Deze week werd de nieuwe Volkswagen Passat onthuld, 41 jaar na het eerste model. Er is veel veranderd in 4 decennia, maar voor de markt is de vergelijking met het uitgaande model relevanter. We zetten de B8 daarom qua design af tegen zijn voorganger, de B7.
Eigenlijk is de B8 de eerste echt nieuwe Passat sinds de B6. De vorige generatie was meer een fijngeslepen B6, ook al ontkende het PR-apparaat dat destijds heftig. De auto staat op Volkswagens flexibele MQB-platform, voor middelgrote auto’s met voor- of vierwielaandrijving en een dwarsgeplaatste motor.
Het grootste verschil in de afmetingen zit hem in de wielbasis. De buitenmaten wijzigden licht, maar Volkswagen trok de wielbasis met bijna 8 cm op. Dit resulteert in kleinere overhangen (als we naar de tekeningen kijken lijkt vooral de voorkant van minder overhang te profiteren) en een stabieler weggedrag op hogere snelheden.
Aan de binnenzijde groeide het passagierscompartiment met 3,3 cm in de lengte, en ook de bagageruimte nam toe: in de sedan bedraagt de inhoud nu 586 liter (+21 l) en in de Variant is 650 liter beschikbaar (+47 l). Door de achterbank neer te klappen komt dit op 1.780 l. Voor het vergelijk blijven we echter bij de buitenkant. Bij elke afbeelding is het bovenste model Passat een B8, de onderste een B7:
Bekijken we de modellen links van voren, dan springen een aantal designelementen direct in het oog. De grille van de B8 loopt geheel door tot de koplampen, door de vorm hiervan zijn de onderste lamellen langer. De platte bovenzijde van de veel bredere units zit nu bijna op gelijke hoogte met de wielkasten. Hierdoor begint de veel duidelijker geprononceerde vouw aan de zijkant nu achter de voorwielen en doorsnijdt de portiergrepen, die omhoog zijn gehaald ten opzichte van de B7.
Het onderste deel van de voorbumper is prominenter geworden, wat zich duidelijk laat zien op het plaatwerk erboven: de kentekenplaat past hier nu niet meer in de hoogte op.
Het ontbreken van een carrosserievouw op het plaatwerk boven het voorwiel, en het daarna juist veel extremer opkomen hiervan geeft de auto een meer cleane, maar tegelijkertijd ook scherpere look:
Aan de achterzijde en zijkant vallen de verder naar onderen doorgetrokken bumpers en skirts op. De tankdop is niet meer rond maar rechthoekig, en heeft een rare welving in het midden door eerdergenoemde carrosserievouw. Aan de achterkant is het lampdesign van de voorkant consequent doorgetrokken en zijn de uitlaten symmetrisch gemaakt door aan weerszijden een sierstuk in de bumper te integreren. We durven niet met zekerheid te zeggen of er aan beide kanten ook daadwerkelijk een uitlaat zit.
Uit de achterkant is tussen kofferdeksel en bumper tot slot nog een flinke hap genomen, waardoor het net lijkt alsof er boven het kenteken een grote brede Pac-man zit. We zouden niet weten waarom dit is gedaan:
Veel van wat hierboven opgemerkt wordt is ook rechtstreeks van toepassing op de Variant. Hier nog een foto met beide types van de B7 en B8, waarbij duidelijk mag zijn welke kant het nieuwe design opgaat; hoekiger, platter, en breder:
Homer55 zegt
Gewoon wat strakker getrokken.
ricksteenbeek zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
DashTwo zegt
Zeer mooie auto. Mensen die nu gaan roepen dat het een “Facelift” is, of dat hij weinig veranderd is, doen dat alleen om te kwallen……
KaCh1ng zegt
@DashTwo: never change a winning team, vw doet het goed
DashTwo zegt
@KaCh1ng: Mee eens.
eelco74 zegt
@KaCh1ng: Zo goed doet de Passat het anders niet meer, vroegah was dit de default keuze als je in dit segment ging shoppen. Werden er 2010 nog bijna 11.000 van verkocht, in 2013 was dit al gedaald naar 1602 stuks. Procentueel een behoorlijke aderlating tov bijvoorbeeld de C klasse.
En dan hebben we het nog niet over de 3 Serie of de Volvo V60, die bijna 5x zoveel verkocht werd in 2013.
kroon zegt
@DashTwo: dodelijk saaie auto waarvan, behalve een Duitser (zonder veel smaak en stijl), niemand kan zeggen dat het een mooi design is.
Als de VAG producten nou enorm betrouwbaar en/of goed afgewerkt waren, dan zou dat een reden zijn om het toch te kopen, maar ook de betrouwbaarheid en goede afwerking zijn ver te zoeken bij de moderne VAG producten.
jzaero zegt
@kroon: ik vind het bij Volkswagen en Audi vaak wel mooie auto’s hoor, zeker als je kijkt naar de verhoudingen, die kloppen wel. Saai, maar wel strak en dat vind ik wel ‘mooi’. Gewoon ‘goed’ neutraal.
Jipp zegt
@kroon: over welke betrouwbaarheid en slechte afwerking heb je het? Qua betrouwbaarheid staan merken als Volvo negatiever op de lijstjes!
hollow zegt
@kroon: ik rij enkel BMW, maar ik kan perfect zeggen dat ik dit een knappe, strakke wagen vind. Zonder veel tierlantijntjes, maar dat hoeft ook niet altijd.
bogey zegt
@kroon: Zolang jij het zegt zullen we het zeker geloven!
KaCh1ng zegt
dit moest een rechtstreekse opvolger zijn van de B6, snuit van B7 is erg saai!
Jipp zegt
@KaCh1ng:@KaCh1ng: zo’n facelift levert een merk veel geld op. Je past het uiterlijk een beetje aan en je hebt weer een frisse auto die een model een verkoopboost geeft en de verkopen stabiel houdt. Aan de andere kant heb je de ontwikkelingskosten al terugverdient en maak je dus gewoon een mooie nettowinst.
Jipp zegt
@jipp: Wacht je te lang met een facelift, is de facelift te minimaal of te laat dan dalen de verkopen gewoon en draai je een mindere winst. In mijn ogen is dit bijvoorbeeld gebeurd met de c1 drieling of een beter voorbeeld zijn de huidige alfa’s en lancia’s.
knipperlichtje zegt
Hij is strakgetrokken en de neus is zelfverzekerder geworden. Gewoon weer een mooie auto die je zeker wel als het nieuwe model herkent met leuke geintjes als de brede uitlaten en het digitale display.
gearhead zegt
Dat het een evolutie qua design is, betekent hulde voor het initiële ontwerp. Als het geheel compleet anders zou zijn, betekent dat dat het vorige design gewoon niet houdbaar was.
stephanotis zegt
“lijkt vooral de voorkant van minder overhang te profiteren”
profiteren van minder motorruimte? o.k.
volvov70 zegt
@stephanotis: Als de motor erin past is het geen probleem toch?
mashell zegt
@stephanotis: als VW weet dat ze geen 6 of 8 cilinder gaan monteren dan kan die motorruimte kleiner zijn. Ook is de motorplaatsing bij het MQB platform wat gunstiger. Wat natuurlijk ook nog kan is dat die motorruimte helemaal niet kleiner is maar de voorwielen wat verder naar voren staan (en dat is goed voor de rijeigenschappen).
jaapiyo zegt
Vind de nieuwe een stuk beter geslaagd. De aparte designelementjes op zich zijn dan wel niet zo heel anders, maar de nieuwe proporties doen de auto erg veel goed. Zo zie je maar weer wat een joekelige frontoverhang doet met een auto, de vorige was gewoon een gezapig ding.
Apart ook dat VW de frontoverhang nou zoveel kleiner weet te maken terwijl ze wel aan FWD vasthouden, als dat kennelijk technisch kan zonder tractieverlies en dergelijke hadden ze dat wel wat eerder mogen doen…Aan de andere kant wordt het misschien mogelijk gemaakt door de nieuwste generatie elektronische snufjes op dat vlak.
Hoe dan ook is het opeens wel een mooie auto geworden zo. De sedan vind ik trouwens wel wat beter geslaagd dan de variant, die laatste ziet er op een of andere manier aanmerkelijk minder vlot uit bij deze generatie IMO. Maar al met al top gedaan door VW, kan niet anders zeggen. De vraag wordt hierdoor wel eens te meer; waarom zou je nog een A4 leasen…
aventadorsv zegt
Knap gedaan! Prominente uitstraling formaat Phaeton, en qua afmetingen het zelfde als z’n voorganger. Echt goed gelukt.
Robert zegt
Ik rij zelf een B6 en heb de B7 altijd maar een fantasieloze facelift gevonden. Nu ik de B8 zie in vergelijking met de B7, is het voor mij pas duidelijk hoeveel een auto er ook weer op vooruit kan gaan. De achterkant is nog steeds vrij inspiratieloos, maar vooral de ‘aangescherpte’ neus en de ‘look’ schuin van voren is erg geslaagd. En profil zijn de verhoudingen ook net ff wat beter in balans; bij de B6 en B7 had en heb ik altijd al het idee dat de wielen en wielkasten net een maatje te klein zijn.
Bizar trouwens om te zien dat de auto in de buitenmaten gewoon weer bijna 100 mm richting de 5 meter lengte is gekropen. Dat schept de verwachting dat de B9 (ergens omstreeks 2021?) ook als logische opvolger van de Phaeton kan worden beschouwd.
jaapiyo zegt
@RRRobert: Klopt niet wat je zegt over de buitenmaten, de 100mm die je noemt komen geheel ten goede aan de optionele trekhaak. Als je de maten zonder trekhaak verglijkt is de nieuwe zelfs marginaal korter dan de vorige…
Robert zegt
@jaapiyo: verrek. U hebt gelijk.
Jipp zegt
@RRRobert: de Passat kan nooit een opvolger worden van de pheaton! Een nieuwe pheaton komt wel dichter bij een Passat qua afmetingen.
rubentheys zegt
Al het goede van de CC (design van de snuit) met het praktische van een Passat. Hebben!
mashell zegt
Op de foto’s hebben ze wel een beetje de Insignia truuk uitgehaald, lomp grote wielen monteren. Op de Passats bluemotion die straks de linkerstrook bezet gaan houden zitten die natuurlijk niet.
dvt093 zegt
@mashell: Insignia truc? Dat doen alle autofabrikanten gewoon hoor. Standaard op de persfoto’s de dikste velgen en bij voorkeur sportpakket.
norge zegt
Maar goed dat @sir smokalot zegt welke de nieuwe en welke de oude is.Niet dat ik geen verschil zie, maar of de ene er nou modernere uit ziet dan de andere.
beseff zegt
Lijkt op de Phaeton, vind ik
prop zegt
Vanaf 15 juli staan zowel de limo als de variant een week in Leusden. Da’s toch 2 maanden voor de autosalon van parijs. Best leuk dat ze dat voorelkaar krijgen
agera zegt
Ik blijf het zeggen de Japanners zijn de Europeanen gewoon voorbij op het gebied van design.
Zoepie zegt
Dus iets minder hoofdruimte dus, domme zet, want veel lange mensen hadden met de passat een wagen gevonden waar ze in pasten, net zoals ik, maar goed de volgende keer toch eens gaan passen dan
sydney zegt
Leuk allemaal,feit is dat deze auto ook in ons land gigantisch goed verkocht gaat worden.Ook privé.Want het is simpelweg gewoon een mooie auto.Het is niet meteen mijn ding,maar ik zou er een C klasse voor laten staan.Een 3 waarschijnlijk niet.
Orichy zegt
Helaas heeft deze Passat niet het wauw effect, niet zoals toen van de B2 naar de B3, of van de B4 naar de B5.
Helaas is ook de Liftback/Hatchback niet teruggekomen, daar had ik eigenlijk ook op gehoopt en verwacht. maar de hoop was al vervlogen toen de laatst prototypes op de weg gefotografeerd waren en op internet getoond werden, toen wist je al dat de B8 zo zou worden, zoals hij nu is.
Het is wel een echte Passat.
En met dat nieuwe MQB-platform, is dat zeker een vooruitgang, maar men had zich extra kunnen onderscheiden, als men een gedurfder design had neergezet, het had gekund en gemogen en eigenlijk werd het weer tijd voor een grote stap vooruit,
Nu blijft er teveel bij het oude, vooral aan de binnenzijde van de auto, lijkt alles op het oude.
Persoonlijk vind ik hem niet zo mooi, de proporties zijn verbeterd en het is best een geslaagde auto, maar de B8 heeft niet het wauw effect, wat de Passat zo nu en dan toch teweeg brengt in zijn segment.
Daar laat Volkswagen dus ruimte voor de concurrentie, om dichterbij te komen en wat eigenlijk erger is, het zet zichzelf op achterstand in de concurrentiestrijd.
Als de keuze zich voordoet, dan zal ik wel een proefrit maken in de B8, maar ook zeer zeker bij de concurrentie langs gaan. of zij een betere deal hebben.
freezzr zegt
Saaaaaai, gaaaaaaaap! Blij voor VW dat er mensen zijn die het mooi vinden… Dit wil je toch niet vrijwillig leasen (want laten we eerlijk zijn lease-zal-’t-zijn)???
speedie zegt
Optisch is de B8 er wel op vooruit gegaan. Meer strakkere lijnen en de achterkant valt minder zwaar uit. Hierin is er weinig speelruimte om een groot laadvolume te behouden. De passat zet de concurrentie op achterstand en niet omgekeerd omwille van de constructiematerialen, motor keuzes (incl hybride), uitrustingniveaus. Ik rij zelf een B7, niet omwille van design of looks maar omwille van zijn alround kwaliteiten en functionaliteit.
fconderkantlat zegt
het ontleden van een nieuwe auto snap ik….. maar man man man een saaie b8, en dan ook nog eens ontleden door vergelijkingen te maken met een net zo saaie b7…..veeg me op
mipmip zegt
@zoepie of wachten op de passat sportsvan ;) maar zonder gekheid, je zou verwachten dat de skoda superb aan die vraag naar hoofdruimte goed voldoet?
Zoepie zegt
@mipmip: Mja maar aangezien ik bevoorrecht ben om mijn wagen te kiezen op basis van een lijstje dat mijn baas mij geeft, en die geen vertrouwen heeft voor al wat komt van het oostblok en bepaalde delen van azië kan ik niet kiezen buiten een aantal “premium” merken en hun afkooksels
TimD zegt
Mooie auto, jammer dat mensen altijd zeuren over “saai” maar laten we eerlijk zijn… De nieuwe Lexus IS300… Dat ziet er toch werkelijk niet uit? Zolang je lang genoeg normaal blijft… Word je vanzelf bijzonder, en zo ook MIJN golf 7, die beter is op alle fronten van een ” Premium ” BMW 1 serie 2014, waar is die beter in? Gebruiksgemak, hij is soepeler, schakelt beter, rijd beter… Is minder straks dan de BMW dat wel, maar wie rijd er dagelijks op het circuit ? Ik niet.
tupperware zegt
@TimD:
Een strak rijdende auto geeft je ook in het dagelijksverkeer veel rijplezier, niet alleen op het circuit.
Zet je fanboy bril af en probeer het eens, of kan je die “spanning” niet aan?
In het laatste geval, blijf vooral in die inspiratieloze onderstuurde hokken rijden..
TimD zegt
@tupperware Zelf best een sportieve bestuurder gezien mijn banden die maar 14-17.000 km mee gaan, ik heb verschillende auto’s gehad, om te beginnen met een BMW M3 e46 strakker kan het niet lijkt mij? Heerlijke auto! Maar niet om je werk kilometers mee te maken a 65.000km per jaar, daarna een Golf 6 GTI… Ook redelijk strak mede mogelijk door het standaart sport onderstel en het Drive Dynamic Control ( die past de dempers aan ) op sport was hij knoei hard… Nu rij ik een heerlijke niet zo’n snelle 2.0 TDI ( 150pk ) golf 7… Ook met sport onderstel, maar is een stuk rustiger op de weg… 2 vrienden van mij hebben het oude en het nieuwe type 1 serie.. Vind mijn Golf VEEL beter rijden…
notsobig zegt
Oh er zitten dus toch verschillen tussen de B7 en B8? Zonder dit artikel had ik het verschil nooit gezien…