Die nieuwe McLaren MP4-12C is natuurlijk leuk en aardig, maar het is uiteraard geen echte opvolger van de legendarische McLaren F1. Gelukkig is McLaren achter de schermen hard aan het werk om dat recht te zetten. Deze zogenaamde “Mega Mac” moet gehakt gaan maken van de Bugatti Veyron. En met een 799 pk sterke 5.0 V8 zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn.
Eerst was er sprake van dat deze nieuwe McLaren F1 al in 2012 op de markt zou komen, maar inmiddels wordt er al gesproken over 2014. De prestaties zullen overigens niet mis zijn. Er wordt gesproken over een printje van 0 naar 100 in 2,8 seconden en na 5,5 seconden staat er al 160 km/u op de teller en na 20 seconden zit je al op 320 km/u. De motor die achterin komt te liggen zal samen met Ricardo (niet onze Ricardo) ontwikkeld worden en er zo’n 799 pk en 800 Nm uitpersen.
Overigens zal je wel flink moeten sparen om deze nieuwe supercar van McLaren te kunnen kopen. De prijs (voor belastingen) zal namelijk ergens tussen de 400.000 en 450.000 euro komen te liggen. In totaal wil McLaren maar 500 exemplaren bouwen. (via: autocar.co.uk)
mrbones zegt
Koopje, na 20 jaar is ie veel meer waard
love4sportcars zegt
wow, 800 Pk uit een V8!!! ischock
mrducky zegt
@love4sportcars: Koenigsegg agrera? 1130 PK :P?
bassie zegt
@love4sportcars: waar slaat dit nou weer op?
SimonMc zegt
@bassie: Er zijn nog steeds mensen die denken dat het vermogen te maken heeft met het aantal cilinders…
Koenigsegg zegt
@SimonMc: En mensen die zeggen dat dat niet zo is hebben het OOK mis, het is gewoon niet allesbepalend
SimonMc zegt
@Koenigsegg: 1982 Brabham-BMW BT50 F1 : 1.500 cc 4-cilinder met 1500 pk.
I rest my case.
Slaapwel
StijnB zegt
@SimonMc:
Goeiemorgen!
Wärtsilä-Sulzer 14RTFLEX96-C 14 cilinder 109000 pk
http://en.wikipedia.org/wiki/Emma_M%C3%A6rsk
hollow zegt
@SimonMc: en hoe lang kan je met een 4 cilinder met 1500pk rijden? Een dagje circuit?
bassie zegt
@hollow: toch zeker wel een kilometer of 1.000.000.000, zonder problemen! Hebben we het al over inhoud gehad?
The360box zegt
@bassie: Wat is je probleem, 800 pk uit een V8 is veel, klaar, hoe je het went of keert.
bassie zegt
@The360box: dat hangt van de inhoud af, zoals hij het formuleerde sloeg het werkelijk nergens op..
The360box zegt
@bassie: Zo is mijn ervaring dat je met een kleine V8 meer vermogen uit een blok haalt, F1 700PK, Caparo tegenover grote blokken C63 457PK, Camaro SS: 400 nog wat, Bugatti(veredelde V8) 600PK.
bassie zegt
@The360box: en jij zegt al helemaal de grootste onzin die er bestaat, wat een niveau zeg hier…
The360box zegt
@bassie: hh jij bent hier de grootste fail, de zogenaamde ‘expoert’ die alles va v8 weet…
bassie zegt
@The360box: ga jij nou maar lekker op je xbox360 spelen ventje
Jokkebrok zegt
@love4sportcars: Nou… Reuze..
MAB zegt
@love4sportcars: ik hoop dat je het sarcastisch bedoelde..?
agera zegt
Gehakt van de Veyron en in 2,8 seconden naar de 100 terwijl de Veyron er 2,5 seconden over doet om van 0 naar 100 te gaan!
4991 zegt
@agera: Mischien op circuit?
agera zegt
@4991: Op zo’n manier ja dat zou kunnen, maar ik betwijfel het. De Bugatti is gewoon een monster
w0o0dy zegt
@agera: Veyron redt 320km/u niet in 20 seconden maar zit dan net op 300… tot 320 heeft de normale Veyron zo’n 23,5/24 seconden nodig… en 3 tot 4 seconden pakken is toch wel een klein beetje gehakt maken lijkt me. Qua weggedrag/bochtensnelheid zal de McLaren de Veyron natuurlijk compleet het snot voor de ogen rijden als de auto in de buurt van het gewicht van de MP4-12c blijft. Blijft deze onder de 1500kg geef ik een Veyron dan echt geen kans op een rondje op een bochtig circuit.
bassie zegt
@w0o0dy: een auto gelijk aan de mclaren f1 moet het worden, dus die 1500 kg daar komt het niet eens in de buurt!
Mclaren f1 was 1100kg ofzo..
799pk valt me enigszins tegen, maar met een leeggewicht van +/-1000kg en super aerodynamica moet dat nog wel over de 400km/h kunnen.. de f1 haalde tenslotte ook 391km/h!
MrSkyline zegt
@bassie:
1000 a 1100 kg is niet erg reëel als je kijkt naar de huidige veiligheidsstandaarden waar auto’s aan moeten voldoen.
Ik schat het in op een kilo of 1300.
Hoe dan ook is 20 sec naar de 320 gewoon belachelijk snel.
De 2.8 vs 2.5 naar de 100 zou te maken kunnen hebben met achterwiel tegenover 4 wiel aandrijving (of was er al 4 wiel aandrijving bevestigd door McLaren?)
Hupke zegt
@MrSkyline:
Bullshit, de F1 is best wel een veilig ding en die woog amper 1100kg in weg-trim.
http://www.youtube.com/watch?v=mUPq760LC00
Ik zocht het filmpje waar de snelheden bij vermeld waren maar vond het niet. In alle geval het vermogen om schokken goed te absorberen van het koolstofvezelcomposiet chassis maakt hem net heel veilig.
Megakix zegt
@MrSkyline: en dan heb je nog de ‘vertragingstijd’ van een 4WD van circa 0,3-0,5 seconden. Bij een stoplichtsprint zullen ze dus evensnel bij de 100 zijn.
xilver zegt
@w0o0dy: Een Veyron zit aan 300 km/u in 16 seconden…
w0o0dy zegt
@xilver: kletspraat, dat haalt de Supersport maar NET(volgens Bugatti en voor zover ik weet heeft niemand dat gehaald in tests.)
In tests wordt meer dan niet meer dan 19 seconden gemeten naar 300 voor de Veyron, een aantal tests kwam zelfs op 22/23 uit.
Panther zegt
@w0o0dy: de veyron doet 0 – 300 km/u in 16.7 en de ss in 14.6 ( bugatti website)
de fabrieksopgaves zijn natuurlijk alleen mogelijk in perfecte omstandigheden maar deze specificaties van mclaren zijn zeker voor discussie vatbaar aangezien de auto nog gemaakt moet worden
midasracer zegt
@Panther: In deze video naar 300km/h in 18 seconden.
http://www.youtube.com/watch?v=phJnn8Jc9Uw
Zeer indrukwekkend.
w0o0dy zegt
@midasracer: de auto op de foto is de Supersport..
macready zegt
@w0o0dy:
Bij de Supertest in 2006 reed de reguliere Veyron in 18,2 seconden naar de 300.
w0o0dy zegt
@macready: die test heb ik niet gezien, dus laat maar zien…
In deze test van SportAuto komt de Veyron niet verder dan 20,7 naar 300… dus tamelijk ver van 320km/u in 20 sec verwijderd.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: Linkje vergeten..
http://www.sportauto-online.de/news/beschleunigungs-und-bremsentest-0-300-0-km-h-wie-schnell-ist-der-bugatti-veyron-16-4-2747791.html
w0o0dy zegt
@w0o0dy: En hier weer geen tijd in lijn met de claims van Bugatti… 0-200mph(=320km/u) in 24,2
http://www.roadandtrack.com/tests/comparison/speed-kings/speed_kings-3a_bugatti_veyron_16.4_page_6
macready zegt
@w0o0dy:
Heb de test in Sport Auto gelezen, maar je vergeet te vermelden dat de Veyron in Handling Mode is getest (lees: veel downforce, veel luchtweerstand) omdat de speciale sleutel (voor HS mode) niet aanwezig was.
macready zegt
@w0o0dy:
Auto Motor Und Sport 2006 Supertest, stond o.a. ook gewoon in AV.
http://imageshack.us/f/232/9ow4.jpg/
Grip, temperatuur en luchtvochtigheid spelen altijd een rol en verklaren voor een groot deel de verschillen tussen metingen. R&T gaf bijv. ook al aan dat ze geen twijfel hadden dat met gunstigere omstandigheden (ruwer asfalt, koelere lucht), de Veyron in hun handen een sub 10s 1/4mi had neergezet.
macready zegt
@macready:
En in de uitgebreide R&T test van de Veyron, was deze N.B. al aanzienlijk sneller dan tijdens de Speed Kings test.
carmasterr zegt
@agera:
De Veyron doet het in 2,7.
Dus dan zijn ze al wat closer.
agera zegt
@carmasterr: Voor zover ik weet 2,5 seconden, misschien iemand op autoblog die het zeker weet? Maar ik dacht toch echt 2,5 seconden.
bassie zegt
@agera: 2.5 zijn de fabrieksopgaven, ik heb nog geen officiele meting gezien daarvan..
jilles zegt
2.5 seconden 100% zeker maar dat lukt de veyron niet op een natte weg de weg omstandigheden moeten perfect zijn. @agera:
SimonMc zegt
@agera: 0-100 tijden kun je mee opscheppen tegen jongetjes van 16 jaar, goed zijn in de bochten, dat is andere koek…
Mijn wagen bv is van 0-100 “vlot”, maar in de bochten rijdt hij veel exotischere wagens eruit.
En daar draait het om.Wat ben je ermee dat je een dagje nurburgring gaat doen met bv een CL65 AMG. Rijdt van 0-200 80 % van alle auto’s eruit, maar dan komt de eerste bocht, en dan is het vechten om de bocht door te komen.Leuk he?
Kijk maar wat de Veyron doet op de Nurburgring. Spreekt toch voor zich?
mercedesclsfan zegt
@SimonMc: Ja maar iedereen die een cl65 amg koopt doet dat voor luxe, uitstraling en af en toe een m3 aan de stoplichten zijn kontje te laten zien. Niet voor op circuit te gaan dus, dit geldt overigens voor de meeste sportwagens. Btw ik betwijfel het dat jouw getunede hatchback een bv Lamborghini opzij zet op het circuit.
4991 zegt
@mercedesclsfan: Val je die zo aan omdat hij naar de CL uithaalt? :P
SimonMc zegt
@4991: Is toch niet aanvallen? Getunede hatchback IS de correcte benaming. Ik heb al veel en véél lelijkere dingen horen zeggen over mijn bolide.
En wou de CL zeker niet aanvallen, ik ben zelf een Mercedes liefhebber. Wou gewoon even een voorbeeld geven van een auto die extreem snel is in een rechte lijn, tegenover extreem traag in de bochten.
SimonMc zegt
@mercedesclsfan: Zeg ik ook niet, ik zeg exotischere, niet exotische.Maw, modellen die hoger gepositioneerd zijn of meer vermogen hebben dan de mijne.
mercedesclsfan zegt
@SimonMc: Ja sorry dat had ik dan verkeerd opgevat, maar je hebt wel gelijk. Als je een bv verlaagde auto hebt met voorwiel aandrijving blijft die idd wel goed plakken aan de baan.
SimonMc zegt
@mercedesclsfan: Trouwens ( zie nu pas je reactie ), de mijne is 100% standaard !
hollow zegt
@SimonMc:
Op internet snoeven over je epische bochtencontrole is, buiten het verlengen van je e-lulletje, ook vrij infantiel in mijn ogen.
jilles zegt
-edit: idd ;)-
sirmustang zegt
-edit: idd ;)-
zakar36 zegt
@ agera
Dan nog snappen de lui van McLaren(en de meeste hier) niet dat de Veyron niet met doel is gemaakt voor het circuit! De hoofdreden was om te kijken of ze een auto konden bouwen die 400+ haalt en dat terwijl hij wel relaxt moet blijven rijden. Dat het ze ook is gelukt dat hij aardig goed op het circuit kan wil nog niet zeggen dat hij er echt voor gebouwd is.
bigcar zegt
@zakar36: ho ff, je gaat hier de mist in: de auto had een paar punten waaraan die moet voldoen. o.a. 400kp/h +
maar de auto is ook gebouwd om zowel op het circuit te racen, als op de ‘normale’ openbare weg….
(zie bijvoorbeeld de aflevering van megafactories)
zakar36 zegt
@ agera
Sorry zat niet op te letten:P Reactie was bedoeld voor @4991
agera zegt
@zakar36: Volgens mij zien we ook bewust geen filmpjes van de Veyron in een circuit. Ik zou de Veyron wel een keer op het circuit willen zien.
Op een droge rechte stuk asfalt zoeft de Veyron alles en iedereen voorbij.
Pordon zegt
@agera: moet je ff topgear kijken, daar hebben ze de Veyron rond het circuit gestuurd.
4991 zegt
@zakar36: klik volgende keer op de reply toets ;)
walter zegt
De huidige McLaren MP4-12C zou het Top Gear rondje al in 1:14.118 doen, dit is zelf sneller dan de Bugatti Super Sport.
http://jalopnik.com/5801794/mclaren-mp4+12c-fastest-around-top-gears-track
4991 zegt
@walter: Dan is die de snelste!
Stender zegt
Veyron op circuit toch?
martinh zegt
Ik denk niet dat Mclaren het aandurft om 800 pk op de achterwielen los te laten.
mashell zegt
@martinh: McLaren durfde het bij de eerste F1 zelfs aan dat ding zonder ABS of tractie controle de weg op te sturen. Heel puur maar ook heel onverantwoord. McLaren is niet een bedrijf met heel hoge morele normen.
Megakix zegt
@mashell: moreel…is iets geheel anders als ‘veiligheid’…ook al doet Koos Spee ons anders voorkomen ;-).
Bruycker zegt
Lijkt wel fun
albatross zegt
De Bug heeft weinig met circuit te maken. De orders waren : je moet er meer dan 400 mee kunnen en je moet er mee naar de opera kunnen. Het Ringargument bewijst veel op dat vlak – hoewel ik twijfels heb of je de Bug kan verslaan op Le Mans (met Hunaudières van 5 km) of de oude Francorchamps van 13 km. Maar met vloeistoffen en personen aan boord kan je sowieso van 2,2 ton nooit een echte racer maken.
Als die superMac er komt alsook de Dagger GT, gaat de Veyron vrees ik stilletjes verbleken net zoals dat ook met de F1 is gebleken.
Megakix zegt
@albatross: de Veyron zal nooit verbleken, simpelweg omdat het een auto is die vermoedelijk nog 50 jaar het snelst zijn topsnelheid kan halen. De ‘dooracceleratie’ is van een dusdanig hoog niveau (hetgeen komt door motorblok en fenomenaal hoog koppel), dat ook een McLaren hieraan niet zal kunnen tippen.
Uiteindelijk gaan electrische auto’s deze Veyron verslaan…dus over 50 jaar.
vale46 zegt
@Megakix: heb je een glazen bol?
de top van de veyron,432km/h zal nog een hele tijd blijven staan, dat is waar. Maar 50 jaar? 50jaar terug was 150km/h met een sportwagen al heel wat! Nu kan elke auto dat en doen de spoorwagens het dubbele.
Ik denk dat aero scc dat over een 10 jaar wel kan verbreken. Alleen het gemaksniveau waarmee de veyron dit kon zal nog lang staan.
Mijn verwachtingen van de mclaren kan je hier onder lezen.
vale46 zegt
Dit gaat onder de kenners gewoon dé supercar worden!
Veyron is de snelste in rechte lijn, die 432km/h gaat niet vlug iemand verbreken. Maar draait het bij mclaren niet om.
Mclaren wil een auto die ook een beetje stuurt.
Ik verwacht dus een auto die de 599XX kan bijhouden op circuit, maar toch een topsnelheid van 400km/h kan aantikken.
Laat Veyron maar mooi op hun troon zitten.
Gewéldige motor! 800pk/800Nm … Gewoon crazy!
Nu nog een iets opvallender uiterlijk dan de MP12-4C & ze hebben de supercar van het nieuwe decennium!
Megakix zegt
@vale46: eens…de huidige McLaren is wat ’tam’ qua uiterlijk. Beetje stoerdere lijnen en het is dé ultieme overall sportwagen.
Merry zegt
@Megakix: die nieuwe McLaren is wat tam maar als ze nu de lat al heel hoog leggen wordt het moeilijk steeds met iets beters te komen.
Er gaat een monster komen van McLaren die andere supercars makers slapeloze nachten gaat geven.
E34M5Touring zegt
Wordt dit een atmosferische motor of geblazen?
Als ie NA wordt zal ie wel flink toeren maken lekker, net als de ouwe Janken voor z’n pk’s
vale46 zegt
@E34M5Touring: geblazen natuurlijk, net als de laatste mclaren.
Het is gewoon onmogelijk om 800 pk&Nm uit een 5L motor te halen die langer dan 10.000km mee moet gaan.
dennisberkhout zegt
De MP4-12C is mij wat te braaf, ongetwijfeld een geweldige auto maar het mist emotie.
Ik hoop dat deze nieuwe hypercar van Mclaren, magie van de oude F1 met zich meeneemt.
bohica zegt
Ik win het het met elke auto van een veyron op snelheid over een paar rondjes want dan staat ie allang zonder benzine.
SuperVeloce zegt
@bassie:
Zonda C12S 7.3 Liter V12 = 555 pk
Tiger II Tank 23 Liter V12 = 700 PK
Ferrari 458 Italia = 4.5 Liter V8 = 562 pk
Inhoud zegt niet zoveel over het vermogen ;)
bpc zegt
de veyron is nooit officeel geklokt op een 0-100 tijd ik dacht dat dat record noglatijd be de ultima gtr lag maar dat kan ondertussen veranderd zijn
die heeft officeel 2.6 geklokt op rwd ! met 280pk minder dan de veyron
macready zegt
@bpc:
Ik wil die officiële tijd van de Ultima wel eens zien. 2,6s met RWD op straatlegaal rubber is onmogelijk. Eigenlijk geldt dat voor vrijwel alles onder de 3s met 2WD.
bpc zegt
@macready: onzin lijkt me moto’s doen het rond 3 sec met 1wd dargsters onder de seconde , f1’s rond 1.5 ja oke met racebanden dan maar ,als het een wereldrecord is moet het zijn vastgesteld door een deurwaarder of zoiemand van world record boek he dus veel kan je niet cheaten ,daar komt ng bij dat je als gewone sterveling bijna geen van de 0-100 tijden van de fabrikant kan halen (ook niet met awd )
met awd kun je ook niet de max geven bij de start want dan kost het je je koppeling
macready zegt
@bpc:
Niks onzin. Noem mij eens één 2WD straatauto die bij een onafhankelijke test door bijv. een gerenommeerd carmagazine op straatlegaal rubber duidelijk onder de 3 seconden is gedoken. Niet voor niets heeft een Mclaren F1 tot boven de 140 nog wielspin op droog asfalt. Ironisch genoeg komt een Atom (ongeacht model) op straatlegaal rubber ook niet in de buurt van de fabrieksopgave (zie Autocar 0-100-0 record tests en filmpje EVO, N.B. op semi slicks) en blijft ruim boven de 3s. Idem voor Koenigsegg CCR etc etc. Een motor is geen auto, het rubber van een racemoto is ook meer een kruising tussen semi slicks en slicks. Je verhaal over F1 auto’s raakt natuurlijk kant noch wal, gezien de verschillen alleen al in rubber. Maar nu je er zelf over begint, daar worden sub 2s tijden ook alleen onder ideale omstandigheden gehaald. In 2001 werd een Jaguar F1 aan de meetapparatuur gelegd door R&T en die noteerde N.B. 2,7s. Tenslotte, met voldoende vermogen kun je ook een AWD alle 4 straatbanden laten spinnen vanaf een stilstaande start, hetgeen de koppeling ontlast. Zie Veyron SS in standje “spectakelstart”.
Resumerend, banden zijn bij deze specifieke exercitie de belangrijkste beperkende factor en de concurrentie vertelt ons reeds de limiet. Daar gaat de gestelde McLaren indien 2WD, niets aan veranderen.
macready zegt
Veel claims, maar eerst zien dan geloven. Vergeet niet dat marketing vooraf tegenwoordig belangrijk is om een ontwikkelingsproject überhaupt te kunnen voltooien.
Die 2,8s gaat alleen lukken met 4WD. Als het een 2WD auto wordt, hebben we te maken met een staaltje halve waarheden zoals we bij veel kleine fabrikanten van supercars tegenwoordig zien. Overdrijven of tijden rondstrooien gemeten op niet straatlegal(behoudens de UK misschien waar zelfs versneden dragradials legal kunnen zijn) rubber.