Bij Audi hebben ze het licht gezien: in de toekomst hoeven de verschillende modellen van het merk niet meer op elkaar te lijken.
Ze zijn er zelf ook klaar mee: alle neusjes hetzelfde, te weinig onderscheid van achteren, hetzelfde silhouet voor elke auto: Audi leek alleen een percentage in Photoshop te gebruiken voor de vormgeving van een nieuw model. Maar die tijden liggen nu officieel achter ons.
Audi’s CEO Rupert Stadler legt uit waarom de strategie nodig was en waarom deze nu kan wijzigen: “Dit herhalende designproces was nodig om herkenbaarheid te creëren in nieuwe, opkomende markten zoals China. Nu we in die markten onze naam gevestigd hebben kunnen we deze filosofie aanpassen en elke auto een eigen identiteit geven.”
Designbaas Marc Lichte voegt daar nog aan toe dat het belangrijk is dat auto’s een eigen identiteit krijgen, aangezien auto’s minstens een jaar of zes in productie moeten blijven tegenwoordig. Volgens Lichte is een eigen design nodig voor elk model om zo lang aantrekkelijk te blijven. De Audi Q2 was al flink afwijkend qua design.
Maar de grootste stap gaat gemaakt worden als Audi haar elektrische e-tron auto’s op grote schaal in de markt gaat zetten, beginnend met een elektrische SUV dit jaar. Door de vrijheden die elektrische aandrijving een designer geven, wordt het makkelijker om mooie designs te creëren. Kortere overhang, lagere motorkappen, het kan in de toekomst allemaal.
Audi’s die niet meer op elkaar lijken. Is dan niets meer heilig? What’s next, gaat BMW voorwielaandrijving introduceren? Oh wacht…
Edge zegt
“De Audi Q2 was al flink afwijkend qua design.”
Ja, maar daarbij ben ik er nog steeds van overtuigd dat ze de tekeningen van de Q2 en T-Roc hebben omgewisseld. Als dat de trend wordt gaan Audi’s dus niet meer op elkaar lijken, maar op Volkswagens.
Erik zegt
@Edge: één ding zal nooit veranderen, de ronde ringen van de boksbeugel, o wacht……..
of krijgen we nu boksbeugels met:
– ovale ringen;
– vierhoeken;
– zeshoeken;
– achthoeken.
Dit om de modellen uit elkaar te houden?
fanboy zegt
@erik2907: Nee nee, het blijven gewoon de zuigerveren die in de motor hadden moeten zitten.
(Zo hebben we die ook weer gehad voor dit jaar)
Erik zegt
@fanboy: o, ik begreep al niet waarom Audi’s zoveel olie verbruiken :-)
rufctr01 zegt
@erik2907: denk nou een beetje aan @dijan jongens.
Hij kan de olieverbruik grapjes uit 2017 bijna niet meer aan. Zijn almachtige Audi mag niet afgezeken worden.
martijnb11 zegt
@fanboy: Of de 4 bedrijven waar ze vroeger een fusie mee hebben gedaan. Dus elke ring staat voor 1 bedrijf.
fanboy zegt
@martijnb11: Weet ik, niet te serieus nemen.
boris9397 zegt
@fanboy: Pfff, Hollandse humor is toch zo ongelooflijk flauw…
hammerman zegt
@erik2907: ik gok er op dat vanaf nu de ventieldopjes een andere kleur krijgen.
davelepeef zegt
@hammerman: Audi Individual optie SR265…
torsen zegt
@davelepeef: Opzich, zo in zwart/zilver, zijn ze al in de kleur van 90% van de audi’s gespoten.
https://store.audi.co.uk/audi-valve-caps-4l0071215.html
wimof zegt
@erik2907: Neen, misschien gaan ze er nu de merken erop plakken.
’t wordt wat lang maar dan zal iedereen ineens weten dat het geen boksbeugel is maar een samenvloeiing van 4 merken.
Voor diegene die ze niet kennen.
Horch-Wanderer-Audi-DKW.
Dizono zegt
@wimof: daar hadden ze al een naam voor: Auto Union
bmwfreak038 zegt
@Edge: de mooiigheid(geen idee of dit een woord is mn autocorrectie kent t niet) was bij het betreffende model dan ook ver te zoeken.
dunhozzie zegt
@bmwfreak038: schoonheid ;-)
mikje90 zegt
Dus kort gezegt ze gaan hun succes formule overboord gooien.
Loek zegt
@mikje90: precies dit, bij de laatste modellenserie vind ik alleen het verschil tussen A3 Limousine en A4 klein. Het is net zoals Mercedes: voor autoliefhebbers onderscheidend genoeg om uit elkaar te kunnen houden; voor niet autoliefhebbers gewoon heel herkenbaar Audi. En dat mag van mij zo blijven.
Loek zegt
@redactie: ik gebruik nu de Android app en daar is ineens mijn enter-knop vervangen door een gereed knop waardoor ik geen alinea’s meer kan gebruiken. Kan dat teruggezet worden?
berlinetta zegt
@720s: Dat is al een tijdje zo. Vind ik ook niet prettig werken.
Erik zegt
@720s: dit kun je ook vragen via [email protected]
romeoalfa zegt
Mooi, nu BMW nog…
bmwfreak038 zegt
@romeoalfa: ??
matter zegt
@bmwfreak038: snap de opmerking ook niet helemaal. De modellen van bmw lijken niet echt op elkaar… Niet dat ik ze mooi vind.
mashell zegt
@matter: 7 serie design op die kopieermachine, 90% instellen, de groene knop, ehh voila daar is de nieuwe 5 serie. Leg die er op en stel 85% in en hebt je de nieuwe 3 serie. Dat kleine model als percentage van het grote model is een BMW uitvinding, die deden dat in de jaren 70 al zo.
torsen zegt
@mashell: Toen ik vanochtend m’n straat uit reed stond er een BMW en ik kon inderdaad zo snel niet zien of het nou een 5 of een 7 serie was. De 3 serie vind ik nog makkelijk te onderscheiden.
Bij Mercedes vind ik het met de C, E en S klasse tegenwoordig lastiger moet ik bekennen.
Overigens worden ze er niet minder mooi van. Vind het schitterende auto’s om te zien.
jippie zegt
@matter: x3 en x5? En x4 en x6? En een 5-serie is eigenlijk ook niet veel anders dan een opgeblazen 3-serie.
bbee zegt
@matter: ben je onlangs nog op de website geweest van BMW? De enige model die afwijkt is de 6 serie. Overigens geldt dit ook voor Mercedes.
matter zegt
@bbee: op de foto’s lijken de modellen inderdaad wel op elkaar. Maar in het echt vind ik ze gevoelsmatig niet op elkaar lijken. Ik herken altijd direct het model terwijl ik tegenwoordig bij Mercedes het soms gewoon niet weet. Vooral sinds de laatste E klasse.
huracan zegt
@romeoalfa: en Mercedes
AMG zegt
Vind alle Duitse merken veel op elkaar lijken, zoals Mercedessen.
torsen zegt
Lieve Audi.
Maak er alstublieft in ieder geval één zonder belachelijk grote grille.
Alvast bedankt.
stuko zegt
@torsen: ja, want die verkopen namelijk heel slecht! Dus stop met die succesformule! Luister naar Torsen :-p
BaRa zegt
@stuko: aangezien ze zijn differentieel gebruiken, mogen ze wel eens naar hem luisteren ja.
torsen zegt
@stuko: Ach. Crocs inc. van de welbekende voet-gedragen anticonceptie heeft ook een omzet van circa 200 miljoen USD per jaar.
Smaken verschillen. Maar ze zitten vast heerlijk.
kilum zegt
@torsen: crocs is failliet.
torsen zegt
@kilum: Bron? De Nasdaq, Reuters en Bloomberg weten nog van niets.
kilum zegt
@torsen: Je hebt blijkbaar gelijk. Dat was me verteld door iemand. Verbaasde me niet dus heb nooit de moeite genomen dat te fact checken. Echter als je het googled krijg je wel een lijst artikelen sinds 2009 dat ze op de rand van faillissement zitten.
torsen zegt
@kilum: Ik snap het ook niet maar blijkbaar hebben ze het toch gered.
w0o0dy zegt
Maar ze gaan dan toch wel MINDER op elkaar lijken?
Ik moet het nog zien die nieuwe designrichting..
sameshitdifferentday zegt
Spannend
omarrs6 zegt
Ben benieuwd
toniominestrone zegt
Bij dit artikel kan je ieder willekeurig automerk invullen welke zich bezighoudt met massaproductie.
Dizono zegt
@toniominestrone: ja? Ik vind de afzonderlijke Renaults namelijk prima uit elkaae te houden, terwijl ze wel heel duidelijk een familiegezicht delen.
torsen zegt
@dizono: Nou… met de Talisman, Megane en de Scenic is Renault ook aardig op weg naar een eenduidig familiegezicht.
rufctr01 zegt
@toniominestrone: ik vind een DS5 niet bepaald op een Cactus lijken.
toniominestrone zegt
@rufctr01: wel allebei foeilelelijk.
rufctr01 zegt
@toniominestrone: vind ik niet, smaken verschillen.
rhellema zegt
Ze kunnen ook niet meer op elkaar gaan lijken.
Tommy2 zegt
Nu BMW en Mercedes nog, die zijn ook helemaal van verschalen met het kopieerapparaat.
hollandbest zegt
Tja.. Logisch met een elektrische auto heb je geen grill meer nodig en audi heeft nou eenmaal een grote grill dus ideaal moment om nu ervanaf te stappen.
mashell zegt
@hollandbest: de steeds zuiniger wordende verbrandingsmotoren hebben ook steeds minder lucht nodig en toch worden de grilles groter en groter, bij Audi, BMW, Mercedes, Lexus. Ik zie ze er dus voor aan een grote grille op een electrische auto te zetten.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Mwah, weet nog zo niet. Sowieso wordt dat een nepgrille, eventueel een paneel met stekker achter, maar het (drastisch!) verkleinen van de grille zou wel eens het nieuwe premium kunnen worden. Immers, daarmee kan je je onderscheiden van de fossiele meute. Een argument dat wel zal aanslaan bij het Audi-publiek…
drdrift zegt
Ik vergelijk Audi graag met het destijds hippe luchtige toetje van Mona: was een geweldige marketingstunt, minder vla, meer lucht erin en een hogere prijs vragen. Fantastisch recept en weinig mensen hadden door dat je met een mixer meer luchtige vla kan maken voor minder geld uit een normaal pak. Audi, het luchtige toetje van VAG. Komt u maar……
Dutchdriftking zegt
Eerste leugen van t nieuwe jaar…
Esprit_de_Flandre zegt
@dutchdriftking: Nee hoor. Ik heb mijn schoonmoeder om 12h een goeie gezondheid gewenst…
anthwan zegt
1 april is vroeg dit jaar.
Maar laten we het beste hopen.
mout zegt
Hoe vaak hebben we nu al gehoord dat ze een radicale verandering gaan doorvoeren?
Citrofieleviltwin zegt
Top! De laatste Audi’s dat niet op de rest van het gamma leken zijn zeer succesvol geworden… zoals de A2. Bij de introductie van de Q7 werd er geklaagd dat hij te groot, lomp, buiten proportie was,… De Q2 heb ik met moeite al zien rondrijden terwijl de Ateca’s, Karoqs,… met bosjes rondrijden. Eenheidswürst is nog altijd de voorkeur van de consument. Onderscheidende modellen van autoconstructeurs worden niet begrepen, daar wordt je eerder mee afgestraft of je moet tevreden zijn met een kleine positie in de marges.
Rick-dos zegt
Heeft BMW tijdens de Bangle tijdperk ook geprobeerd. Zijn ze toch een beetje van teruggekomen.
Als je een beetje hebt opgelet bij het VAG concern dan weet je dat het niet zo zal zijn zoals gezegd wordt. Als het model niet op andere Audi modellen zal lijken dan weet je dat het op andere modellen van andere merken binnen het concern gaat lijken. Vind ik sowieso al maar denk dat ze nog meer naar elkaar toe gaan groeien.
Je denkt toch niet dat ze radicaal anders zullen zijn waardoor de productiekosten omhoog schieten?
zwannes zegt
?
barry355gtb zegt
dat is absoluut goed nieuws, eindelijk gaan de verschillende modellen van Audi ook qua uiterlijk van elkaar te onderscheiden. Dat was echt alleen maar met de aankoop prijs.
Esprit_de_Flandre zegt
Duitse humor, het blijft moeilijk…
gilettelubbers zegt
Nu Mercedes en BMW nog
dirkv zegt
Goed idee! Meer diversiteit kan geen kwaad.
Maar ik hoop niet dat het alleen voor de elektrische auto’s gaat gelden. Want dat elektrische auto’s (dramatisch) anders zijn vormgegeven is niets nieuws… Prius, Ampera, Zoë, i3 en i8
BaRa zegt
Het is niet omdat de technische mogelijkheden van een EV-platform meer vormgevingsvrijheid geven, dat ze die ook zullen kunnen omzetten naar een markant design. Ze zijn groot geworden met “boekhoudersauto’s”, waarom zouden ze dat idee nu plots gaan verlaten?
parttimeautospotter zegt
Benieuwd hoe divers het gaat worden.
tjorque zegt
Geef die man een bonus!
p406 zegt
Wat is de naam van deze man? Pinokkio?