Boem, dat zijn nog eens maatregelen. In Den Haag kun je een WOK status aan de broek krijgen met een (te) luide auto.
Op een of andere manier worden auto’s luider terwijl ze juist stiller moeten worden. Vanuit de EU is bepaald dat auto’s een bescheiden hoeveelheid geluid mogen maken. Mede dankzij de geluidsabsorberende turbocompressor zijn auto’s dus al stiller dan voorheen.
Tel daarbij het inmiddels verplichte benzinepartikelfilter (OPF) en zelfs hele dikke auto’s zijn tegenwoordig muisstil. Achteraf zijn er voldoende methodes om een auto luider te maken middels downpipes, sportuitlaten en allerlei softwarematige ingrepen.
Oorverslindend
Je kunt zelfs van een compleet Golf R uitgevoerde Golf 1.2 TSI een oorverslindend monster maken en dat doet men dus ook met graagte. Want met zo’n luide auto kun je langs terrasjes rijden om kenbaar te maken dat je de laatste 30% van je opvoeding hebt gemist en een moederfiguur zoekt die dat voor je fixt. Let wel: luider is niet altijd mooier. Als je Lange Frans & Baas B harder aanzet op de radio, luister je niet ineens naar Ice Cube en Snoop Dogg. Het blijven Lange Frans & Baas B.
In Den Haag zijn ze er ook helemaal klaar mee. In Amsterdam en Rotterdam zijn er al maatregelen getroffen in de vorm van flitspalen voor luide auto’s die deze week zijn geïnstalleerd, maar in Den Haag doen ze het eventjes iets anders. Daar werken ze met Noise Patrol. Waar je de lawaaipaal kunt zien als de flitspaal voor geluidsovertredingen, is de Noise Patrol de lasergun van de geluidsmetingen. Met dit apparaat kan de politieagent in kwestie prima het geluidsniveau van elke als C63 AMG uitgevoerde C180 Coupé meten.
Den Haag deelt WOK status uit
Als dit te hoog is, kunnen ze meteen een WOK-status op het kenteken uitdelen op bijvoorbeeld een RS3 uitvoerde Audi A3 1.0 TFSI. WOK is een afkorting (Wacht Op Keuring). Deze status krijgen importauto’s en schadeauto’s bijvoorbeeld. Wellicht kennen enkele van jullie dit nog van de brommer/scooter op de rollenbank. In dat geval betekende het ook duwen naar huis.
Maar het wordt hier toegepast op het moment dat een auto niet voldoet aan de eisen. De WOK-status is behoorlijk ingrijpend, want een auto met WOK-status mag net als je opgevoerde scooter vroeger ook niet op de openbare wegrijden.
De politie in De Haag gaat extra goed controleren in het centrum, Laak en Scheveningen. Dat zijn namelijk de locaties waar de overlast verreweg het grootst is bijvoorbeeld van met als M4 CS uitgevoerde 418i’s. Uiteraard houden ze in Den Haag ook een vinger aan de pols in Rotterdam en Amsterdam om te zien hoe de lawaaipalen daar bevallen.
Via: AD Auto
Zeg het maar, is het ook één van jullie grootste ergernissen in het verkeer, of..?
dedon zegt
Dat is in Flevoland al jaar en dag aan de hand.
Daar is een fanatieke agent die alle Civic’s met brulpijp van de weg haalt.
Schijnt één of ander trauma te hebben….
zesinlijn zegt
Alle Civic’s met brulpijp van de weg afhalen is sowieso goud, daar heb je geen trauma voor nodig.
Tonnie zegt
Liever civics met brulpijp dan die pop&bang tunes van tegenwoordig. Wat een vieze teringherrie is dat.
mashell zegt
Smaken verschillen, de één houdt van Tsjaikovski, de ander van Frans Duijts en weer een ander van Tiësto.
Dutchdriftking zegt
En terecht. In de huidige woke samenleving hebben wij het als autoliefhebbers al moeilijk genoeg, met dit soort pannenkoeken op de weg gaat ons imago er niet bepaald op vooruit.
pogostick zegt
EENS! Ook met een aangepaste auto en uitlaat kun je overigens prima normaal doen – op gepaste plekken en tijden geluid maken vind ik prima. Maar om 11u ’s avonds van begin tot eind v/d straat gassen en in de begrenzer bij het verkeerslicht…. snap ik niet.
Gewoon vroeg opschakelen en in woonwijken, drukbevolkte plaatsen etc geen herrie maken. Voilá
acavs zegt
Wie bepaalt wat wanneer en waar gepast is?
Dutchdriftking zegt
@acavs: gezond verstand ;)
Hubert zegt
Helaas ontbreekt gezond verstand bij mensen die zoiets onder hun auto schroeven.
acavs zegt
Er is vast één of andere Franse socioloog die in omslachtige bewoordingen heeft omschreven waarom gezond verstand niet bestaat en misschien zelfs wel een vorm van geweld is. Voor de verandering ben ik het daarmee nu eens.
maotje zegt
@acavs dat gene wat men normaal vind is gepast gedrag. Wat men niet normaal vind is niet gepast. Men is de samenleving.
acavs zegt
Dan mag jouw toerenteller dus ook nooit meer boven de 2000 tpm komen. Het nieuwe rijden, immers.
karhengst zegt
Maar wanneer je als volwassen puber de noodzaak voelt gehoord te worden en dit de enige manier is waarop je denkt jezelf kenbaar te kunnen maken, werkt het natuurlijk contraproductief dit niet midden in een woonwijk te doen. En hoe rustiger de buurt, hoe beter men naar je kan luisteren.
mashell zegt
De IJscokar van vroeger had een deuntje, de melkboer een bel en de drugsdealer nu een luide auto. Eigenlijk is maar weinig veranderd.
e36thuglife zegt
De eerste die mij en me waggi komt lastig vallen met die shit krijgt van mij een WOK (wacht op klappen) status.
HZW zegt
Ze hoeven je er niet eens staande voor te houden, ze voeren de WOK-status gewoon door op je kenteken in het systeem, en je krijgt gewoon een envelop op de deur mat, dat langs mag komen voor een verplichte keuring.
En dan wordt de auto echt serieus na gekeken, of er op al je onderdelen (bv uitlaat) een EU keurmerk vermeld staat.
Heb je de standaard katalysator verwijderd en vervangen voor een open downpipe of een niet met EU keurmerk uitgevoerde 200 Cell katalysator, dan ben gelijk al klaar.
Het zelfde geld ook voor het ontbreken van uitlaat dempers, moeten er 2 of 3 onder zitten en er zitten er maar 2 of 1 of helemaal geen demper onder, dan ben je ook klaar.
Er wordt zelfs al gebroed op een after-market tuning verbod van auto’s.
Tonto zegt
Daar hoeven ze niet lang op te broeden, dat is er al in feite. Iedere auto die op de markt komt moet voldoen aan de typegoedkeuring, of een toelatingskeuring ondergaan als dat er niet is. Daarna mag er eigenlijk niets meer aan veranderd worden. Ze zijn hier nog makkelijk daar mee, hier kan je zomaar de banden/velgmaten aanpassen of je auto verlagen. Dat gaat je in Duitsland niet lukken zonder eerst even bij de Tüv langs te gaan voor een aanpassing op het kenteken. Doe je het toch zonder keuring, dan wordt het er gewoon als bewijs onderuit gezaagd bij de werkplaats van de politie, en dan alsnog een wok er achteraan…..
Robert zegt
Ha, zouden ze mijn commentaar onder dit bericht van eergisteren hebben gelezen?
mashell zegt
Dan ben je nu officieel een “influencer”. Gefeliciteerd…
petroldrinker zegt
Goh, ben je nu trots? Wat ik juist 1 vd mooiste dingen van alles aan NL vond/vind is juist de vrijheid daarin zonder nog meer onzin regels dan we al hebben, laat mensen ook plezier hebben int leven als hun leven anders is dan de jouwe…
steephh zegt
@petroldrinker In Nederland is alles in tegenstelling tot de rest van de wereld maximaal dichtgetimmerd qua regels. Op allerlei gebieden natuurlijk, maar óók op het gebied van auto’s. Dus als je vrijheid wil, moet je juist níet in Nederland zijn.
JelmerS zegt
BMW heeft in mijn Z4 (e85 3.0si) een verbindingsbuisje tussen de inlaat en schutbord aangebracht om je extra te laten genieten van de motor. Veel mensen halen daar een schuimpje uit waardoor het geluid in de cabine heel luid wordt,lees oorverdovende herrie.. Luider is niet beter. Laat de wannabe AMG, RS en M gasten lekker het geluid van de motor via de audio speakers opvoeren, ik neem aan dat die functie daar ook voor bedoeld is?
racerx zegt
ik had dezelfde motor in m’n E86, de truc was om het schuimpje niet te verwijderen, maar (hooguit) te halveren. Heerlijk was dat, flink verschil zonder irritant te worden. Stukje schuim lag in m’n dashboardkastje om terug te plaatsen voor het geval ik het zat zou worden… wat uiteraard nooit gebeurd is.
martinus.tussengas zegt
Lekker voor de bewoners. Jammer voor de specifieke doelgroep. Doe dat maar elders buiten de Europese grens.
HZW zegt
Ik had een 195 pk Abarth 595 Turismo met standaard uitlaat, veel mensen vonden dat al luid bij de koud start.
En mijn Abarth werd zelf als stil betiteld in vergelijking tot veel andere Abarth’s met aangepaste uitlaten en Pop’s en Bang’s.
Die kunnen allemaal hun lol op met een WOK-status.
AudiRS zegt
Zo’n Abarth klinkt van nature al heel gaaf inderdaad! En voldoet gewoon aan de eisen.
leefvrij zegt
Geldt dit ook voor motoren? Elke ochtend rond zevenen vindt een of andere maloot het nodig om zijn motor vol open te gooien. Hij moet minstens 100 rijden, waar 50 is toegestaan. Zelfs met dichte ramen zit ik rechtop in bed.
drtim zegt
Dit vroeg ik me ook af. Ik stoor me meer aan luide motoren met een powerranger erop, dan aan Corsa’s met een kachelpijp onder de bumper.
f1timmie zegt
Een 418i als M4CS? Wat een belediging…
MarcoM zegt
Op YouTube zag ik onlangs in de duitse Eifel een controle voor motoren, bij een meting met teveel lawaai werd een rijverbod opgelegd en zie maar dat je thuis komt, plus kenteken in beslag genomen. Pas na een TUV keuring en boete krijg je je kenteken terug.
ponnie zegt
Ik zou wel eens willen weten wat hier als juridische basis aan ten grondslag ligt, de eisen omtrent een db meting zijn behoorlijk specifiek.
Mijn Japanse import mag bijvoorbeeld 95db bij 3500 toeren stationair maken, maar dat betekent dat hij onder belasting dus vele malen meer geluid maakt.
Loop je dan dus het risico constant wok meldingen te gaan krijgen?
maotje zegt
Een db meting moet inderdaad aan bepaalde eisen voldoen. En ieder voertuig heeft in t kentekenregister staan hoeveel db bij opgegeven aantal toeren mag hebben.
Autokenner zegt
Ik neem aan dat ze je staande houden, en kijken wat er aangepast is.
Niks aangepast vanaf fabriek is geen probleem. Hooguit irritant voor jou.
drtim zegt
Waarschijnlijk is een indicatieve meting voldoende om de eigenaar te verplichten tot een precieze meting.
net10 zegt
Goede actie van de Haagse politie. Het was al heel lang tijd om zeer luide auto’s, waar vaak jonge automobilisten maar in rond scheuren, flink aan te pakken.
En ja ik ben liefhebber van auto’s, maar je kunt ook gewoon rekening houden met anderen. Dat noemen ze fatsoen.
M240i zegt
Mooi, hopelijk komen we zo van al die knetterende VW en A-klasses af die allemaal een of andere goedkope ”pops and bangs” systeem moeten laten installeren omdat hun zielige 4 pitter geen fatsoenlijk geluid produceert (lees: klinkt als een stofzuiger).
De meeste auto’s klinken standaard gewoon prima, mits je er een fatsoenlijk blok in hebt liggen. Dat kleine p*emel gedrag het gebrek aan motorgeluid te willen compenseren met artificiële scheten moet maar eens afgelopen zijn.
chrisvis zegt
Hadden de jongens van dde tijdens de laatste gumball rally eens moeten passeren met hun Lamborghini Aventador SVJ. Die hadden de paal gewoon weggeblazen denk ik. Man man de haren kwamen recht omhoog om je armen…
Ultimora zegt
Als ik ergens ga wildplassen, dan loop ik kans op een boete. Die is in elke gemeente gelijk. Als ik te hard rijd is de bekeuring ook een standaard tarief tot 30 te hard. Wat ik vreemd vind is dat de bekeuring of de straf voor een te luid geluid blijkbaar per gemeente verschillend wordt beoordeeld en wordt bestraft. Ik begrijp goed dat er iets moet worden gedaan om het geluid met gedrag te veranderen, maar waarom worden de richtlijnen niet landelijk bepaald?
mashell zegt
Een terechte vraag. Je hebt natuurlijk gelijk dat zoiets gewoon landelijk en overal gelijk geregeld moet worden. Het is raar dat je auto in Rotterdam gewoon mag en in Den Haag in de wok gaat. Daar zijn meerdere redenen voor: Gemeenten hebben er een handje van zich beleidsruimte toe te eigenen die ze eigenlijk niet hebben, soort van Calimero complex bij ambtenaren, B&W en gemeenteraden. En een landelijke overheid die vooral traag en weinig oplossingsgericht is.
AudiRS zegt
Dat revven om die pops en bangs te horen valt overigens gewoon onder onnodig geluid veroorzaken. 280 euro.
En nee tüteren valt hier niet onder. Das 90 euro.
Tonto zegt
Een tüter is een standaard uitrustingseis, die kan er niet af……Vandaar de korting op de boete……
kniesoor zegt
Nie mokke, lekker WOKke.
upgradeperformanceparts.com zegt
Echt zonde. Met een downpipe maak je de auto juist een stuk sportiever. Waarom moet alles zoals een Tesla gaan klinken ook als het benzine of diesels zijn?