• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Derde generatie GR86 gaat komen, met meer power!

Auteur: willeme, gepost 30 oktober 2022 om 11:01 – Reageer

derde generatie GR86

En die zal meer met zijn tijd meegaan. Dat maakt de derde generatie GR86 wel iets minder leuk.

Het is de auto voor de echte liefhebber, de Toyota GR86, daarvoor bekend als Toyota GT86. Net als bij de Mazda MX-5 zijn er mensen die zeggen dat de auto meer vermogen nodig heeft, maar dan mis je het complete punt van beide auto’s.

Juist omdat er geen grote zware motoren leverbaar zijn, betekent het dat het gewicht (en dankzij de achterwielaandrijving ook de gewichtsverdeling) optimaal zijn. Ook is de auto betaalbaar. En ja, een Volkswagen Golf GTI of Honda Civic Type-R zijn praktischer en sneller, maar dat zijn gewoon opgewaardeerde hatchbacks, terwijl de MX-5 en de GR86 raszuivere sportwagens zijn. Een atmosferische motor, achterwielaandrijving, handbak en een laag gewicht. Dat deze auto’s nog gebouwd worden anno 2022!

Toch een opvolger

Maar aan alles komt een einde en dus ook aan een auto als de Toyota GR86. De auto is niet meer leverbaar in Nederland (op de website van Toyota staat ‘ie niet meer vermeld).

Deze generatie is nog vrij jong en zal nog wel een tijdje mee moeten gaan, sowieso komt er over een paar jaar eerst nog een facelift. Maar het Japanse Best Car Web is al iets verder aan het kijken. Toyota is namelijk nu al bezig met de ontwikkeling van de opvolger. Er komt dus een derde generatie GR86!

derde generatie GR86

Naar het schijnt gaat Toyota behoorlijk afstappen van het gedachtegoed van de GR86. Ten eerste het platform. De huidige versie staat op een unieke variant van de TNGA-bodemsectie.

De nieuwe zou komen te staan op een ingekorte bodemplaat van de Lexus IS. Daarmee zal Toyota dezelfde ‘fout’ maken als BMW. De BMW 2 Serie (Coupé) en BMW Z4 zijn voor hun formaat veel te zwaar (hoge BMI) doordat ze gebaseerd zijn op een bestaande sedan (de BMW 3 Serie in beide gevallen).

Gewicht derde generatie GR86

Gewicht gaat sowieso een dingetje worden voor de volgende GR86, want deze generatie zal hybride-aandrijving krijgen. Volgens Best Car Web is het de 1.6 liter driecilinder bromtol uit de GR Corolla die dienst gaat doen in het vooronder van de sportieve coupé. Het elektrische gedeelte van de hybride-setup is afkomstig van de nieuwe Toyota Crown.

Dit is de G16E-GTS motor die gebruikt moet gaan worden.

Het valt maar te bezien in welke vorm het klopt wat er beweerd wordt. Wel is het zo dat Best Car Web vaker komt met hele boude stellingen. Zo moest iedereen lachen dat de vierde generatie IS een 5.0 V8 kreeg en de naam IS500, iets dat uiteindelijk daadwerkelijk overigens ook gebeurde.

Daarbij is het niet zozeer de vraag of Toyota de GR86 kan behouden, maar wat ze eraan moeten veranderen om ‘m überhaupt te mogen verkopen.

Meer lezen? Dit zijn 13 betaalbare jaren ’90 coupés!

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Toyota GR86 met driecilinder turbo kan onze redding zijn
  • Nederlandse Toyota GR86 prijs is niet om te lachen
    Nederlandse Toyota GR86 prijs is niet om te lachen
  • Dit is de Toyota GR86 voor Nederland!
    Dit is de Toyota GR86 voor Nederland!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

gr86, Hybride, Toyota, Video

Vorig bericht: « Verstappen boycot SkyTV wegens pro-Hamilton uitspraken
Volgend bericht: Ford met 602 pk per achterwiel is lekker wild »

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North