Komt er een derde generatie Porsche Panamera aan, nu er al een Taycan is?
Je zou het niet zeggen, maar de Porsche Taycan is alweer sinds 2019 op de markt. Natuurlijk, het was aan het einde van 2019 en inmiddels zitten we pas in maart van 2021, maar toch.
In de tussentijd heeft Porsche de range uitgebreid met de achterwielaangedreven Taycan en de vierwielaangedreven Taycan 4S. Ook is er nu een Cross Turismo-versie.
Derde generatie Porsche Panamera
Je zou je bijna geen afvragen, is er nog wel ruimte voor een nieuwe Porsche Panamera. Het woordje ‘ruimte’ gebruiken we overigens niet willekeurig. De vraag of een nieuwe Panamera nog wel nodig is in de toekomst, werd gesteld aan Oliver Blume door Autocar.
Laten we meteen beginnen met het goede nieuws: ja, er is ruimte voor een derde generatie Porsche Panamera. Volgens Blume zijn de twee auto’s namelijk niet echt te vergelijken. De Panamera staat namelijk een dikke klasse boven de Taycan. Wie weleens in beide modellen gezeten heeft, kan dat beamen. Met name achterin is het verschil enorm.
Groter verschil
Wel zal Porsche het verschil nog wat groter maken met de derde generatie Porsche Panamera. Deze zal dan nog groter, ruimer en luxer worden. De Taycan is meer de strakke sportsedan. In tegenstelling tot de meeste interviews wordt al iets verteld over de aandrijflijnen! Deze zal voorzien worden van een plug-in hybride aandrijving of een enkel elektrische motoren. De auto zal waarschijnlijk komen te staan op het PPE-platform, waar de volgende generatie Macan ook op zal komen te staan.
Elektrificatie
Overigens heeft Porsche het idee voor een Panamera op enkel benzinemotor nog niet in de ijskast gezet. Vergeet niet dat Porsche een enorm aantal auto’s verkoopt in landen waar elektrificatie, milieu en de bijbehorende wetgeving niet een issue zijn. Aston Martin zit overigens met dezelfde uitdaging. Ondanks dat de strenge milieuregels verkoop in Europa onmogelijk maken, is er buiten Europa juist vraag naar.
Porsche is hard bezig om het gamma in rap tempo aan te passen. In 2030 moet 80% geëlektrificeerd zijn. Een ding is echter zeker, de 911 zal de laatste Porsche zijn die zijn verbrandingsmotor opgeeft.
Wanneer de derde generatie Porsche Panamera arriveert, is niet bekend. De huidige 971-generatie is vorig jaar nog opgefrist middels een facelift.
karhengst zegt
Laat maar komen. Mocht ik dan onverwachts in de gelegenheid komen er eentje te kunnen veroorloven zou ik er geen nee tegen zeggen. Het design mag dan polariserend zijn, maar iedere verkochte Panamera is een SUV minder op de markt.
berlinetta zegt
Ik weet niet of je dat zomaar kan stellen. Kan me voorstellen dat iemand die in de markt is voor een SUV niet opeens besluit toch voor een Panamera te gaan. Andersom geldt wellicht hetzelfde.
Richmond zegt
@karhengst: denk niet dat het zo werkt
Lars zegt
Ik vind de Taycan wel mooier, vooral als hij wit met de Franse campagne op de achtergrond ;-)
Charles Taycan 4S zegt
@Lars, haha! Jij snapt t als geen ander! Vind persoonlijk de Taycan ook mooier qua design anders was ik wel voor de Panamera gegaan. De Taycan is een stuk sportiever en toch comfortabel dankzij zijn driekamer luchtvering.👌
Charles Taycan 4S zegt
-EDIT: geen spam of reclame aub. Tegen betaling zijn er mogelijkheden om te adverteren.
Pascal zegt
Kom maar door, ondanks dat ik de ruimte niet nodig zou hebben vind ik de Panamera line-up altijd prachtig om te zien.
mashell zegt
Hybride aandrijving op een PPE platform?
JagID3Merc zegt
Wat mij betreft alleen nog maar elektrisch. Een grote versie van de tycan met meer ruimte op achterbank lijkt een goede aanvulling.
superfunky zegt
Wat een onzin artikel weer. Natuurlijk komt er een Pana 3 en natuurlijk is die niet elektrisch. Wel zullen we waarschijnlijk alleen nog hybride versies krijgen, en terecht.
arias zegt
Er is inderdaad een wezenlijk verschil tussen de Panamera en Taycan. Overigens beide mooie auto’s maar de Panamera is toch luxer en groter.