Voor de goede orde: op de headerfoto staat ‘ie open.
Vanda Electrics verraste op de beurs in Genève vriend en vijand met een wel heel bijzondere concept car die luistert naar de naam Dendrobium. De EV is uitgerust met twee elektromotoren per as (vier in totaal dus) waarmee deze rappe jongen in 2,7 seconden naar 100 km/u sprint. De topsnelheid bedraagt 320 km/u.
Pk’s en Nm’s zijn helaas nog niet bekend, al is wel vrijgegeven dat de auto 1.750 kg weegt. Verder is Williams Advanced Engineering betrokken bij de ontwikkeling van de auto en kwam het design voor rekening van de Nederlandse broers en Autoblog-lezers Andries van Overbeeke en Marco van Overbeeke. Met z’n tweeën hebben ze in vier maanden het exterieur en interieur concept design ontwikkeld.
Men mikt op een productieversie in 2020, maar dat zal mede afhangen van de reacties op de concept car.
Ik weet oprecht niet of ik hem mooi vind.
@kilum: ik heb een beetje hetzelfde, maar er zitten absoluut hele gave elementen in!
@kilum: als het woord “Nederlands” niet in de tekst voorkwam, ging je niet twijfelen. Dit is gewoon lelijk geef toe
@breakingpoint: Nee dat is het niet. Zo chauvinistisch ben ik niet. Ik vind de achterkant best gaaf. Het zij-profiel met de deuren dicht ziet er ook wel goed uit. Een beetje Zonda zie ik daar in. Maar die voorkant is niet echt lekker. Het lijkt een beetje alsof ze de Veneno hebben geprobeerd te imiteren aan de voorzijde. Echter is het iets te lomp. Daarom weet ik het oprecht niet of ik het mooi vind.
@kilum: Je kan het ‘anders’ noemen. En gewaagd. Niet alles moet in de smaak van Jan Modaal vallen. Maar om het woord ‘mooi’ in de mond te nemen? Nee. Ik niet.
@breakingpoint: Daar kan ik het wel mee eens zijn.
Als er lykan hypersport stond, had ik het ook geloofd. Zit kwa design op dezelfde lijn
Ik vind het gaaf hoe de schermen de motorkap in duiken! Verder is ‘ie mij wat extreem maar daar zal de opdrachtgever ongetwijfeld naar gevraagd hebben. Gefeliciteerd met het resultaat, Andries en Marco!
Deze moet je hebben want 0,2 seconden sneller op de 100 dan alle andere supercars die nu verschijnen..
Maar als dat het enige USP is……
Het ene merk heeft een boze stier als logo, het andere een steigerend paard. En Vanda Dendrobium? Da’s een orchidee. Hm.
Ik vind em super gaaf! Niet erg praktisch als je boodschappen wilt gaan doen, maar voor de rest – bouwen dat ding!!
Zit het stuur nu rechts?
Wat een monster! Als je dit in je achteruitkijkspiegel ziet naderen, dan ga je wel even naar rechts, voordat je verslonden wordt…
Dit is wel zoals we dachten dat auto’s er uit zouden zien in de toekomst, als het vandaag 1991 zou zijn.
Nederland. . Het land van het poldermodel, uren indikkende filterkoffie op het warmhoudplaatje, als tolerantie vermomde confrontatieangst en stamppotten… Design staat niet in dat rijtje.
…typ ik terwijl ik snert zit te eten en mopper over het weer. ..
Extremisme, maar zonder de nare gevolgen…
Prachtig ontwerp………………..als je van diesellocomotieven houdt.
https://lh3.googleusercontent.com/-AThkj5jEwM4/VUjQt5Wh3vI/AAAAAAAAEY8/lPEjjr0bgHk/s800/6077%2520TSP%2520St-Ghislain%2520%252027.06.10%2520%2528avD270610092r%2529%2520-%2520Copyb.jpg
Hoop voor ze dat ze het redden
Wel jammer dat ze de inspiratie voor het neusje bij een stofzuiger hebben gevonden. Maar voor een kitcar (zichtbare wielophangingen dus kitcar, dat is geen afwaardering, F1 wagens zijn immers ook kitcars) is het design van hoog niveau.
Zijaanzicht is best te dien maar voor en achter is nogal vreemd.