Moederbedrijf Brammo Motorsports heeft een nieuwe generatie van zijn bandenvreter uitgebracht, de Ariel Atom 3. Met de vorige generatie mocht Wouter al twee keer buiten spelen, en we zouden het niet erg vinden om te zijner tijd de Atom 3 aan de tand te voelen.
Hoewel het hem niet aan is te zien is er toch veel gewijzigd aan de Atom. Cardesign news meldt dat ongeveer elk body panel anders is. Meest opvallend zijn de nieuwe diagonale rails aan de zijkant en de dubbele uitlaatpijpen. Verder wordt de bestuurder van de Atom 3 dankzij een nieuwe deflector beter uit de wind gehouden. Ook de lagere zit beschermt de bestuurder beter tegen de wind, terwijl tegelijkertijd het zwaartepunt verlaagd wordt.
Het chassis is nieuw, en 60 mm breder. Hierdoor hebben de ellebogen van de rijder een beetje meer ruimte. De totale breedte blijft overigens gelijk. Achterin ligt de nieuwste 2 liter iVTEC Type R motor van Honda, de vering is afkomstig van Bilstein en op liefst 10 manieren instelbaar. Wel moet je sinds een aantal maanden iets meer geld op tafel leggen, maar goedkoop is hij nooit geweest (via autoblog.com).
Ricavant1.8T zegt
Ziet er erg gaaf uit!
wat kost zo een wagentje? :P
lijkt me erg fun om in te rijden!!
Susp1cious zegt
Heb laatst bij een kennis het verschil mogen voelen tussen standaard veren/dempers en exemplaren van Bilstein. Echt een wereld van verschil. De gehele auto reageerde meteen veel strakker.
Quattro zegt
@ Ricavant1.8T:
Ik denk rond een 30.000, niet?
Enzo zegt
meer vermogen?
Ricavant1.8T zegt
Mwah 30.000 valt nog mee.
Zou een leuke kar zijn om erbij te hebben…!
vla zegt
wow das goedkoop! SLK55AMG, wat denkt je zoon hier van? ;)
Ca.dil zegt
Kost ongeveer het dubelle, 60 ongeveer in nederland dacht ik,
iig geen 30
Ca.dil zegt
dubbele
lodewijk HPF-racing zegt
De ariel atom 2 begint in belgië vanaf 35.988€ inc. btw.
Dan heb je een 160 pk motor, 5 bak,…
De duurste versie met 300 pk begint vanaf 51.910€ inc. btw.
ELB zegt
Wat zou ik daar graag een dagje in rijden…
PeterVanHteV zegt
@ enzo
hoezo meer vermogen?
vla zegt
hoeveel verbruikt hij eigelijk
Solstice zegt
Elk bodypanel anders? Allebei dus? ;-)
vla zegt
btw ik zie lichtgewicht wel staan als categorie, maar links, in de lijst met categorieën staat hij er niet bij…Autoblog toch…
Pomoek zegt
Nog mooier: “Verder wordt de bestuurder van de Atom 3 dankzij een nieuwe deflector beter uit de wind gehouden”. Als ik het zo bekijk verwacht ik dat menig vliegje dit deflectorschild wel weet te omzeilen…
autoblogger zegt
@de vlaeminck: we hebben nog veel meer categorieen, maar dat past niet allemaal in ons menu… we hebben dus gekozen voor de meest voorkomende.
SimonMc zegt
HOPELIJK hebben ze hem niet zwaarder gemaakt, das zou heiligschennis zijn…
Guan zegt
Gelet op de prijs – vermogen – gewicht verhoudingen vind ik de prijs nog steeds meevallen. Zelfs wanneer dit 60K zou zijn.
Degene die nog nooit in een dergelijke auto gereden heeft kent de fun-factor w.s. niet en zal voor t zelfde geld misschien liever iets met meer PK’s hebben, maar ik zou het zelf wel weten! :D .
Zijn er trouwens ook als eens crash testen mee gedaan? (afgezien van het NL exemplaar tegen een lantaarnpaal) k Ben namelijk wel benieuwd naar de resultaten…
Spirit of extacy zegt
Tof tof, voor de zonnige dagen dan… .
Rick dos zegt
Oké, blijkbaar heb ik een black out gehad…..maar uh, what happened with the second generation?!
Klassiekerrally zegt
Het blijft een bruut ding… Persoonlijk vind ik dit ook origineler dan een Donkervoort, wat eigenlijk een doorontwikkelde Super Seven is.
En toch zou ik dit nooit aanschaffen omdat het zo mega onpraktisch en zo super onveilig voor m’n rijbewijs is.
Voor dat geld dus liever een potente (desnoods tweedehands) Elise :)
Pannekoek zegt
Uhm. Rick dos.. Ik denk dat jij de eerste niet kent… :|
Rick dos zegt
Jawel, een paar aan elkaar gelaste buizen, motor achterin, een stuur, vier wielen, het deed vroem vroem…….. ;)
Pannekoek zegt
Oké, we zetten ze wel allemaal even op een rij..
Euuhmm..
1.
2.
3.
?????
?????
Owjaa, de was ook nog een generatie met vierkante lampen..
Laten we die voor de makkelijk maar even 1,5 noemen.. ;)
Pascal zegt
De Atom 3 is een licht gewijzigde versie van de Atom 2. Er is zelfs lang getwijfeld vooraleer men een nieuw typenummer toekende aan deze versie. Het motorvermogen van de nieuwe Civic type 3 is hetzelfde dan de huidige K20 waarmee Honda stopt. Het moederbedrijf van de Ariel Atom is niet Brammo in Amerika maar Ariel Motorsports in Somerset UK. De prijzen vallen heel wat hoger uit dan hier vermeld vermits 80% van de auto uit upgrades bestaat. Voor een degelijk uitgeruste 220 pk ben je snel 55.000 euro kwijt en blijf je de optielijst doortikken tot 300 pk en alle race-specs dan red je het niet met 75.000 euro. Dat is in Belgie dus g Nederlandse vrienden gooi er nog maar enkele 1000-jes bovenop.
rene zegt
Ariel Atom 1 = Rover motor 120 pk
Ariel Atom 2 = Honda motor K20 + licht gewijzigd chassis
Ariel Atom 3 = nieuwe versie Honda kleine aanpassingen
De ronde lichten zij standaard, de vierkante dienen om de wagen goedgekeurd te krijgen voor de Benelux. Zo zijn de Benelux spiegels ook anders dan de Engelse
Lustigson zegt
@ Sir Smokalot
> Derde generatie Ariel Atom gereleased
Het is ‘gereleaset’, met een t. Immers een gewone Nederlandse vervoeging. ;)
Chief_S5 zegt
Heel cool. Zeker iets om erbij te hebben als je wat geld hebt en je niet weet hoe het uit te geven. :) Ik hoop dat ie nog bestaat als ik later wat ouder ben! :D
slk55 amg zegt
iemand een tweedehands atom kopen?
slk55 amg zegt
o…..najah…kijk dan maar op marktplaats.
Franco zegt
Hmm, nog niets gevonden op marktplaats.nl…
Mss. de Engelse versie van AutoTradeR?
:)
Citrofiel zegt
@ Franco; http://auto.marktplaats.nl/kitcars/111843023-de-enige-ariel-atom-1-in-nederland-is-te-koop.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=11410 (via eigenschappen van de mislukte afbeelding die slk55amg plaatste)
vla zegt
wat dacht je van een R8? €138000
Ronald zegt
Staat er eentje te koop op martkplaats voor 31000 eypo.