Den Haag gaat parkeerplaatsen voor auto’s omtoveren tot parkeerplaatsen voor deelscooters.
Laten we wel wezen: de auto is niet het ideale vervoersmiddel in grote steden. Daarom worden er allerlei superhandige nieuwe concepten bedacht, zoals de deelscooter. Daar is in principe niks mis mee, maar het fenomeen deelscooter zorgt hier en daar wel voor wat irritatie.
Het is vooral de manier waarop deelscooters op de stoep geparkeerd staan die voor veel mensen een doorn in het oog is. Niet in de laatste plaats in Den Haag, waar zo’n 2.500 deelscooters en -fietsen in de omloop zijn.
De gemeente Den Haag heeft echter een briljante oplossing voor het deelscooterprobleem, namelijk speciale parkeervakken voor deelscooters. Daar hebben ze ook een hippe naam voor bedacht: ‘buurtmobiliteithubs’.
In eerste instantie wil Den Haag zo’n 100 van dergelijke parkeervakken creëren, die volgend jaar aangelegd worden. Zodra de buurtmobiliteithubs er zijn mogen deelscooters niet meer lukraak op de stoep worden gedumpt.
Hartstikke mooi natuurlijk, maar de ruimte voor deze parkeervakken moet wel ergens vandaan komen. Den Haag heeft besloten om hiervoor parkeerplaatsen voor auto’s op te offeren. Dat is dan weer een beetje jammer. De gemeente wil niet dat de parkeervakken ten koste gaan van de ruimte voor voetgangers en fietsen.
Volgens Den Haag gaat het echter maar om een “zeer klein percentage” van de parkeerplaatsen. En als ze hiermee autogebruik ontmoedigen vinden ze dat ook helemaal niet erg. Dat willen ze namelijk juist. Je pakt meer lekker de deelscooter.
Via: AD
Afbeelding: Gemeente Den Haag
petroldrinker zegt
Bi-zar
gekketurbo zegt
Doen ze ook wat met de prijs? Meestal is de auto pakken goedkoper dan een van deze ondingen huren…
zjos zegt
Vroeger hadden ze in Amsterdam veel geld uitgegeven aan de Whitecar. Hopeloos geflopt. Nog een experiment met de deelbakfiets voorbij zien komen en nu weer een deelscooter. Dat waait wel weer over. Komt allemaal voort uit extreem linkse lieden die altijd maar vanuit het collectivisme blijven denken en niet door hebben dat mensen individuen zijn die hun eigen auto -scooter, -fiets en -auto willen hebben. Dus mislukken dat soort experimenten keer op keer. Over een jaar of 5 is het weer een parkeerplaats of als ze hun verlies niet kunnen verkroppen een plantenbak.
mashell zegt
Waarom extreem linkse lieden? Ik zie hier juist een modern concept deel scooters/fietsjes/stepjes ontstaan, allerlei vlugge Japie ondernemer figuren die hier op inspringen, geld aftroggelen van investeerders door ze hoge rendementen te beloven, wethouders overtuigen met mooie praatjes, het concept helemaal niet goed doordenken en in no time struikel je in de stad over de deelscooters, klaagt iedereen over overlast en gaat het één na het andere deelscooter bedrijf failliet of worden huurtegoeden onbruikbaar. De deelscooterondernemer, die kan het allemaal niks schelen. Dat vind ik meer rechts dan links. Maar dat is natuurlijk ook rechts, falend rechts beleid gewoon links noemen… Als deelscooters een links concept waren dan was er wel subsidie nodig en ging het niet zo snel naar boven en weer naar beneden.
sanderkomnogeensergens zegt
Ik snap hier helemaal niets van. Die deeleconomie zorgt alleen maar voor verloedering. Niemand bezit meer iets en niemand is meer zuinig op spullen. Niets duurzaams aan.
mashell zegt
Die deeleconomie omvat niet alleen deelscooters maar ook Spotify en Netflix. Je neemt een abonnement op een dienst in plaats van dat je zelf de scooter of de Bluray koopt.
rogerzz zegt
De gemiddelde deelfiets en deelscooter haalt de 5,5 jaar toch niet eens? Stond hier ooit op Autoblog zelfs.
Gelukkig is Den Haag qua parkeren al om te janken, maar dat maakt de woke-ambtenaren (zonder auto) die op de Felyx naar het gemeentehuis tuffen denk ik niets uit. Die wonen vast in een andere wijk, en denken daardoor doodleuk in de categorie ‘niet mijn probleem’.
audirs3 zegt
@rogerzz Eens, deelscooters zijn eerder afgeschreven. Maar ze rijden dan ook wel een 10-voud aan kilometers vergeleken een prive scooter. Dat is wat in sommige studies niet of nauwelijks wordt meegenomen. Een prive scooter staat meer dan 99% van de tijd gewoon stil.
dtwo zegt
Het wordt ook steeds belachelijker. Die deelscooters worden gebruikt voor ritjes van niks (3 km gemiddeld), staan in de weg, abo is duur en er waren roch al zat vervoersmogelijkheden in de stad. Dus logischerwijs zou je zeggen dat die dingen gewoon optyphen, want overbodige onzin. Maar het is 070/grote stad, oftewel het onlogische gebeurt wèl. Zie ook Grote Marktstraat, vergelijkbaar fenomeen: De gekozen inrichting (met shared spaces onderandere) functioneert niet, al jaren niet. Maar er wordt dus geen andere inrichting gekozen.
berlinetta zegt
Wat is er mis met een fiets?