We schreven al verschillende malen over de Devon Motorworks GTX, een alleraardigst verbouwde Dodge Viper met Nürburgring-aspiraties. Nu Fiat/Chrysler echter heeft besloten om de Viper de nek om te draaien zou het feest voor de kleine autobouwer wel eens niet door kunnen gaan.
Dat bericht Automobile Magazine op basis van bronnen die dichtbij de autobouwer staan. De GTX zou een koolstofvezel carrosserie met vleugeldeuren krijgen en peuterde maar liefst 650 pk uit de 8,4 liter grote Viper V10. De start van de productie stond op stapel voor het eerste kwartaal van 2010. Er zouden per jaar 36 exemplaren gebouwd worden die voor een niet malse $500.000 per stuk (plus $25.000 voor een optioneel racepakket) van eigenaar zouden wisselen.
Devon gaat wel nog proberen om een aantal onderdelen van de Viper-productielijn te pikken voordat deze op de schroothoop gaat, zodat ze de GTX alsnog in (zeer) beperkte oplage kunnen maken. We helpen het ze hopen, maar het lijkt erop dat de toekomst voor de GTX er niet goed uitziet. (via insideline)
Om de treurige stemming iets te drukken, hier nog even een mooie video van het ronderecord op Laguna Seca in de rebound:
TJR zegt
Tja, dat is ’t nadeel als je iets gaat bouwen op basis van iets dat weggaat.. De tijd zal leren wat er gaat gebeuren, kan me zo voorstellen dat het geen probleem is om nog een genoeg blokken te komen. Misschien een andere basis nemen en het project als nog voortzetten?
Bart_V zegt
@TJR: dat blok wordt denk ik een klassieker / historisch hoogte punt (motor met grootste inhoud in een productie auto)
Jammer dat de viper dood gaat en deze GTX eveneens.
want laten we eerlijk wezen deze GTX ziet er beter uit dan de Viper
mrtn zegt
@Bart_V: grootste inhoud ooit betwijfel ik sterk. Oude klassiekers zullen er wel over heen zijn gegaan.
Bart_V zegt
@mrtn: maar wel op dit moment ;)
Steiger zegt
Had hem nog niet eerder gezien, maar vind het een vrij aardig geslaagde auto. Hij heeft ook iets weg van een TVR Sagaris. Zou jammer zijn als hij er niet kwam.
Laue zegt
mooier als de viper..mwah niet echt. wel een geslaagd model maar vind het een beetje italiaanse trekjes hebben. té ronde lijnen.vleugeldeuren zijn wel cool.
cgvdwerf zegt
Geen problemen mee als deze auto niet op de markt komt.
Foto 2 uit de gallery geeft al aan waar je het meest zult staan. De auto zelf zal $500000,- gaan kosten. Hou daarbij ook rekening met brandstofkosten van $500000,- per jaar :)
Laue zegt
@cgvdwerf:
En als een BMW schijt heeft aan het verbruik van een X6 M heet het weer emotie..
cgvdwerf zegt
@Laue: Ik heb het nooit over emotie bij BMW gehad. Dit is een goed voorbeeld van woorden in iemands mond leggen.
Laue zegt
@cgvdwerf:
het was niet persoonlijk gericht.
Jochempie zegt
@Laue: nou ja, voor BMW is het lastig om “verbruik” te laten varen, bij Dodge weet men niet eens wat CO2 is..
simon zegt
Een spijtige zaak…ik zal me opofferen om alvast de dame in kwestie te troosten. Iemand haar nummer?
Merry zegt
Leuke auto mooie lijnen doet een beetje klasiek aan, jammer dat de grote jongens niet wat meer gewaagde modellen maken.
Aan de andere kant, je verkoopt bij geen auto als hij maar afwijkt van een Audi of BMW.
Mensen willen graag saaie auto lijkt het wel en het is niet redabel om bijzondere auto te bouwen, heel jammer.
Alfa doet het redelijk maar ik vind ze zelf niet mooi, maar ik kan het wel waarderen als iemand een Alfa koopt.
Maar deze auto is laat wel zien wat kan en dat is een hoop. als er een Ferrari logo op zou staan zou iedreen er wild van worden.
Eric zegt
Ze kunnen ,net als Alpina met de BMW Z8, zelf een aantal chassis’s kopen met motor. Meer hebben ze niet nodig lijkt me als basis.
EJS zegt
Zou zonde van de auto zijn.. Zou een welkome afwisseling zijn op de weg, die je overigens wss toch bijna nooit zou zien maar toch..
Thys zegt
Oh balen man :(
Weer een ‘prestige’ pauperbak uit amerika die niet doorgaat!
Verdomme :(
Jesper zegt
Hoe kan ik een auto gaan missen die ik nooit in het echt gezien heb? Met alle respect, maar t zal me een worst wezen als deze kar d’r niet komt. Zo mooi is ie niet… :?
Het feit dat de Viper verdwijnt daarentegen, doet me een traantje wegpinken. :(
– Alleen de RT/10 natuurlijk he.
EJS zegt
@Jesper:
dat ding heet niet RT/10 maar srt-10;)
Maarten zegt
@EJS:
De eerste Wel ;)
EJS zegt
@Maarten:
Maar die is al veel langer verdwenen, dus neem aan dattie ’t daar niet over heeft;)
K zegt
Als die mooie dame maar niet onder de grond verdwijnt !
rider zegt
zou jammer zijn. puike geluidsinstallatie heeft hij trouwens ook aan boord, McIntosch(!)
JDM__Wotevajjjj zegt
waarom kopen ze niet gewoon 36 vipers achteraf op ebay ?
Jesper zegt
@ EJS:
Eerst je huiswerk afmaken, en dán pas autobloggen ;)
De RT/10 is de ‘oer-Viper’, een mix van Caroll Shelby, een Dodge Dakota, en een vrachtwagen motorblok door Lamborghini. De SRT is een slap aftreksel van een legende, that’s all. ;)
EJS zegt
@Jesper:
Ten eerste is de RT/10 allang uit productie, dus was jouw eerste post dan niet relevant.
Ten tweede mag ook jij je huiswerk eventjes opnieuw doen want er lag er geen vrachtwagen motor in, dat is slechts een legende. Het feit dat Dodge rond het moment van het lanceren van de Viper ook een andere V10, voor in een vrachtwagen, onthulde betekend niet direct dat het hetzelfde blok is. Om maar te beginnen met het feit dat het vrachtwagen blok van ijzer was, en niet van aluminium zoals dat van de Viper.. Dat het motorblok mede ontwikkeld is door lamborghini klopt weer wel.
Wessee zegt
@EJS & Jesper: Het V10 blok uit de Viper is speciaal ontwikkeld voor de Viper, alleen het is afgeleid van Chryslers LA-engine, om precies te zijn de Magnum 5.9 die in een Dakota ging komen. Dat is dus een pickup truck (geen vrachtwagen, wie dat ooit zo heeft vertaald kan dus geen Engels) Die Magnum 5.9 was echter een V8 en alleen het design is gebruikt om te V10 voor de Viper te maken. De Magnum is trouwens láter in een truck gekomen dan de introductie van de Viper. Het blok is idd ontwikkeld met behulp van Lamborghini en de prototypen komen ook daar vandaan.
De Magnum V10 waar jij aan refereert, EJS, vond zijn weg pas in 94 naar de Ram pickups.
Dus het Viper V10 blok deelt een paar genen met truck-engines, geen vrachtwagen engines.
EJS zegt
@Wessee:
Kijk, nog beter geïnformeerd.. Thnx voor de nadere uitleg!
Megakix zegt
Jammer dat de auto het ècht mooie zich ontneemt…
C6_R zegt
Dan baseer je ‘m toch lekker op de volgende Viper? Of bouw je zelf een chassis en koop je lekke een GM crate engine?
Kortom, als ze daadwerkelijk er mee gaan kappen dan denk ik dat er ook wel wat andere zaken mee hebben gespeeld en dat dit een goed excuus is…
Vind het overigens wel een mooie bak, vooral de achterkant. Het two tone is wel weer eens wat anders, maar had niet echt gehoeven wat mij betreft…
Oh en die recordronde op Laguna Seca is geen record meer hoor! Viper heeft ‘m weer teruggepakt met een speciale ACR, dubieus maar toch.
Cardesigner zegt
Ik kan er geen traan om laten eerlijk gezegd…
SLR zegt
dus boeit me niet over die devon nog wat maar waarom moet Viper ook mee in het graf dat is een van de beste auto’s van amerika
carpicture555 zegt
ja echt heel erg vind ik dit ook weer niet, ik zou hem toch nooit op nederlandse wegen zien
C6.R maar dan even niet ingelogd zegt
Viper gaat als het goed is slechts een jaar het graf in en komt daarna weer terug.
Of ie dan nog zo sexy en snel is wordt nog afwachten ivm het paradepaardje van het Fiat concern…
Cardesigner zegt
@SLR, goddamned hippies…
Cantago zegt
Toch zonde, want dit beloofde wel een erg speciaal karretje te worden! Achja, er zijn veel mooiere ontwerpen;)
Esprit_de_Flandre zegt
Jammer, want het is toch een van de mooiste creaties op Viper-basis. Niet dat dat moeilijk is, want meestal worden er gedrochten van gemaakt, maar toch.
wimpie zegt
jammer
Wessee zegt
YW. ;)
Kijk het was, in het kader van zo laag mogelijke productie kosten, maar een pushrod design met 2 kleppen per cilinder, maar dat blok was zo betrouwbaar als een olifant. Een van de charmes van de (vroegere) RT10 die je gewoon accepteert. Net als een brandwond of gesmolten broekspijp bij het uitstappen na een ritje, geen handvatten aan de deuren, totaal geen elektronica in de cockpit, plastic gordijnen als zijramen, geen achterruit of het onmogelijk vervoeren van iets wat je met 2 handen in de achterbak moet leggen omdat je minstens 1 hand nodig hebt om de klep omhoog te houden of twee om het stokje tussen auto en klep te zetten, aangezien er geen gasveren en/of beugels zijn. Some say cheap, I say pure. ;)
Mr. Dj M. zegt
Zonde dat zo’n project de nek om wordt gedraaid op deze wijze, want deze auto is gewoon heel gaaf en heeft de klasse die de Viper nooit zal hebben….
Bartjuh zegt
Dus amerikanen kunnen wel mooie auto’s maken!
Er was tog crisis in america? Dan staan er tog nog wel 36 vipers ergens?
Maarten zegt
@EJS & Jesper
Gelukkig zijn jullie er helemaal uitgekomen.
Ik had alleen even een korte flashback naar de allereerste need4speed game met de RT/10 (zelfs in dat spel al moeilijk op de weg te houden :p)
Wilde alleen even wijs doen srry ;)
EJS zegt
@Maarten:
Haha, dat was ook wel een hele leuke game, heb ik indertijd ook nog gespeeld als klein kindje! Haha:P