Het fiscale beleid van staatssecretaris Wiebes heeft gevolgen waar ze in de Tweede Kamer helemaal niet blij mee zijn, zo blijkt.
CDA-kamerleden Omtzigt en Van Helvert maken zich namelijk zorgen over de populariteit rondom de Volvo XC90. De Zweden wisten de CO2-uitstoot verder omlaag te brengen, waardoor de SUV niet in de 14%- maar in de 7%-bijtellingscategorie valt.
Iedereen die de cito-toets heeft afgerond weet dat normverbruik en de uitstootcijfers voor geen meter overeenkomen met de realiteit, maar feit blijft dat leaserijders amper bijtelling betalen over hun XC90 T8 en andere flinke jongens die in dezelfde of in de 14%-categorie vallen. Met de run op de Mitsubishi Outlander vers in het geheugen vrezen de kamerleden dan ook het ergste voor de schatkistopbrengsten.
Die vrees is dan weer het logische gevolg van de bijtellingsregels van autovriend Wiebes. Eerdergenoemde kamerleden stellen nu kritische vragen aan de staatssecretarissen van Financiën (Wiebes dus) en Infrastructuur en Milieu. De hele lijst leest u hier terug, maar kort gezegd komt het er natuurlijk op neer dat beide kamerleden bang zijn dat populaire 7%-bijtellers meer verbruiken en uitstoten dan opgegeven en desondanks heel veel geld kosten. Voor de staat dan, want de leaserijder lacht zich de ballen uit de broek.
Naast de financiële kant van het verhaal vragen de volksvertegenwoordigers of de belastingmaatregelen inderdaad de gewenste voordelen voor het milieu opleveren. Immers rijdt het merendeel van de PHEV- en hybriderijders meestentijds op fossiele brandstoffen en kloppen (zoals gezegd) de verbruikscijfers van geen kant.
De heren besluiten met een absolute klapper. Gevraagd wordt namelijk of het mogelijk is om de ophoging van de 7%- naar de 15%-categorie te vervroegen en bijvoorbeeld per 1 juli 2015 in te voeren. Tuurlijk, moet lukken. Alleen wel effe uitleggen aan al die mensen die nu net een C350 PHEV, Golf GTE of iets soortgelijks hebben besteld. Gelukje voor de heren is dan wel weer dat de Audi Q7 e-tron waarschijnlijk net niet op tijd in ons land arriveert om binnen de 7% te vallen.
Minister Kamp (Economische Zaken) gelooft er overigens nog steeds heilig in dat de doelstelling van 200.000 EV’s in 2020 gehaald gaat worden.
Met dank aan Dick voor het tippen!
jrk68 zegt
Zouden die heren hier meelezen?
Goed om te lezen dat er in iedergeval nog 2 mensen met een beetje realiteitszin in de 2de kamer zitten….
healey zegt
@jrk68: Wat is er dan realistisch aan een bijtellingspercentage van 25%.
jrk68 zegt
@healey:
Waar lees je dat ik 25% realistisch vind?
Er zit nogal een verschil tussen 7% bijtelling voor een hut die 1:7 loopt en 25% voor een auto die keurig 1:15 loopt.
Als ik het zou mogen bepalen stapten we af van al die verschillende tarieven en gingen we terug naar 1 tarief van 20%, zo als het was voordat deze fraudegevoelige idioterie begon.
caterpie zegt
@healey: In ieder geval realistischer dan een xc90 met 7% bijtelling
jozef879 zegt
Enige voordeel is dat ze toch echt allemaal minimaal een keer per week aan de pomp staan
Dutchdriftking zegt
@jozef879: De Outlander heeft een 30 liter benzine tank. Maak daar maar elke dag van…..
dutchneon zegt
@jozef879: Ach den haag maakt zich zorgen… dan is het vast over het feit dat ze weer eens wanbeleid voeren en hun positie in het geding komt!
gtwillem zegt
Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!!!
Zagen ze dit echt niet aankomen???
clarkson zegt
@gtwillem: de huidige regeling over de bijtelling is van 2 jaar terug. Toen wisten ze niet dat volvo hier mee zou komen. Maar het was wel te verwachten ja
gtwillem zegt
@clarkson: serieus? Als er een branche zeer snel kan inspringen op regelgeving is het de autoindustrie wel. Wellicht niet met hun gehele gamma, maar wel met specifieke modellen.
Dit hadden ze kunnen zien aankomen, want zelfs ik met mijn beperkte denkvermogen wist dat dit ging gebeuren.
galant zegt
@gtwillem: Inderdaad. Per 1 januari gelden er weer nieuwe eisen met betrekking tot CO2 uitstoot en bijtelling. Hoelang duurde het voordat bijvoorbeeld de 308SW aangepast was en weer in de 14% bijtelling viel? 1 of 2 maanden? :)
De overheid is gewoon veel te sloom in vergelijking met de auto industrie.
dameister zegt
@gtwillem: de regering in Nederland doet sowieso alleen maar aan korte termijn oplossingen. Geldt ook voor het hoger onderwijs systeem dat verandert is in een leenstelsel etc etc. Over een paar jaar komt daar ook gezeik mee dat het niks méér oplevert en wordt het weer verandert, net als deze regeling bij auto’s
gtwillem zegt
@dameister: niet alleen maar hoor, ze maken ook goede lange termijn beslissingen.
Maar ze hadden zich meer mogen verdiepen in de autobranche en meer moeten luisteren naar de BOVAG, ANWB en RAI. De NEDC is al jaren hetzelfde. En met hybrides kun je de boel omzeilen door het eerste gedeelte alleen op elektromotor te rijden. Niets nieuws, ook niet twee jaar terug.
ramonn zegt
Man man man
bazzelijn zegt
Waarom niet iets als een verbruiksafhankelijke bijtelling? Leaserijders hebben een tankpas en moeten doorgaans bij afrekenen de kilometerstand doorgeven. Waarom geen bijtelling op basis van het praktijkverbruik?
parker zegt
@bazzelijn: omdat het belastingstelsel succes en hard werken al genoeg afstraft..
parker zegt
@parker: en omdat de MRB die óók over deze auto wordt geheven ook al op basis van het gewicht is..
marinepower zegt
@parker: en Jan Modaal het begrotingstekort weer kan aanvullen.
wuppie zegt
@bazzelijn: omdat fraude
stfu zegt
@bazzelijn: Misschien te fraudegevoelig en bovendien heb je tig extra ambtenaren nodig om dat allemaal goed te controleren. Je idee is sociaal maar o.a. financieel nauwelijks haalbaar. Dat is de moeite niet.
bazzelijn zegt
@stfu: Gooi het idee hier ook neer omdat ik al een tijdje met de gedachte speel en benieuwd was wat er op aan te merken zou zijn. De controletaak zou je bij de leasemaatschappij neer kunnen leggen. Een kunstmatig laag praktijkverbruik (lees: fraude) zou je voor elkaar kunnen krijgen door telkens een te hoge kilometerstand door te geven of de kilometerstand vooruit te draaien. Een leasemaatschappij gaat daar niet aan meewerken omdat een hogere kilometerstand een lagere restwaarde betekent. Je zult nooit alle gaten kunnen vullen, maar ik zou een onderzoek naar verbruiksafhankelijke bijtelling met veel nieuwsgierigheid tegemoet zien.
emielm zegt
@bazzelijn: je gaat er dan van uit dat de leaserijder netjes met zijn tankpas afrekent maar wat nou als je zo nu en dan zelf voor een tientje in de tank gooit, dan lijkt het alsof je heel zuinig rijdt
e1000bmw zegt
@bazzelijn: Jij denkt dat daar niet mee te frauderen valt…?
RuVi zegt
@bazzelijn: bijtelling betaal je voor privégebruik van je zakelijk auto, dus jouw manier slaat nergens op.
awesome zegt
Mooi stukje marketing: kamervragen over één van je modellen.
SimonMc zegt
Ik als Belg ben totaal niet bekend met het fenomeen “bijtelling”. Kan iemand mij uitleggen hoe dit in elkaar zit?
audirijder zegt
@SimonMc: is ingevoerd door mensen die jaloers zijn op andere mensen die een auto van de baas mogen uitzoeken.
Author zegt
@SimonMc: zeer beknopt:
Auto van de zaak wordt gezien als loon in natura. Dat moet worden belast, dus betaal je over de nieuwwaarde van de auto een bepaald bedrag aan bijtelling. Dat bedrag is gebaseerd op de uitstoot van je auto.
Die uitstootcijfers (in grammen CO2 per kilometer) resulteren in een bepaalde categorie, bijvoorbeeld 7%. Dat percentage van de nieuwwaarde van je auto moet je optellen bij je belastbare inkomen, daar wordt dan (afhankelijk van de belastingschijf waar je in valt) belasting over geheven. Hoe “schoner” je auto, hoe minder belasting je betaalt.
Enigszins duidelijk? :)
agera zegt
@mauritsh: en als je een auto van 15 jaar of ouder zakelijk wilt rijden dan betaal je bijtelling over de economische waarde
Author zegt
@mauritsh: geldt overigens alleen bij privégebruik. Als je aan kunt tonen dat je minder dan 500 km privé met je leasebak rijdt betaal je geen bijtelling.
dennisdd zegt
@SimonMc: in Belgie is er ook gewoon bijtelling. Een berekening tussen CO2-uitstoot en de afstand tussen woonadres en vestigingsplaats van werkgever. Neemt niet weg dat de bijtelling heel veel minder is dan in NL. Een stevig aangeklede A4 doet iets van 8 tientjes netto in de maand.
jrk68 zegt
@SimonMc:
Het idee erachter was dat een auto van de zaak een looncomponent is, je hoeft immers niet zelf een auto aan te schaffen om op je werk te komen of je werk te doen.
Nu is er een enorme scheefgroei ontstaan, je kan nu voor de privé kosten van een Aygo zakelijk een XC90 rijden en dat was niet de bedoeling.
Ooit in de jaren 90 van de vorige eeuw was die verdeling een stuk gelijker.
De privé persoon kreeg zo’n 30 eurocent de kilometer en dan mocht je zelf bepalen wat je wilde rijden. Moest je hem zonodig financieren dan was de rente op die lening belasting aftrekbaar.
De leaserijder was iets gunstiger uit maar had die keuzevrijheid niet.
Nu krijgt die privépersoon 19 eurocent de kilometer en daar moet hij dus alles van doen.
Woon-werkverkeer wordt berekend op basis van enkelereis dus dat levert maar de helft op.
Het probleem is echter dat de leaselobby nogal sterk is, het overgrote merendeel van de nieuwe auto’s zijn geleased of anderzins zakelijk aangeschaft. Dat weer naar normale verhoudingen terugbrengen zou de branche enorme klappen toe brengen dus daar durft geen politicus zich aan te branden.
Ergo, terugkijkend hadden ze het gewoon bij het oude moeten houden.
Dan had iedereen gewoon kunnen kiezen zonder onder politieke druk in een hok geperst te worden dat ze eigenlijk liever niet willen.
awesome zegt
@jrk68: mijn woon-werkverkeer is 19 cent, zakelijke ritten nog steeds 33 cent.
jrk68 zegt
@awesome:
Dan ben jij de uitzondering die de regelbevestigd, over alles boven die 19cent ben je trouwens wel belastingplichtig, dat geldt eveneens voor jouw woon-werkregeling.
Ik gun het je van harte hoor maar als er over jouw regeling geen belasting wordt betaald dan pleegt er iemand fraude.
Ik zou het dus maar niet van de daken schreeuwen.
awesome zegt
@jrk68: Klopt hoor, alles boven de 19 is belast.
Ik denk niet dat mijn werkgever sjoemelt met dit soort zaken. Iets te groot voor.
Endlezz zegt
@SimonMc: “bijtelling” is gewoon de Nederlandse benaming voor het “voordeel alle aard” in België
healey zegt
@SimonMc: Dit is één van de manieren van de Nederlandse regering om werkende mensen een poot uit te draaien. Een andere is bijvoorbeeld 52% loonbelasting en huurwaardeforfait. Hierdoor kunnen ze het incompetentie niveau van de ambtenaren op (hoog) peil houden en het werkschuwe volk volproppen met subsidies en toeslagen. Zelfs als ze daar niet om vragen.
audirijder zegt
Haha.. Succes daarmee alle contracten zijn allemaal al gesloten tot 1 januari. Alleen de Volkswagen Passat gte is hierop een uitzondering. Onder die verplichtingen kom je niet meer uit.
parker zegt
Wahahaha, heerlijk dit, als het om een Prius of Focus plugin gaat kraait er geen haan naar, maar zodra je het voordeeltje ook hebt op een dikke dure Suv dan is dit calvinistische afgunstlandje weer te klein…
Heel mooi dat deze dikke moloch nog net op tijd is. Schijnt dat de hele productie van dit jaar naar Nederland komt..
knipperlichtje zegt
@parker: inderdaad, vaak wordt vergeten dat de gereduceerde bijtelling bij deze klasse auto’s wordt genoten door mensen die graag wat minder in de 52%-schijf willen betalen.
gtwillem zegt
@knipperlichtje: thanks dat je het even meedeelt. De XC90 T8 gaat voornamelijk gekocht worden door mensen die al ziek veel belasting betalen. Meer dan de helft van wat ze verdienen boven een bepaald bedrag gaat direct naar de belastingdienst. Eigenlijk absurd, aangezien een vast percentage veel eerlijker is. Iedereen draagt 35 procent belasting af, verdien je veel, is het bedrag hoger. Verdien je weinig, is het lager.
Ik doel nu niet zozeer op die paar ‘graaiende bankdirecteuren’ of Quote 500 genomineerden, maar gewoon op mensen die jarenlang gestudeerd hebben en nu een goede baan hebben.
stfu zegt
Goed idee. Weg met die overdreven voordelen voor plug-ins met dikke brandstofmotor. Alleen elektrisch is pas echt duurzaam. Voor de zeikerds beginnen over de accu’s: ding gaat in een Tesla zo tot 15 jaar mee en 90% wordt gerecycled en uitstoot van productie tot gebruik e.d. is met grijze stroom 30% minder (zie tno onderzoek).
v8rules zegt
@stfu: het produceren van de accu, inclusief de mijnen voor die rommel, tellen we voor het gemak niet mee? Het produceren van een nieuwe auto geeft ook veel, heel veel uitstoot
jrk68 zegt
@v8rules:
Vergeet dan ook niet te vermelden dat de vervuiling veroorzaakt door het winnen, vervoeren, rafineren en weer vervoeren van je litertje benzine ook niet zonder vervuiling kan.
Iets zegt mij dat het in het gunstigste geval lood om oudijzer is.
v8rules zegt
@jrk68: ik denk dat dat schoner is dan het maken van de accu’s. De landen waar die gemaakt worden kijken niet zo nauw helaas. Maar als het lood om oud ijzer is, zullen we dan gewoon nog even in benzine aangedreven auto’s blijven rijden ? ;)
jrk68 zegt
@v8rules:
Ik word helemaal blij van dingen die benzine verstoken en herrie maken, echter weet ik ook dat er een einde aan komt.
Dus laten we het noodzakelijke vervoer zo efficiënt mogelijk doen, des te langer kunnen we genieten van de zaken die het leven net iets leuker maken.
stfu zegt
@v8rules: lees je niet? Dat zeg ik toch ook? Alsof olie uit de grond komt kruipen? En wat dacht je van al die onderdelen die vervangen moeten worden bij een reguliere auto en al die vloeistoffen? Met groene energie schijnt een EV zelfs 70% minder co2 uit te stoten.
bennyyy zegt
Al gaat de evolutie van de auto nog zo snel, de ambtenaar achterhaald hem wel.
reistje zegt
Na jarenlang een compleet verpeste automarkt te hebben worden ze wakker hoor…
knipperlichtje zegt
Geen zorgen, de VVD gaat hier toch niet in mee. Daar weegt het belang van importeur, dealer, leasemaatschappij en klant zwaarder dan wat ethische issues. Het daadwerkelijke verbruik van de T8 is wel schrikbarend, 1 op 8.
gtwillem zegt
@knipperlichtje: je moet het anders zien. Een XC90 T8 is in staat bijzonder zuinig te rijden. Als je 50km van je werk woont en je hebt zowel thuis als op het beschikking over een laadpaal, hoef je alleen de laatste 20km op benzine te rijden. Mijn moeder rijdt gemiddeld 1 op 30 nu met de Outlander, wat ik best knap vindt voor zo’n grote auto. Echter, mijn vader rijdt aanmerkelijk meer kilometers (waaronder ook buitenland) met de A5 diesel (1 op 15). Neem hij de Outlander mee komt ie op 1 op 6. AutoBahn en een PHEV is geen goede combi. Het verbruik is gewoon zo variabel als het maar zijn kan, en bij zo’n PlugIn wordt het extra geflatteerd omdat de NEDC geen rekening houdt met ritten van 300km achter elkaar.
knipperlichtje zegt
@gtwillem: ben het helemaal met je eens, ik heb vrijwel hetzelfde geopperd bij het artikel over de NEDC-cyclus.
991gt3rs zegt
Ga weg man, leaseportal
Author zegt
@991gt3rs: Wat is je probleem?
autogedrocht zegt
@mauritsh: leaseportal gok ik…
991gt3rs zegt
@mauritsh: Geen probleem. Bedankt voor je zorg.
hoglard zegt
De politiek moet zich gaan bezig houden met zaken die er toe doen.
De teloorgang van onderwijs, onderzoek, innovatie en kunst
PeugeotGTI zegt
@hoglard:
Dat is natuurlijk een inkoppertje. Alleen die hatelijke Outlander heeft de staat al vele miljoenen gekost, geld dat ze prima in het onderwijs hadden kunnen steken. Relevant genoeg dus.
jrk68 zegt
@PeugeotGTI:
Of in een paar verpleegsters zodat oma wat vaker dan eens per week onder de douche mag.
Ik kan zo nog enkele tientallen zaken verzinnen die mij meer waard zijn dan het sponsoren van de leasebak van Sjonnie en Anita.
Dat heeft trouwens niets te maken met eigenbelang of jaloezie.
audirijder zegt
@jrk68: Maar toen de oldtimers hun vrijstelling kwijt raakten, zat jij wel te janken..
Dat geld wordt nu ook prima gebruikt om oma’s te verzorgenz
jrk68 zegt
@audirijder:
Nope, ook daar heb ik geen enkel belang bij, hooguit dat ik een opmerking heb gemaakt over de goedwillende echte oldtimerliefhebber die de dupe werd van het misbruik door bv de bestuurders van de doorgerotte 190d.
Zolang er uitzonderingen zijn zal er een groep mensen zijn die dmv oneigenlijkgebruik proberen te profiteren.
Zo reden er in de jaren ’80 Nissans 300ZX, R5GT’s en Swifts GTi’s rond op grijskenteken, gewoon met zijruiten bereden door particulieren.
Ook dat is langzaam aan banden gelegd tot het moment dat je nu zelfs bijtelling betaald voor je bestelbus.
Zelf heb ik als particulier ook een bus gehad, die had ik omdat het knap lastig is om alle kartingspullen in een hatchbackje naar de circuits te brengen. Daar betaalde ik destijds minder wegenbelasting voor dan mijn buurman voor zijn Daihatsjoe Charade.
Logisch dus dat ook die regeling op grote schaal oneigenlijk gebruikt werd.
Het is echter de taak van de politiek om fouten in hun eigen regelingen te repareren, dat ze dat vaak ondoordacht doen…, dat kan ik ook niet helpen.
PeugeotGTI zegt
Laat me raden, iemand in Den Haag heeft een proefrit gemaakt en is erachter gekomen dat een SUV ter grootte van een bus geen 1 op 40 loopt maar 1 op 7 (niet verzonnen). Nu nog een rondje met de Panamera, misschien zijn we dan eindelijk van dit belachelijke beleid af.
marc94 zegt
De andere kant van het verhaal is ook wel grappig. Het kabinet kan de innovatie en techniek in de autobranche niet bijhouden.
jrk68 zegt
@marc94:
Ze hebben het dus wel medebepaald, zonder dit soort stimulerende maatregelen en emissie eisen uit Brussel had de branche nu nog in luilekkerland gelegen.
Het is immers niet in hun belang om elke 5 jaar komplete nieuwe aandrijflijnen te ontwikkelen.
Voor dit beleid ging een motorfamilie gemakkelijk 30 jaar mee.
marc94 zegt
@jrk68: ja van die kant kan je het ook bekijken. Helemaal niet aan gedacht.
Dutchdriftking zegt
Hahaha Metsubsidie PHEV, praktijkverbruik 1 op 7…….. Dan is de V60 plugin met 1 op 20 nog heel netjes….
shicomm zegt
Kunnen nog wel eens gouden tijden gaan worden voor illegale E85 en biodiesel als dit zo door blijft gaan…
mercedesbenz63 zegt
Gatvurdamme weer volvo…
caterpie zegt
Eerlijk gezegd geen problemen mee. Lease nooit een auto die je niet zelf kan kopen. Xc90 is net als de v60 gewoon zwaar misbruik maken van de (absurde) regels in Nederland.
e1000bmw zegt
@caterpie: Ik zou ook geen auto leasen die je wel zelf in 1x kunt betalen. Dat is nog dommer dan een auto leasen (huren) die je zelf niet in 1x kunt betalen…
spiderman zegt
Totale waanzin, dit huidige bijtellingssysteem. Bijtelling is immers voor privegebruik van een auto van de zaak. Maakt geen bal uit of dat privegebruik elektrisch, hybride, diesel of benzine is: je profiteert prive van het gebruik van een auto van je werk: loon in natura dus. Ooit was de bijtelling daarvoor gewoon altijd 20 procent, tenzij je onder de 500 privekilometers bleef (inclusief sluitende administratie). De laatste jaren is de overheid hier volkomen de weg kwijt, is ons land overspoeld door tienduizenden spuuglelijke Metsubsidie Foutlanders die in de praktijk 1 op 7 rijden, worden de regels elk jaar weer veranderd omdat ambtenaren niet willen snappen dat leaserijders alleen nog maar lage bijtellers kiezen etc. Nu weer de XC90 en de Q7, de fabrikanten wringen zich in bochten om de overheid te slim af te zijn. Stoppen met die onzin, terug naar 1 bijtellingstarief en optrekken van de prehistorische 19 cent/km voor zakelijke kilometers van mensen die geen leasebak hebben. Want dat bedrag is inmiddels volkomen ridicuul. Overheid, zorg voor helder langetermijnbeleid!
spidermann zegt
@spiderman: helemaal met je eens, al moet ik toegeven dat ik sinds februari ook een v60 plug in hybrid rij.
parker zegt
@spiderman: leasebak is alleen een secundaire arbeidsvoorwaarde voor de wat hogere functies of voor personeel dat veel moet rijden voor de zaak. Ik zie dus niet in waarom iedere janlul daar ook ‘recht’ op zou hebben middels een verhoging van de 19 cent/km.
frankvrooijen zegt
Blij dat ik mijn c350e al heb
mrrallycross zegt
Dan leg je toch lekker nog meer belasting op die hokken. Man man man waar zijn die idioten nou allemaal mee bezig
jeanclaude zegt
Dat er nog mensen zijn die zeiken over het feit dat ze bijtelling betalen.
misterBo zegt
Het “kost” de staat helemaal niets, ze hebben iets minder inkomsten die volledig terugverdient gaat worden door de bizarre hoeveelheid accijns die men later betaald met het tanken. Kan een van die leeghoofden in de tweede kamer die berekening ook eens maken!!!
En ga over op een bijtellingsniveau van 12-15% …..je wil niet weten hoeveel mensen de auto nu alleen voor de zaak rijden en dus 0% betalen!!! En schaf de ,door de EU als onrechtmatiger belasting bepaalde, regelingen als bpm /CO2-tax etc af in Nederland . Prijzen zakken en die azijnpissers die Prive een auto nieuw kopen kunnen dan ook stoppen met zeuren
mellie zegt
We kunnen die zooi(bijteling) ook gewoon afschaffen dan zijn we gelijk klaar met alles.
Zorg gewoon voor een goeide Km vergoeding of de baas moet voorzien in een auto maar niet de mede mens opzadelen met extra belasting omdat de huidige leaserijder perse zo goedkoop mogelijk in een dure slee wilt gaan rijden.
730ld zegt
Die XC90 moeten ze 25% maken. Lomp zwaar ding die onze wegen sneller kapot maken en dan heb ik het nog niet over de lage actieradius op accu’s. Ze willen de PC Hoofttractor verbieden maar stimuleren wel het rijden in zo’n grote bak.