Vandaag gaat het jaarlijkse Wörthersee-treffen weer van start, en dus pakt VW traditiegetrouw uit met iets bijzonders. Dit keer is het de dikste Golf VII tot nu toe gemaakt, in de vorm van de racy Design Vision GTI.
Onder de motorkap van de uitgeklopte, vierwielaangedreven Golf vinden we een 3.0 liter V6 TSI met twee turbo’s, goed voor 503 pk en 560 Nm, gekoppeld aan een DSG-bak. De 0-100 sprint gaat in 3,9 seconden en hij haalt een topsnelheid van 300 km/u. Of het model dat aan het Oostenrijkse meer wordt uitgerold dit ook allemaal kan, valt nog te bezien; VW heeft er voor geopteerd vooralsnog alleen een aantal schetsen te openbaren.
Afmetingen
De gewone Golf VII GTI meet 4.268 mm x 1.799 mm x 1.442 mm. Zijn evil concept-racebroer is natuurlijk breder en platter: 4.253 mm x 1.870 mm x 1.385 mm. Met een spoorbreedte van 1.595 mm (voor) en 1.579 mm (achter) staan de wielen van de Design Vision respectivelijk 57 mm en 63 mm verder uit elkaar.
Om de 20 inch wielen zitten 235/35 en 275/30 banden, met hierin carbon-keramische schijven met een diameter van 380 en 356 mm. De wielbouten zijn afgedekt om de illusie van centerlocks te wekken. Kennelijk had dit de voorkeur boven het maken van daadwerkelijke wielen met een centrale slotbout.
De samenscholing der GTI-fetisjisten verwacht zoals elk jaar zo’n 150.000 fijnbesnaarde, eloquente bezoekers (notarissen, hersenchirurgen, en zulks), die naast deze Design Vision tevens een lichtgewicht Audi TT, een aangedikte Skoda Rapid, en een Seat Leon Cup Racer te zien krijgen. Ook staat er een Golf GTI die in zijn geheel door monteurs in elkaar is gesleuteld, net zoals de Black Dynamic van vorig jaar.
De Design Vision GTI is echter de grote uitsmijter. Is het een voorbode voor een generatie aan Golf-racers, wellicht als opvolger van de Scirocco R-Cup, of gewoon een leuke one-off, zoals de Golf W12 dat destijds ook was? Wie het weet mag het zeggen, maar de PR-machine merkt wel fijntjes op dat de auto “in feite klaar [is] om races te rijden”.
Zodra hier livefoto’s en video’s van vrij komen, dan lees je het hier!
giordino zegt
Ah de volkswagen w12 gti concept uit 2007 heeft ook een facelift gekregen.
flin95 zegt
Jammer dat concepten er vaak beter uitzien dan de ‘op de markt gebrachte’ modellen. Als dit de golf 7 gti was geweest, wellicht minder snel, was t tenminste vernieuwend.
W115 zegt
@flin95: kom op, wie wil er nou met zon diffuser onder een C-segmenter gaan rijden?
escort77 zegt
@W115: de mensen die deze auto gebruikt kopen als ie een jaar of 10 oud is.
lambo4all zegt
@W115: op een verlaagde golf met een 500pk lijkt me dat wel handig..
jrk68 zegt
Met 360pk en een prijs onder de 60K zou dit een concurrent voor de A45 AMG kunnen zijn.
j00rs zegt
Alsof ze iets spannends ooit ook echt gaan maken.
notsobig zegt
De ontwerpers mochten even hun dwangbuizen af doen en lekker even luchten buiten hun cellen, voor weer vast te zitten aan het dagelijkse saaie VAG ontwerp-criteria?
Het zou me verbazen als hij er zal komen en er enigszins op zal lijken…
getaway07 zegt
Design van de nieuwe scirocco? Zelfs als je de conceptkenmerken wegdenkt, zou dit er nog dik uitzien imo
barrrry zegt
Zou die in ’t echt ook met 80” velgen komen? :)
Homer55 zegt
Als Volkswagen nu Design Vision inhuurt om hun nieuwe modellen te tekenen…
AMV8Bart zegt
Een platgeslagen Golf hadden we al toch?
Lotus zegt
VW kan Alfa niet overnemen, dan zelf maar een Brera look-a-like maken?!