Iedereen moet aan de EV, ook de ondernemers. Dus heeft Den Haag een nieuwe slooppremie van 3.500 euro bedacht.
De binnensteden moeten allemaal zero-emissiezones worden. En dus moeten alle vervuilende bestelauto’s worden vervangen door schone en emissievrije exemplaren. Dat kost natuurlijk knaken, maar niet getreurd! De gemeente Den Haag kondigt een nieuwe subsidieregeling aan om ondernemers te helpen in de overgang naar zero-emissie in 2025. En voor een schonere lucht natuurlijk.
Den Haag slooppremie
Ondernemers die hun oude stinkende diesel of benzinebus de deur uit doen kunnen een cheque van 3.500 euro tegemoet zien van de gemeente Den Haag. Een aardige verhoging ten opzichte van eerdere regelingen van de hofstad.
Uitdaging
De gemeente Den Haag erkent de uitdagingen waar de lokale ondernemer voor staat die zijn nog prima rijdende dieselbus moet inleveren voor een exemplaar op stroom. Wethouder Robert Barker wil die hardwerkende ondernemer graag een handje helpen zo zegt hij tegenover het AD.
Zo’n elektrische bedrijfswagen kost natuurlijk wel fors meer dan het doekje voor het bloeden van 3.500 euro dat de gemeente biedt, maar je moet ergens beginnen natuurlijk.
Ontheffing bakwagens
Naast gratis geld voor de sloop van je oude besteller op dinosap komt er ook een verruiming aan van de ontheffing op bakwagens binnen de zero-emissiezone. Zo krijgen ondernemers wat meer tijd om hun roetbrakende bakwagen ook te vervangen door een emissievrij exemplaar. Een kostbare en wellicht nog niet zo’n simpele opgave.
Is de datum van eerste toelating van na 2017 dan mag die bakwagen automatisch toch nog tot 1 januari 2028 de zero-emissiezone in.
Nu maar hopen dat als alle ondernemers overstappen op een elektrische bedrijfswagen er genoeg stroom is om al die bestellers op te laden. Dat gaat vooralsnog niet in alle grote steden even voorspoedig.
Headerfoto: Tweemaal Citroën Acadiane op Autoblog Spots. Spotter: @rikr4
waterisnat zegt
De extramurale GGZ zorg blijft toch een geweldig schouwspel. Deugroverij vieren alsof het iets goeds is. Heerlijk
audirs3 zegt
overdrijven is ook een vak
anthwan zegt
En allemaal om 17:00 na het werk thuis aan de lader, kan niet wachten.
GJZ zegt
Simpel dan gaat het licht uit🤣
MarcoM zegt
En met prinsesdag het militaire materieel dan? Leuk bedenksel, maar een ZZP kan in vele gevallen geen EV busje betalen.
Dutchdriftking zegt
Het blijft kansloos, op 1 januari van 0 naar 100% BPM. Had dat over 10 jaar uitgesmeerd.
rwdftw zegt
Je kan als ondernemer ook besluiten geen klanten meer te bedienen die in een zone wonen waar je met je diesel bus niet meer in mag. Niet iedereen woont in zo’n zone. Of je rekent gewoon 3 keer de normale voorrijkosten omdat je de EV bus in moet zetten. Onderaan de streep moet iemand het ophoesten en dat is dan de consument.
Danny zegt
Je komt en gaat gewoon per ( elektrische ) taxi…
jlvanleeuwen zegt
Als ondernemer een 2de hands euro 6 aanschaffen lijkt me de beste optie. Tot 2028 gewoon geaccepteerd in alle steden en daarna bekijken wat het wordt, geloof nooit dat dit mogelijk is. Alles binnen de ring van Amsterdam naar 0% is onmogelijk, die euro 6 diesel mogen vast wel langer blijven.
zesinlijn zegt
Precies, dat is wat ik mijn klanten nu ook adviseer. Daarbij is de restwaarde van elektrische auto’s is nu ook nog Russisch roulette, wellicht dat hier eind 2027 ook wat rust en duidelijkheid in is gekomen.
Stefje zegt
Kan de overheid ook nog iets bedenken wat wel werkt?
MarcoM zegt
Hogere belastingen bijvoorbeeld, kan ik 1 dag geregeld worden.
rikr4 zegt
Die aca had ik nooit moeten wegdoen maar leuk om hem weer te zien!
Danny zegt
Ik weet niet hoe correct de informatie op deze site is… https://doehetzero.nl/kentekencheck/
Maar als ik mijn vito diesel ( euro 6 ) van 2016 met geel kenteken invoer krijg ik het volgende te zien: “Het voertuig met kenteken xxxxxx is toegestaan tot de ZE-zone. Je kunt er zonder problemen inrijden.”
Zoek ik een identiek grijskenteken busje op, krijg ik het volgende te zien “Het voertuig met kenteken ?????? mag tot 1-1-2028 alle ZE-zones betreden.”
Zelfde motor, allebei Euro 6 maar als ondernemer met grijskenteken mag je er niet in en zou je er een geel kenteken van maken, kan je er wel in…
Hoe dan ?
Stijnson zegt
Dit komt omdat ze alleen kijken naar bedrijfswagens. Een 9 zitter wat jij bedoelt is geen bedrijfswagen en mag dus naar binnen.