Je hoeft straks niet langer 50 euro af te tikken om te parkeren in Den Haag of Scheveningen.
Af en toe komen gemeenten met briljante proefballonetjes. Om daar vervolgens later op terug te komen omdat de uitkomst toch minder briljant is dan gedacht. Dit is zo’n voorbeeld. Vorig jaar kwam de gemeente met het idee om dagtarieven in te voeren voor het centrum van Den Haag en twee gebieden in Scheveningen.
Den Haag parkeertarieven
Of je nu 10 minuten, een uur of 5 uur parkeerde. Er was één vast tarief van 50 euro van kracht. Het gaat hier om parkeren op straat. Eigenlijk kon je dit zien als een grote middelvinger naar automobilisten om ze vooral in parkeergarages te krijgen. Want geen enkel mens met gezond verstand gaat 50 euro aftikken om te parkeren op straat.
Het hele idee hierachter was dat omwonenden blij waren met de maatregel. Ja nogal wiedes, die konden nu makkelijk een parkeerplekje vinden. Want er parkeerde geen hond meer. Er is echter ook een groep die niet blij was met de maatregel, namelijk de ondernemers. Ze merkten dat klanten wegbleven omdat ze niet even snel konden parkeren voor de deur.
Nieuw parkeersysteem
De gemeente zelfs was overigens tevreden over de proef, die een jaar heeft geduurd. Toch heeft de gemeente besloten het achterlijk hoge parkeertarief terug te draaien. Nou ja, terug naar het oude gaat ook niet gebeuren.
De gemeente Den Haag wil een nieuw parkeersysteem uitrollen waarbij er hogere parkeertarieven gaan gelden als je de bolide in een vak op straat parkeert. Zo moet men alsnog uitwijken naar parkeergarages is de gedachte. Je bent in elk geval geen 50 euri’s kwijt als je bij Henk voor de deur parkeert om een stukkie vlees op de kop te tikken.
50 ekkermannen aftikken voor bepaalde regio’s in het Haagse moet tot tenminste eind dit jaar. De verwachting is dat Den Haag in 2025 het nieuwe parkeersysteem gaat uitrollen. Betâh!
Foto: Sterrato via @rvcarphotographic op Autoblog Spots
heckblende zegt
die kentekenplaat zit scheef speciaal voor jou
pietertje123 zegt
Progressief tarief vind ik helemaal geen slechte gedachte voor een winkelgebied. Even iets of iemand ophalen in je eentje kan dan weer.
Had Schiphol ook allang kunnen invoeren als vorm boven kiss ’n ride maar onder lang parkeren. Kun je wat normaler je familie afhalen en toch zijn er plekken voor anderen.
Ooit bij een bedrijf gewerkt met parkeergarage. Het personeel dat de hele dag binnen zat kwam heel vroeg en nog veelal uit de buurt ook, parkeerde vlak bij de ingang van het pand. Daarna kwamen de collega’s die ook de hele dag binnen zaten maar van verder weg kwamen maar nog wel vóór de files konden reizen. Vervolgens de collega’s uit de files en de garage was vol. Wie er daarna nog kwam (het merendeel) of overdag kort binnen moest zijn kon veel verderop in een parkeergarage een plekje zoeken en met een shuttlebus naar kantoor komen.
Raad eens hoe vroeg de vergaderingen veelal begonnen? En wie het hardste klaagde over die collega’s die te laat kwamen. Precies: de prime-location bezetters die juist deel waren van het probleem. Het zou ze een minuut of vijf meer kosten om in de ochtend verder weg te parkeren tegen een half uur tot drie kwartier voor degene die later kwam (want die shuttle staat ook in de file) . Het is in mijn tijd daar niet veranderd want de directeur stond vooraan en die vond het niet zijn probleem, men had maar op tijd te komen. Toen ik wegging heb ik nog eens gevraagd of hij door had hoeveel tijdverlies zijn houding en voorbeeld kostte en wat voor invloed dat had op de motivatie van medewerkers om er te blijven werken. Hij heeft het nooit willen begrijpen.
Net zoiets met centrumparkeren voor anderen dan bewoners. Alleen hang je er een prijs aan als motivatiemiddel, eigenlijk nog makkelijker dan op een kantoor.
Met progressief beprijzen heb je wel een motivatie om op een goede plek te gaan staan. En ook de flexibiliteit bij onverwachte vertraging. Het maakt dat je nog wel graag weg wilt want anders wordt het wel kostbaar maar je hoeft niet meteen na een kwartier in paniek naar je auto voordat die weggesleept wordt tegen enorme kosten.
harrie zegt
Wat een verhaal joh, is het zo’n saaie vergadering?
potver7 zegt
In Amstelveen hebben ze ook zo’n systeem in bepaalde wijken. 16 Euro betalen voor maximaal 4 uur parkeren, ongeacht de parkeerduur.
Dat systeem is bedacht ten tijde van het fiscaliseren van het parkeervergunningsysteem. Voorheen bestond er in sommige wijken een systeem met parkeervergunningen vanuit de wegenverkeerswet. Bij overtreding kreeg je post van het CJIB – m.a.w. de gemeente had wel de kosten van de handhaving, maar deelde niet in de opbrengsten van overtredingen. Voordeel van zo’n systeem is dat de gemeente wel precies kan bepalen wie er mag parkeren; dus meestal uitsluitend auto’s voorzien van een bewoners-, bezoekers- of bedrijfsvergunning.
Als de gemeente het parkeervergunningensysteem fiscaliseert (en dat doen verreweg de meeste gemeentes tegenwoordig), dan kan dat laatste onderscheid niet meer gemaakt worden. Belastingwetgeving is zodanig dat je mensen niet kunt uitsluiten van het betalen van (parkeer)belasting. Dus kun je niet voorkomen dat mensen die niks in een wijk te zoeken hebben daar tóch hun auto willen parkeren. Je kunt het wel héél onaantrekkelijk maken, bijvoorbeeld door een bizar hoog, vast parkeertarief te hanteren. En dat is dus precies wat Den Haag hier deed.
Waarom ze er niet voor gekozen hebben om in de buurt van winkels/ondernemers een afwijkend regime in te voeren (bijv. met een maximum parkeerduur van 1-2 uur oid), dat weet ik niet. Dat dat niet is gebeurd neigt een beetje naar onbehoorlijk bestuur.
William zegt
Gewoon een tientje per uur rekenen voor parkeren op straat en voila, de auto drukte is opgelost. Gaat helaas niet anders aan de kust, teveel mensen met teveel auto’s. Zonder hoge tarieven staat alles vast en worden grote delen van de kust met mooi weer onbereikbaar.
Rick-dos zegt
Zijn er serieus nog steeds mensen die voor een snelle boodschap betalen? Als ik even snel ergens naar binnen moet dan betaal ik niet. En als ik ergens langer ben dan parkeer ik in een parkeergarage.
Ik heb al decennialang geen parkeerboete gehad. Mocht het dus een keer gebeuren dan heb ik het geld er al lang uitgehaald.
aadzor zegt
Met de huidige prijzen op sommige plekken loont dat idd al snel. Al moet ik zeggen dat hier in Den Haag en Delft de scan auto’s erg actief zijn. Ik heb al 2 boetes moeten ‘aanvechten’ terwijl ik in de auto iemand uit liet stappen.
Marf zegt
Parkeren is de melkkoe van de gemeente. Als het echt zo was om de auto te ontmoedigen dan hadden ze getracht de alternatieven goedkoper te maken.
Want als je naar het centrum gaat met 4 man en vervolgens 15eu parkeergeld betaald dan ben je nog goedkoper uit dan 4x een vervoerbewijs kopen. En je hebt het comfort van je eigen auto.
En ik zie bij diverse verlaten winkelcentra die schreeuwen om klanten dat er nog steeds parkeergeld word gevraagd terwijl de parkeerplekken altijd leeg zijn.
En nu willen ze ook in de gehele stad betaald parkeren uitrollen. Onder het mom van de auto weren. Maar wie zijn auto dus laat staan moet parkeergeld betalen, terwijl als je de auto pakt naar werk je juist parkeergeld mijdt. Snap jij het nog?
potver7 zegt
Als iedereen met vier man in de auto zo’n stadscentrum in zou gaan, dan had je een punt gehad. Wat is de gemiddelde autobezetting in Nederland? 1,2 ofzo?
Als bewoner betaal je als ’t goed is voor een parkeervergunning. Hoe kom je erbij dat je meer parkeergeld moet betalen als je met een ander vervoersmiddel naar je werk gaat?