
Goed nieuws of slecht nieuws? Een aantal hoge design-piefen vertrekken opeens bij BMW. Onze Adrian van Hooydonk moet dus op zoek naar nieuw talent. Misschien een goed format voor een nieuwe show van John de Mol?
Auto-Motor-und-Sport bericht dat de 46-jarige Karim Rekik Habib op het punt staat om zijn 4B-potlood voorgoed neer te leggen bij BMW. De Libanees-Canadees begon zijn tekenloopbaan in 1998 bij BMW als interieurontwerper. In 2010 maakte hij een kortstondig overstapje naar Mercedes, waar hij onder andere de F800 tekende. Vooral elementen van de voorkant van die auto zagen we later terug in het productiemodel van de CLS en andere moderne Mercedes. In 2012 had de designer echter kennelijk alweer genoeg gezien van Stuttgart en keerde hij terug naar München.
Voor BMW tekende Habib onder andere (mee aan) de F01 Siebener, de X6, de X3, de 6-serie Gran Coupe en de in BMW-kringen ietwat controversiële E60 5-serie. Tevens was hij betrokken bij de ‘The next 100 years‘ concepts van het merk. Wat Habib in het vervolg van plan is te gaan doen is nog niet bekend. We stuurden hem een appje, maar daarop kregen we slechts hetvolgende antwoord:
“Karim Habibi – Karim Habib – Karim Habibi – Karim Habib.”
Daar kunnen we dus weinig mee. Opvallend is wel dat Habib al de derde hooggeplaatste designer van BMW is die vertrekt in korte tijd. Vorig jaar vertrokken ook MINI designbaas Anders Warming en BMW i designbaas Benoit Jacob. Zij vonden beiden nieuw emplooi in China. Hun posities zijn echter nog niet ingevuld, wat betekent dat van Hooydonk op dit moment alleen Giles Taylor van Rolls Royce nog over heeft als trouwe luitenant.
Blijft natuurlijk de prangende vraag over: vinden we dit erg? Hoewel de daadwerkelijke invloed van Habib niet helemaal goed in te schatten is (misschien gaat hij wel weg omdat hij de designrichting van het merk niet goed vindt), zal ik de discussie aftrappen met mijn eigen mening. Nee.
Als BMW-fan gooi ik soms nog steeds een drupje whiskey op de grond voor de E46, E39 en E38. Strakke minimalistische auto’s met fantastische proporties en zonder tierelantijntjes. Tegenwoordig zie ik tot mijn spijt in elke BMW-flank een lelijke inkeping verschijnen (jaja, Cw-waarde, zal wel). Daarbij lijkt er met elke nieuwe BMW meer chroom aan de buitenkant te zitten.
Nog steeds zijn vooral de normale series overigens over het algemeen fijn gelijnde bakken met immer nog goede proporties, maar het heeft nét niet meer die vibe van vroegah. Naar mijn bescheiden mening dan. Misschien heeft het ook te maken met de concurrentie die nu ook weer lekkere auto’s maakt. Of misschien wordt het beeld vertroebeld door de 2-serie MPV’s en de 3-serie GT. Enfin, laat weten wat jij ervan vindt, in de comments.
UPDATE 14-03-2017: het is bekend geworden dat Karim aan de slag gaat bij Infiniti, hij wordt daar de nieuwe chief designer.
Eerlijk gezegd vind ik veel BMW modellen al jaren steeds minder mooi worden… dus een nieuw tekentalent kan naar mijn mening zeker geen kwaad!
Hopelijk doen ze ook snel wat aan de kwaliteit want die lijkt ook achteruit te gaan helaas… Als ik nu moest kiezen ging ik zeker voor een Mercedes.
@punicaoase: Nee, feit is dat je eerst moet wennen aan veel BMW modellen. Daarna ga je zo mooi vinden en vervolgens tijdloos zoals de E46 en E39. Dat was vroeger niet anders, je wordt alleen ouder. De tijd staat niet stil namelijk :)
@cupsport: diegene die jij noemt vond ik wel direct mooi.
De Bangle- ontwerpen kan ik dan weer niet waarderen, uitgezonderd de Z4.
Het vervelende is echter dat alles van na dit tijdperk ‘saai’ is en op elkaar lijkt.
@punicaoase: dan moet je maar is kijken naar mercedes,
Alles is ook 1 pot nat.
Als je een A-klasse bijvoorbeeld van verte ziet komen weet je ook niet zeker of het nou een CLA is ook een A.
E-klasse, C klasse, S klasse lijken allemaaal op elkaar man
@bmwnumberone: dat is een andere discussie, daar ging mijn reactie niet over..?!
@bmwnumberone: En dan zeggen ze iets over audi, nog beter uit elkaar te halen als de recente merc modelen.
Persoonlijk vind ik dit ook niet erg. De designtaal van BMW de afgelopen jaren is er inderdaad niet op vooruit gegaan. Eigenlijk al sinds die verschrikkelijke E60.
@aeromax: het blijven proletenbakken. Een Gran coupé of 7er daargelaten.
@fijnkonijn: De 6 gran coupé is op dit moment eigenlijk nog de enige begeerlijke auto. Vooral de nieuwe doorgetrokken koplampen op alle nieuwe modellen zijn vreselijk
@aeromax: En toch kan ik die E60 heel erg waarderen. Zou hem nog best wel willen hebben..,
Zowel de x6, x3, gran coupe als e60 vind ik persoonlijk niet moeders mooiste, sowieso zijn bmw’s sinds de e46 generatie minder geworden naar mijn smaak. Een frisse wind door het concern lijkt mij niet verkeerd
@yupyup: en wat dacht je van de 2er. Holy fock…
Hebben het oude kopieerapparaat van VAG overgenomen. Minder designers nodig…
@stanny: helaas waar. Neem een model, resize x% en hop, weer een nieuw model…
Ik kan er geen traantje om laten. De vorige 7-serie was nog oké maar de huidige doet mij niks. Hetzelfde geldt ook voor de nieuwe 5-serie, zoutloos.
@kaeser: echt? Vond de Bangle 7 erg mooi en is nog steeds modern als je ‘m ziet. De vorige vond ik juist nietszeggend en de huidige vind ik wel fraai maar qua design erg misschien té sportief voor z’n klasse.
Wat vers bloed kan geen kwaad daar, ontwerpen gaan hard achteruit de laatste tijd. Kan natuurlijk ook de reden zijn waarom iedereen hem smeert, omdat ze het niet eens zijn met de ingeslagen weg.
Alle auto’s kunnen er niet meer uit zien als in de jaren 90. Deal with it en niet zo jammeren in nostalgie. Tijden veranderen.
@stfu: prima, maar wanneer Kia zijn modellen aantrekkelijker looks weet te geven dan jij als merk moet je toch wel even na gaan denken….
@awesome: smaak is iets persoonlijks, omdat jij Kia qua modellen reeks hoger inschat is dus jouw persoonlijke mening en geen gegeven.
De E60 met M-pakket is gewoon een enorm gave en tijdloze auto. Mooi minimalistisch en uitstekende geproportioneerd lijnenspel. Kale BMW’s zijn altijd lelijk, dat is nodig om die 15 to 20K aan opties uit de broek van de welgestelde klant te kloppen.
@Femme: Mee eens. Toen de E60 net uit was vond ik het een lelijke auto. Dat werd steeds minder en uiteindelijk ben ik hem zelfs mooi gaan vinden. Heb nu een E61 en die is toch al 9 jaar oud, maar dat die je niet. Iemand die weinig met auto’s heeft vroeg me zelfs of ik een nieuwe had gekocht. Nou gaat dat wat ver, maar veel van de design elementen die toen te futuristisch en afwijkend waren zie je nu terug in de modellen van andere fabrikanten. Dat zorgt er voor dat dit ontwerp niet echt verouderd.
@timt: en dat is iets wat BMW altijd goed in de smiezen heeft gehad in tegenstelling tot hun concurrenten. De modellen verouderen niet terwijl elke willekeurige Audi twee weken na de introductie al verouderd lijkt.
Nou ik vond de huidige series toch echt wel zeer geslaagd, er is eigenlijk geen merc of audi die ik over een Bmw coupe, sedan of station zou kiezen. Dat is eigenlijk alleen maar gebaseerd op het design.
Nieuwe frisse wind doet meestal goed.
Beste voorbeeld is de grootste concurrent Mercedes, het nieuwe design spreekt mij aan en heeft een positief invloed gehad op het merk.
Ik begrijp het wel, aangezien ik modellen bij de concurrenten prefereer boven BMW’s van dit moment. Beste voorbeeld is de nieuwe 7-serie.
Audi krijgt nu hopelijk nieuwe ontwerpers…
Ik weet waarom Karim ‘m peert, maar dat zijn interne zaken.
@jochempie: kun je de speculaties niet een klein beetje sturen? Doorlopend carrière pad of iets in die richting noemen we zakelijk, privé problemen houden we op privé, onenigheid met x noemen we bonje, het geld noemen we perspectief, designrichting oid noemen we stijl
@w0o0dy: heb slechte ervaringen met dat soort info delen, dus dat gaat ‘m helaas niet worden..
@jochempie: en dus ga je een beetje interessant zitten doen…
Fail !
@fijnkonijn: mijn nederige excuses, fijnkonijn. Ik dacht enkel hardop.
@jochempie: ik wil geen bonje, en vindt het geen stijl om over iemand privé redenen en toekomstperspectief te praten… Is dan dus Zakelijk = carrière pad dat doorloopt.
@w0o0dy: doodloopt geezus
@w0o0dy: ik kan geen kaas maken van je zin
@jochempie: heeft ie staan zingen op een feestje? :P
Alleen de i3 vind ik een mooi auto-tje in de BMW stal, de rest mogen ze houden.
Ik vind het design van BMW erg wisselend. De gloriedagen van de E46 en E39 zijn helaas voorbij, maar ze maken nu ook nog zeker fraaie wagens. Alleen zitten er ook een boel rotte appels tussen. Ik hoop dat een nieuwe frisse lichting designers ervoor zorgt dat die rotte appels bespaard blijven
@berlinetta: Ik spreek voor mijzelf maar de eerste generatie BMW X5 facelift (e53) past moeiteloos in het rijtje van de e38/e39/e46. Misschien wel de meest succesvolle SUV en het design staat als een huis naar mijn mening. Zelfs nu nog oogt het bij de tijd in tegenstelling tot de eerste generatie ML/Cayenne die hopeloos verouderd ogen.
https://www.carpixel.net/w/b3e90e02ceba34052c282446cd5e99a4/bmw-x5-4-8is-car-wallpaper-48110.jpg
https://www.carpixel.net/w/0f87c9767661a262dc9ebb937cb6d76a/bmw-x5-4-8is-car-wallpaper-48109.jpg
Jaapiyo je vergeet een whiskey te plengen voor de E36 (Pinky Lai) want dat was de eerste met die looks waarop de E38 en E39 gebaseerd zijn met de dubbele lampjes in het aquarium. Niet haten op de vader!! Latere bouwjaren zijn ook kwalitatief erg goed. Eerste bouwjaren E46 zijn trouwens tokotoko. De hele achteras scheurt los maar die tori breken we een andere keer.
@e36thuglife: Neem de BMW M635 CSI (e24) niet alleen een v/d mooiste BMW’s maar ook een van de mooiste auto’s ontworpen.
@e36thuglife: op het de problemen met het subframe na was de e46 van het begin goed hoor, de e36 kende trouwens ook datzelfde probleem. Maar je hebt gelijk dat de e36 te weinig geapprecieerd wordt, zelf eentje gehad uit ’97, heerlijke bak
Nou misschien maar beter, vind de normale bmw’s vooral 3 serie e.d. echt lelijk ook de interieuren zijn hard aan vervanging toe. Die kan je naar mijn mening niet meer vergelijken met die van een Audi of Mercedes
Ben ik de enige die E60 een pracht van een auto vindt? Beduidend minder saai dan zijn opvolger.
Je slaat de spijker op zn kop jaapiyo, die frigging cw-waardes maken dat elke opel signia dezelfde neus krijgt als een m5 van anderhalve ton. EU regels maken de zijschermen van slagschipformaat, en maak ik graag elke nieuwe FR-auto neus belachelijk omdat ze allemaal hetzelfde concept van lampgrillamp en 3 openingen onderin hebben, maar dat komt door die &(*%*%)*&%)*^efficiencyeisen. Er is geen lol meer aan voor een autoontwerper. Een vouw hier, een beetje blingbling daar, maar dat is het.
@Jaapiyo een man naar mijn hart, e38, e39, e46. Voeg daar nog de e30 aan toe en mijn bmw collectie is compleet.
Ik vind de huidige bmw’s prachtig
Het gaat eens tijd worden voor een nieuw interieur!!! Iedere keer hetzelfde. Maak eens een groot doorlopend info scherm….
@730ld: ga een benz kopen en zeur hier niet verder…
Bmw, ik zeg back to the zero’s
Toen het conservatieve BMW met design chef Bangle eens wat minder conservatief was vonden de fans het niet goed een ook nu BMW weer wat conservatiever is vinden ze het niet goed. Het is ook nooit goed. Echt mooi vind ik ook alleen de 2 en 4 coupe en vind sommige modellen zelfs verschrikkelijk (die gran coupe gedrochten waarvan de properties gewoon niet kloppen). Natuurlijk is de huidige X5 minder mooi dan de vorige en is de X1 nu wel erg Hyundai geworden. Maar de 1 serie is met de facelift enorm opgeknapt, de 3 serie is heel netjes. De X3 is van probleemgeval naar schoonheid gegaan. De nieuwe 5 ziet er gewoon goed uit.
Het is allemaal niet zo erg. Ik denk dat Sjoef Sjoef Habibi gewoon een goede baan elders heeft aangeboden gekregen. Bijvoorbeeld bij Audi, daar gaat de evolutie zo langzaam dat de klanten de noodzaak voor een nieuwe Audi niet meer zien, die is immers toch hetzelfde.
Toch maar eens solliciteren dan
ik vond geen één bmw model echt spannend totdat de 6 gran coupe werd geïntroduceerd. toen was ik verkocht. :-) dus toen t kon heb ik m gehaald en tot op de dag van vandaag is het genieten in mijn platgeslagen 5 serie (volgens sommigen)
Ik vind BMW nog steeds de mooiste modellen produceren tezamen met Audi. Mercedes mist de boot.
Qua design en merk waarden heeft BMW aardig wat van zijn glans verloren. Veel te veel (niche) modellen die bijna allemaal spuuglelijk zijn. Dat allemaal maar om in iedere uithoek van de markt maar klanten aan te kunnen trekken. Verder is de designtaal erg gericht op de Chinese (wan)smaak met veel te drukke lijnen en kitcherigge glimmers om het geheel te complementeren.
Tja voor kopieerwerk moeten ze maar iemand anders zoeken denken ze
Ik zit met verbazing de reacties te lezen. Mensen hebben negatieve meningen over BMW en het word nog geplust ook? Is het tegenwoordig maatschappelijk verantwoord om BMW te bashen?
Alle redenen om een BMW te kopen verdwijnen. RWD verdwijnt langzaam, het sportieve en dynamische karakter maakt plaats voor comfort, de interieurs zijn niet zo kwalitatief hoogwaardig als die van Mercedes of Audi.
De enige echte heerlijke BMW van deze line-up is nog de 6GC, wat een beauty. Echter zal deze ook wel vrij snel vervangen worden nu de nieuwe 5 er is.
Vroeger waren alle auto’s mooier, live with it.