Een autogek die al sinds 2000 bij Bugatti werkzaam is.
Dit is het eerste artikel uit een serie specials, waarbij we spreken met Nederlanders die werken bij grote/bekende internationale automerken. De betreffende personen vertellen ons welke opleiding ze hebben gedaan en hoe ze bij de diverse merken terecht zijn gekomen.
– Wat is je naam en huidige functie?
Mijn naam is Derk Jan Spakman, ik werk als ingenieur bij Bugatti en ben verantwoordelijk voor motortests en koeling.
– Waar heb je hiervoor gewerkt en hoe kreeg je je huidige baan?
Ik ben begonnen bij een automotive engineering-services provider voor motorenontwikkeling. Sinds het jaar 2000 ben ik in het Bugatti W16-project werkzaam, waar ik in 2002 als resident engineer de kans kreeg om als vaste medewerker voor Bugatti te werken. Dit heb ik natuurlijk met beide handen aangenomen.
– Welke studies/scholen heb je gedaan?
Ik heb aan de HTS-Autotechniek gestudeerd (tegenwoordig deel van de HAN). Dit is een hele goede opleiding en een eerste stap in de richting van de automobiel industrie.
– Welk advies zou je geven aan mensen die hetzelfde willen doen?
Ten eerste moet je voor dit soort werk met heel je hart een autogek zijn. Ten tweede moet je alles met een hoop passie doen en natuurlijk nooit opgeven! Vanuit mijn ervaring kan ik één advies geven, als Engels en/of Duits niet je moedertaal is, dan is het raadzaam deze talen te leren. Want als je in de ontwikkeling van de automobielindustrie wilt werken is dat absoluut een must.
– Wanneer begon je passie voor auto’s?
Mijn passie voor alles op 4 wielen begon al op een hele vroege leeftijd. Eerlijk gezegd kan ik me het zelf niet meer precies herinneren, maar verhalen uit mijn familie bevestigen dat het ongeveer vanaf mijn derde levensjaar allemaal is begonnen. Toen ik een jaar of 10 was, wist ik dat ik iets met auto’s wilde doen. Wat precies, ja dat kwam een paar jaar later nadat ik een artikel over de ontwikkeling van voertuigen las.
– Waar ben je het meest trots op?
In het bijzonder ben ik heel erg trots op ons teamwork. We zijn een kleine groep die aan deze bijzondere auto mogen werken. Persoonlijk gezien, ben ik natuurlijk heel trots op onze W16-motor en de prestaties daarvan in de auto.
E34M5Touring zegt
Leuk idee! Ben benieuwd wie er nog meer langskomen. Ik weet natuurlijk niet hoeveel tijd jullie hebben met zo’n persoon maar het had van mij best uitgebreider gemogen nog, waaruit z’n werk echt bestaat en zo. Is het enkel dynotesten van de motor of ook in de auto, ga je dan mee of is dat laptop werk, hoeveel km’s heb je zelf gemaakt met de Veyron’/Chiron. Wat was de grootste uitdaging bij het koelen? Dat soort dingen. Zeker omdat de Veyron een aantal keer vertraagt is omdat ze de koeling niet op orde kregen. Was wel leuk geweest om hem te vragen waar dat in zat. Geen kritiek hoor, ben zoals gezegd benieuwd naar de serie.
jeppie zegt
@E34M5Touring: het zal wel via de mail zijn gegaan
mashell zegt
Eigenlijk ben ik vooral nieuwsgierig naar de standplaats van Derk Jan, is dat ergens in de Elzas of toch gewoon in Wolfsburg?
Bij zijn advies om Duits en Engels te leren sluit ik me helemaal aan. Dat is noodzakelijk als je in de automotive R&D wil terechtkomen.
stradale888 zegt
@mashell: Alle engineers zitten in Wolfsburg. Er is alleen eentje die als een soort liaison in Molsheim zit. Verder zit daar alleen het “atelier” waar de auto’s in elkaar worden gezet en er onderhoud wordt uitgevoerd.
Dutchdriftking zegt
@mashell: Engels is voor iedereen raadzaam, Duits eigenlijk ook wel bij vrijwel elke baan op HBO functie of hoger.
stationcar zegt
@dutchdriftking: Wat een volslagen onzin.
vonklausenburg zegt
@stationcar: Nee hoor. Elke taal die je extra kunt leren, moet je leren. Uiteindelijk is het bij elke baan een pluspunt.
v60germany zegt
@stationcar: als ik over mijn landelijke klantenkring het bekijk, wie er niet of nauwelijks Duits kan, dan zie ik dát nog steeds als de grootste uitdaging… hoe verder vanaf de grens, hoe dramatischer en afstandelijker het zich dikwijls kenmerkt.
En als opmerking daarbij; techniek en commercie zijn de drijfveer voor mijn klanten, hoe bizar in dit katern eigenlijk.
mashell zegt
@stationcar: je statement was zoveel krachtiger geweest als je had gezegd: das ist ja vollkommener Schwachsinn!
Dutchdriftking zegt
@stationcar: Natuurlijk spreken veel Duitsers ook prima Engels. Maar als je Duits spreekt sta je meteen 2-0 voor. Ook doen we steeds meer met Oost-europa waar weinig Engels maar wel veel Duits gesproken word. Engels is voor iedereen belangrijk, zelfs voor de vuilnisman.
lekbak zegt
@dutchdriftking: dat is natuurlijk grote onzin. Juist bij hogere banen is Duits minder belangrijk want alle belangrijke Duitse mensen spreken engels, Duits is ook verre van een wereldtaal. Dan is Spaans veel meer een wereldtaal.
Uiteraard ga ik ervan uit dat je niet in Duitsland gaat werken maar gewoon in Nederland blijft.
rw1994 zegt
@lekbak: Mispoes, de Duitse oem’ers gebruiken Duits als voertaal, hier heb je als R&D mee te dealen. (Ja er is altijd een weg om het in het Engels te doen, maar je in de Duitse taal begrijpbaar te maken is een heel groot voordeel)
lekbak zegt
@rw1994: Duitsland is voornamelijk groot in de automobiel industrie. Nederland is relatief groot in heel veel meer sectoren zoals scheepvaart, lucht en ruimtevaart en nog veel meer. Uiteraard voegt het iets toe om Duits te kunnen maar Duits is net zo’n wereldtaal als Nederlands, niet dus. En het over overgrote deel van de banen op hbo of hoger niveau heeft niks met Duitsers te maken. En dus niks met de Duitse taal.
mashell zegt
@lekbak: maar in de autoindustrie is Duits nog steeds belangrijk. Onze Duitse klanten leveren ons specificaties in het Duits aan. Ook als de Konzernsprache egels is. Vergaderingen gaan in het Duits, soms ook als er gasten bij zijn die het Duits niet machtig zijn. Als Nederlander in Duitsland ben ik natuurlijk bevooroordeeld maar soms vind ik wel vreemd dat we in Nederland ons zo sterk op het Engels (en erger nog Amerikaans Engels) richten terwijl Duitsland onze grootste handelspartner is.
spykerboy zegt
@mashell: omdat je met engels overal terecht kn, en met duits niet. Ik vind veel schrikbarender hoe weinig engels er in duitsland gesproken word. Zit er nu voor mn vakantie maar kan met bijna niemand communiceren (ik spreek ook geen woord duits, nooit echt op school gehad of wat dan ook)
lekbak zegt
@mashell: het Engels opent een wereld van 6 miljard mensen, Duits opent een wereld van enkele tientallen miljoenen. We doen volgens mij nog steeds meer handel met de rest van de wereld dan met Duitsland. Het is zeker nuttig om Duits te kunnen maar de uitspraak dat je voor hbo of hoger persee Duits nodig hebt is onzin. Laat dat eens 10% van de banen zijn, dan heb je het echt wel gehad.
trustmeiamanengineer zegt
Kijk eens aan, eindelijk een serie waarbij ook de technici/specialisten eens in het zonnetje worden gezet, in plaats van altijd die ontwerpers.
Leuke baan heeft Derk Jan!
Maar iets meer dan 3 vragen met een kort antwoordje was misschien wel leuk geweest…
viezefreddyw zegt
@trustmeiamanengineer: Wanneer ben jij aan de beurt?
lincoln zegt
@viezefreddyw: Proest .. daar gaat mijn koffie ..
lincoln zegt
Kan het geneuzel over dat Bugatti Italiaans danwel Duits danwel Frans danwel Spaans is ook een keer stoppen ..
Bugatti is een NL product ..
hellocello zegt
@lincoln: nee
lincoln zegt
@hellocello:
Op de Zuid-as denken ze daar echt anders over ..
mashell zegt
@lincoln: op de Zuid As werken toch alleen postbodes om de brievenbussen van de postbusfirma’s te vullen?
drdre1 zegt
@lincoln: dat er voor sommige zaken Nederlandse diensten zijn gevraagd maakt het nog geen nl product. Maar je bedoelde het vast sarcastisch.
berlinetta zegt
Leuk idee! Ben benieuwd wie er nog meer gaan volgen.
mrrallycross zegt
Leuk om te volgen. Top dat jullie dit gaan doen
desjonnies zegt
‘We werken in een klein team’
Logisch, werk je met een groot team, krijg je dit :
http://1.bp.blogspot.com/-P6tNTzrWayQ/UVuuXqCQ92I/AAAAAAAAOIg/0131-8rwzHQ/s1600/Screen+Shot+2013-04-03+at+12.00.22+AM.png
Edge zegt
Zou de Chief Aircastle Engineer van Spyker ook bereid zijn om mee te werken aan zo’n artikel?
allesmetturbo zegt
Toffe serie! Mag wel veel uitgebreider dit :)
hight96 zegt
Heeft ie ook een auto van de zaak? :p
Stijnson zegt
Ben ook wel benieuwd wat voor een auto ze rijden. Meest voor de handliggend is een Volkswagen lijkt mij of een ander VAG product.
lincoln zegt
@stijnson: Een VW Caddy lijkt me het meest voor de hand liggen ..
jeppie zegt
Leuk concept wat ik zeker zal lezen. Ben benieuwd wie de volgende is
drdre1 zegt
Leuk artikel! Keep’em coming! :-)
cloverleaf zegt
Leuk idee. Maar mag van mij wel HEUL VEUL uitgebreider! Als je een 19 minuten lang filmpje kan maken over iemand en z’n 205 (no pun intended) dan mag je hier ook wel dieper op ingaan. Het liefst zelfs ga je er heen en maak je een interview en een filmpje van Derk Jan z’n werkzaamheden.
schuiftrompet zegt
Ik kan je vertellen dat tegenwoordig HTS automotive meer over elektro gaat dan over brandstofmotoren. Dat is in de loop der tijd helaas veranderd.
Diesel zegt
Leuk zo’n interview, mag van mij wel uitgebreider.
davelepeef zegt
Ik dacht dat de motoren van Veyron door AVL Schrick ontwikkeld en gebouwd werden. In hoeverre zit Bugatti daar dan nog aan?