Vanwaar deze zelfspot?
Recentelijk is PSA lekker bezig. In ieder geval qua design gaat het de goede kant op met Peugeot, maar ook Citroën en DS doen hun best om op te vallen. En eerlijk: van buiten is dat goed gelukt. De eenheidsworst ontbreekt ook in het interieur, het front waarop de meeste mensen het eens zijn. Het nieuwe Peugeot-interieur, al dan niet vanwege de controversiële hooggeplaatste klokken, ziet er erg gelikt uit. Hetzelfde geldt voor DS en ook Citroën, waar tegenwoordig budget een steeds grotere (of kleinere?) rol speelt, heeft een gelikt interieur voor wat je ervoor moet neerleggen. Chapeau!
Addertjes onder het gras? Eentje. Al sinds Peugeot hun hele line-up uitrust met de zogenaamde i-Cockpit, is het infotainmentsysteem een hekel punt geweest. Ja, geen fysieke knoppen en alles via een touchscreen doen is mooier, bovendien bewijzen Volvo en Audi dat het kan. Het touchscreen van Peugeot is niet goed genoeg om zich te vergelijken met die merken. Het ergste? Je kunt er niet omheen. Airco aanpassen? Menu opzoeken in het touchscreen. Muziek veranderen? Even een menu opzoeken. Afleidend en irritant. Toch dacht Peugeot dat het werkte en kregen DS en Citroën hetzelfde systeem mee. Zijn ze op de hoogte dat het zo slecht werkt? Pierre Leclercq, designchef bij Citroën, in ieder geval wel.
Leclercq zegt tegen Autocar niet per se dat het systeem waardeloos is, maar wel dat er ruimte is voor verbetering, helemaal vergeleken met smartphones. Bovendien is het gebruik van een smartphone tegenwoordig zo gemeengoed, dat daarop gescoord kan worden. Vooruitstrevende merken gebruiken de technologie in een smartphone nu al om verschillende functies van de auto mee te bedienen. Citroën wil dit ook gaan doen, volgens Leclercq. Integratie via de smartphone moet makkelijk(er) gaan. Misschien zelfs smartphoneprojectie in plaats van ingebouwde infotainment.
Geef ze eens ongelijk. Tegenwoordig wordt er veel ingezet op Apple Carplay (of Android Auto). De integratie van verschillende apps tijdens het rijden die gewoon via je smartphone geregeld worden, is aantrekkelijk voor velen. Sommige mensen zweren erbij, al dan niet omdat je zeker weet dat je iPhone het doet en je niet hoeft lopen te hannesen met gebrekkig infotainment.
hassani zegt
Wat een topper ben je dan haha
jaapiyo zegt
Erkenning van het probleem is de eerste stap naar de oplossing van het probleem. Heel verstandig dus als PSA luistert naar deze guy. Het is al jarenlang zwaar irritant dat als je iets anders wil dan een dikke Duitser je vrijwel zonder uitzondering vastzit aan (zeer) matige infotainment. Alfa, JLR, Lexus, nou ja je kan ze allemaal opnoemen, het is allemaal minder dan de systemen van de Duitsers. Hoe moeilijk kan het zijn om dat aan te passen?
Dutchdriftking zegt
@jaapiyo: gewoon een goeie nerd inhuren….
siebren zegt
@dutchdriftking: Dan zullen er ongetwijfeld technische hoogstandjes ontwikkeld worden maar het gaat met name om de user interface. Dat is over het algemeen niet het sterkste punt van nerds.
Gulli zegt
@siebren: amen! Ik heb ooit een collega gehad die ontwikkelaar was en die kerel kon alles bouwen wat je voor hem neerlegde, echt een hele goeie. Maar hij kon zich absoluut niet verplaatsen in de klant en iets gebruiksvriendelijks bouwen, daar had hij onze input bij nodig. En zelfs dan vond hij het onzin (“als je zo dom bent dat je dit niet begrijpt moet je maar geen klant worden bij ons”).
sanderp zegt
@jaapiyo: Jlr ziet er mooi uit maar werkt volgens sommige nog steeds niet echt (snel). Overigens mis je Tesla, de koning der infotainment, mag ook wel want het is meer een techbedrijf dan een automerk.
futse zegt
@sanderp: JLR werkt zeker niet slecht of traag naar mijn mening. Ziet er goed uit, en doet wat het moet doen. Op de meest recente modellen uiteraard. Evolueert allemaal idd zo snel, een auto die 5 jaar geleden state of the Art was op dat vlak, is nu sterk verouderd vaak
moveyourmind zegt
Je moet gewoon even de Franse logica doorkrijgen.
En dan blijkt het heel makkelijk om bijvoorbeeld de temperatuur van de airco in te stellen.
Gewoon eerst twee keer op het uiteinde van de ruitenwissersstengel drukken. Dan met het knopjes van de cruisecontrol door het menu scrollen, naar airco gaan en dan druk je op ‘enter’ door op de draaiknop op de middenconsole te drukken. Als je dan de stengel van de radiobediening naar je toehaalt scrol je door het menu en ga je naar temperatuur instellen. Weer op ‘enter’ drukken, in dit menu is dat de knop op het uiteinde van de richtingaanwijzer. Wel uitkijken dat je niet per ongeluk de richtingaanwijzer bedient, anders kom je weer terug in het ‘home’ scherm. En voor het instellen van de temperatuur hoef je alleen maar op het touchscreen op de pijltjes te drukken. Pijltje omhoog is temperatuur omlaag, en pijltje omlaag is temperatuur omhoog. Weer op ‘enter’ drukken, nu is dat het knopje van de navigatie onder het touchscreen, ét voila.
ghost zegt
Man man man
mashell zegt
@ghost: ik zou eerder zeggen: amen, amen, amen.
techniekmeneer zegt
Is toch ook algemeen bekend? Het ziet er allemaal heel leuk uit, maar het is totaal niet praktisch.
realhustler zegt
De ontwikkelingen van telefoon en tablet gaan zo snel, dat is heel lastig met een auto. Ook gaat een auto veel langer mee. Koop je een paar jaar oude auto, voor je gevoel vrij nieuw, is het scherm klein, niet touchscreen of erg langzaam, lcd, etc etc. Heel lastig om een nieuwe auto op de markt te brengen met de nieuwste infotainment erin die vergelijkbaar is met een nieuwe high end telefoon
siebren zegt
@realhustler: Precies. Rij een E39 uit 2002. Navigatie was toen state of the art, nu traag als dikke stront door een trechter. Daarnaast worden kaarten niet meer ondersteund sinds 2002
siebren zegt
@siebren: excuses kaarten worden niet meer ondersteund sinds 2015
verplicht zegt
@siebren: 2002 is gewoon heel lang geleden. In dat jaar liepen we nog met Nokia’s of een clam shell (klaptelefoon) rond, en dan was je écht wel het mannetje.
SMS-en was het whatsapp van die tijd, maar niet te veel want het was best duur dat SMS-en. Om over MMS, dat dat jaar uitkwam, maar niet te spreken.
Nee, het is dus niet heel gek dat een navigatie systeem dat toen uitkwam wat traag reageert.
siebren zegt
@verplicht: Nee dat is het ook zeker niet. Maar het is voor mij ook vaak een reminder hoe hard de technologie gegaan is. Dat is ook waarom die auto geen aux aansluiting heeft. Er was toen niet zoveel om op aan te sluiten. Volgens mij kwam de iPod net uit.
Met deze gedachte denk ik ook dat het niet heel gek is dat steden vanaf 2030 auto’s met verbrandingsmotoren gaan weren. 11 jaar geleden bestond de smartphone zoals wij hem nu kennen nog niet eens…
verplicht zegt
@siebren: De technologie gaat heel hard. Daarom denk ik ook dat het goed is als die mobiele computer in je zak een centralere rol in de infotainment van de auto gaat spelen. Of, wat een zeker een optie is, dat de systemen in de auto modulair opgebouwd worden zodat je vrij eenvoudig upgrades kunt toevoegen.
‘Moderne’ BMW’s zitten eigenlijk al op die manier in elkaar maar de dealer zal nooit een upgrade voor je uitvoeren. Dus moet je naar de retrofit scène uitwijken om dat voor elkaar te krijgen.
Koppel de basale features van een auto los van het infotainment (climate bediening, drive modes, etc) en laat Navi, muziek, media, internet, etc allemaal via de mobiele telefoon lopen.
Goed scherm in t dash en klaar.
O, en Tesla is NIET hoe een goede UI voor in de auto in elkaar steekt. Te veel info, te kleine controls, ik vond t echt niet fijn tijdens het rijden.
mashell zegt
@verplicht: helemaal mee oneens. Die mobiele computer krijgt na twee jaar geen updates meer omdat Samsung liever heeft dat je €1500 lapt voor een Galaxy S12. Navigatie heeft elke minuut een update van verkeersinformatie nodig, elk kwartaal eentje van de kaarten en verder helemaal niks. Telefoon in hoesje in het deurvak, via bluetooth verbonden, meer heb je niet nodig. Apple Carplay, Android Auto leuk voor basismodellen in de Polo klasse maar verder slechts onhandig gedoe.
verplicht zegt
@mashell: Je bent het niet met mij eens maar bevestigd wel mijn punt. Navi heeft continue updates nodig. Dat is precies wat je krijgt met een app zoals Google en Apple Maps.
Live updates waar flitsers staan, slecht wegdek, waarschuwen coor stilstaande voertuigen, reddingsdiensten. Komt allemaal via bijvoorbeeld Flitsmeister binnen.
En als je geen Samsung telefoon koopt, maar een Apple of een Google Pixel dan ben jarenlang verzekerd van updates.
Overigens Kun je ook Android One telefoons kopen voor eenzelfde effect.
Apple Carplay en Android Auto zijn even plat gezegd screen shares.
Ze verbinden de telefoon met de auto.
Ik zie niet perse wat daar onhandig aan is.
Overigens geniet ik volop van iDrive in mijn auto hoor, gebruik de ingebouwde Navi naar alle tevredenheid.
Het is een e91 dus ietsje ouder maar muziek stream ik allemaal van mijn telefoon. Via Bluetooth of bekabeld. Integratie is bijzonder goed. Playlists, album art, spoelen, skippen, alles werkt (zo goed als) vlekkeloos. En alles komt van mijn telefoon af.
Flitsmeister draait keurig mee op de achtergrond en ik hoor over de audio installatie van de auto of er iets aan de hand is.
Zie je nu waar dit heen gaat?
mashell zegt
@realhustler: ontwikkelingen bij een mobiele telefoon staan al jaren nagenoeg stil. Ja, ze worden steeds groter en vooral steeds duurder maar het is nog steeds zelfde rechthoekige pannekoek met Android en iOS (met nog altijd dezelfde iconenbrij) als een paar jaar terug. De innovatie is er uit. Terwijl het juist nu in de infotainment in de auto heel hard gaat. Moet ook wel, infotainment wordt straks het enige waarop een fabrikant zich kan onderscheiden als alle wagens autonoom zijn,.
parttimeautospotter zegt
Ik weet niet dat de definitie van ‘menu opzoeken is’ maar vanuit het navigatiescherm ben je met een druk op de fysieke ‘pianotoets’ in het airco menu, werkt ook zo met muziek, dus snap het punt niet helemaal.
sirprize zegt
@parttimeautospotter: noem me ouderwets, maar geef mij voor basale functies zoals airco, volume, ruitverwarming etc maar gewoon fysieke knoppen die ik op gevoel kan bedienen.
Loek zegt
@parttimeautospotter: je hebt gelijk, de nieuwe Peugeot-interieurs hebben nu die pianotoetsen en het werkt al wat beter. Citroën heeft deze toetsen niet voor zover ik weet, dus die hebben nog het touchscreen ‘probleem’.