Het duurt even, maar dan heb je wel een mooie supercar te pakken. In 2024 gaat eindelijk de P72 in productie.
We willen het proces van een supercar bouwen niet bagatelliseren, maar op een gegeven moment moet je toch aan de slag. Zo kun je wel mooi beloven dat je als nieuwe investeerder DeTomaso weer tot leven gaat brengen. Maar als je dat anno 2019 belooft en in 2024 nog steeds niks gebouwd hebt, komt er dan nog wat van? Ja. Er is eindelijk een datum geprikt wanneer klanten hun DeTomaso P72 in ontvangst mogen nemen.
DeTomaso P72 komt in 2024
En nee, niet nog meer uitstel: die datum is in 2024. Wel de tweede helft, dus verwacht de DeTomaso P72 niet morgen al op je oprit. Deels omdat de kans dat je één van de 72 gelukkigen bent aardig klein is, en je als één van die 72 mensen ook nog eens een flinke zak geld mag meenemen. Overigens is er wel een opening voor een P72 in Nederland: Louwman gaat voor de import naar ons land zorgen.
Ander platform
Technisch is de DeTomaso P72 een interessant verhaal. Het idee was namelijk dat DeTomaso een uniek ontworpen koets zou hebben, met de motor en het onderstel van de Apollo Intensa Emozione. Dat project van eveneens een oud merk onder een nieuwe investeerder koos voor een 6.3 liter V12 van een ‘niet nader te noemen bron’, maar dat ‘ie bijna identiek klinkt aan de 6.3 liter V12 van Ferrari zal geen toeval zijn. Ondertussen zijn die motor en het platform, en voor zover we begrijpen de banden met Apollo, overboord gegooid. Het platform is nu uniek voor de P72 (een dure operatie), met een V8 die de aandrijving doet. Een 5.0 liter grote V8 van Ford, waarmee ze waarschijnlijk de ‘Coyote’ uit de Mustang bedoelen. Maar dan met 700 pk.
HWA
Andere zaken die we nog weten over DeTomaso: ze hebben wel een nieuwe partner gevonden in HWA. Die ken je wellicht van de Mercedes 190E restomod die we een tijdje geleden deelde. Wat we niet nadrukkelijk genoemd hadden toen, wat de banden met Mercedes wellicht wat duidelijker maken: HWA staat voor Hans-Werner Aufrecht, de Aufrecht uit Aufrecht Melcher Großaspach. AMG, ja. Die gaan DeTomaso ondersteunen terwijl zij aan de Mercedes 190E Evo hommage werken. En er komt ook nog een P900, een circuitversie. Tuurlijk, eerst meer varianten onthullen en dan pas de auto bouwen.
De eerste klantenauto in 2024, dus. Qua styling verandert er waarschijnlijk niet zo veel en dat vinden we helemaal oké.
Aon zegt
Bloedmooi is bluh.
rwdftw zegt
Als je hier buiten de boot bent gevallen kan je ook voor de Alfa Romeo 33 Stradale gaan, die 2 lijken ontzettend op elkaar.
Fruitcake zegt
Deze is wel iets mooier. De achterkant van de 33 Stradale is meh
potjak zegt
zijn allebei rood verder toch echt wel heel anders qua vormgeving. Klassiek vs modern. Ja de zelfde stijlkenmerken wellicht maar daar houdt het verder ook wel op.
koosonderbeenloos zegt
Heb die auto toen gezien op het Militaire museum in Soesterberg, evenement van Cars and coffee Benelux als ik me niet vergis, echt jaren geleden. Écht een bloedmooie auto. Staat sindsdien in mijn top 10 favoriete autos of all time, zo mooi.
jaapiyo zegt
Gaaf. Ik vroeg me al een beetje af of het er nog van zou komen. Met stip op 1 van het lijstje auto’s om naar uit te kijken. Al zal een A6 e-tron waarschijnlijk wat bereikbaarder zijn…
Robert zegt
Zelden was de term ‘wulps’ meer van toepassing dan op de carrosserielijnen van de P72. En nee, ik houd niet van graatmager, dus dit bedoel ik als compliment.
tenaci zegt
Nou wil ik niets kwaads van een Ferrari v12 zeggen, maar eerlijk gezegd vind ik het veel mooier dat er nu een Coyote V8 in komt.
Dé grote kracht van DeTomaso was dat je exclusief Italiaanse design had, maar bullitproof techniek van Ford (ze werden in de VS bij Ford dealers verkocht en onderhouden).
Eerder en later waren er ook andere schitterende merken (Facel Vega, ISO, Monteverdi) die op Amerikaanse techniek vertrouwden dus daar is niks beschamend aan. Eigenlijk gewoon historisch correct!
Schitterende wagen en fijn dat hij komt.
Autofanaat1990 zegt
Niks ten nadele van de Coyote V8 echt een machtige motor. Maar tijdens Classic 24HR Le Mans heb ik de versie met V12 gehoord. Kippenvel die maakte toch een geweldige bak herrie alsof er een oude Ferrari F1 de pits uit kwam. Hij schreeuwde het uit, daar gaat de Coyote versie niet aan kunnen tippen.
p993 zegt
Tja, elk voordeel heb zn nadeel.
Betrouwbaarheid en servicebaarheid zullen wel beter zijn bij de Ford, vermoed ik.
Dan is de vraag natuurlijk ook waarvoor je zo’n auto nu koopt…
mashell zegt
Te lang gerekt, bolletjes dak, ander platform en motor. Doet hier iemand heel erg zijn best om het Jaguar XJ220 debacle te herhalen?
harrie zegt
Het is eerder een karikatuur van klassiek italiaans design, dan een ode eraan.
potjak zegt
Prachtig en dan graag in het groen zoals de versie waar Supercar Blondie in reed.