Na een teaser twee weken geleden is het vandaag zo ver voor Detroit Electric: 70 jaar na het laatste model moet de nieuwe SP-01 de elektrische sportwagenmarkt gaan aanvallen. Zou Tesla ‘m al knijpen?
De SP:01 moet vanaf augustus in gelimiteerde productie gaan, meer dan 999 exemplaren zullen er zoals het er nu uitziet niet van komen. Het uiterlijk is niet heel vernieuwend: evenals de Tesla Roadster is ook deze elektro-sporter gebaseerd op een Lotus Elise. Heel raar is dit niet, aangezien de kern van de mensen rond dit project van Lotus afkomstig is.
De SP:01 wordt de wereld ingeslingerd met claims van een topsnelheid van 250 km/u en een bereik van ‘net geen 190 mijl’. In gewone mensentaal: 300 kilometer dus. De 0-100 moet in 3,7 seconden gepiept zijn. In het verleden was Youngman/Proton overigens ook bij dit project betrokken, maar we weten niet of dat nog steeds het geval is.
Het vermogen is afkomstig van een 37-kWh lithium-polymeer accu, die een luchtgekoelde, asynchrone elektromotor op wisselstroom (AC) voedt. De motor is ‘made in the US’, en het vermogen ligt op 204 pk, met een maximumkoppel van 225 Nm. Alle specs lees je HIER.
Als prijsindicatie wordt een bedrag van 135.000 USD (105.000 EUR) genoemd. De SP:01 debuteert later deze maand op de Shanghai Motor Show. Je zou verwachten dat hij enkele maanden geleden in Detroit had gestaan, maar kennelijk zagen de makers toch meer heil in een Chinese release.
We haalden Tesla in de aanhef aan: in een interview met Autocar heeft Tesla’s ‘vice president of sales’, George Blankenship, laten weten dat de tweede generatie Roadster een range van ‘meer dan 200 mijl’ zal krijgen, en de 0-100 sprint waarschijnlijk in minder dan 4 seconden zal afleggen. Het zou echter nog wel even kunnen duren voordat de auto gelanceerd wordt.
kapiteinaudi zegt
Ziet er alleszins beter uit dan de Tesla, maar het is nog steeds 105 000 euro voor een elektrische Elise. Veel geld dus!
wolffjee zegt
Wat is het verschil met de tesla roadster?? Naast de iets andere body..
justaminifan zegt
@wolffjee: de iets andere body…
felix95 zegt
300 km is niet echt veel. Tesla model S doet meer volgens mij, en is een stuk zwaarder.
widodh zegt
@felix95: Deze auto heeft een 37kWh accu, waar de Roadster 53kWh heeft en de Model S 85kWh (top model).
De Roadster haalt met zijn 53kWh zo’n ~310 kilometer (heb ik er mee gehaald zelf op één lading), dus lijkt me erg stug dat deze met 37kWh dat ook haalt.
hammerman zegt
@widodh: In het artikel staat dat hij TWEE 37 kWh electromotoren heeft, zou dus toch kunnen…
hammerman zegt
@hammerman: voor electromotoren lees: lithium-polymeer accu’s!
300e zegt
@widodh: Leuk om er een keer gereden mee te hebben? Zou je, als je het hebt, het geld eraan uitgeven?
widodh zegt
@300e: Mijn collega heeft een Roadster en ik heb zelf een Model S besteld. Dus ja, ik zou het geld er aan uit geven.
felix95 zegt
@widodh: Mijn ma heeft ook een model s. Ik heb er al in gereden (met mn moeder er naast, ben nog geen 18:P) maar dat trekt snel op man. Gelijk 100% power voel je wel bij het optrekken;)
300e zegt
@widodh: Okay supergaaf man! Erg mooie auto die Model S. Helaas nog maar 1x zien rijden maar het zullen er spoedig meer worden. Veel plezier ermee!
donvliet zegt
Betekent AC niet Alternating Current, oftewel wisselstroom?
sir_smokalot zegt
@donvliet: Jazeker! Foutje van moi. Is aangepast!
FelixF zegt
@sir_smokalot: Goedemorgen sir_smokalot! Dat ding heeft echt geen twee accu’s van 37kWh ;)
sir_smokalot zegt
Vooruit, eentje dan :)
cherokeechris zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
tborre zegt
Zou tesla als basis voor de nieuwe roadster mss delen van de alfa 4c proberen gebruiken? of gaan ze toch voor iets totaal intern ?
Dit model is voor mij geen echt nieuws, eerder een lotus/tesla afkooksel dat teduur verkocht zal worden…
toroloco zegt
Veel geld voor 204 pk en 225Nm. Een hothatch met minstens 200 kp of een Elise met 136 pk kost ongeveer een derde van die prijs.
lambo4all zegt
@toroloco: 130.000. Daar kan je een hele leuk amg mercedes of bmw m model van kopen in amerika. Of gewoon een simpele sl500+ gas money voor de komende 8 jaar.
kaasboerin zegt
@lambo4all: Of bijna 4 nieuwe Camaro SS2’s met 420peekaas..
rufctr01 zegt
Ik vind het wel erg duur!
lemans96 zegt
‘Het vermogen is afkomstig van een tweetal 37Kwh Lithium Polymeer accu’s’
Mocht je ooit ‘ns flinke aanrijding krijgen met zo’n apparaat, zorg dan dat je er zo snel mogelijk uit bent…
http://www.youtube.com/watch?v=ctY4oBrqK5U
pomoek zegt
Tja, zo wordt het natuurlijk nooit wat met de elektrische auto. Een bestaande auto pakken, een beetje reverse engineren en ‘m dan verkopen voor een prijs die hoger ligt dan die van de duurste Tesla Roadster. Deze auto zou voor de prijs van een Lotus Elise moeten worden verkocht. Dat zou pas interessant zijn!
midasracer zegt
Dat gezeik met die accu’s is zo ontzettend 19e eeuws. Echte innovatie zou zijn als iemand een piepkleine gasturbine (zeg zo groot als een rol beschuit) aan een generator hangt en daarmee de stroom opwekt voor een elektromotor. Evt. kleine accu ertussen voor de vermogensschommelingen en klaar ben je. Rendement van een gasturbine is 90% (tegen 14% voor een gewone benzinemotor) en je kunt er van alles in gooien, diesel, slaolie, frituurolie enz. Het is licht, klein en je moet er gemakkelijk 1 op 30 mee kunnen rijden.
tuscan zegt
@midasracer: jij snapt het. Mijn ouwe, gewerkt voor Werkspoor (voor de kenners en ouderen onder ons), roept dit al >30 jaar. Ja echt ja! Toen waren ze nog niet zo efficiënt, maar al 3-4 keer zo efficiënt als de toenmalige benzine branders. Leuk geluid ook kan ik je zeggen.
rufctr01 zegt
@tuscan: vroeger, toen de Fregatten van de marine Olympus gasturbines hadden en er 28.000 pk op iedere schroefas (totaal 2)zat.
En er op volle kracht 11 ton diesel per uur opgestookt werd op volle snelheid.
midasracer zegt
@rufctr01: Dezelfde motoren staan in energiecentrales. Ik ben in een centrale geweest waar ze op gas draaien en omdat ze constant draaien, halen ze onwaarschijnlijk veel uren. Mooi spul.
rufctr01 zegt
@midasracer: en een geweldig geluid als ze die dingen opstarten. Aan boord konden ze die dingen noodstarten, binnen een minuut operationeel en beschikbaar. Het geluid wat je dan uit de schoorsteen hoort komen, kippenvel momentje.
lemans96 zegt
@midasracer: Helemaal mee eens. Wat dat betreft is het eeuwig zonde dat dat Jaguar C-X75 project gestopt is.
Vincegail zegt
Daar gaan we weer. Beetje simpel rekenen:
Stel: Het vermogen nodig om 100 km/h te kunnen rijden is 18,5 kW (25 paardekrachten). Dat is dus echt niet veel.
Met 37 kWh aan prik in je batterijen kom je dus 2 uur ver. Is 200 km. Of zou dat ding slechts 12,33 kW gebruiken om 100 km/h te kunnen rijden? Lijkt me sterk.
RutgerK zegt
Er zijn wel wat wijzigingen ten opzichte van de Roadster, zoals een handbak!
http://www.engadget.com/2013/04/03/detroit-electric-reveals-its-sp01-sports-ev/
JanC zegt
Apart, ik meen dat de productie van Tesla Roadster stopte omdat de productie van de basisauto, de Lotus stopte. Overigens vind ik dit gewoon een Lotus lijken die lichtjes veranderd is?
jrk68 zegt
@JanC:
Dat had ook niks te maken met het stoppen van de productie van de Elise.
Die is namelijk niet gestopt, die heeft een facelift gehad. De Tesla had zijn eigen specifieke bodywerk dus ook dat hoefde geen beletsel te zijn. Deze is gebaseerd op die gefaclifte Elise trouwens.
JanC zegt
@jrk68: Ik lees het net inderdaad. Het contract stopte gewoon