Het is natuurlijk al lang geen geheim meer dat Citroën druk bezig is om een nieuwe “premium” DS-lijn van modellen op te zetten. Voor de kleinste van de drie (de DS3) liet Citroën in Geneve al de DS Inside zien en daarnaast zullen er nog een DS4 en DS5 komen. Laten we eens op een rijtje zetten wat we van de nieuwe modellen van Citroën kunnen verwachten.
DS3
Op de IAA van Frankfurt zal Citroën de gloednieuwe DS3 officieel onthullen. Dit model zal qua uiterlijk nauwelijk afwijken van de DS Inside concept. Het wordt dus een 3-deurs MINI concurrent. Leuke features van deze kekke Citroën? De concept car was voorzien van een met leer(!) bedekt dak, dat dak zal het productiestadium niet halen, maar je kan wel kiezen voor een vergelijkbaar dak van vinyl. Ook het bijzondere lederen interieur wordt naar alle waarschijnlijkheid gewoon leverbaar (als optie). Onder de motorkap zal onder andere een 1.6 Turbo blok te vinden zijn met 150 pk.
En hoewel de DS3 gebaseerd is op de nieuwe C3 (die ook in Frankfurt zal worden onthuld) zal het plaatwerk compleet anders zijn. Dat is ook niet zo vreemd als je bedenkt dat de nieuwe C3 er alleen maar komt als 5-deurs en de DS3 als 3-deurs.
DS4
Dit model zal technisch enigszins gebaseerd zijn op de C4, zoals zijn naam al doet vermoeden. En voor het design heeft Citroën de C-Sportlounge concept uit 2005 als voorbeeld genomen. De DS4 moet in 2011 op de markt komen als een soort van sportieve MPV/Crossover en gaan concurreren met auto’s als de Peugeot 3008 en Nissan Qashqai.
DS5
Het design van de DS5 zal gebaseerd zijn op de Hypnos concept car die vorig jaar in Parijs werd onthuld. En voor de mensen die het niet meer weten, de Hypnos was een 4-deurs SUV/Coupe-ding. Zeg maar een soort van BMW X6, maar dan van Citroën. Ook dit model zou in 2011 op de markt moeten komen en voor de aandrijving wil Citroën een diesel-hybride aandrijflijn gaan gebruiken. De suicide doors van de Hypnos zullen waarschijnlijk het productiestadium niet halen.
Nieuwe C2
Met de introductie van de nieuwe C3 in Frankfurt zal ook gelijk het doek vallen voor de C2 zoals we die nu kennen. Er zal op termijn wel een kleiner/goedkoper model komen om het gat op te vullen tussen de C1 en de C3/DS3, maar die zal gebaseerd zijn op de C-Cactus concept car van een aantal jaren geleden. Naar verwachting zal dit model een stukje goedkoper (en veel groener) worden dan de huidige C2.
Oh ja in november zal het doek definitief vallen voor de C3 Pluriel. Er zal geen opvolger komen voor dat model. (via: autocar.co.uk)
Thomas Bol zegt
Lekker!!
Citroen doet het goed met de nieuwe styling.
Doe mij maar een C5-3 Sedan met de mooie, nieuwe 3.0 HDiF
VivelaFRANCE zegt
Het blijft gewoon geniaal, die nieuwe DS-lijn van Citroën :D ! De auto’s zullen nooit de allure van dé DS vervangen, maar ik vind ze wel heel cool! Vooral het DS inside concept en de Hypnos zijn erg mooi! :)
Ik kijk er echt heel erg naar uit dat Citroën de modellen bekent maakt!! :D
PS: in Autoweek stond al een artikel over deze nieuwe lijn met foto’s van de modellen, maar volgens mij waren dat maar foto’s van geruchten.
Fout zegt
En geen postje over the almighty STIG en zijn onthulde identiteit?!
stokvis zegt
dit heb ik nog NOOIT gezegd….: VETTE CITROEN!
koreantaxiproductions zegt
ziet er goed uit! ik hoop dat het een beetje aparte auto’s worden, is Citroën altijd goed in geweest!
Citrofiel zegt
Best leuk, al die luxe speeltjes, maar het meest kijk ik nog uit naar de C-Cactus-achtige. Dat belooft echt een bijzonder apparaat te worden.
@ Fout; Als het geen grap is. Volg de discussie maar bij de aankondiging van Top Gear, van eerder vandaag.
Bubbels zegt
Brengen ze ook nog een Citroën Nintendo DS uit?
Freewarefreak zegt
Ze zien er vet uit, vind het een mooie modellijn. Als nou de kwaliteit ook Premium word, dan zou het zeker een vet alternatief kunnen worden voor de mini.
Ik meende laatst gelezen te hebben dat ze die supercar Citroën ook willen gaan bouwen. Die uit dat videospel. Die past wel gaaf in deze line-up. Denk dat deze hele lijn wel een boost gaat geven aan het imago van dit merk.
BmwMPower zegt
Ik heb geen idee wat de naam van die gele is, maar dat is toch kunst!?
robbie zegt
@BmwMPower, dat is dus de C-Sportlounge en dus de toekomstige DS4.
GTR zegt
Het gaat de goede kant op met Citroën! Ze worden steeds strakker en mooier! Helaas is het Frans, but it’s okay!
florisw zegt
Hoe kan een sportieve MPV/Crossover in vredesnaam concurreren met een Peugeot 3008? Ik prefereer nu al de DS4 boven de 3008.
Dirk zegt
@freewarefreak
De kwaliteit van een PSA product moet echt niet onderdoen dan bij de concurentie.
Mijn huidige 407 coupé 2.7 hdi is een betere auto dan mijn vorige namelijk een BMW 525d.
Op dit blog is alleen wat uit Duitsland komt top.
Een ander vooroordeel is dat de restwaarde van een Duitse wagen hoger is.
Men moet ten eerste veel meer uitgeven en door een overaanbod van gebruikte leasewagens is de markt volledig ingestort.
Onlangs een 530d gezien van 2 jaar oud en 60000km en die mocht weg voor 20000€. Een verlies op 2 jaar van 35000€.
PantheraLeo205 zegt
Echt goed bezig @ Citroen!
Esprit_de_Flandre zegt
Ziet er veelbelovend uit. Ik verwacht er veel van.
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
Ik vind het gewoonweg bagger. Het bewijs dat apart niet altijd mooi hoeft te zijn… Uniek is het pas als iets heel bijzonder en nieuw is en op hetzelfde moment ook heel mooi en vooral functioneel. Voor de DS was dit de waarheid. Hier wordt naar mijn mening de benaming DS geen eer aangedaan. De Hypnos series hadden ze beter Gay-S kunnen noemen… Groeten, JW.
Oliver zegt
@ Jan Willem huppeldepup:
Waar slaat dit nou weer op!! Hou je gezeik dan voor je, ik vind ze absoluut niet gay en hele mooi.
Dennis zegt
@Dirk
Ik moet me ook helemaal bij je aansluiten. Ik heb ook een ‘fantastische’ervaring met 2 Audi A6-en gehad. Alleen maar ellende gehad.
Ik heb nu mijn 2e C6 2.7 Hdif al en geen storingen ellende ed.
En inderdaad de restwaarde is hoger maar de aanschafprijs ook! En zeker als je een te dure ‘premium’ prijs voor zo’n Audi hebt betaald dan is er nog geen garantie dat je ‘premium’rijdt. Ik had ‘premium’ellende.
Mark zegt
Ben trouwens benieuwd wat JW Stuiverberg rijdt?
Zo’n 13 in een dozijn duitse kwaliteits tractor zonder stijl?
Citrofiel zegt
Zomaar een luchtballonnetje: Misschien kunnen ze met deze aparte auto’s de oversteek naar de VS weer maken…? :D
RND zegt
nu deze nog
http://2.bp.blogspot.com/_FoXyvaPSnVk/SOVoNTR9NgI/AAAAAAAA89g/3GNVbjys5Jc/s400/Citroen-GT-Playstation-11.jpg
dan ga ik overwegen om een fransoos te rijden:P
robbie zegt
@Citrofiel, zou je dat willen? En zouden die Amerikanen dit wel kunnen waarderen? Gewoon lekker hier houden zou ik zeggen. Want voordat je het weet moeten de modellen voor de Amerikaanse markt aangepast worden en rijden wij hier ook rond in Citroen’s die verAmerikaanst zijn. Thanks but no thanks :D
kees zegt
Ziet er geweldig uit!
Ook goed dat ze niet een retro ds model hebben geprobeerd te maken maar een nieuwe lijn. Ik kan niet wachten tot ze rondrijden.
N-RiCo zegt
Godzijdank zijn er nog steeds auto merken die mij wel kunnen bekoren, en godzijdank zijn er ook nog andere die dat ook vinden, go frenchies!!
StefanVTS16V zegt
Ongelooflijk hoe mooi die C-Sportlounge Concept nog steeds is na 4 jaar!
northspotting zegt
En dat type boven het artikel dan, welke is dat? Dat haal ik er even niet zo snel uit….
LUCAV zegt
Brachten ze de c-airdream en c-metisse ook maar uit dan is het compleet.
Ik vind ze prachtig alleen de kont van de DS3 vind ik minder.
Drako zegt
C-Sportlounge
En dit zou wordt zeker een Espace concurrent worden:
C-AirLounge
Citrofiel zegt
@ robbie; Good point. Herintegreren in de VS betekent aanpassen. En aangezien de VS een grote markt is, zullen er aanpassingen doorgevoerd worden die Amerikanen wel, en ons niet bevallen. Echter, het kan ook goed werken. Citroën is ook actief in China, met aparte modellen. Merken wij daar wat van? (behalve dan een artikeltje over een C4 sedan) Nee.
@ northspotting; Het antwoord staat ten eerste ‘onder’ het plaatje zelf (houd je cursor stil op het plaatje en een tekst verschijnt), ten tweede merkte BmwMPower ook al zoiets op, waar robbie op reageerde met de naam, en StefanVTS16V geeft een reactie, boven die van jou, met daarin de naam. Volgens mij had het antwoord opzoeken je minder tijd gekost dan die zin typen… :roll:
@ LUCAV; Tsja, dat valt me ook op. Aan de achterkanten van hatchbacks lijkt niet altijd veel tijd te worden besteed, dat zie je ook bij andere merken (Polo, om maar een recente nieuwkomer te noemen)… :?