Een onderzoek dat meer vragen oproept dan dat het vragen beantwoordt, zoals we van onze Amerikaanse vrienden gewend zijn.
Zo hebben we regelmatig bedenkingen bij de onderzoeksresultaten die JD Power jaarlijks naar buiten brengt en als we een rondje door de comments scrollen, lijkt het erop dat we niet de enigen zijn. Het lijstje dat in dit artikel centraal staat zal waarschijnlijk ook de nodige discussies aanwakkeren, maar waar gaat het precies om?
De NHTSA heeft onderzoek gedaan naar voertuigen die het vaakst bij een ongeluk betrokken zijn in de Verenigde Staten. Je moet het dus zo interpreteren dat 18,5% van alle 4-series in Amerika ooit schade heeft opgelopen bij een ongeluk. Misschien zijn we wat sceptisch en vooringenomen als het gaat om protectionistisch ingestelde Amerikanen, maar er valt een en ander op.
Zo komen er vooral auto’s van buitenlandse merken voorbij. We willen niet per se stellen dat dat onjuist is, maar het valt wel op. Verder lijkt het ons stug dat bijna een vijfde van alle BMW 4-series in Amerika ooit bij een crash betrokken is geweest. Dat is wel een heel serieus aantal, maar het zal wel uitgezocht zijn.
Voor de totstandkoming van de resultaten zijn gegevens van 2,4 miljoen auto’s onderzocht, allen van MY2009 of jonger. Hierbij zijn aangegeven en niet-aangegeven crashes uitgesplitst, zoals we ook in onderstaande tabel hebben gedaan.
Genoeg gezever! Check de getallen kom maar door met die mooie discussies.
Auto | Aangegeven | Niet aangegeven | Totaal |
---|---|---|---|
BMW 4-serie | 11.5% | 7.0% | 18.5% |
BMW X1 | 12.7% | 5.3% | 18% |
RR Evoque | 10.9% | 5.6% | 16,5% |
Jaguar XJ | 8.2% | 7.5% | 15,7% |
Infiniti JX | 9.3% | 5.4% | 14,6% |
Lexus RX350 | 10,5% | 3,8% | 14,3% |
Audi A5 | 9,5% | 4,7% | 14,2% |
Cadillac ATS | 8,5% | 5,6% | 14,1% |
Lexus CT200h | 8,7% | 5% | 13,7% |
Infiniti QX60 | 8% | 5,5% | 13,5% |
Foto: kreukelcombo door @maffiazo, via Autojunk
mrbasa zegt
Wel erg vreemde cijfers inderdaad! Ook vreemd dat het allemaal %’s zijn en geen absolute getallen. Denk dat een accord of Camry hier dan fier aan kop zal staan.
vroaaar zegt
@mrbasa: absolute getallen zeggen niet zoveel, het gaat juist om het percentage. Blijkbaar zijn BMW 4 rijders wat onvoorzichtiger in het verkeer. Wat echter de boel wel uit verband kan trekken is het aantal schades per auto in de afgelopen 8 jaar (sinds 2009). Als zo’n BMW rijder in die tijd 3x een schade heeft, telt dat dan 3x mee?
Jochempie zegt
@vroaaar: Aan de andere kant, hoe minder auto’s er van bestaan, hoe toevalliger de cijfers. Kan bij een herhaling van het onderzoek zo maar anders uitvallen.
vroaaar zegt
@Jochempie: dat is waar. Neemt niet weg dat in dat geval absolute aantallen nog steeds niks zeggen. Zo zie je maar dat een tabelletje met wat cijfers eigenlijk “onleesbaar” is als niet duidelijk is hoe de cijfers tot stand zijn gekomen…
granlusso zegt
Dus als je als dealer 100 4-series hebt verkocht vanaf 2013 (na 2009, introductiejaar 4-serie 2013), zouden daarvan nu dus 20 al een (forse) aanrijding hebben gehad.
Vreemd.
postzegel zegt
@granlusso: of misschien wel géén forse crash? Maar zijn het allemaal zuinige BMW rijders die elk krasje en deukje wat ze oplopen bij de supermarkt direct weet laten maken?
Vragen vragen!
MAB zegt
De manier van tabellen maken bij jullie is echt zo krom.
toyotafortuner zegt
@mab: op de Android app oogt t inderdaad heel raar. Maar als ik op de mobiele site kijk en de S6 omdraai is het gewoon normaal
jpoers zegt
@toyotafortuner: omdraai? Dat leest toch hartstikke K.? Ik heb geen scherm aan de achterzijde, sta je dan voor de spiegel?
WinkeB zegt
@mab: Op de site gebruiken ze de Tablepress plugin, waar ze makkelijk de responsive extensie kunnen aan koppelen: https://tablepress.org/extensions/responsive-tables/
Tip voor de redactie?
Of dit op de app ook mooi gaat werken weet ik niet..
suheyl zegt
Fake news!
Dizono zegt
Gokje: Europese auto’s zijn vooral populair in de Oostelijke en Westelijke kuststaten en grote steden, terwijl de auto’s uit eigen land doorgaans populairder zijn in de binnenlanden. Daar is het verkeer rustiger dan in de dichter bevolkte staten aan de kust/grote steden en dus zijn Europese auto’s gemiddeld gezien vaker betrokken bij ongelukken.
Blijft over wat ze als ongeluk zien. Als daar een parkeerdeukje ook onder valt -die bij dergelijke dure auto’s vaker gemeld zullen worden bij de verzekering, waar deze cijfers vermoedelijk vandaan komen- dan verklaart dat ook het een en ander.
granlusso zegt
@Dizono: Jouw nuances geven de wereld hoop :)
smiley70 zegt
Die europesche meuk wordt gerepareerd, dus geregistreerd.
Die amerkaanse meuk kan direct de schredder in. Geen bonnetje nodig.
raoufff zegt
Wel slim van Garage de Monthey om als Audi dealer tegelijkertijd ook een sloperij te zijn
kees66 zegt
Ik vermoed dat ze onder “accidents” ook bewuste beschadiging van een auto meenemen. En dit zijn (in Amerika) nagenoeg allemaal dure auto’s, meeste ook nog van buitenlandse afkomst, dat veroorzaakt denk ik nogal eens wat jaloezie met bijkomende idiote acties…
ralfast zegt
Ik mag t niet denken. En al helemaal niet opschrijven, maar de top3: allemaal vrouwenauto’s?
hijman85 zegt
Ik zou daar geen auto kopen met een 4, een A of een X in het typenummer…