
De kwalificatie van Verstappen was niet wat ‘men’ verwachtte. Was het zó erg? Of is er nog hoop voor vanavond? Volgens Verstappen is de derde positie beter dan de tweede.
Het Formule 1-seizoen 2021 is er eentje om in te lijsten. Het is bijna niet te voorspellen wie waar gaat scoren. Op Circuit of the Americas (GP Amerika 2021) was Mercedes de torenhoge favoriet, maar pakte Red Bull pole én de zege.
Op Autódromo Hermanos Rodríguez was Max Verstappen torenhoge favoriet, maar moest hij het doen met een enigszins teleurstellende derde plaats tijdens de kwalificatie.

Derde beter dan tweede
Uiteindelijk was Bottas sneller, als enige reed hij een tijd onder de 1:16. Bijzonder knap en duidelijk een teken dat Mercedes dus behoorlijk ‘de snelheid’ heeft. Is dat alles? Na de race liet Verstappen het volgende optekenen:
Tijdens de kwalificatie verschoof de balans een beetje. Maar, tijdens de laatste ronde ging het eigenlijk best goed. Ik weet alleen niet precies wat er voor mij gebeurde. Er gingen twee coureurs af, dus ik dacht dat er een gele vlag zou komen. Ik ging daarom al van het gas af.
Max Verstappen, tegen Jenson Button
Een goede rondetijd was niet meer mogelijk. Maar, zelfs met de matige balans , denk ik dat we voor pole position hadden kunnen gaan. De derde startplaats is niet geweldig, maar ik denk dat het hier beter is dan tweede.

Spoiler en banden
Naast Tsunoda en Pérez die eraf vlogen, was er ook nog iets met de spoiler. Die moesten met tape verstevigd worden. Volgens Verstappen was dat niet de oorzaak van de moeizame kwalificatie. Hoogstwaarschijnlijk heeft Red Bull de achtervleugels gefixt voor de race. Onder de noemer van veiligheid mogen er volgens de parc fermé-regels wijzigingen worden doorgevoerd zonder grid-penalty’s.

Nog een reden om hoopvol te zijn: de banden. Verstappen gaf al aan dat Red Bull de meeste moeite heeft op de rode banden en dat Mercedes juist daar erg goed op is. Tijdens de wedstrijd-simulaties in de vrije trainingen waren de Red Bulls zo’n halve seconde sneller dan de Mercedessen. Het gaat nog spannend worden vanavond!
Dan is het woord nu aan u, waarde lezer! Wat denk jij? Gaat Verstappen kinderlijk eenvoudig voorbij dankzij de slipstream op het enorm lange rechte stuk? Of wint Giovinazzi zijn eerste race omdat iedereen elkaar in de eerste bocht eraf kegelt? Laat het weten, in de comments!
De race start vanavond om 20:00, klik hier om te zien waar je de race kunt volgen.
Perez gaat kamikaze en tikt de Mercs eraf in bocht 1. Max mag vrij naar de zegen rijden met Gasly en Leclerc op het podium.
Klarenbosch: Volwassenen geloven normaal gesproken nietmeer in sprookjes.
@dijan: die kans is nou ook weer niet zo klein toch? Ik denk iets van 5,5 %
@dijan: de debuut race van Max in Spanje vergeten? Was dan een RB die Mercedes eraf tikte, maar toch een aardig sprookje, toch?
En de Max fans altijd maar zeggen dat Lewis altijd iets te zeuren heeft ! Nou is plaats 3 ineens beter als 2 volgens Max .Hoop dat hij dat ook vind na afloop van de race.
Ja man. Het is een lang recht stuk, en de 2e plaats is rechts, de vuile kant van de baan, en je heby niemand voor je staan. Terwijl als je 3e start, je iemand recht voor je hebt staan voor de slipstream, en je staat op de schone kant van de baan.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Bocht 1 en de stand na lap1 zullen redelijk bepalend zijn in de race, maar er kan uiteraard van alles gebeuren vanavond. Go Max!
Alles minder dan een overwinning voor Max mag als blamage gelden voor Max en RBR. Hoog van de toren blazen dat dit RBR circuits zijn en dan zo’n afstraffing krijgen. En dan ook nog je laatste ronde als één grote comedy door je eigen auto’s in het water zien vallen.
Winst en anders niets. Dan mag je je ook nog zorgen gaan maken over het kampioenschap, want die Mercedessen hebben overduidelijk wat gevonden.
Ik heb RBR of MV33 nog nooit horen roepen dat ze hier wel even zullen winnen. Dat het een RBR-baan is komt ook vooral uit de media, en van alle teamcaptains hier op Autoblog. Als Max niet wint is dat dus geen blamage voor RBR, maar voor al die ‘kenners’ die op basis van resultaten uit het verleden denken dat ze de toekomst kunnen voorspellen.
Crash in de eerste bocht…einde race Verstappen
Wordt wel wat straks, Bottas zal Ham voor moeten laten gaan, en dan zit Ver erachter… zal mij benieuwen hoe lang dat door gaat
Bottas gaat echt niet expres voor bocht 1 de leiding aan Hamilton geven, mocht je dat denken.
@Johanneke: Mwah, het zou me niet verbazen als hij dat wel zou doen… het zou ook de meest effectieve verdediging zijn, doet het slipstreamvoordeel teniet en geeft Hamilton de beste kans om te winnen. Als de racepace van de RB’s inderdaad beter is dan de MB’s, zal Verstappen een undercut proberen als hij niet vooraan rijdt, ook dan is een Bottas die hem op kan houden om Hamilton uit te laten lopen ideaal. Of Bottas er zin in heeft is een tweede, maar hij heeft zich wel vaker weggecijferd.
Het wordt onmogelijk om Hamilton expres voor te laten en Verstappen wel achter je te houden in dezelfde actie als Bottas zijnde. Het zijn allen goede coureurs, maar zo goed ook weer niet. Als Bottas expres langzamer gaat om Hamilton er langs te laten is Verstappen er direct ook langs. Mocht ie uberhaupt nog 3e rijden en niet 2e bij aankomst bocht 1.
@Johanneke: misschien niet bij bocht 1 maar even later kan hij HAM natuurlijk wel langs laten
Mercedes heeft lopen sandbaggen? Wel vreemd dat je tussen Q1 en Q3 ineens die halve seconde achterstand weet om te buigen in een voorsprong van drie tiende.
Had Mercedes trouwens Q2 uiteindelijk de snelste ronde op softs gereden? Verstappen en Perez starten wel op mediums, zag ik.
@RRRobert: Hoe kun je sandbaggen als je concurrent zelf aangeeft dat ze opeens balans misten? Er werden vlak voor de kwalificatie begon ook nog aan beide achtervleugels van de Red Bulls modificaties aangebracht. Ik denk dat Mercedes best iets gevonden heeft maar Red Bull heeft ook ergens iets verloren. Bovendien gaf Max zelf aan dat hij zijn tijd had kunnen verbeteren maar een fout in de eerste run en het gedoe met Tsunoda en Perez in de tweede run heeft hem de kop gekost.
Niets sandbaggen dus.
Nee ook mediums.
Weet niet of ze aan het sandbaggen waren, de baan lijk vrij extreem te veranderen in het voordeel van Mercedes.
In Q1 liep de RB op rails en Mercedessen te glijden en bokken, in Q3 andersom.
Bottas laat hamilton voorbij en blockt verstappen, gooit de deur dicht, verstappen schade aan zijn neus. Bocht twee vergeet Perez te remmen en tikt Hamilton de baan af. Hamilton zegt dat dit t beste publiek was van dit jaar en Russell wint zijn eerste wedstrijd
Vlak Mazepin niet uit, ook al het hele weekend sterk.
Ik zou de slipstream van Bottas pakken en in de eerste bocht buitenom beide Mercedes verschalken. Bottas moet naast Verstappen ook op Hamilton letten en hem niet in de weg rijden. Vervolgens kan Verstappen wegrijden en eindigen met zo’n 16 sekonden voorsprong. Laten we hopen dat het zo gaat.
Wow je kan de toekomst voorspellen…….oh wacht