opvolger. Zonder AMG pakket uiteraard.
rikv99 zegt
Alle 500 model van die leeftijd hebben die motor gehad. E,G,GLE,GLS,SL,S
turbotoll zegt
Heb die motor (M278) in een CLS.
Trekt standaard (door 4Matic) eigenlijk al de straatstenen uit de grond.
Tuning (nog) niet nodig gevonden.
Johanneke zegt
Die BMW 1 serie’s zijn echt leuk te chippen hoor. Collega van mij heeft een 118d gechipped, hoeveel pk het nu moet hebben weet hij niet meer, hij zei wel dat ie het niet te gek had laten doen. Maar rijdt erg leuk, heb er ook een stukje mee gereden. Achterwielaandrijving heeft die generatie nog, dus leuker dan de huidige. Laatst wel rond de 3.5 ton zijn dubbel massa vliegwiel naar de klote, was een dure rekening, maar heeft ie laten fixen. Ze kunnen dus ver komen.
TonCoronel zegt
Porsche Panamera 971 GTS
Zelfde blok als de Turbo alleen gedowntuned. van 460PK naar 630PK en 620NM koppel naar 840NM.
racerx zegt
De 3.0 N53 in mijn F11 523i was ook leuk te chippen, ondanks geen turbo + 60pk. Gasklep gaat bij toenemend toerental minder ver open in vergelijking met de 28i, daardoor onderin wel een prima koppel maar de auto trok gewoon niet lekker door. Hele aparte ervaring, maar na chiptuning rijdt ‘ie zoals bedoeld. Heerlijke auto, die blijft nog wel even ondanks dat de injectoren en HPFP ongetwijfeld een keer aan de beurt komen.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Even over de Audi A4 1.8 TFSI:
– Chippen van 120 PK naar 200+ PK kon bij de Audi A4 B8 generatie (2008 – 2012 meende ik). Dat waren Audi’s met de Gen 1 en 2 EA888 motor. Die dronken veel olie zoals genoemd in artikel;
– Chippen van de Audi A4 1.8 TFSI 8.5 generatie vanaf eind 2012 kan tot 400 Nm koppel bij de automaatbakken (CVT en ca 230 PK). Boven de 400 NM kan de CVT-bak niet aan.
Standaard heeft deze Audi 170 PK en 320 Nm koppel.
De 120 PK versie was niet meer beschikbaar bij de 8.5 generatie (vanaf eind 2012). Deze motor was van de Gen 3 generatie EA888 en dronk in principe geen / minder/ nauwelijks olie bij goed onderhoud en gebruik (betere schraapveren en totaal andere lay-out t.o.v. de Gen 1 en Gen 2 motoren).
Johanneke zegt
Die 1.8 met 120pk heb ik altijd zo debiel gevonden. Was dat voor lagere CO2 boete ofzo? Want ik heb een 1993 Mitsubishi met 128pk uit een atmosferische single cam 1.8 16v. Dan denk ik, hoe met een turbo minder vermogen.
Richmond zegt
Marketing ook. Mensen naar de showroom kunnen lokken.
Autofanaat1990 zegt
Exact dat is de reden. Deze A4 kon je met maar 20% bijtelling rijden. Daarna chippen had je de fijnere auto met minder bijtelling.
volvo480gtt zegt
Vermogen is dmv software laag gehouden maar je rijdt wel vrij koppelrijk. Lager vermogen = lager verbruik = lagere bpm = lagere verkoopprijs = meer verkopen.
volvo480gtt zegt
@willeme. Ik geloof de tuners allemaal wel maar. Vroeger was de Volvo D5 euro 3 te tunen van 163pk naar 220pk maar er was ook een ‘eco tune’ naar 200pk. In de S60/V70/S80 kon je echt heel zuinig -veel zuiniger dan zonder tuning- rijden. Ik ruilde jaren geleden een S80 met zo’n eco tuning in met een gemiddeld verbruik van 4,2l/100km.
seatleon zegt
Ik heb weleens een interview gelezen met een ingenieur in de autoindustrie. Hij zei dat ze “met een druk op de knop” alle motoren zuiniger kunnen maken, maar dan neemt de uitstoot van (voornamelijk) stikstoffen toe. Hoewel de eco-tune zuiniger is zal deze waarschijnlijk vervuilender zijn geweest.
mashell zegt
Eigenlijk kan dat niet zomaar, meer vermogen met een lager verbruik. Want meer vermogen komt van meer brandstof inspuiten, altijd! Heb je een lager verbruik dan wordt er minder brandstof ingespoten. De combinatie hoger vermogen en lager verbruik zou kunnen als bijvoorbeeld er boven de 5000 toeren er 110% van de normale hoeveelheid brandstof wordt ingespoten en er onder 90%. Maar dat komt wel met een prijskaartje. Je rijdt dan meestal met een armer mengsel, dus de motor kan minder snel in de toeren klimmen, kan een minder zuivere verbranding hebben en dus viezere uitlaatgassen, de motor kan minder gemakkelijk een koude start maken, kan minder goed in het hooggebergte, kan meer vibraties en dus meer slijtage hebben. Afhankelijk van wat de tuner precies heeft gedaan zul je één of meerdere van deze prijskaartjes moeten betalen. Maar het kan ook zijn dat je er met vijf jaar Nederlands woon-werkverkeer helemaal niks van merkt.
joki zegt
Dat is de theorie, maar je moet iets verder kijken. Na vijf gechipte wagens, waarbij ik nooit problemen had, heb ik toch al een klein beetje ervaring. Het allerbelangrijkste is volgens mij wie de tuning doet, motor laten opwarmen… en goed onderhoud! Dan iets over de aangehaalde zaken.
Verbruik minder: zal niet gebeuren, zeker niet als je het vermogen /koppel gebruikt dat je hebt. Reken er maar een stuk bij.
Motor trager in toeren klimmen, Kan zijn doch bijna niet voelbaar MAAR als je een elektronisch gaspedaal hebt is de respons ook aan te passen, iets wat sommige constructeurs ook doen in de verschillende rij modi.
Viezere uitlaatgassen, ik had stage 1 en stage 2 getunde wagens ( stage 2 met sportcat met 200 cellen, dus geen decat) en kwam zonder probleem door de uitlaatgastest van de keuring in Belgie. Op dat model was geen roetfilter aanwezig, ik weet niet of et zou lukken als je deze eruit haalt.
Problemen koude start, we leven niet in Alaska, zelfs bij onze vriestemperaturen nooit probleem gehad, ook niet met mijn IBIZA tdi die met een andere turbo en al van 110 naar 180 pk ging. Dat wagentje heeft zonder problemen 300000 km gehaald.
Minder goed in hooggebergte, door de ijlere lucht zal iedere motor wel wat minder vermogen leveren, getuned of niet. Nooit problemen gehad, ook niet op “spirited drives” op bergwegen. Kan wel zijn dat het wat pk en Nm scheelt maar dat voel je niet zo, altijd een rustig draaiende motor gehad, zelfs de diesels…
Dus moraal van het verhaal, er zijn wat contra’s maar je hoeft je echt niet de stuipen op het lijf te laten jagen…
Het is wel een vorm van belastingontduiking hé
MarcoM zegt
Maar de vraag is, wat gaan de heren met de blauwe pet ervan vinden mocht je staande worden gehouden, wok melding?
techniekmeneer zegt
Hoe gaan de blauwe heren vaststellen dat de motorsoftware niet meer origineel is? Ze zullen niet verder komen dan een vermoeden.
V8Vantage zegt
Helemaal niets denk ik. Zolang je maar aan de apk eisen voldoet.
melcon zegt
De heren met de blauwe pet gaan daar helemaal niets van vinden. Mocht je in een fuik rijden waarbij de RDW aanwezig is met een rollenbank en er wordt een vermogenstoename van meer dan 20% geconstateerd dan krijg je een WOK. In de praktijk is de kans daar op uiteraard nihil. Uiteraard kun je langs de RDW om het vermogen op kenteken te laten zetten als je het zekere voor het onzekere wil nemen. Mocht de voertuig onder WLTP vallen dan dien je de fabrikant te vragen om een nieuwe berekening van de uitstoot… (dat wordt vast een uitdaging).
PrettyAwesome zegt
Wat mij op valt; geen enkel buiten-Europees merk. Het zijn(met uitzondering van de Volvo en de AR, hulde!) zoals ik met toenemende mate constateer hier op AB, ‘The Usual Premium Suspects’ van onze oosterburen(Hè?! Dit keer geen Porsche 911 met type-aanduiding als een sterk wachtwoord?!). Zijn de hier genoemde merken met bijbehorende modellen makkelijker te chip-tunen dan wat Japanners en of Amerikanen te bieden hebben?
waterisnat zegt
Mis in het rijtje befaamde “tuners” toch echt Carly motors, uit Leiden. Voor BMW zeker, maar ook voor andere merken, de meest gerenomeerde imho.
Verder zit in mijn 45e een teruggetunde B58 motor, waar bij meerdere tuners 125+ pk en een extra 200nm uit te halen zijn.
Paul58 zegt
Als je een Giulia pakt is de 200pk versie rwd ook wel de versie welke je wil hebben. Na een chip zit je gewoon op 1400kg en 310pk. Dat zijn lekkere cijfers vooral het gewicht bij de rwd is heerlijk laag voor een moderne sedan. Echt een goede allrounder; snel en zuinig, sportief maar niet oncomfortabel. En dan nog het sturen…zo jammer dat het na de recente facelift nu klaar lijkt.
geelbarrel zegt
Yep, mijn keuze. Sinds 2019 iedere kilometer van genoten.
mattr zegt
Leuk artikel, ik mis alleen wat info over bijvoorbeeld onderstel en remmen. Zijn die ook identiek, of rij je na het chippen eigenlijk rond in een auto die remkracht en balans mist om zo veel meer vermogen te hebben?
aambei zegt
Inderdaad, kan me ook wel herinneren dat zowel de 320i en 330i de B48 motor hebben en tot dezelfde waarden te kietelen zijn, maar dat in de 330i een paar motoronderdelen zijn aangepast op een hoger vermogen. Is dat bangmakerij of waar?
David zegt
Iets meer info zou wel leuk zijn. Vooral over welke geknepen motoren veilig zijn te chippen tot hun meer potente broer die een identiek blok gebruikt. Of zijn dan toch andere factoren die een beperking vormen?
Ik ben zelf erg benieuwd wat er met het B48C blok uit de 318i te doen valt. Is die auto, op software na, identiek aan een 330i?
papa zegt
Schijnt dat bij een Vito er ook enorm veel verscholen potentieel is
Svenska II zegt
Alle Saabjes met Turbo! Van de klassieke 900 tot de 9-3 en 9-5 werden zeer vaak gechipt. Mega koppel vooral. Van 310 naar 450 nm als ik me niet vergis
escort77 zegt
Klopt, maar om in dit lijstje te komen moet je puur softwarematig op 100pk extra komen. De B207 kan door Hirsch met behoud van fabrieksgarantie van 150 naar 195pk gaan, 220-230 is met maatwerk ook wel mogelijk, maar als je meer wilt zal er ook aan de hardware wat moeten gebeuren.
EJS zegt
Ik had een 93 met 270pk uit de 2,0t. Die had wel een behoorlijke lijst met aanpassingen, maar ging toch soepel en zonder gedoe over de 3,5 ton heen.. Ging weg toen kind nummer 4 kwam en het allemaal niet meer paste.
rogerzz zegt
De 2.0tdi is ook in een Caddy met 75pk geleverd, ongelofelijk maar waar, maar die valt dus ook te chippen naar 190pk. Dat is toch +115pk.