Het duurt een eeuwigheid, maar dan heb je ook wat: alle vergunningspapiertjes voor de extra rijstrook op de A28 tussen Utrecht en Amersfoort schijnen in orde te zijn, waardoor er eindelijk gereden mag worden. Vannacht werd het traject Maarn-Rijnsweerd vrijgegeven.
Wat een verhaal, afgelopen augustus…Het asfalt lag er, maar de vergunning was er nog niet. In elk ander land zou de automobilist die vergunning een hele grote vinger hebben gegeven, maar wij hebben (meestal) matrixborden met rode kruizen, camera’s, en astronomisch hoge boetes. Dat houdt de mensen wel in het gareel en in de file.
Na de 15 km tussen Maarn en knooppunt Rijnsweerd volgen de andere delen van het traject Utrecht-Amersfoort in de loop van volgend jaar. In de tweede week van januari volgt de openstelling van de derde rijstrook vanaf de Luifel (Zeist)-Maarn. Je moet per slot van rekening niet alles in één keer weggeven.
In de definitieve situatie is de snelheid op de A28 als volgt:
- Tussen Utrecht en Zeist 100 km per uur.
- Tussen Zeist en Amersfoort 120 km per uur tussen 06.00 en 19.00 uur en 130 km per uur tussen 19.00 uur en 06.00 uur.
- Van Amersfoort tot knooppunt Hoevelaken 100 km per uur.
Rijdt u echter in een rode auto met een oneven getal in het kenteken, dan mag er tussen 14:30 en 16:55 130 km/u gereden worden, tenzij Vic Crezée op de radio is, of u een huisdier van minder dan 20 kg in uw auto hebt. Zit de ‘r’ in de maand en kan er worden geschaatst op natuurijs, dan bedraagt de maximumsnelheid 110 km/u.
Nog vragen?
72bug zegt
Om het maar eenvoudig en gebruiksvriendelijk te houden!
desoper zegt
@72bug: gebruiksvriendelijk is het nederlandse wegennet en verkeer al jaren niet meer.
toeter11 zegt
@desoper: nou we hebben al jaren het beste wegennet van europa,
desoper zegt
@toeter11: wat is “het beste”?
In de file staan en maximumsnelheden waar oma nog gefrustreerd van raakt, noem ik niet “het beste”.
Dan liever wat minder strakke bijartlakens met een hogere max. snelheid zodat je niet in slaap valt.
toeter11 zegt
@desoper: nou als je kijkt naar asfalt, bewegwijzering en regels, lopen wij echt voor met de rest van europa.
jzaero zegt
@desoper: Wat heb je aan een hogere snelheid als het wegdek slecht is? Dan rijd je vier velgen krom en je onderstel naar de tering..
desoper zegt
@jzaero: Het wegdek in bijvoorbeeld duitsland en oostenrijk vind ik ook nog wel aanvaardbaar. En het zijn vooral de zone’s 60-50-30 waaraan ik mezelf kapot erger.
jzaero zegt
@desoper: Dat beton vind ik wel stuk minder dan hier, al stappen zij ook steeds meer over naar asfalt. De A3 is nu ook mooi asfalt geworden. Paar jaar terug was het wel extreem met dat beton. Waar je het meeste mee wint is waarschijnlijk waterafvoer. Spray op oud asfalt/beton is gewoon aanzienlijk meer aanwezig. Op de A7 merkte ik dat gister erg goed. Stukje nieuw asfalt was nagenoeg helder zicht, stukje oud asfalt was wissers op max voor de spray.
bungabungastig zegt
@desoper: Dat zijn niet geheel toevallig net de zones met spelende kinderen, brommobielende bejaarden en alles wat daar aan andere kwetsbare huisdieren tussenin zit.
citroends3 zegt
@bungabungastig:
Nou, om een heel lokaal voorbeeld te noemen:
Voorheen werkte ik in Overijssel, daar reed ik dan door Staphorst, en dan zo achter Staphorst langs naar een dorp daar in de buurt.
De weg waar ik reed was altijd een weg met een Vmax van 80km/h en je zag er nooit een agent met laserpistool staan.
Ze hebben daar het asfalt vervangen, mooi strak weggetje is het geworden, en gelijk hebben ze er borden ‘Zone 60’ bij gezet, terwijl die borden elders in de regio op andere wegen al veel langer staan.
Ik hoop dat je begrijpt dat dat enigzins steekt dat zomaar de maximumshelheid verlaagd wordt terwijl er nooit een probleem was. Ondanks dat er stevig doorgereden werd heb ik nooit iets gemerkt van grote ongelukken, want als de hardrijder een groepje fietsers tegenkwam, ging ‘ie op de rem en degene die uit een uitrit van een woning wil komen die moet met 60 (in praktijk vaak 80 of 90) net zo goed uit z’n doppen kijken.
Overigens zorgt die, imho overdreven, bescherming van fietsers ervoor dat fietsers steeds minder voorzichtig en steeds arroganter worden. ‘De auto is toch schuldig dus ik doe maar lekker wat ik wil’. Zoals ik dat vroegah geleerd heb even achter elkaar fietsen zodat de auto er langs kan is er niet meer bij. Zo ook voetgangers. En spelende kinderen die niet meer geleerd krijgen van pa of ma dat je op de stoep gaat staan als er een auto aankomt in plaats van de auto uit gaat dagen.
CBR600rr zegt
@desoper: ik vraag me af waar je woont… In de regio waar ik woon zijn de regionale wegen van een prima niveau
desoper zegt
@CBR600rr: de wegen zijn inderdaad van prima niveau, het gaat mij vooral over de belachelijke regels op deze wegen
wimpster zegt
Betutteling en regeltjes in het verkeer, het wordt er niet duidelijker op, niet veiliger van en niet schoner op.
Laat bestuurders aub weer zelf nadenken over hun rijgedrag en leg de focus niet zo op dat wijzertje wat naar een getalletje wijst op je dashboard.
Oh, en naar alle linksmensen: Extra asfalt helpt, zie je wel! Lekker puh!
JanC zegt
@wimpster: De linksmensen weten dat al, die rijden er immers (inhalen doe je links).
danielj zegt
Lijkt me vrij duidelijk.
lamdi zegt
Is er toevallig ook een regel dat zwarte auto’s op de linkerbaan 180 mogen rijden of dat dan weer niet?
Wat een scheve, rare manier van doen zeg, die vergunningen en verschillende v-max..
Ik zeg: alles open en alles 130!
flippert zegt
@lamdi: nee, op de linkerbaan hebben ze wel een lokale winterbandenplicht ingevoerd. Dat lukte niet voor de rechterbaan omdat winterbanden meer herrie maken en de omliggende gemeenten daar bezwaar tegen hebben ingediend..
citroends3 zegt
@lamdi: Ik zou dat willen specificeren tot zwarte auto’s met een wit dak.
bempi zegt
Misschien handig om in het vervolg het wegennetwerk op grote schaal aan te pakken ipv op kleine. Nu moet je elke keer een vergunning aanvragen, rekening houden met milieuactivisten en omwonende mensen, gemeente sukkels die hun graantje mee willen pikken enz.
Ja ik snap dat de markt draaiende moet worden gehouden, want als alles vol zit is er geen werk meer, maar om dat nou jaarlijks te verspreiden met tal van planningen voor de lange termijn schiet ook niet op en kost de gemiddelde belastingbetaler veel meer geld.
Dus leg gewoon een flinke lappen asfalt neer op de plekken waar het nodig is en klaar is kees.
benenwagen zegt
130 wegen zijn altijd van harte welkom!
toyotafortuner zegt
I lol’ed bij de laatste alinea. Lekker duidelijk ;)
E34M5Touring zegt
Probeer er zo min mogelijk te komen. Hatelijk stuk rond Utrecht.
Pixed zegt
100 km/u op een auto’snel’weg, ik zal het nooit begrijpen. Kunnen ze beter rails leggen en er trams op plaatsen.
fit4fun zegt
Vette grijns @ laatste alinea :-)
Simpson zegt
Woohoo!! Nu alleen hopen dat de files ook oplossen en de fileberichten niet gewijzigd worden van 12km twee baans, naar 8 km 3 baans (wijziging lengte x breedte)
r3fl3x zegt
LOL om de laatste alinea. Treurig maar waar. Elk ‘voordeel’ van die 10 km/u extra wordt teniet gedaan door het complete oerwoud aan limieten. 80-120-100-130-120, het gaat helemaal nergens over.
tstile zegt
Belachelijk dat ik al een half jaar maar 90 daar mag rijden alleen maar omdat er wat stomme paaltjes staan. Triest gebeuren. Hoop dat die 100km/h bij Zeist alleen overdag zal zijn.