De rappe Skoda Octavia RS kennen we natuurlijk, maar we misten nog de specificaties van de Octavia RS diesel, die dit najaar op de agenda staat. De 2,0 liter zelfontbrander telt 170 pk. Deze motor vinden we ook in de Volkswagen Passat, Seat Leon FR en de Audi A3. Het blok heeft 4 cilinders, ieder met vier kleppen en heeft een totale inhoud van exact 1.968 cc, goed voor 350 Nm koppel.
Deze motor sleurt de 1.430 kg zware Octavia in 8,5 seconde naar de 100 km/u en topt op 225 km/u. Het gemiddelde verbruik ligt op 5,7 liter per 100 km (1 op 17,5), maar dit is natuurlijk afhankelijk van de rijstijl. Voor wie liever wat extra bagageruimte heeft, is er de Octavia RS Combi. Deze 15 kg zwaardere stationwagen hoeft nauwelijks in prestaties in te leveren, want de top ligt 1 km/u lager en de acceleratie duurt 0,1 seconde langer. Daarbij verbruikt hij gemiddeld 0,1 liter meer per 100 km (bron: autotelegraaf.nl).
Dit zou weleens een hele populaire lease-kandidaat kunnen worden. Aardige prestaties voor een redelijke prijs (en daarmee dus gunstige bijtelling).
spyker zegt
wat een auto
echt superb
Ejay zegt
Je noemt een auto RS, dat beloofd veel. Het merk is een VAG merk, net als Audi. Dat beloofd nog meer aangezien de RS modellen van Audi niet verkeerd zijn. SKoda is goedkoper, vooruit, dat zal wel minder worden. Maar dit zijn RS onwaardige prestaties, zowel de Diesel als de Benzine versie zijn gewoon om te huilen qua prestaties.
Appeltje zegt
Ik verwacht dat deze auto een nog grotere flop gaat worden dan de Octavia RS, als dat werkelijk mogelijk is. Er is geen vraag naar een sport-skoda, en het concept van de CDI AMG heeft al aangetoond dat weinig mensen interesse hebben in een sport-diesel, in ieder geval is dat ook al een superzeldzame auto. Ik zet het wel in een artikeltje als ik er een tegen kom, maar ik ben bang dat de auto daarvoor veel te zeldzaam zal blijven.
luwek zegt
@Ejay…een RS waardige auto!?…bij audi zijn de RS-modelen tog wel iets potenter dus RS-waardig vanuit ’t oogpunt van audi zijn ze in iedergeval niet. ook al zijn de prestatie natuurlijk niet slecht;)
autoblogger zegt
Vrij ziek als je dit een lease-kandidaat noemt…
SimonMc zegt
Hmzzz…Betwijfel het of het zo’n flopper gaat worden aangezien ik vind dat diesel (in België toch) alsmaar populairder en populairder wordt.
Ik weet eigenlijk niets over skoda, maar als het qua kwaliteit even goed is als Seat, dan is het maar zielig eigenlijk…
Denk wel dat een sportdiesel redelijk succesvol kan zijn, maar in een ander merk/auto.
Daarbij, ik vind 170 pk uit een 2.0 liter diesel zeker geen slechte prestatie !
Dennis zegt
Mark my words…
silasse zegt
Mooie prestaties.
Mpower zegt
erg strakke vooraanzicht zeg, klaar-voor-het-werk foto
w0o0dy zegt
een SW RS met 200pk benzine motor kost in de lease ongeveer hetzelfde als een Golf gti, dus ik zou me best voor kunnen stellen dat iemand met behoefte aan ruimte een Octavia RS bestelt… ook als diesel is dat helemaal niet zo’n vervelende auto.
Jonas zegt
lelijk! maar idd die dieselprestaties vallen goed mee, ma toch zou ik hem nooit kopen, komaan, skoda, das gewoon geen merk!:s trekt op nix!
Mpower zegt
Ik heb een paar octavia station eigenaren gesproken, die waren zeker te spreken over de prijs-kwaliteit verhouding!
Bart zegt
Mijn Golfje V heeft hoger koppel (1.9tdi) maar minder paardjes. :-)
Dennis zegt
Deze auto is met name interessant voor:
– lease-rijders die door de werkgever gebonden zijn aan een diesel,
– die in verband met de kinderen wel wat extra ruimte kunnen gebruiken,
– en tevens op zoek zijn naar aardige prestaties,
– waarbij het lease-bedrag past binnen het lease-budget,
– zodat ook de bijtelling binnen de perken blijft.
Ik vind de grille van een Skoda écht verschrikkelijk, maar omdat de auto relatief voordelig is, kun je ‘m aankleden met zaken als bijvoorbeeld: een paar strakke velgen, lederen bekleding, xenon verlichting, DSG automaat… Dan kan het toch nog wel een aardige auto worden.
Ik heb het in de reacties al eerder gezegd: “Mark my words”. Deze auto zal de zwartdenkers nog doen verrassen, maar moet er wel bij zeggen dat ik ‘m zelf niet zou bestellen.
C30CDIAMG zegt
ja ach, die auto gegevens kunnen m’n kont roesten, het blijft een SKODA :P
JeffreyG zegt
zo’n RS van de octavia is echt dik :cool:
jammer dat er het word diesel achter staat in dit geval :P
maarja dat wil niet zeggen dat ik hem gelijk afkeur ;)
voor een diesel is hij namelijk behoorlijk snel ;)
C30CDIAMG zegt
is m’n website al die tijd toch verkeerd ingevoerd… naja, nu doet ie het toch…?
Zoef zegt
rrrrreuheueueueuerrrrrrrrrrrrreuheueueueue
1-rrrreueueueueueueue-KLAK-KRRR-2-rrrrreueueueueueueueeueueueueueueue -KRRRAAAAKKKKK-3-rrrrrrrrrrrrrreueueueueeueueueueueueuueueueueue HOEI ik rij al 71 dadelijk vlieg ik op de bon .
Diesels, paardentramsnelheden en zondagsrijdersrijstijlverplichting.
WAT ONTWIKKELT HET AUTORIJDEN IN EUROPA ZICH TOCH BESPOTTELIJK!
Erikje zegt
ach, ik rijd nu al een paar maanden een O2 met alles erop en eraan, en ik heb er geen moment spijt van dat ik mijn A4 heb ingeleverd.
Djivy zegt
Ik vind hem wel iets hebben, die Skoada Q-Car.
En dan maakt het niet veel uit of het nu het GTI-blok dan wel een koppelrijke TDI is.
Dennis zegt
Zijn er geen Skoda tuners, die met een bodykit iets aan die verschrikkelijke grille kunnen doen? Dat zou al zo enorm schelen. Ik verdenk het moederbedrijf er ook van de grille bewust zo lelijk te houden (die is immers al jaren hetzelfde), want met een mooiere grille zou de Octavia de VW Passat weleens behoorlijk in de weg kunnen zitten.
Mr. R zegt
Voor mensen die niet te kijk willen lopen met een ‘dikke bak’ is zo’n wagen toch super? Verschrikkelijk bescheiden: ‘Ik rij een Skoda!’ en toch is er aardig mee te knallen en goed toeven als ie een beetje aangekleed is. Voor de leaser dus best interessant… maar wil die leaserijder ‘een Skoda rijden’?
Turbopaultje zegt
Skoda RS TDI : contradictio in terminis…..
een lelijke sloep met een 170 pk diesel, niets opwindends dus.
Turbopaultje zegt
gelijk aan Rita Verdonk die zegt de conditie van Nellie Cooman te hebben.
Erikje zegt
tuning voor Skoda (en de grill), het is er, maar het wordt er niet beter op: http://www.milotec.de/deutsch/69201_640.jpg
donP zegt
170 pk is RS onwaardig. praktisch alle merken hebben een variant met dergelijke potentie. denk maar aan de bmw 120d
Dink zegt
:scratchchin: Ik hoorde laatst dat de aandrijving wel es tegensputtert, het is ook een ongehoorde hoeveelheid koppel.
luwek zegt
@Zoef…Diesels, paardentramsnelheden en zondagsrijdersrijstijlverplichting.????… meneer heeft er cker verstand van? u zit met uw gedachten nog bij de diesels van 10 jaar geleden, een beetje fatsoenlijke middeklasse diesel trekt gwoon hartstikke vlot, de tussenacceleraties zijn vaak veel beter dan een vergelijkbare benzine variant en het verbruik is een stuk lager. en probeer maar eens een volvo s60 D5 dan hoor je ook dat ’t geluid van een diesel niet altijd slegt hoeft te zijn.
estingo zegt
Snap niet dat iedereen zo ongelovelijk negatief is. Deze auto is wat sommige zeggen een prima lease-bak, niet alleen de diesel maar ook de bezine versie. En als je deze diesel nog een chipt ben ik benieuwd in hoevere hij de benzine versie bij houdt.
Als die gasten die zeggen dat dit niet RS waardig is, moeten maar eens vaker op een auto site surfen, want hoe kan je nu in godsnaam een audi met een skoda vergelijken “:$%(&@#^$_*” goed dat is mijn theorie er achter. En overigens laat dit de prijs ook toe.
snap ook neit wat er mis is met skoda nu dat al een paar jaar van volkswagen is, dus als mensen zeggen dat die lelijk kan ik er nog in komen, maar als ze aan de prestaties en de naam gaan zeuren/twijfelen/afkraken noem maar op ben ik het er mee oneens!!!!
C30CDIAMG zegt
@ appeltje,
je hebt er opzich wel gelijk in dat de CDI AMG geen hit was. Maar ik heb gelezen dat de CDI AMG wel in Frankrijk en Italie en ‘hit’ was. Ook spanje lustte er wel wat van. Alleen dat woog niet op tegen de lage verkopen in de rest van alle verkooplanden… Jammer. Ik moet wel zeggen dat ik het leuk vind van SKODA dat ze wel proberen zoiets in de markt te zetten…!!
Ejay zegt
@ Estingo, beter lezen. Ik vergelijk Audi en Skoda omdat het onderdeel is van hetzelfde bedrijf. Ook zeg ik dat je qua prijs anders zit. Maar dat doet niet af aan de naam RS. RS roept bepaalde verwachtingen op. Zeker als je dus onderdeel van hetzelfde bedrijf bent. Seat is onderdeel van dat bedrijf, maar die noemt ze FR ipv RS en Cupra voor de hele snelle versies. Persoonlijk zou ik dat als Skoda zijnde ook doen. Er zijn namelijk 676 combinaties met twee letters.
PSST TDI 155/385 zegt
Deze gril is beter:
http://www.milotec.de/deutsch/60004_640.jpg
johnnywalker zegt
Het valt me op dat velen hier een oordeel lijken te hebben over iets dat ze hooguit van een plaatje kennen of misschien een keertje voorbij hebben zien rijden.
Stap nou gewoon eens in zo’n kar en zet je vooroordelen opzij. Als je daar het lef voor hebt zou je wel eens een heel ander oordeel over deze auto kunnen hebben.
Sam zegt
Velen onder jullie willen blijkbaar het merk Skoda geen kans geven. De 2.0 tdi motor is afkomstig van VW welke gekend staat voor zijn kwaliteit. De 24h van Lemans is gewonnen met een tdi. Nu Skoda heeft zeker een slecht imago waar ze vanaf wil. Nu de kwamiteit gewaarborcht wordt door VW heb je eigenlijk een zeer ruime wagen voor een degelijke prijs, en nu met deze een sportieve motor.
Als ik jullie commentaar lees, zijn jullie allemaan multimillionairs?
Karaya zegt
De 1.9 JTD van Alfa heb je al een tijdje in 170 pk uitvoering. Geen reden voor opzichtige spoilers of megalomane typeaanduidingen.
Een 200 pk twin turbo 1.9 is in aantocht.
Trevor zegt
ik vindt het dus wel een vet bakkie.. (leuke opvolger voor m’n toledo en ga dan ook zeker even bij skoda kijken)
Weer een chip van SKN erin en gaan…
Meer vermogen (44 Pk)
Meer koppel 95 Nm
SKN – totaal vermogen 157 kW (214 Pk)
SKN – totaal koppel 445 Nm
Met 214pk en 445nm denk ik dat de top boven de 240… en je verbruik gaat ook nog is omlaag.. LOL…. oh ja en dan gemiddeld dus met 170 op de teller gewoon nog steeds 1:17 rijden.. (nb die AMG liep 1 op 10.. voor een diesel dus niet aantrekkelijk vandaar dat ie hier dus minder populair is vanwege de dubble wegenbelasting…in Frankrijk en nog een aantal landen hoef je dat niet te betalen dus vandaar dat ie het daar beter deed..)
Rein zegt
Een hoop kritiek op Skoda terwijl het gewoon een volwaardige telg uit de VAG familie is.
Ik heb zelf liever een Octavia RS van 170 pk dan een passat station van 105 pk.
Als je een snelle station diesel wilt, is er niet eens zo gek veel keus.
Een qua prestaties en uitrusting vergelijkbare passat station of A4 zijn wat mij betreft €5000,- mooier, maar zijn €10000,- duurder. Het is maar waar je voor kiest.
Een Alfa is leuk natuurlijk maar ook een stuk duurder. Een BMW 320d is ook leuk…. zo ken ik er nog wel een paar.
Ik zie dan ook graag reacties waarbij voor hetzelfde geld een volwaardig alternatief geboden wordt.
stefan fabia rs zegt
haha hoe zielig
heeft een van jullie (de mensen met kritiek) al ooit eens met een skoda gereden , laat staan er in gezeten?
ik rij zelf met een skoda fabia rs 1.9tdi 130pk 310nm koppel
en het is een droomwagen nu begin volgend jaar gaat hij de deur uit na 100.000 km zonder enig probleem dankzij t testwerk van vw en audi ( de testmerken voor skoda )
nog even dit ga eens ff na bij mensen die een golfje rijden met een 6 bak hoelang deze meegaat
skoda heeft die bak links laten liggen en zelf een volledig nieuwe ontwikkeld waardoor de prestaties nog net wat beter worden als de polo (waarmee de fabia het chassis deelt)
heb trouwens laatst een kennis van me (compagnon van BERT LONGIN) eens met mijn skodatje laten rijden , de man heeft zelf een audi a8 4.2 quatro , een porsche 996 biturbo , een ferrari 360 f1 en een bmw 850ci en dan ga ik nog niet opnoemen met wat hij soms nog rondrijd , die man had ook zijn vooroordelen en zijn menig was dat de wagen mooi afgewerkt was , een goede wegligging en mooie prestaties heeft en dat die wagen zwaar ondergewaardeerd is
dus even voor de kenners onder jullie , kom even vanuit jullie wss zwaar uitgebouwde honda civicje van 15 jaar of vraag eens aan papa of je vanvoor mag zitten eer je je gaat uitlaten over zaken die jullie niet kennen
trouwens rs staat voor ? rennsport juist en is zeker geen audi of vw typering want dan moet je nog wel wat verder teruggaan bv ford escort rs (ja die afschuwelijk lelijke dingen van in de jaren 70) toen werd er bij vag nog niet over rs gesproken dus ik vind de rs een mooie typering voor de sportieve skoda’s waarbij t staat voor een sportieve wagen die zelfs op een circuit of in rally niet misstaan ( skoda octavia wrc , skoda fabia wrc )
en ik bestel mezelf wel een skoda new octavia rs (welke weet ik nog niet maar wss de diesel aangezien ik veel km’s doe)
GTJ zegt
Ik heb net een Octavia Combi RS besteld! Probeer maar eens onder de 40.000 euro een auto te vinden die qua presatie en uitrusting op gelijk niveau staat als die Octavia RS! succes met zoeken……… :-)
Scully zegt
Ik zie als leaserijder ook zeker de voordelen van deze auto. Qua PK en uitrusting komt hij overeen met een Volvo D5/BMW 320 etc. Toch zitten deze auto’s ’s op een prijs van minimaal van 48.000 euro!!. Scheelt even 11.000, toch lekker voor je bijtelling. Tuurlijk is het interieur soberder en heb je lelijke groene dashboard verlichting, maar dit is wel een hele complete snelle auto.
Deeconcept zegt
Wat jullie ook allemaal zeggen, ik heb een octavia besteld een meest uitgebreidde elegance en deze nog verder opgesmuckt met de tuning door ABT naar 170 pk, de 17 inch wielen, sportpakket met verlaging en sportstoelen, Xenon, Leerpakket en verder zat alles er al in, inclusief DSG.
Wat nou het leuke van het verhaal is; Hij is nog steeds goedkoper dan een Jetta 2.0 TDI met DSG (wat overigens ook een mooie auto is) en wel bijna 3000 en daar zit bijna niks op.
Wat dan ook, voor het geld van de lease is dit voor mij een super auto.
GTJ zegt
Idd! De eerste 5000 km staan er inmiddels op! De auto bevalt erg goed! Kwaliteit staat op een redelijk hoog niveau evenals de afwerking! En voor onder de 40.000 euro heb je geen auto die en zo degelijk in elkaar is geschroeft en full options is! Alleen beschikt Skoda nog niet over “status”, maar dat was met Audi ook niet het geval toen ze overgenomen werden door VW. :-)
Deeconcept zegt
Dat met die status is behoorlijk aan het verbeteren. Kijk maar eens hoeveel dat er rond rijden. En veel mensen die ooit skoda hebben gereden blijven dit ook rijden.
De algehele tevredenheid is alvast hoog.
Mother....peep zegt
Je bent gek als je geilt op die 4 ringetjes op je gril en van de wagens van het volk is alleen de pheaton beter dan de rest. voor het overige betaal ik liever de B-prijs voor de A-kwaliteit.
Deeconcept zegt
Ik heb hem afgelopen zaterdag gekregen……..
Wat een belevenis, gewoon lekker om met zo’n wagen rustig naast een mercedes te gaan staan en hem vervolgens het stront voor de ogen te trekken.
Ik heb er alvast schik van.
owja ik rij skoda zegt
is er al een concurent gevonden voor de octavia RS met zelfde prijs kwaliteit verhouding!!!!!!!!!!!
lastig he veel suc6 met zoeken (vind je niet)
ik hoor menige reacties over skoda maar eerlijk gezegt ik hoor heel wat meer positieve reactie’s dan negatieve
OP ZOEK NAAR EEN NIEUWE AUTO MET VEEL COMFORT VOOR WEINIG GELD GAA EENS LANGS DE SKODA DEALER!!!!!!!!!!
Volg de skoda rijder!!!!!!
Deeconcept zegt
Hij is nu helemaal ingereden, wat een monster. Die tussen accelleratie is geweldig te noemen.
Menig van mijn GTI rijdende vrienden krijgen een dikke glimlach op hun porum als ze hierin gereden hebben.
Rohrl-fan zegt
Ook ik ben (ondertussen alweer een 8tal weken) in blijde verwachting van een Skoda Octavia RS TDI, een zwarte break. Probeer maar eens om binnen hetzelfde budget met een snellere diesel thuis te komen die evenveel ruimte biedt. Ik kon er in elk geval geen vinden. Een BMW 318d Touring kost kaal meer dan mijn Skoda met alle extra’s meegerekend!!! Betaal je best veel voor een propeller op de neus.
En, euh, en lachen met Skoda’s? Ik zal wel lachen met al die (duurdere!) BMW’s 318d’s en Audi A4’s die ik achter me ga laten. ;-)
Normaal zou de mijne in de loop van de komende week geleverd moeten worden. Ik ben benieuwd…
drive zegt
Een vriend van mij rijd al enkele jaren met een skoda octavia combo 101 pk, op 10maand 100.000 km rijd altijd naar polen en is zeer tevreden van zijn skodatje .
Ik zelf vind dat de nieuwe rs combo er schitterend uit ziet en als ik de prestaties zie een 2.0 met 170 pk dat is toch niet slecht zeker, je mag toch maar 120 km/uur op de autosnelweg+ het verbruik en het milieu.Deze diesel is bij een eco test bij degrote middenklassers als eerste uit de bus gekomen voor bmw, audi, volvo moet ik verder gaan .
Jammer dat sommige mensen nog liever met een wagen met een zo gezegde naam rond rijden (bmw,audi, volvo enz….) maar dan moeten ze chocho of confituur eten want alles zit al in hun kale merk, auto terwijl iemand met de nieuwe rs combi naar de colryte of naar de Delaize kan gaan en toch een auto met alle er op en er aan rond rijdt.
O ja ik ben zelf nog geen skoda rijder, maar ik zal zeker bij mijn volgende aankoop gaan kijken bij skoda en de bestelbon zonder verpinken teken.Zeker de rs combi
een lezer zegt
was het niet deze site die ooit schreef: “Je moet wel heel veel waarde aan status hechten wil je nog in een vw gaan rijden” (?)
de skoda’s van tegenwoordig zijn bijna identiek aan de vw’s en audi’s maar dan met een ander jasje aan, en oke misschien met een andere trui en broek ;) maar de hele skoda octavia lijn zijn fijne auto’s.
en als je je voor lul voelt rijden in een skoda of als je denkt te goed voor een skoda te zijn mag je toch een hele berg geld extra neerleggen voor een andere auto, dan moet je wel een hele hoge zelf dunk hebben.
gegroet.
Henk Huizinga zegt
Jammer er nog veel mensen zijn die denken aan een tweedehands Oostblok wagen. Helaas voor deze mensen die niet verder denken en kijken dan hun neus lang is. Mijn vorige wagen (lease) was een Octavia 1.9 TDi (2). Deze was mij zo goed bevallen, dat ik mijn leasewagen daarvoor, een VW Passat, heel snel vergeten was. Je krijgt bij Skoda meer waar voor je geld dan bij VW en Seat samen! En toch rijdt je een auto die meelift op de VW-Groep. Gisteren net de nieuwe bestelt een Skoda Octavia RS 2.0 TDi. Alles erop en er aan en dat voor een een leaseprijs van nog geen € 895,00 per maand (ex. brandstof). Probeer dit maar eens met een andere vergelijkbaar model. Vind je nergens meer. Nou, ik ben behoorlijk Fan van Skoda geworden en kan niet wachten tot mijn nieuwe RS geleverd wordt.
Groetjes
GTJ zegt
Goeie keus! Ik ben na 37000 km nog steeds geweldig blij met m’n RS Tdi! Superauto!
deeconcept zegt
Zeer zeker een goeie keus Henk, veel plezier (misschien ten overvloedde)
Ik heb nu 52000 erop staan en ik weet al wat de volgende wordt.
Peter zegt
Ik rij sinds jan 2007 in mijn RS TDI, deze is onder handen genomen door Jeroen Dik JD tuning en heeft 212pk en 438NM, een vermogen waar menig andere auto niet aan kan komen met ook nog een “normaal” verbruik. Er staat nu 60.000km op de teller, enige probleem wat ik had was een drukventiel voor het roetfilter. Duurde half uurtje en was geregeld. Skoda is een merk in opkomst, betaalbare auto’s met goede prestaties. En ja, een top boven de 240 is goed mogelijk weet ik uit ervaring. ;) Maar een vlotte diesel en ook nog voordelig rijden in deze tijd is toch mooi. En anderen met hun mening, rij er eerst eens in voor je een mening geeft.
marco zegt
amai
wa ge hier leest is gewoon grappig.
oke de kwaliteit van skoda zal misschien niet die van audi,bmw… zijn, maar de prijs ook niet.
volgend jaar komt hier op mijn inrit een blauwe octavia break RS diesel gechipt naar 200PK.
19″ velgen en verlaagd met KW
En ik ga serieus lachen als ik die audi’s en BMW’s
aan mijn uitlaat laat inkijken.
Mijn pa rijd met de nieuwe a4 en heeft 143pk.
iedereen vindt dit een goede auto…
daarom steekt er al een nieuwe versnellingsbak in…
zowel bij audi, bmw, skoda,… gaat de brug omhoog en zijn er wagens met serieuze kosten aan .
niet enkel bij skoda!!!!!
zij die bmw audi vw willen kopen vinden het gewoon belangrijker dat de mensen het embleem zien i.p.v. de wagen zelf