Dieter Zetsches imposante snor is er naar verluidt spontaan van in de krul geschoten.
De Duitse overheid is klaar met dieselgesjoemel. Althans dat is de boodschap die Duitslands nieuwe minister van Transport Andreas Scheuer wil uitstralen. Cynici zeggen dat het allemaal een gevalletje stoer doen voor de Bühne betreft, omdat de auto industrie zo belangrijk voor Duitsland is dat de overheid volledig in de tang zit van het industriële grootkapitaal. Het zou om deze reden zijn dat Daimlers CEO Dieter Zetsche afgelopen week met veel tamtam verordonneerd werd zich te melden op het bureau van Andreas.
Wat je ook denkt over ‘de ware motieven’ van Andreas en de zijnen, volgens Der Spiegel heeft de Bundesregering Daimler gedreigd een boete op te leggen van 3,75 miljard Euro. ‘Het mocht eens tijd worden’, zal iedereen zeggen die verbaasd is over het feit dat Volkswagen in Amerika een miljardenboete kreeg, maar in Europa min of meer zonder financiële schrammetjes weg is gekomen met dieselgate.
Het bedrag van 3,75 miljard is berekend op basis van het feit dat Mercedes een boete van 5.000 Euro zou kunnen krijgen per sjoemelauto en dat er met 750.000 auto’s gesjoemeld zou zijn. Het lijkt ons een zeer groot getal, daar Mercedes jaarlijks (tegenwoordig) zo’n twee miljoen auto’s per jaar afzet in totaal. In eerste instantie werden recentelijk alleen varianten van de C-klasse en de Vito met Renault-motor in verband gebracht met sjoemelsoftware.
Daimler heeft aangegeven dat ze bestrijden dat er sprake is van sjoemelsoftware en dat ze eventueel naar de rechter willen stappen om dit te bewijzen. Verder geeft het concern aan inhoudelijk niks te willen zeggen over het gesprek tussen Zetsche en Scheuer.
Met dank aan Frank voor de tip!
monsieurleloure zegt
Mercedes wel een boete geven en VAG niet? Raarrrrrrr
dijan zegt
@monsieurleloure: Waarom in Amerika VAG wel een boete geven en Mercedes niet?
lincoln zegt
@dijan:
die exporteren geen rotzooi naar Amerika ..
maar slijten dat in Afrika en Europa ..
rufctr01 zegt
@dijan: omdat wij hier in Europa zijn en niet in USA. Waarom ze in de USA wel een boete hebben gehad en MB niet??? Geen idee, op het internet kun je het nummer van het Witte Huis vinden en dan waag je er een telefoontje aan en vraag je aan Trump waarom jouw geliefde VaaaaAG wel een boete heeft gekregen en MB niet.
Ik hoop dat MB een boete krijgt, schept weer een precedent om VAG ook nog aan te pakken in de EU!
dutchneon zegt
@dijan: heel simpel ze willen dat iedereen het achterste van zn tong laat zien…. maar net als met de EPO bij het wielrennen duurt dat gewoon een hele tijd voordat het zover komt…..
Erik zegt
@monsieurleloure: VAG moet wel de grootste blijven in de wereld natuurlijk.
fouadski zegt
@erik2907: dat is Toyota toch?
desjonnies zegt
Duitse overheid is slaaf van de auto industrie.
Soort van muis die brult.
rrk147 zegt
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Mercedes was nog redelijk bui en schot mbt de sjoemelsoftware. Beetje off topic, maar ik hoorde vrijdag op het nieuws dat Porsche problemen heeft met het voldoen aan de nieuwe eisen voor WLTP norm. Ik hoorde naar een klein stukje van het nieuws en het hier bij AutoBlog niks terug kunnen vinden. Heb ik dat gemist of is er niks over geschreven?
eklasse zegt
@rrk147: dat heb je gemist. Maar niet alleen Porsche dus eigenlijk heb je niks gemist.
sanderp zegt
@rrk147: Gemist, heb je waarschijnlijk op nos gelezen. Hier op autoblog is het al lang voorbij gekomen.
lincoln zegt
3,75 miljard ..
dus dat gaat de Europese unie minimaal 7,5 miljard kosten ..
elemento zegt
Omdat minister etc amerikanin zn pocket heeft
wildbeest zegt
Die onmogelijke kloteregels vanuit de overheid.. en in het
realhustler zegt
Een probleem met boetes voor grote bedrijven is vooral, wie is de dupe hiervan? De boete die VAG heeft gekregen heeft gezorgd voor een reorganisatie waarbij vooral de gewone medewerken hun baan verliezen en minder bonus hebben gekregen. De verantwoordelijke managers eten er geen boterham minder om. Daarnaast verzwakt het de positie van de bedrijven ten opzichte van bedrijven buiten de EU. Dus als Duitsland en/of de EU hoge boetes op legt dan pakken ze de verkeerde.
Het is heel moeilijk, in theorie is de rechtspraak los gekoppeld van de politiek, maar op deze schaal is dat niet realistisch meer. Er is geen rechter die zonder politieke inmenging een miljarden boete uitschrijft voor een multinational ook al is het overtuigend bewezen.
Daarnaast, wat als ze niet betalen? Stel even Daimler krijg 100 miljard boete en zegt tegen de regering, nee hoor, dat betaal ik niet, bekijk het maar. Als ze beslag leggen, dan staan 290 duizend mensen op straat die een uitkering willen (zeg even 290 miljoen per maand), en hun hypotheek niet meer kunnen betalen dus komen er binnen een week 150 duizend koopwoningen op de markt. Dus de huizenmarkt dondert in. En de bankwereld gaat mee. Gaat niet gebeuren dus, misschien staat er een boete in de krant, maar die wordt niet betaald.