De derde generatie Tiguan ziet er precies zo uit als je zou verwachten.
Het is alweer bijna tijd voor de derde generatie Tiguan. Het huidige model komt niet verouderd over, maar is er al sinds 2016. In 2020 kreeg de Volkswagen Tiguan een flinke facelift dus we zijn nu aanbeland op de laatste periode van het huidige model.
Dankzij de facebook-groep ‘MQB Coding & Retrofit‘ hebben we wat afbeeldingen voor je. De Tiguan ziet er namelijk uit als een, eh, ja, hoe zeggen we dit vriendelijk? Het ziet eruit als een auto waar 100 mensen iets op aan te merken hadden en dat de designers daar dan gehoor aan hebben gegeven. Er is weinig sjeu te bekennen.
Design derde generatie Tiguan
Maar dat doet Volkswagen niet per ongeluk. De Tiguan is een extreem belangrijke auto voor de Duitsers. Dus dan kun je beter een relatief eenvoudig en ingetogen ontwerp toepassen. Althans, dat zeggen we dan altijd.
De Hyundai Tucson bewijst dat een saai design niet noodzakelijk is voor goede verkoopcijfers. Misschien dat het geheel er een stuk beter uitziet als je kiest voor een R-Line sportpakket, grote wielen en kek kleurtje.
Wel een belangrijke stap is het interieur. De derde generatie Tiguan krijgt namelijk een nieuw infotainmentsysteem mee, eentje die het oude systeem (dat niet al te best was) moet doen vergeten.
Ook hier ziet het er keurig en opgeruimd uit, maar niet zo spannend en frivool als het intieme vleesknuffelleven van een 40 jaar getrouwd stel uit Meppel.
Geen Allspace
De Tiguan kun je nu krijgen als Tiguan (vijf personen) of een grotere Tiguan Allspace voor zeven mensjes. Dat gaat veranderen van de derde generatie Tiguan. Er is maar een versie en dat is de vijfzitter. De opvolger van de Allspace gaat Volkswagen Tayron heten.
Qua motoren kunnen we simpel zijn: de Tiguan wordt niet elektrisch. Er is natuurlijk al een Volkswagen ID4 die dat gedeelte van de markt bedient. De Tiguan is een enorm populaire auto over deze aardkloot en op veel markten wil men nog graag de versie met plofmotor hebben.
Er is keuze uit TSI EVO-motoren (1.5 en 2.0) en diverse TDI-diesels (ja joh, tuurlijk). Voor ons in Nederland zijn de eHybrid plug-ins hybrides interessant.
heckblende zegt
incontinentie is hier wel het eerste woord wat in me opkomt ja
Johanneke zegt
Ik vind het geen verbetering. De huidige is imo vrijwel de mooiste in zijn klasse. Dit ziet er best wel suzuki s cross uit.
kniesoor zegt
Ben benieuwd hoeveel mensen dit als een VW zouden herkennen als je de badges van de neus en kofferklep afhaalt.
Johanneke zegt
Dat is sowieso een beetje een dingetje. Ik vind de opel astra een ontzettend mooie auto geworden, maar er wordt weinig naar omgekeken, want ja, is maar een opel. Stel in een alternatief universum was dit de nieuwe VW golf geweest, of mercedes a klasse. Dan was iedereen lyrisch geweest.
Edge zegt
Ik vind dit een briljant design. Waarom? Omdat dit een Tiguan is. Het is de Golf onder de SUV’s. De auto die zo populair is dat de designbriefing luidt; “Teken een SUV-achtige met een design dat zo min mogelijk mensen tegen de borst stuit”. Dat is precies wat ze hier gedaan hebben. Het is geen hele knappe auto waardoor je opvalt als rijder. Het is ook geen hele lelijke of extreme auto waarmee je opvalt. Wel is het heel erg middle of the road. Heel erg “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”. En dat maakt dit design briljant, want het past perfect bij het soort koper dat de Volkswagen dealer binnenstapt voor zo’n Tiguan.
Robert zegt
Inderdaad. En het is niet voor niks dat juist de Tiguan de verkoopcijfers van de Golf al heel wat jaren kannibaliseert.
cossiekiller zegt
Sinds wanneer is Volkswagen door BYD overgenomen?
outlook zegt
Gaap…
mashell zegt
Ik denk dat ik een folder ga halen bij de dealer en deze op het nachtkastje leg. Als je niet kunt slapen even in de folder kijken en je slaapt sneller in dan met schaapjes tellen.
outlook zegt
Dit idee gaat je geen windeieren leggen…! 😴
HZW zegt
Dat ding ziet er nu al zwaar gedateerd uit, is dit ontworpen door bejaarde designers.
dromedaris zegt
Damn so saai. Maar ja, da’s eigen aan VW. De Skoda variant gaat sowieso wel vetter zijn.
Svda zegt
Van de dikste auto is zn klasse naar een heel stuk mindere auto….
Dutchdriftking zegt
Ik vind het nogal onherkenbaar Volkswagen. Het zou ook een Kia, MG. of Xpeng kunnen zijn. Ik zou zeggen, kijk eens naar Mercedes of Volvo over hoe je herkenbaar modern design toepast.
Allison Burgers zegt
Heb je gemist waar KIA de afgelopen jaren mee op de markt komt? Dat lijkt in niets op deze VW.
harrie zegt
Iemand, die ooit de jongenddroom had om auto ontwerper te worden, heeft dit dus moeten ontwerpen.
Het leven zit vol teleurstellingen.
heckblende zegt
dat weet je als je consumentenproducten gaat ontwerpen, hoe vet is het als miljoenen mensen in jouw ontwerp rijden?
Zo moeten artiesten als Kriss-Kross-Amsterdam zich ook voelen denk ik
20klepper zegt
Mooi om te lezen dat mensen echt denken dat hem wordt. Heb hem live gezien en dat is stukken beter dan deze foto’s.
mmax zegt
Nou het is maar goed dat er bij staat dat het gelekt is anders had ik het gewoon voor de volgende 13 in een dozijn volkswagen gezien
Willy500E zegt
Chinees!!
HZW zegt
Misschien wordt het tijd om alle VAG designers weer eens door te laten rouleren.
En dan graag de Skoda designers naar Audi en de Audi designer naar VW.