BMW heeft iets meer details vrijgegeven over de nieuwe supersnelle automatische 6-versnellingsbak, die we onder andere zullen aantreffen in de nieuwe 2007 BMW 3-serie coupé. Volgens BMW zal de automatische versnellingsbak een nieuwe standaard zetten voor de schakeltijden van automaten…
De versnellingsbak is uitgerust met een controle unit die permanent tal van parameters in de gaten houdt. Enkele voorbeelden hierbij zijn de positie van het gaspedaal en de intensiteit waarmee deze door de bestuurder wordt ingetrapt, om te kunnen bepalen hoe snel de bestuurder wenst te accelereren. De snelheid van de auto wordt in de gaten gehouden, alsmede de hoek van het stuur om de rijomstandigheden te kunnen bepalen. Er wordt gekeken of de auto bergopwaards of bergafwaards rijdt. Op basis van deze verschillende parameters berekent de controle unit wat de beste versnelling op dat moment zou moeten zijn. Hoe harder het gaspedaal wordt ingedrukt, hoe lager de versnelling.
Persoonlijk heb ik dan nog niets nieuws gehoord, want als ik mij niet vergis zijn dit de eigenschappen van alle moderne automatische transmissies. Maar goed BMW beweert dit dus nog net een stukje beter te doen. Het systeem is zodanig ontwikkeld dat de bestuurder nooit meer een vertraging zal merken, wanneer de vernellingsbak naar de juiste versnelling zoekt (mensen die weleens in een automaat hebben gereden kennen dit fenomeen waarschijnlijk wel).
Wanneer we kijken naar de schakeltijden, zal de overgrote meerderheid van de sportieve rijders hier met een handgeschakelde bak niet tegenop kunnen schakelen, aldus BMW. In het geval van een kick-down bij een snelheid van 80 km/u, is de versnellingsbak in staat om binnen 100 milliseconden van de zesde versnelling terug te schakelen naar de tweede versnelling. Tegelijkertijd krijgt de motor dan een boost, waarmee het toerental wordt verhoogd van 1.400 naar meer dan 5.000 toeren.
Ejay zegt
Op zich is het opschakelen bij moderne DSG-automaten geen probleem, dat gaat vlot. Je merkt wel dat terugschakelen wat langer duurt. Dus dit voorkomt dat. 0.1 seconde van 6 naar 2 lukt niemand, dus ook wel weer prima. Toch mogen er ook wel flippers aan het stuur zitten, anders is de lol er straks vanaf.
Marten zegt
bmw kennende zitten er wel flippers aan t stuur
320CI zegt
het is trouwens bergopwaarts maar ik heb zelf een 320Ci automaat uit 2002 en deze schakelt al vrij snel en soepel dus deze bak zou helemaal leuk zijn
Alain Van Kerkhove zegt
Ok, maar betreft het hier dan een echte DSG-bak zoals bij VW -Audi en e Bugatti Veyron, of is het een “eigen brouwsel” van BMW zelf ? Of een SMG-Getriebe zoals op de recentste M5 ?? Mijn vraag ! Mocht het een DSG-principe zijn zoals bij VW (met dubbele koppeling dus), dan : toi toi toi, want eens je d’ ermee proefgereden hebt, geloof je niet dat er ooit iets beters op de markt kan komen !
SupA zegt
Ik heb niet zoveel met automaten. Ook al zal deze sneller optrekken dan een handgeschakelde, geef mij toch maar gewoon een versnellingspook in mijn hand. Scheelt ook weer in de portemonnee.
Stefan zegt
dsg bakken bij audi zijn geniaal. Mijn opa heeft een a4 avant 2.0. En als je een kickdown geeft, gooit ie hem op 5000 toeren (optimale pk’s), en houd hem daar. Trekt hem gewoon door tot zijn topsnelheid, zonder dat je wat van het schakelen merkt!
Ejay zegt
VAG DSG-bak schakelt wel snel op, maar terugschakelen duurt een stuk langer, dit systeem schakelt ook snel terug.
supergrover zegt
Als dat plaatje de nieuwe bak is, dan is het geen DSG bak.
Ik zie daarop de koppelomvormer met lock-up.
Maar aan de andere kant, dat plaatje lijkt erg veel op de automaten die BMW vroeger (eind jaren 90 t/m 2004) gebruikten, dat waren de bakken gebouwd door GM.
tja, koop je BMW, krijg je een automaat van Opel.. Is dat Freude am Fahren? ;)
Mark zegt
@Stefan, op de Audi a4 is nog helemaal geen DSG bak te verkrijgen! Dit kan alleen bij dwarsgeplaatste motoren ipv van in de lengte geplaatst zoals bij een A4 het geval is.
dekster zegt
RESPECT bmw
Alain Van Kerkhove zegt
De Audi A4 van Stefan’s opa is niet een DSG – bak ,maar wel een CVT (continuously variable transmission)ofte Multitronic bij Audi genaamd! Weet je wel, het oude DAFjes systeem maar nu met een stalen ketting ! Da ’s géén DSG, want zoals Marc het aanhaalt, kunnen DSG’s nog niet bij langsgeplaatste motoren, maar daar komt waarschijnlijk nog dit jaar verandering in … .
Mark zegt
Ik ben erg benieuwd naar het nieuwe systeem van BMW, want de huidige steptronic vind ik te traag.
Erik zegt
Ik weet niet of dit het zelfde nieuws is maar lees maar, stond kort geleden op jalopnik.com
http://www.jalopnik.com/cars/news-industry-news/axis-of-green-gmbmwdcx-unveil-new-hybrid-tech-170049.php
MrSelected zegt
[quote]
Maar aan de andere kant, dat plaatje lijkt erg veel op de automaten die BMW vroeger (eind jaren 90 t/m 2004) gebruikten, dat waren de bakken gebouwd door GM.
tja, koop je BMW, krijg je een automaat van Opel.. Is dat Freude am Fahren? ;)[/quote]
Heb je een bron? Ik heb het over de automaatbakken van BMW. Zover ik weet zijn de automaatbakken van bijv. een E34 gewoon van BMW. Een E34 heeft trouwens ook een 5-traps en een omega B1 een 4 traps.
bmw zegt
Niet alle bakken van de jaren 90 tot en met 2004 zijn gm bakken iets rond de jaren 2000 tot 2004 dat zijn mijn eigen bmw specialist. Hi jzei zelf nog dat het slechte bakken zijn maar voor de rest zijn het de beste de bakken die er ook zijn.