Ooit was “Motown” het boegbeeld van de Amerikaanse industrie, nu wordt het de grootste stad ooit in de Verenigde Staten die faillissement aanvraagt: Detroit komt $18,58 miljard dollar tekort.
Dat het niet goed gaat met Detroit mag geen geheim meer zijn voor de gemiddelde Autoblog bezoeker. Al jaren ging het slechter en slechter met de stad waar ooit de T-Ford een stukje van de fundering vormde voor één van de grootste industriële steden ter wereld. Echter, twee van de drie grote autoconcerns die ooit floreerden in de stad gingen de afgelopen jaren hard onderuit, eerst moest Fiat het noodlijdende Chrysler van de ondergang behoeden en toen volgde het faillissement van GM. Hoe ernstig het gesteld was met de stad werd ook pijnlijk duidelijk toen Wouter met een chauffeur door Detroit reed om er zelf eens een kijkje te nemen. De man vertelde hoe zijn stad nog maar een glimp was van wat het ooit geweest was en hoe hij -net als zovelen- weg wilde uit de armoede, elders opnieuw beginnen.
Met 70.000 verlaten panden in de stad en de publieke sector op het randje van de afgrond vindt de stad het nu mooi geweest: er is faillissement aangevraagd. De burgemeester Dave Bing heeft gezegd dat salarissen voor de publieke sector gegarandeerd zijn maar zaken als de pensioenfondsen staan volgens financieel specialisten onder grote druk.
GM heeft aangegeven dat het niet verwacht nadelige gevolgen te ondervinden van het faillissement van de stad. Hoewel sommige analisten de angst hebben uitgesproken dat er wel eens bedrijven uit Detroit zouden kunnen vertrekken door het faillissement blijft GM toegewijd en zegt het “trots te zijn dat Detroit haar thuis is”.
Kevyn Orr, de “Financial Emergency Manager” en de man die op dit moment aan het hoofd staat van een team dat probeert de stad te redden van de ondergang, zegt dat dit de eerste stap is in de richting van redding voor Detroit. De burgemeester voegt daaraan toe dat hij absoluut niet deze kant op wilde maar dat hij geen keus heeft en dat de bevolking van Detroit een nieuwe start verdient. Dat is alleen mogelijk als de schulden van de stad worden afgelost. Hij gaf daarnaast de garantie dat salarissen voor medewerkers van de gemeente betaald worden en dat de publieke diensten gewoon blijven doorgaan. Ook Rick Snyder, gouverneur van de staat Michigan, heeft aangegeven dat een faillissement de enige manier is om de stad flink te herstructureren en reorganiseren. Het Witte Huis heeft aangehouden de ontwikkelingen op de voet te volgen.
De financiële problemen zorgen voor meer heftige problemen in de stad: de bevolking loopt enorm terug omdat mensen hun geluk elders zoeken, in de jaren ’50 woonde er meer dan 1,85 miljoen mensen in Detroit, volgens de laatste cijfers zijn dat er nu nog iets meer dan 700.000. De criminaliteit viert hoogtij, onder meer corruptie is een enorm probleem gebleken. De moordcijfers zijn het hoogst sinds veertig jaar en slechts een derde van alle ambulances verkeert in een staat die het toelaat om daadwerkelijk uit te rukken. De politie en andere hulpdiensten hebben het moeilijk en kunnen de enorme werkdruk eigenlijk niet aan, een gemiddelde reactietijd van de politie in de VS? 11 minuten, maar in Detroit 58 minuten. Klinkt dit vaag bekend in de oren allemaal? De mensen die de Robocop films bedachten zaten er niet ver naast…
Update 28-09: In eerste instantie leek het er op dat Detroit zijn eigen boontjes moest doppen, maar nu heeft de federale overheid toch nog 300 miljoen dollar (222 miljoen euro) aan steun toegezegd. Steun die de stad hard kan gebruiken.
gearhead zegt
700000 inwoners? Size van Amsterdam? Klopt da wel?
CasperH zegt
@gearhead: ja, dat klopt.
lincoln zegt
@gearhead:
hoeveel keer is Amsterdam al failliet ??
tvputr zegt
Zal lekker druk zijn bij hardcore pawn!!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@tvputr: Zat ik ook al aan te denken…
mout zegt
Wouters reportage heeft indertijd een flinke indruk op mij gemaakt.
Het blijft voor Nederlanders een vreemd idee: Alleen al de overheid geeft aan 101 miljoen Amerikanen voedsel op de bon. Dat is 1/3 van de hele bevolking.
Maar gelukkig verkopen pickups weer als vanouds…
Vanquish zegt
@mout: Hebben de preppers dus toch gelijk!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mout: Weet je waarom dit voor Nederlanders zo’n raar idee is? Omdat wij het hier 639057263081 keer beter hebben! En maar klagen…
amgpower63 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: als je er niks vanaf weet zeg dan gewoon niks, een gemiddelde amerikaan heeft behoorlijk wat schuld aangezien ze een paar creditcards hebben, waar wij nederlanders er misschien 1 hebben met geen tot weinig schuld. Als dan nog eens de crisis komt dan is het helemaal over voor ze.
En wij klagen wel maar ik klaag omdat ik me scheel betaal aan belastingen en ergens anders in de stad nu pas 1 of andere halve gare die het verrot om ooit te werken zijn nest uit komt waar ik deels voor betaal.
En in je eentje een huishouden onderhouden is ook haast niet meer te doen door alle lastenverzwaringen hier, dus ik vind idd dat je mag klagen als je zo geplukt wordt.
amgpower63 zegt
@mout: was laatst in het nieuws 1 op 6 dus 1/3e lijkt me sterk hoewel 1 op 6 ook dramatische cijfers zijn…
mout zegt
@amgpower63: Ik vind het ook kras. Mijn bron is Amerikaans en recent, daarom geloof ik ‘m maar even: http://cnsnews.com/news/article/101m-get-food-aid-federal-gov-t-outnumber-full-time-private-sector-workers.
mopar zegt
Detroit is een surrealistische stad met extreem imposante gebouwen die er nu gewoon verlaten bij staan (detroit central station, cadillac plaza)
Was er 15 jaar geleden en zal toen al de verloedering beginnen, destijds was er nog hoop. Maar sindsdien is er niets veranderd….echt jammer.
Op “drive” (youtube) werd er eens de vergelijking gemaakt met berlijn; veel verlaten gebouwen en een erge underground cultuur. Wat wouter heeft gezien is niet eens het topje van de ijsberg, helaas. Deze stad is zo veel meer dan motown en auto’s en heeft op een cultureel vlak (ongemerkt) veel meer voor de VS betekend dan NY of LA. Techno muziek bijvoorbeeld vind zijn oorsprong in detroit….zouden de meeste mensen nooit denken.
Ik hoop dat als ze het financieel redden, er toch niet te veel zal veranderen. Want de stad zoals die er nu bij staat heeft ook zo zijn charme…..vervallen glorie.
BaRa zegt
Intussen maakt de Amerikaanse banken weer dezelfde (woeker)winsten als van voor de credit crunch in 2008. Of hoe ze nog steeds niets geleerd hebben.
lincoln zegt
@BaRa:
als jij zelfs zou leren dat de essentie van een bank woekerwinsten maken is ..
dan zou je niet zo dom overkomen ..
BaRa zegt
@lincoln: Is dat zo? Tiens, dan heb ik zeker niet goed opgelet bij Triodos en NewB. Ach ja, wat wil je ook met mijn second rate brain…
gerard1710 zegt
@BaRa: Je weet dat die leuke slogans marketing zijn hè? Ze vinden het niet zó erg om verlies te maken…
gerard1710 zegt
@gerard1710: Winst natuurlijk, geen verlies, ik trap er zelf nog bijna in, hihi…
lincoln zegt
@BaRa:
erger nog .. je hebt heel goed opgelet ..
ricardo zegt
Heeft Victor Muller al een bod gedaan?
norge zegt
@ricardo: Ik zat meer aan VAG te denken , die houden ook van rotzooi….
4x4wheels zegt
Detroit, oorsprong van vele grote artiesten als ik het goed heb. Bied nu wel financieel aantrekkelijke mogelijkheden voor een “I am legend 2” :P
midasracer zegt
Dat is nog niets. Binnenkort is Spanje failliet (gezien op Top Gear, dus dan is het waar), dan Italië, dan Griekenland en dan de EU. Daarbij is Detroit niets meer dan Bargumcompaskum.
4x4wheels zegt
@midasracer: Haha, ik woon zelf in Barcelona en zie veel van de rest van Spanje. Het valt wel mee hoor met al die leegstand, Top Gear liet natuurlijk wel het ergste van het ergste zien ;)
Vreddy_B zegt
@4x4wheels: In zo’n grote levende stad merk je het altijd minder ;-). Neemt niet weg dat de werkloosheid van Spanje circa 27% is.
roberto zegt
@4x4wheels: Ik weet niet of dat je ooit wel eens in het zuiden van Spanje komt, maar al rij je over de snelweg van Malaga naar Marbella dan kom je bijna alleen maar leeg staande panden tegen of hotels in aanbouw die nooit meer verder afgebouwd zijn. Kijk je in de buurt van Alicante /Murcia dan zie je ook dat op vele parken maar 1/3 of 1/2 van de appartementen verkocht zijn.
4x4wheels zegt
@roberto: Probleem van de zuidelijke regionen (Andalusia met name) zit hem in een gebrek aan industrie en belangrijker, een verknipt politiek spel. Veel invloedrijke mensen uit voornamelijk zuidelijk Spanje hebben sterke banden met de politiek op lokaal en nationaal niveau. Zo zijn er veel mensen uit Andalusia (35 % van de bevolking) die middels verkiezingen veel invloed hebben gekregen binnen de regering door als wederdienst onder andere uitkeringen kunstmatig hoog te houden.
Zo had mijn vriendin (Catalaanse) een 3 maal lagere studie en omkosten vergoeding tijdens haar studie in Nederland, dan een aantal collega’s uit Granada. Zaken als ouderlijk inkomen & woonsituatie zijn daarbij minder van belang gek genoeg.
In die zin hebben jullie in Nederland niks te klagen ;)
desjonnies zegt
@4x4wheels:
Barcelona is Spanje niet
Barcelona is Catalonië en er wonen Catalanen.
Dat zijn geen Spanjaarden.
Barcelona heeft nog altijd de dynamiek van een havenstad en er is geinvesteerd in Barcelona.
En dat is de hele kicksaus : investeren in je omgeving
Daarnaast is de kuststreek rond Barcelona steenrijk en is er landbouw in het achterland samen met industrie.
Detroit had eigenlijk maar 1 soort van industrie, de automobielindustrie.
4x4wheels zegt
@desjonnies: Op zich een goed punt en gezien de politieke onrust hier wordt het onderscheid alleen maar groter. Als Catalonië officieel geen deel van Spanje zou zijn, was het land 3 jaar geleden al failliet geweest..
mezos zegt
@midasracer: Een overheid kan niet oneindig lang teveel geld uit blijven geven, blijven lenen en de staatsschuld verhogen.
De socialistische verzorgingsstaat is veel te groot, met alsmaar hogere schulden en zal zo uiteindelijk failliet gaan. Hetzelfde is gebeurt met Detroit.
gyor zegt
Dan is het kijken van de docu van Johnny Knoxville (nu wel serieus) over Detroit van een paar jaar geleden ook zeker de moeite waard. Bizar hoeveel gebouwen er leeg staan, zelfs prachtige gebouwen zoals het Michigan Central. Maar ook hoe de mensen zelf er weer wat van proberen te maken. http://documentaryheaven.com/detroit-lives/
Vreddy_B zegt
Misschien kunnen ze in Den Haag hier even naar kijken. Wat er gebeurd als het geld uit je economie verdwijnt en belastingbetalers hun heil elders gaan zoeken.
autogek123 zegt
De Amerikaanse Schilderswijk dus.
ericc zegt
Ze kunnen stadsdelen verhuren aan Hollywood voor een Death-Race 2 film. Of Fast & Furious 7. Veel verlaten gebouwen die een mooi beeld geven op het witte doek.
Maar indien er nog 700.000 mensen wonen, hoe is dit opgesplitst naar werk toe.
Kinderen tot 18 jaar naar school, +65 zit thuis, ambtenaren hebben werk, winkels hebben personeel en arbeiders en bedienden zitten bij een autofabrikant.
Hoeveel werklozen wonen er dan van die 700.000 min degene die ik hierboven opsom?
carmasterr zegt
@ericc:
Death Race 2 bestaat al.
Maar wel zonder mr. Statham.
En straight-to-DVD.
Kun je wel overslaan dus.
awesome zegt
Ach, wij hebben Rotterdam…
Best wel raar dat een stad failliet gaat. Je zou denken dat ze toch eerst onder curatele van de staat komen.
En was Florida een paar jaar geleden ook niet bijna zo ver?
rijbewijzer zegt
@awesome:
WAT bedoel je precies te zeggen met “wij hebben Rotterdam?!”
norge zegt
Geen werk , geen geld ,geen stad , game over.Next, misschien hard maar als de USA niks willen doen…
fastandsmall zegt
@norge: Jup, maar wat moet de USA doen dan? Miljarden erin pompen met de hoop dat er weer volk terugkeert en de stad weer opbouwt?. Dan krijg je het verhaal, wel mensen en geld, maar geen werk. Misschien komt het wel nooit meer goed daar.
norge zegt
@fastandsmall: Subsidie als je een nieuw bedrijft vestigt of begint helpt .Lage belasting als je uit Detroit komt , er zijn veel manieren om bedrijven te stimuleren zich in een bepaalde stad te vestigen
lincoln zegt
@norge:
onroerend goed is spotgoedkoop ..
als dat al niet kan motiveren ..
matje140 zegt
-edit: check, thanks-
Jansen zegt
Doet een beetje aan SimCity denken, wat ik vroeger speelde. In dit soort crisissituaties gewoon even de helft van de stad afbreken, de kosten voor brandweer , scholing en zorg naar beneden, die voor politie juist omhoog en de stad is er zo weer bovenop…
keesje1987 zegt
@Jansen: Dan had jij in dat spel vast een VVD-PVDA regering…
ruudw zegt
@Jansen: helaas is afbreken in real-life niet gratis. Ze zijn trouwens als bezig met leegstaande panden te slopen. En er wordt veel afgebrand.
desjonnies zegt
Volgens mij is een groot deel van de Amerikaanse auto productie verhuisd naar andere staten, waar de arbeid KOSTEN veel goedkoper zijn.
De sterke vakbonden in Detroit (Michigan) hebben in de zestiger jaren dusdanig hoge pensioenen uit onderhandeld, dat die kosten voor de huidige werknemers cq fabrikanten niet meer op te hoesten zijn.
En dat het goedkoper is om de boel de boel te laten en ergens anders te gaan produceren.
Volgens mij staan de BMW en Mercedes fabrieken ergens in het zuiden van de VS waar ze sloten subsidie hebben gekregen
Ik ben hier niet 100% zeker van.
ruudw zegt
@desjonnies: daarom waren Japanse auto’s destijds beter in de VS. Hun werknemers waren slechter georganiseerd waardoor de lonen lager waren en er er geld over was voor hogere kwaliteit onderdelen
lincoln zegt
@desjonnies:
waarom Detroit ooit motor-city is geworden heeft te maken met de geografische ligging en de overdaad aan grondstoffen in de omgeving ..
lincoln zegt
en die grondstoffen zijn niet meer van toepassing aangezien er nog maar 20% staal in een auto gaat ipv 90% ..
ruudw zegt
Het was te verwachten, als je een stad bouwt op alleen auto-industrie en overheidssubsidie. Als beide dan wegvallen dan gaat het fout.
macready zegt
Detroit Ruins, een kijkje en een kiekje waard:
http://www.guardian.co.uk/artanddesign/gallery/2011/jan/02/photography-detroit#/?picture=370173036&index=6
1000bochten zegt
@macready: Bizar zeg die foto’s!!
Dev zegt
Nou ja je moet je afvragen in hoeverre dit kan. In welke mate is Detroit een aparte financiële entiteit vergeleken met de rest van de VS? Volgens mij als Detroit failliet gaat moet de rest van de VS mee omvallen. En de VS heeft zelf een schuld van een factor enkele duizenden van Detroit. Al print de FED dagelijks wel meer als 100 miljard bij.
PeugeotGTI zegt
Ellende in de USA, ik kan er niet wakker van liggen.
Het is een logisch bijverschijnsel van imperialisme.
Misschien moeten ze met die 700.000 man maar eens verhaal gaan halen bij de bankiers, industriëlen en politici die zichzelf verrijkt hebben ten koste van de bevolking, het milieu en feitelijk de rest van de wereld.