Een onafhankelijk designbureau heeft Renault wat inspiratie gegeven voor het bouwen van een spirituele opvolger voor de Renault Fuego.
Het team van het Italiaanse designbureau Idecore vond dat het tijd werd voor Renault om weer eens met iets spannenders op de markt te komen dan de Clio’s, Megane’s, Scenic’s en Espaces van nu. Ze wilde het merk graag helpen en ontwierpen een coupé die de opvolger van de Fuego zou moeten worden.
De eerste Renault Fuego werd geproduceerd tussen 1980 en 1986. Het was een verfrissende auto met moderne techniek en een sportief tintje. Een auto voor diegene die de overige Renault’s maar saai vond. Precies met die insteek is nu ook de Fuego II ontworpen.
Het virtuele ontwerp is geïnspireerd op het avant-garde verleden van Renault, aangevuld met een stevige blik in de toekomst. Vooral schuin van achteren is het sprekend een BMW i8, al hoeft dat geen kritiek te zijn.
De auto is volgens zijn ontwerpers zo ontworpen dat hij er van geen kant agressief uit ziet. Alle lijnen zijn vloeiend en dat moet net als bij zijn voorganger voor een zeer lage cw-waarde zorgen. Het dak bestaat bijna volledig uit glas.
De auto beschikt over vier deuren die in tegengestelde richting van elkaar openen. Het interieur kenmerkt zich door zijn eenvoud. Een groot touchscreen en digitaal tellerwerk is wat daar in het oog springt. Onder de kap zou volgens de ontwerpers een 160 pk sterke 1.6 twinturbo diesel moeten komen, die ondersteund wordt door een elektromotor van 95 pk. Dat zou op papier voor 255 pk moeten zorgen.
We zijn benieuwd of Renault met de Italiaanse ontwerpers in zee gaat. Plak er een iets minder i8-achtig kontje op en het merk heeft weer een leuke sportcoupé.
florida zegt
Dan kan bijna iedereen wel Zagato kraken, maar ze ontwerpen wel auto’s die wat origineler zijn dat de grote fabrikanten.
Ik zie niets NIEUWS in dit ontwerp!
cassiewollie zegt
lijkt wel een vierdeurs i8.. best lekker!
zweed zegt
@cassiewollie: o.. jij was eerder! ( ;
marikoelolo zegt
Die designers hadden dit concept beter aan bugatti kunnen geven. Bugatti is nu écht aan wat nieuws toe
Hupke zegt
@marikoelolo:
Dit past toch niet bij bugatti?
glennie zegt
Bmw i8 gran coupe
zweed zegt
Toen ik het artikel zag dacht ik meer aan een 4-deurs I8!
tvr1974 zegt
Ik kan alleen maar zeggen tegen Renault: doen!
super zegt
hoewel duidelijk geinspireerd op i8 is het net ontwerp, interieur is ook wel erg strak (hoewel ik geen fan ben van knoppen die geen knoppen zijn)
Robert zegt
Ik zeg: Renault, laat maar komen!
lambo4all zegt
Ik had echt niet door dat dit een renault was een geen i8.. Maarja dat betekent ook dat hij er goed uitziet!
Arno's zegt
Hopelijk is de kwaliteit beter als van de Fuego destijds. Die heb ik een gehad en daar was zowat alles mee mis wat er maar aan kon mankeren.
alaings zegt
Spiekers ! Dit is je reinste plagiaat ! Een “symbiose” van een i3 en een i8 met een “ruit”-logo !
norge zegt
Het is juist BMW die van de originele Renault gejat heeft.
Arno's zegt
OH, en ik zie er een Peugeot 406 Coupe in
petrolpower zegt
Ik dacht ook gelijk aan een i8. Het ontwerp had dus wel wat origineler gekunt.
knipperlichtje zegt
Ik vind ‘m niet zo modern ogen, maar dat kan ook komen doordat de kwaliteit van de renders vergelijkbaar is met GTA voor de PlayStation 2.
norge zegt
Voor de kinders die niet weten hoe het origineel eruit zag en geen linkjes kunnen volgen.
escort77 zegt
@norge: je hebt een plusje ontvangen, niet omdat ik niet weet hoe het origineel er uit zag of omdat ik niet op linkjes kan klikken, maar omdat ik vrij lui ben ;-)
jensdm zegt
@norge: Ja, en? Men kan stellen dat de i8 voor 10% op deze oude Fuego lijkt. Daartegenover staat dat de “nieuwe” Fuego voor 90% op de i8 lijkt. Wie jat dan het meeste? Juist ja…
norge zegt
@jensdm: De hoofdlijnen van de i8 volgen de hoofdlijnen van de Fuego, wanneer je dan een moderne interpretatie van de Fuego gaat maken lijkt tie automatisch veel op de i8.
roppp zegt
@norge: ja juist! Wat vond ik dat toen een enorm lelijk auto. In de jaren 70 hadden hadden ze de 15 en 17 als coupé. Die waren prachtig.
nibor zegt
@roppp: inderdaad prachtig ja. Mijn oom heeft een tijd in een groene 17 gereden, vond het altijd een schitterende auto.
Bij mijn werkgever worden ook oldtimer taxaties gedaan en daar kwam laatst een 17 Gordini naar toe. Ik begon spontaan te kwijlen van die auto ;)
nibor zegt
@RRenault: voor de beeldvorming:
escort77 zegt
Opvallend dat niemand overeenkomsten ziet met de BMW i8, dat was namelijk mijn eerste associatie.
Design_Driven zegt
@escort77: staat in de text dus denk dat niemand het nodig vind dat nog te herhalen maar idd zeker schuin van achter is het bijna een I8
sirmustang zegt
@escort77: Ik zou jou graag doorverwijzen naar de reacties van @cassiewollie, @glennie, @zweed, @super, @lambo4all, @alaings en @petrolpower.
MrBrown zegt
@escort77: Ik hoop voor je dat je dat ironisch bedoeld :)
escort77 zegt
@MrBrown: gelukkig iemand die me begrijpt… dacht even dat ik in moest gaan op de reacties van sketcher en sirmustang ;-)
Design_Driven zegt
De voorkant vind ik wel geslaagd maar de zwarte graphic en de shutlines aan de zijkant zijn een beetje knullig. De fiago is een re design wel waard, leuk model was dat. Mijn buurman had er een en poetste die elke zondag.
harrie zegt
Ik begrijp de hint naar het verleden van die sjonnie letter sop de dorpel, maar laat ze aub maar weg
chaudfontaine zegt
Ik heb absoluut niks tegen Renault, heb er zelf een gereden maar dat gigantische logo tegenwoordig ziet er zo goedkoop uit vind ik. Best wel jammer
toyotafortuner zegt
Wat ik nu zie is vooral een 4-deurs I8, niet een moderne interpretatie van een mooie 80s sportcoupe. Niet dat deze I8 Gran Coupe lelijk is. K had het toch liever anders gezien. Want nu komt het op me over als een hedendaagse Charger. En een Charger was vroeger ook geen 4-deurs.
Designers: kijk nog eens even goed naar de pic van @norge, of de foto’s van de Fuego die ik een maand of 2 geleden spotte in Badhoevedorp in de Renault Fuego-link…
baasbas zegt
Glazen dak… Hmm, dat doet het niet goed op de cross…
mipmip zegt
Leuk easter egg in foto 15. Ik vind het erg geslaagd, stuur, front, zwart accent in de achterstijl. Ook knap om fuego als “vergeten” icoon toch als inspiratie te gebruiken.
jipino zegt
Gelukkig leest iedereen de comments voordat ze reageren, zodat er niet 10x dezelfde reactie staat.
Alfarobert zegt
Ik herinner me de Fuego nog als Renault met halve onderkant deur met plastic kap erop.Was dat een eerste serie ofzo?
fastshifter zegt
Ik zeg doen!
desjonnies zegt
Laat Renault dit avontuur aub niet aangaan.
Want wij begrijpen dit soort auto’s van Renault niet.
Zoals de schitterende Renault Laguna Coupé, die, toen ik hem voor het eerst in het echt zag rijden me heel sterk op een variant van het chique Aston Martin deed lijken.
Maar ik kocht er geen en geen enkele andere Nederlander had het lefje om er eentje te kopen.
Behalve 33 mensen met smaak en geld.
Mensen die schijt hebben aan het logo en het gewoon een mooie elegante voiture vonden.
En dat is het trieste in deze wereld van tele-marketeers en marketing jongens.
Als Renault iets moois bouwt, dat mag dat gewoon niet.
Van ONS !
norge zegt
@desjonnies: Erg jammer, maar denk dat juist die marketing jongens bij Renault falen.
oxymoron zegt
@desjonnies: Er zijn helaas Renaults waar het verkeerde merk op staat. De Fuego was er zo een, recenter de Avantime en Vel Satis. De fout ligt dan niet bij Renault maar bij ons, dat klopt.
Ik vind overigens dit nieuwe ontwerp te druk, veel drukker dan de Fuego. Nergens voor nodig. En stond de Fuego echt zo hoog op zijn pootjes?
Hupke zegt
@desjonnies:
Ik vind de huidige laguna echt niet mooi, vooral de coupe niet. De laatste renault die ik wel appreciabel vond was de Avantime, maar dat was wel een heel niche-product.
Renault heb ik sowieso slechte ervaring mee. Indertijd hadden we het beste wat renault te bieden had een laguna 3.0 V6 met alles erop en eraan. Het ding had alleen maar problemen en de service was er vooral op gericht van zichzelf in te dekken ipv ons verder te helpen… zoiets komt er gewoon nietmeer in huis.
desjonnies zegt
@Hupke:
Ik ken eerlijk gezegd maar 3 mensen die nooit problemen hebben gehad met de PRV V6
En de huidige Laguna is id en eersteklas lelikkert
Maar die Coupë vind ik best wel te pruimen
Hupke zegt
@desjonnies:
Het was niet de motor, de gehele auto trok op niets. Bij het gaan ophalen rammelde al iets achterin en ging het waarschuwingslampje van de bandenspanning al aan (bandenspanning was prima) en trilde het stuur al bij 120.
Als je dan je wagen voor de 2e keer gaat ophalen ziet het plafond eruit alsof Homer Simpson en z’n varken op bezoek zijn geweest:
De lijst van problemen was gewoon te lang, toch zeker voor een nieuwe wagen. (als het een 2e hands is los je die problemen zelf rap op)
anakiet zegt
BMW M1
BMW M1 Hommage
BMW i8
Heeft die lelijke Renault helemaal niks mee te maken…
peke zegt
Verwijzing naar de Veyron zie ik ook?
Vind het maar een lelijk ding. Naast het feit dat ik helemaal niks heb met Renault (deze wellicht ook niet kan betalen) zou ik deze nooit aanschaffen.
Homer55 zegt
Heel erg vet!