Hou je van Le Mans-auto’s én van mooie rondingen? Dan wordt je vast blij van de DeTomaso P900.
Bij DeTomaso denk je natuurlijk in de eerste plaats aan de Pantera, maar DeTomaso heeft inmiddels een comeback gemaakt met de bloedmooie P72. Die lijkt totaal niet op de Pantera, maar wel op de Ferrari 330 P4. Is dat erg? Absoluut niet.
In tegenstelling tot de Ferrari 330 P4 – de aartsrivaal van de Ford GT40 – is de P72 een straatauto. Daar gaat DeTomaso het echter niet bij laten. Op social media delen ze teasers van een iets wat heel veel lijkt op een circuitversie van de P72.
We krijgen alvast een paar fraaie details voorgeschoteld. We zien een carrosserie die volledig uit naakt koolstofvezel bestaat en heftige aerodynamica. Gelukkig zijn de fraaie welvingen van de P72 niet verloren gegaan. De prachtige spiegels evenmin.
Deze teasers maken zonder meer nieuwsgierig. Die nieuwsgierigheid kunnen we meteen bevredigen, want de P900 is al gelekt. Op de onderstaande plaatjes zien we inderdaad een extreme versie van de P72, met een enorme gebogen achtervleugel. De P900 ziet er uit als een auto die klaar is om Le Mans te bestormen. Net als de Ferrari 330 P4 destijds, én de Pantera.
DeTomaso heeft zijn pijlen ook gericht op Le Mans. Op Instagram verklappen ze nog niks, maar het schijnt dat DeTomaso met de P900 deel willen nemen aan de Le Mans Hypercar-klasse. Dit zou in 2024 moeten gebeuren. Naar verluidt komt er daarnaast ook een trackday-versie van de P900 voor klanten.
Welke motor de P900 krijgt is nog niet helemaal duidelijk. Bij het Instagram-bericht worden de hashtags V8, V10 en V12 gebruikt, dus daar worden we niet veel wijzer van. De P72 zou aanvankelijk met V12 geleverd worden, maar kreeg later toch een V8 van Ford. Wat overigens wel historisch verantwoord is, aangezien de Pantera ook een Ford V8 had.
In de epische Hypercar-klasse moet DeTomaso het opnemen tegen onder meer Ferrari, Audi, Porsche, Peugeot en Glickenhaus. James Glickenhaus is in ieder geval geen fan van de P72, want volgens hem was het een rip-off van zijn Ferrari P4/5. Glickenhaus en DeTomaso kunnen het straks lekker uitvechten op het circuit.
We krijgen zeer binnenkort meer te zien van de DeTomaso P900. Volgende week dinsdag is namelijk de officiële onthulling.
Via: Dailysportscar.com en @lemanshypercarnews op Instagram
Rob zegt
Mooie rondingen?
Dit is één van de meest afschuwelijke stukjes kitsch die ik ooit gezien heb….
Het lijkt wel of het ding ontworpen is op een blauwe maandag door plastiek chirurg, die normaal gesproken met siliconen en botox in de weer is….
Dutchdriftking zegt
Gaaf dit!
erazor zegt
Waar de Pantera in mijn persoonlijke top 10 staat qua vormgeving, vind ik dit werkelijk afgrijselijk…
ghini zegt
Wordt de P72 nou eindelijk gebouwd? Ze gingen een nieuwe fabriek bouwen, daar was gedoe en vertraging.. Dit is het volgende ambitieuze project terwijl ze nog amper autos bouwen? Waar komt dat geld vandaan?
Edge zegt
Laatste wat ik daarvan heb gelezen is dat de fabriek in de zomer van 2022 klaar zou zijn en de eerste P72 auto’s in de eerste helft van 2023 geleverd worden.
rwdftw zegt
Luchtkastelen. Iedere keer weer. Er zou een nieuwe TVR komen. Nog niks. Een DeTomaso P72.. Nog niks. Rivian komt een klein beetje op stoom maar zit met het concept in het directe vaarwater van de Ford F150 Lightning. Lucid probeert Tesla van de troon te stoten maar produceert eigenlijk ook heel weinig.
Iedereen met waanideeën bouwt maar sportscar zonder het brood en boter van de autowereld: een praktische SUV/crossover/whatever.
Rob zegt
Een supercar bouwen/verkopen is relatief eenvoudig, in vergelijking met een SUV/Crossover.
Want die SUVs moeten met duizenden per jaar van de band rollen, anders verdien je er geen rooie cent aan. En al zou je het als nieuwe fabrikant al voor elkaar krijgen om succesvol massa te produceren; je moet ze ook nog verkopen. Dus je moet ook investeren in een verkoopnetwerk.
Dat zijn zulke gigantische investeringen, dat doe je niet zomaar eventjes. Een exclusieve supercar, dat gaat nog wel een keer…
cossiekiller zegt
Als deze je aanrijdt, vooruit of achteruit, lig je in schijfjes op straat.
Edge zegt
Met dit ding naar de Le Mans Hypercar klasse? Misschien dat ze met wat vakkundig lobbywerk een Garage 56 entry ervan mogen maken, maar dan houdt het wel op. Dit ding voldoet never nooit niet aan het Hypercar of LMDh reglement.
boomhauwer zegt
Lijkt op een auto van wacky racers..
Nemus zegt
Is dit een nieuwe auto voor de Paw Patrol of zo? Of heeft Matchbox een nieuw thema gelanceerd?
De-gou-tant
flyerbunch zegt
Clash!