Zucht…
Meer dan ooit tevoren pakken donkere politieke wolken zich samen boven de hoofden van Nederlandse autoliefhebbers. En dat wil wat zeggen, want erg vriendelijk was het politieke klimaat in Nederland toch al nooit voor benzinehoofden. We weten al dat de accijnzen de komende jaren nóg verder verhoogd worden. Tevens is de overheid, eerdere beloftes ten spijt, in principe niet (meer) van plan de door de WLTP-cyclus uit de klauwen gelopen nieuwprijzen van auto’s te corrigeren.
En dan is er ook nog de splinternieuwe stikstof- en fijnstof-hype. Dankzij normen die opeens uit de lucht lijken te vallen en die in andere EU-landen om onverklaarbare redenen een stuk schappelijker zijn, moeten we opeens ‘100’ gaan rijden. Tevens moeten alle boeren geruimd worden en mogen we geen huizen meer bouwen. Dat is volgens onze overlords namelijk een betere oplossing dan een gummetje pakken en de volstrekt arbitraire normen ietsje aanpassen. Anders raakt de klimaatgod ons naar verluidt ongunstig gestemd. Gezond verstand sneuvelt daardoor als plengoffer op het altaar van deze almachtige.
In de vijf stadia van rouw voor wat betreft de teloorgang van ‘130’, zitten we op de redactie nog volop in fase 1: ontkenning. Kijk maar naar de gloednieuwe wagg0l van collega @casperh. Net nu je met een Daihatsu Sirion uit 1999 eindelijk ‘goed kan meekomen’ in het verkeer, koopt hij doodleuk een 911 uit 1999. Doch de overheid gaat ondertussen gestaag door met de volgende dolksteek, namelijk de verhoging van de MRB voor diesels.
Vanuit verschillende hoeken bereikten ons vandaag verontruste berichten van burgers. Er zijn namelijk her en der wat enveloppen op de mat gevallen van de belastingdienst. Dat is bijna nooit goed nieuws en nu ook niet. In het schrijven worden dieselrijders ervan beschuldigd verwittigd dat hun auto’s voor ‘onevenredige aantasting van de luchtkwaliteit’ zorgen. Vanaf 2020 zullen ze daarom keihard moeten bloeden voor de duivelse keuze om een ‘oude’ diesel te rijden.
Op zich is de regel geen nieuws, want de overheid had ‘m eigenlijk dit jaar al willen invoeren. Dat ging echter niet door, vanwege een ICT-puinbende bij de belastingdienst. Helaas worden dingen nu dus alsnog echt, hoewel het wetsvoorstel stiekem wel eerst nog door de Eerste Kamer moet. Dat wordt door de arrogantie van de macht klaarblijkelijk als een formaliteit gezien. Hieronder staat de inhoud van de brief, aan ons opgestuurd door een van de ongelukkigen.
Dieselrijders gaan een fijnstoftoesloeg betalen in verschillende situaties. Dit zijn ze:
- De fijnstofuitstoot is hoger dan 0,005 gram/km
- De fijnstofuitstoot is hoger dan 0,01 gram/kWh
- Het roetfilter is verwijderd
- De datum 1e toelating is vóór 1 september 2009 en de fijnstofuitstoot is niet vastgelegd in het kentekenregister van de RDW
Voor een bestelauto betaal je fijnstoftoeslag vanaf twaalf jaar na de datum van de eerste toelating. Volgens de belastingdienst betekent dit in de praktijk dat dieselaars zo’n vijftien procent meer gaan betalen dan nu. In de toekomst zullen ze twee afzonderlijke rekeningen ontvangen: eentje voor de MRB en eentje voor de fijnstoftoeslag. Één rekening zou immers te makkelijk zijn.
Goed, leuk en aardig allemaal (niet heus), maar wat betekent het in de praktijk voor iemand die bijvoorbeeld een Alfa Romeo 159 JTD Sportwagon uit 2006 rijdt, om maar een dwarsstraat te noemen? Wel, dat hangt er een beetje vanaf hoe je de regels interpreteert. Als we het lijstje even afgaan, dan zien we in de gegevens bij de RDW dat de 30-TG-VN een fijnstofuitstoot heeft van 0,002 gram/km. Althans dan gaat het om de fijnstof van ‘lichte’ deeltjes, want de ‘zware’ deeltjes zijn niet geregistreerd. De RDW weet verder ook niet of het roetfilter verwijderd is.
Mocht de roverheid besluiten dat de loodzware Vectra 159 te smerig is om aan extra belasting te ontsnappen, dan is dat maar weer eens een extra kostenpost van 63,79 Euro per kwartaal. Die opbrengst is waarschijnlijk ook nodig om de ambtenaren te betalen die gemoeid zijn met de administratie, want uiteraard is de extra regel ook de voedingsbodem van extra bureaucratie. Mocht de eigenaar van de Italiaan het namelijk niet eens zijn met de inschatting van de overheid, dan moet hij (m/v) bij de RDW bewijzen dat de auto in kwestie toch echt schoon is. Pas nadat de RDW dit bewijs gevalideerd heeft, komt de eigenaar in het vervolg in aanmerking voor een minder hoge aanslag. Leuker kunnen we het niet maken…
Dank voor de tips!
2wheeler zegt
Ik betaal graag mijn belastingen in de hoop bij te dragen aan een beter en schoner Nederland, maar het begint nu wel erg uit de hand te lopen hoor. Wat een onkunde.
techniekmeneer zegt
@2wheeler: Jij denkt echt dat ons land beter en schoner word door het betalen van belasting? Wat schattig.. Het is alleen maar geldklopperij. Mensen bang maken met een probleem dat er niet is. Het is gewoon een extreme vorm van propaganda. Jammer dat veel mensen nog steeds zo naïef zijn.
felixff zegt
@techniekmeneer: En jouw boeren verstand weet precies welke problemen wel of niet waar zijn zeker. Vooral die problemen die jou slecht uitkomen zijn allemaal onzin.
toniominestrone zegt
@felixff: Na jouw tijdelijke relaas dacht ik ook een uiteenzetting van zaken te krijgen, niet dus,demagoog!
techniekmeneer zegt
@felixff: Jij weet wel welke problemen echt zijn? Dat denk je. Volgens mij weet jij totaal niet hoe de wereld in elkaar steekt. Laat je toch niet van alles aanpraten man, met zogenaamde onderzoeken en metingen. Die zijn zo onbetrouwbaar als wat, en worden alleen maar uitgevoerd door dezelfde klimaatgekken.
felixff zegt
@techniekmeneer: Ja, wetenschap verruilen voor onderbuik, daar komt de mensheid ver mee.
maotje zegt
@techniekmeneer: nu kom je weer op de proppen met het verhaal van een probleem dat er niet is. Als je zoiets beweerd moet je goed kunnen onderbouwen waarom. Aan de hand van je onderzoeken. Maar je hebt niks je weet niks en je roept maar wat omdat je t er niet mee eens bent. Kom nou eens gewoon met harde bewijzen dan.
racerx zegt
@maotje: hetzelfde heb ik altijd een beetje met ‘voorstanders’ van de klimaatdiscussie, welk bewijs (pre of anti) er ook aangeleverd wordt, het is bijna altijd non-conclusive.
maotje zegt
@racerx: jij vind t heel normaal dat er 41 gr gemwten word in de zomer in ons land? Waterstanden van de rivieren staan ook nog steeds te laag. Zo zijn er nog wel meer aanwijsbare punten dat het klimaat veranderd. Daar hoef je verder niet voor te onderzoeken toch?
techniekmeneer zegt
@maotje: Het klimaat veranderd ook, dat ontken ik niet. Klimaatverandering is echter wel van alle tijden. Dus klimaatverandering is niet per definitie slecht. En ik ben het zat dat de roze brillen hier denken dat wij de wereld wel even gaan “redden” met onze idiote maatregelen.
maotje zegt
@techniekmeneer: dat klimaat veranderd van allen tijden is klopt helemaal. Maar daarmee houd niet de discussie mee op dat t zorgwekkend is.
Jou motto is het is een natuurlijk fenomeen dus so be it. Broeikasgassen versneel het proces dus moet je die proberen te beperken. Het probleem
Van klimaatverandering is meer dan enkel een stijging van de zeespiegel. Alleen begrijpen de mensen dat niet. Als t enkel stijgel van de zeespiegel was zou men zich dr niet zo druk om maken.
arhanso zegt
@techniekmeneer: Huidige klimaatverandering is niet van aller tijden. De snelheid waarmee het klimaat verandering is ‘off the charts’. Daar is wetenschap knap duidelijk over. Ik snap dat het een moeilijke boodschap is…
tttijn zegt
@arhanso: en Dat is nu net niet waar. Er is een groot verschil geweest tussen de modellen die oa door het IPCC zijn gemaakt en de waarnemingen. Ik laat.me.liever leiden door metingen dan door allerlei politiek gestuurde spookbeelden.
arhanso zegt
@tttijn: Ik heb het over de consensus van klimatologen wereldwijd. Ik ben niet van de complot theorieën. Dat is de groep waar ik waarde aan hecht. Het is een moeilijke boodschap. Voor ons allen. En ik snap ook dat er nog heel veel mensen graag hun kop in het zand steken. En als dat werkt voor je hou ik je niet tegen.
techniekmeneer zegt
@arhanso: Onze kop in het zand steken, dat is nou precies waar politiek (en links) Nederland héél erg goed in zijn. De echte problemen worden niet aangepakt, criminaliteit, immigratie, toenemende problemen met allochtonen, werkdruk in de zorg en bij de politie. Nee laten we ons druk maken om de uitstoot van ons kleine kikkerlandje, en er miljoenen dan wel niet miljarden in pompen, terwijl het nog geen druppel op de gloeiende plaat is. Ik weet niet wat ze precies van plan zijn, maar dat ze op deze manier ons land kapot maken is mij meer dan duidelijk.
racerx zegt
@maotje: geschiedenis wijst uit dat dat inderdaad mogelijk is. Vorig hitterecord stamde uit de jaren 40, dat bewijs is redelijk empirisch vast te stellen… daarnaast heeft een piek qua temperatuur weinig te maken met algehele opwarming, statistisch gezien een toevalstreffer. Het water staat daarnaast vrij hoog momenteel… Van jouw kant hoor ik dan ook weinig concreets behalve wat onderbuikgevoelens.
Ik zeg niet dat er niets aan de hand is, daar valt vast bewijs voor te vinden, ik vind alleen de wijze van optreden te extreem. Luchtkwaliteit is volgens mij beter dan pak ‘m beet 30 jaar geleden. Een wat meer gematigd beleid om zonder economische risico’s op een wat langere termijn tot eenzelfde resultaat te komen geniet wat mij betreft dan ook de voorkeur, ik zit niet te wachten op destabilisatie aan Westerse zijde enerzijds en de toegenomen inspanningen op het wereldtoneel door Rusland en China anderzijds.
racerx zegt
@racerx: ik moet mezelf even corrigeren, de huidige waterstand is ‘normaal’ tot ‘licht verhoogd’.
2wheeler zegt
@techniekmeneer: goed zo jongen, gooi het er maar uit.
techniekmeneer zegt
@2wheeler: Zeker! Stikstof, CO2, ik gooi alles eruit!
mikje90 zegt
Alfa Romeo’s horen vrijstelling te krijgen.
Joel_D zegt
Rupsje Nooitgenoeg
hans33sw zegt
@joel_d: Rusp. Het is ruspje, toch?
mashell zegt
@joel_d: Rutte nooitgenoeg, heet het sprookje anno 2019.
dare2think zegt
@joel_d: @jaapiyo: Kunnen we iets doen? Bezwaar maken, bezwaarschriften? Kan Autoblog dat uitzoeken? Ik heb de gehate brief zelf ook gehad. Vooral het principe van omgekeerde bewijslast vind ik stuitend en het feit dat juist de groep die geen nieuwere diesel kán betalen extra móet betalen. Aan de bovenkant van de markt zijn schonere nieuwere auto’s te duur door de BPM, aan de onderkant moeten dieselrijders tot 2010 gaan lappen zonder dat ze zich kunnen verweren.
Je gaat je toch 3x bedenken voor je op een partij stemt die hier de oorzaak van is..
stefanham zegt
Over 5 jaar ben je als automobilist een vervuilende racist met white privileges.
Blijven stemmen op de huidige kliek mensen!
techniekmeneer zegt
@stefanham: Over 5 jaar? Optimist…
alassad zegt
@stefanham: ja want allochtonen rijden geen auto’s….
stefanham zegt
@alassad: toch ben je dan een racist. Sowieso.
sjonniedeluxe zegt
@alassad: waarom denk je dat racisme alleen voorbehouden is aan autochtonen?
racerx zegt
@sjonniedeluxe: dat vindt iedere blanke met een Gouden Eeuw schuldgevoel.
pablo1971 zegt
@stefanham: alleen om die titel blijf ik al in mijn Evoque diesel (verbruik 1op 11) van 2012 rijden. Geld zat om wat nieuws te kopen, maar dat gun ik de staat niet.
roland78 zegt
@pablo1971: op jouw manier betaal je uiteindelijk meer.
Forza zegt
@stefanham: verbanden leggen die er niet zijn: level eindbaas.
stefanham zegt
@forza: Niet deze schets van de huidige samenleving doorhebben, level; gehandicapt.
Dutchcarwizard zegt
In elk land is het wel wat. Maar voor autoliefhebbers is het in dit land dokken en aanschuiven.
viezefreddyw zegt
@baidu: Met aanschuiven bedoel je bukken, toch?
Dutchcarwizard zegt
@viezefreddyw: ik bedoel in de file aanschuiven, sorry, was niet helder geformuleerd.
pa045 zegt
@baidu: denk je dat dit alleen autoliefhebbers treft?
In de jaren 60 van de vorige eeuw had je complete koloniën om grote bedrijven liggen. Hier in het zuiden waren dat de mijnkoloniën. Daar woonde je als je bij dat bedrijf werkt. Dankzij de auto heeft iedereen de vrijheid gekregen om ook 2 dorpen verderop te wonen. Om te leven waar jij dat prettig vindt.
We hebben er jaren van geprofiteerd en van genoten. Maar we gaan langsaam aan terug naar deze tijden.
We kunnen het straks niet meer betalen om op het werk te komen!
Ik hoop dat mensen dit gaan inzien en goed nadenken wanneer er weer een stemformulier voor hun ligt. Met Groen Links en consorten houd je straks niks meer over.
towi1989 zegt
@pa045: ja want naast een kolenmijn wonen is zo bevordelijk voor je gezondheid. Hetzelfde geld nu nog altijd in de omgeving van chemelot, pernis en tata. Daar moet je niet bij in de buurt willen wonen.
pa045 zegt
@towi1989: nee. Daarom is het fijn dat we nog een auto kunnen veroorloven. Hierdoor hebben we de vrijheid om te werken op Chemelot, maar er niet te hoeven wonen. Maar die luxe zal ins spoedig afgenomen worden. Zoals gezegd: we kunnen het straks niet meer betalen om op het werk te komen.
racerx zegt
@towi1989: hetzelfde geldt nog steeds in de complete randstad… ;-)
W115 zegt
Voor de som van de mrb per maand kan je inmiddels een private lease wagen voor de deur zetten
slickrick zegt
@w115: private lease koektrommel bedoel je….
phaeton zegt
@slickrick: Dan nog.
SpeedGeek zegt
Weet u nog? Toen het nog leuk was om in Nederland te wonen.
rickthestig zegt
@speedgeek: Ja, dat was toen ik nog op de achterbank moest plaatsnemen, wachtend op de dag dat ik zelf mocht sturen. Helaas toen het zover was werd de pret rap minder. Gelukkig woon ik vrij dicht bij de Duitse grens zodat je toch nog af en toe de vrijheid kunt proeven.
mashell zegt
@rickthestig: en dat geluk duurt dan tot de eerste Baustelle…
tttijn zegt
@mashell: nooit in de Eiffel gestuurd?
tttijn zegt
@speedgeek: eind jaren 80 was dat
ghost zegt
Ik zeg het gewoon vast hier:
Dit land gaat op een dag ten onder aan alle onzinregels over milieu. En dan is het schip NL zo ver gezonken dat zij niet meer te redden is.
piedlourd zegt
@ghost: politiek Den Haag is als een getroubleerd pubermeisje met borderline en anorexia dat in haar armen zit te krassen. Merdeuse (ff bruggetje naar de mr2 van Toyota in het andere artikel)
pa045 zegt
@ghost: dit land is al lang naar de kloten. De regels omtrent milieu, het belastingstelsel, de uitspraken over discriminatie, vluchtelingenbeleid, gezondheidszorg, omgang met oudere, en ga zo maar door. Het beleid roept bij mij steeds maar weer vragen op.
rickthestig zegt
@ghost: Die dag is al lang geweest.
Robert zegt
Oké.
Je rijdt een ‘schone’ auto, met een lage bijtelling, want ‘schoon’, terwijl praktijktesten keer op keer aantonen dat zowel het verbruik als de uitstoot structureel (veel) hoger zijn dan dat de fabrikanten belooft hebben. Óók onder de nieuwe WLTP norm. Om nog maar niet te spreken over het feit dat slechts 14% van alle in Nederland geconsumeerde elektrische energie als ‘groen’ kan worden bestempeld. En de regering doet niets?
Maar als je een oude auto rijdt, wordt de bewijslast omgedraaid en ben je dus opnieuw de pineut. Want anders ben je op voorhand al een ‘milieuvervuiler’. WTF.
Ik denk dat enig actie voeren op het Malieveld ook geen ene fuck meer uitmaakt. De handen jeuken om, zodra de renovatie van het Binnenhof van start gaat, ook ff langs te komen. Met een stuk of twintig vrienden en evenzovele sloophamers. Komen we ff helpen. De hele handel klimaatneutraal af te breken tot de laatste steen.
Oh, en om even een goed beeld te krijgen wie er verantwoordelijk is voor deze enorme politieke clusterfuckup, lees dit artikel dan eens.
eirmakk zegt
Ik begrijp het niet helemaal. Dus die alfa jtd is een 4 cilinder diesel en heeft een fijnstof uitstoot van 0,002 en moet je betalen. Ik rij een 2.7 v6 hdi en deze heeft maar 0,0 g fijnstof uitstoot, hoe dan?
viezefreddyw zegt
@eirmakk: Gokje. Citroën C6? Dan is er gezonde jaloezie!
moveyourmind zegt
@viezefreddyw: Komt de C6 er wel onderuit dan?
Ik vraag het voor een vriend, zou zelf natuurlijk nooit zo’n vieze stink-Fransoos rijden. Kon mijn, ik bedoel zijn, C6 niet vinden, want het is een import.
eirmakk zegt
@viezefreddyw: nee helaas niet, Peugeot 407 coupe. Ik heb er wel naar gekeken maar het is hem niet geworden uiteindelijk.
viezefreddyw zegt
@eirmakk: Oh, geinig. In tegenstelling tot velen vind ik dat best wel een fraaie auto.
vondick zegt
@viezefreddyw: Foei
ghost zegt
@viezefreddyw: haha ik denk er anders precies hetzelfde over, pininfarina’s beste Fransoos!
shibby zegt
Wat ontzettend gemeen, ben je al eigenaar van een oude Alfa, wordt je nog extra belast ook nog…
rufctr01 zegt
Dus straks mag je werken om de MRB en fijnstof te moeten betalen! Dus de 19ct per kilometer mag dan ook zwaar omhoog!
towi1989 zegt
@rufctr01: dan moet je die 19 cent wel al krijgen
vaakbenjetebang zegt
Jeetje, dit is zelfs voor Nederlandse begrippen erg knullig en doorzichtig. Voor een paar tientjes extra per maand jaag je namelijk iemand niet naar een nieuwere auto, dat is immers ordes van grootte duurder. Een vrij gemakkelijke manier om wat extra geld te genereren dus, anders niets.
Op zich is er weinig op tegen om oudere diesels uit het straatbeeld te willen halen op basis van uitstoot, maar kom dan met positieve maatregelen.
rufctr01 zegt
De mensen die in een oude diesel rijden bulken vaak niet van het geld! Vervolgens gaan we het deze groep nog moeilijker maken om een nieuwere auto te kopen die in NL al haast onbetaalbaar is gemaakt!
Alleen maar een smerig trucje van de Haagse Elite om de wegen leeg te krijgen.
slickrick zegt
@rufctr01: in principe betalen de diesel rijders de korting die op elektrisch rijden gegeven wordt.
posthumus zegt
Betaal graag die €15-16 per maand extra, als dat inhoudt dat ik nog een paar jaar door mag dieselen met de 156.
Maar het excuus van ‘ontmoediging’, die vlieger gaat niet echt op. Een schonere (= nieuwere) diesel zie ik niet zitten (weer investeren en inleveren op betrouwbaarheid). Benzine is voor mij niet rendabel (want dan moet er een Busso komen).
sabrerator zegt
@posthumus:
LPG?
Dat zou mijn keuze zijn. Ook ik ga die extra euro’s betalen, want nu nog een diesel van voor 2009. Gezien de kilometers wil ik daar nog een jaar of 3 – 4 mee rijden en dan eens kijken wat ik doe.
Als ik weer een eigen auto ga rijden i.p.v. lease, dan zoek ik een mooie XJ met V8 en zet die op LPG.
En anders doe ik weer een leasebak. Maakt niet veel uit wat, nieuwe auto’s zijn toch ruk.
moveyourmind zegt
Leuk dat bij de RDW niet geregistreerd is of het roetfilter al dan niet verwijderd is. Kan je straks weer achteraan, en met een beetje pech kan je straks nog kosten gaan maken om aan te tonen dat het roetfilter er nog onder zit. Ben je het geld ook kwijt.
karhengst zegt
Nu de BPM niet meer in eigen zak gestoken kan worden maar moet worden terug- of uitgegeven aan auto-gerelateerde zaken, moet er natuurlijk wel een compensatie komen.
Zoals hierboven reeds aangehaald wordt er dus gewoon een bepaalde groep die reeds in het verdomhoekje zit extra belast op een manier die te hoog is om je niet druk over te maken, maar te laag is om je gedrag voor te wijzigen.
Rick-dos zegt
Begrijp ff het probleem niet. Uit het voorbeeld blijkt al dat een oude Alfa diesel van 2006 ver onder de norm zit en dus geen fijnstoftoeslag hoeft te betalen. Auto is ook voor 1 september 2009 voor het eerst toegelaten maar de fijnstof is geregistreerd dus op doe basis hoef je ook geen toeslag te betalen. Zo vreemd zijn als je je roetfilter er uit gesloopt hebt dus dat zal ook geen toeslag opleveren.
Een Alfa uit 2006 was toen al niet de meest toonaangevende auto als het op milieu aankomt en toch hoef je geen toeslag te betalen laat staan andere diesels uit die periode.
Dus waar hebben we het hier eigenlijk over en waarom schieten bij mensen hier hun panties strak tegen het sterretje aan?
escort77 zegt
@Rick-dos: de “zware deeltjes” die gemeten worden in gram/kWh, die zijn niet geregistreerd bij deze 159, ook niet bij bijv een Golf bluemotion uit 2009. Misschien dat dit dan leidt tot de extra toeslag?
Rick-dos zegt
@escort77: Volgens de RDW kijkt de belastingdienst alleen naar de V.5 gegeven.
https://www.rdw.nl/over-rdw/actueel/dossiers/uitstoot-dieselautos
escort77 zegt
@Rick-dos: in de screenshot van @willeme vallen die zware deeltjes ook onder v5
Rick-dos zegt
@escort77: Klopt, maar wat niet geregistreerd is kunnen ze ook niet belasten. RDW heeft de fijnstofuitstoot bij de fabrikant opgevraagd of afgeleid van een vergelijkbaar voertuig.
“Meestal gaat het alleen om dieselvoertuigen van 2009 en ouder. Voor de meeste dieselvoertuigen is de fijnstofuitstoot al geregistreerd. Is dat nog niet het geval, dan heeft de RDW die alsnog bij de fabrikant opgevraagd of afgeleid van een vergelijkbaar voertuig. Deze eigenaren hebben inmiddels een brief van de RDW gehad.”
escort77 zegt
@Rick-dos: breng ze niet op ideeën hoor… Niet geregistreerd => voldoet niet aan de eisen => we gaan er van uit dat de auto vies is => betalen.
Beetje vergelijkbaar met milieuzones in steden en auto’s met katalysatoren en al dan geen U9 op het kenteken
Thomas20vt zegt
@escort77: zware deeltjes geldt voor vrachtwagens. Daarom is t bij een personenauto niet geregistreerd.
escort77 zegt
@thomas20vt: ahh, weer wat geleerd!
Ot92 zegt
@escort77: zojuist even gecontroleerd, bij ons Passat B8 staat het ook niet geregistreert. Betreft een originele NLse auto
Rick-dos zegt
@ot92: Heb je een brief van de RDW gehad? Zo niet, dan hoef je je niet druk te maken.
Ot92 zegt
@rick-dos: Ik weet haast zeker dat ik die niet ga ontvangen, het betreft namelijk een auto met een euro 6 diesel motor van eind 2015. Volgens @thomas20vt staat er enkel iets vermeld onder zware deeltjes als het een vrachtwagen betreft, vandaar dat er niks bij staat. Weer wat geleerd, dankje thomas.
Een maat van me heeft een transporter van 2007, die heeft nog geen brief ontvangen. Wellicht krijgt die ‘m binnenkort of volgend jaar pas.
elemento zegt
Vuile vieze honden. Mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen mogen nog harder aangepakt worden. Hele economie gaat naar de klote
mashell zegt
@elemento: blijkbaar dragen de mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen sowieso al te weinig bij aan de economie.
elemento zegt
@mashell: hele maatschappij ia op elkaar afgestemd. Wij hebben ook schoonmakers ,etc nodig. Ik kan nieuwe auto permitteren. Maar als buiten Nederland in de EU alle.export auto rijden in Roemenie Tjechie etc en wij hier milieu kosten moeten betalen valt mm broek.idd naar beneden
awesome zegt
@elemento: HET IS DE SCHULD VAN DE RABOBANK!!!!1!
pomoek zegt
Logische maatregel. Als je vervuilt betaal je. Snap het probleem niet. Dit artikel staat wel in de top 10 van meest onnozele stukjes van Autoblog. Goedendag zeg. Roverheid. Het lijkt Dumpert wel.
racemees1 zegt
@pomoek: Maar wel 40.000 man per jaar binnenhalen die ook allemaal gaan consumeren, autorijden en een huis willen.
Bevolking is met 2 miljoen gestegen de afgelopen jaren, absurd.
Dan kan je regeltjes verzinnen wat je wilt, maar dit is dweilen met 10 kranen open..
Totaal verkeerd bezig hier.
hansiepie zegt
@racemees1:
Dit dus.
En en daar gaan je belastingcenten ook nog eens heen.
BaRa zegt
@racemees1: De bevolking is de voorbije kwart eeuw inderdaad gestegen van 15 miljoen naar 17 miljoen. Hoezo, de afgelopen jaren? Ofwel weet je niet wat ‘afgelopen jaren’ betekent, ofwel ken je de cijfers niet. Either way: je claim klopt niet.
racemees1 zegt
@bara: Zelf het probleem bevestigen en dan nog ontkennen. En dat heeft dan stemrecht..
notsobig zegt
@racemees1: Een kwart eeuw is bij jou één jaar? Bij deze de vraag of jezelf even je stemrecht wilt inleveren aub…
racemees1 zegt
@notsobig: In één jaar zegt ‘ie. Ik had niet verwacht na de andere reactie dat het nog dommer kon.. gewoon knap!
Een snelle rekensom leert dat 2.000.000/20= 100.000 per jaar aan inwoners erbij, jaar in jaar uit. Als je niet begrijpt dat dit het werkelijke probleem is, dan ben je af.
notsobig zegt
@racemees1: Gewoon knap hoe jij van een kwart eeuw 20 jaar kan gaan en het afgelopen jaren kan noemen. Gaan we de VOC tijd ook nog afgelopen jaren noemen? En zoals anderen aangeven, je hebt ook nog zoiets als geboortes in NL met nerderlandse ouders en oudjes die ouder worden. Niet alleen immigranten…
mashell zegt
@BaRa: je snapt toch dat fake news niet op feiten berust. 40.000 immigranten waarvan een groot deel ook weer vertrekt, daar kun je ontzettend lekker zinloos boos om maken. Gun dat de rechtse gele hesjes nou.
racemees1 zegt
@mashell:
Het probleem van dit land in 1 reactie samengevat, u doet het. Chapeau.
Het echte probleem; lees overbevolking blijven negeren. Van 15 naar bijna 18 miljoen is ook fake nieuws, de meeste zijn weer vertrokken joh…dat zien we…Plek, geld en natuur genoeg hier, komt allen!
pomoek zegt
@racemees1: bevolkingsgroei is dus niet alleen door immigratie. Het is iets dat gewoon gebeurd. Twee vragen: wat heeft het met het onderwerp te maken en 2: wat ga je er aan doen?
racemees1 zegt
@pomoek:
Het probleem is nou net dat mensen, net als jij, niet zien dat al deze genomen maatregelen, belastingen en gezeik veroorzaakt worden door het feit dat er teveel mensen in dit land op elkaar zitten.
Sterker nog, de deuren staan open voor iedereen die wilt komen, alles moet worden volgebouwd. Dus dit soort maatregelen vallen in het niet vergeleken de enorme uitstoot en consumptie die erbij komt.
pomoek zegt
@racemees1: Dat is dus geen antwoord op mijn vraag.
mashell zegt
@racemees1: juist jouw houding is het probleem. Door zelf niet bereid te zijn aan te passen of na de te denken maar gewoon de gemakkelijke weg te kiezen, we geven de immigranten de schuld gaat het mis in dit land. Maar die immigranten hebben nergens schuld aan. Daarom wordt dit land ook zo hard. Er wordt gewoon een zondebok aangewezen. Daarom kiest het volk van die nare rechtse partijen die er niet voor het volk maar voor de bedrijven zitten. En maar klagen, maar dat je maar 100 mag is de schuld van de VVD en het CDA die veel te toeschietelijk zijn naar de boeren (want die hebben een KvK nummer) er is een veel gemakkelijker oplossing is voor de milieuproblemen, gewoon de oorzaak: de veel te ver doorgeschoten intensieve veeteelt aanpassen.
tttijn zegt
@mashell: o ja die nare rationele partijen hebben het gedaan. Links is gewoon echt ‘evil’ maar daar ben je blind voor onder de norm moraal. Ben het wel.met je eens at de immigranten als.zondebok worden aangewezen. De echte schuldigen zijn de politieke partijen die de afgelopen 30 jaar bestuurd hebben. Zij zitten er allang niet meer voor de mensen en hebben hun eigen agenda.
tttijn zegt
@mashell: volgens zijn er al wat immigranten hier welkom geheten de laatste 50 jaar. Ieder mens begrijpt dat met het beleid dat in die is uitgevoerd je een parallelle samenleving creëert.
elemento zegt
@BaRa: 2 milj extra mensen. Veel mensen zijn gekomen als.expirts. er is in china india afrika juist extra toename van mensen
racemees1 zegt
@elemento:
Wist niet dat je behalve de plank mis kan slaan, een complete deur kan missen.
pa045 zegt
@racemees1: tot en met september waren het al 65000.
Voor de juiste beeldvorming: net zo veel als het aantal inwoners van een stad als Assen.
racemees1 zegt
@pa045: Valt wel mee joh, aldus verbazingwekkend veel mensen nog.
tttijn zegt
@racemees1: ja vind ik ook bizar. Denk ook dat er een groep mensen is die het bewust niet zien. Zij zijn even verantwoordelijk voor de bestuurlijke uitvoerders.
maotje zegt
@racemees1: dat het te druk word in t land ben ik t volledig mee eens. Maar 2 miljoen de afgelopen jaren lijkt me erg veel. Tenzijn je bedoelt 20 jr.
Dutchdriftking zegt
De vraag is even, hoeveel duurder wordt het écht? Gaat Willem extra betalen? En zo ja , hoeveel? Als een 25 jaar oude diesel (welke echt wel vervuilend is) meer gaat betalen snap ik het. Maar een 10 jaar oude diesel is juist erg duurzaam.
intimrasiert zegt
Ach dit is allemaal gerommel in de marge. De echte vuile bom is de BPM, wat is dat een ongelooflijke kick in the nuts naar iedereen die ook maar iets om auto’s geeft. Alle buurlanden lachen ons hard uit over hoe we worden genaaid. Meer dan 40k *extra* afschrijving op een RSQ3, toch om te janken.
jelmer zegt
De mate van gezond verstand in een artikel is omgekeerd evenredig aan het aantal keer dat de schrijver daar een beroep op claimt te doen.
V8Vantage zegt
Vervuiling hangt toch ook af van wat je tankt? ‘gewone’ diesel, bio diesel of xtl diesel…
dnadave zegt
Bizarre wensing voor de lupo 3L en audi a2 3L dit. Die werden omstreeks 2010 massaal uit Duitsland geimporteerd omdat ze mrb vrijgesteld zouden worden omdat ze zo schoon waren. 81 gram co2 hadden ze terwijl ze uit max 1999 kwamen. Een paar jaar later werd dit plots stopgezet. Toen kwamen de milieuzones in utrecht en rotterdam en waren ze opeens te vies om de stad in te mogen ondanks dat ze euro 4 waren, maar deze steden werkten nu eenmaal niet met euroklasse maar bouwjaar. En nu komt er dus een fijnstof boete bovenop. Van de schoonste naar de klas, naar ongewenste geschorste leerling.
rickthestig zegt
@dnadave: Ja logisch, een auto is ook volledig afgeschreven na 10 jaar. Zeker in Nederland…. Volgens de “wijzen” uit Den Haag zijn ze dan al doorgerot
elemento zegt
@dnadave: ik hoop dat ik met bmw diesel euro 6 niet veel wordt belast uit 2012
Ot92 zegt
@elemento: Euro 6 is na 2015. Jij hebt een euro 5, daarmee zit je voorlopig nog wel veilig.
dwfc zegt
Jaap, goed en luchtig geschreven, leest vrij vlot !
rickthestig zegt
Kunnen we Den Haag niet afstoten van Nederland? Doen we Amsterdam er ook meteen maar bij.
Thomas20vt zegt
Uitstoot deeltjes zwaar geldt niet voor personen auto’s. Is voor vrachtwagens e.d.
koen23 zegt
Wat een propagandistisch kut artikel zeg. Dit nieuws had echt in 6 zinnen gebracht kunnen worden zonder de extra 6 alinea’s subjectieve huilie van @jaapiyo.
Kunnen we niet weer gewoon auto ieuws krijgen i.p.v. dit soort schrijfsel waar Kim Jong Un likkebaardend van onderuitzakt in zijn stoel.
jeroen83 zegt
@koen23: zonder inhoudelijk mijn mening te geven over de schrijfstijl of inhoud van bepaalde artikelen. (Ben het er soms mee eens) dit is nog altijd geen nieuwssite (lijkt er vaak wel sterk op), maar een blog.
delaney zegt
Godsamme. Jullie Nederlanders zijn me toch brave mensen.
BaRa zegt
Ik zie het bezwaar niet. Luchtvervuiling is een probleem. Verbrandingsmotoren dragen daar hun deel aan bij. Voor nieuwe auto’s moeten we al heel lang de Euronormen volgen. Het is alleen maar logisch dat de vervuilende oudste exemplaren er nu eindelijk ook uit gaan. Je moet er trouwens geen afscheid van nemen, je wordt er gewoon op belast. Of het dan nog de moeite waard loont, is een simpele rekensom. Much ado about nothing at all. Beetje populistische toonaard, dit artikel.
jeroen83 zegt
@BaRa: van de ene kant heb je gelijk, maar het merendeel van de mensen die kleinere oude diesel rijdt vallen niet in de groep die het meest te besteden heeft. In plaats van een sloopregeling of verlaging van BPM wat vernieuwing van wagenpark zal brengen, lijkt dit juist op pesten. Door deze regeling worden de kosten voor deze groep hoger en zal de restwaarde verder dalen, wat vervanging van de auto alleen maar lastiger maakt. Als de regering echt een schoner wagenpark zou willen, zouden ze moeten beginnen met BPM verlaging. Dit zal vernieuwing geven en met namen jongere gebruikte auto’s zullen in waarde gaan dalen. Voor een sloopregeling in om te zorgen dat men de auto gaat vervangen voor een jonger exemplaar en hierdoor zal de vervuiling zich ook niet op de wereld verplaatsen. Schaf alle voordelen van leasen van oude auto’s af voor bepaalde groepen. Vervolgens na een aantal jaar pas ga je actief mensen pesten met regelgeving om ze uit de oude vervuilende diesels te krijgen. Ik realiseer me dat dit alles natuurlijk geld gaat kosten, maar in Nederland hebben we de financiën redelijk op de rit en het geld voor een beter milieu hoeft niet alleen bij de automobilist gehaald te worden.
mashell zegt
@jeroen83: maar een BPM verlaging komt komt pas over 20 jaar via een vijfdehands aan bij de mensen die door deze maatregel worden getroffen. Dat is geen oplossing voor dit probleem. Een sloop regeling mogelijk wel.
Je kunt je ook afvragen of de mensen die door deze maatregel getroffen worden nou zoveel rijden dat diesel voor hen de meest economische keuze is. Ik ben bang dat er veel van zijn die weinig rijden en toch een diesel hebben en dan is de maatregel gewoon terecht en helpt het hen een verstandiger keuze te maken.
jeroen83 zegt
@mashell: misschien heb je gelijk, maar ik denk dat dit sneller kan gaan dan je denkt (lees enkele jaren). Als jij in de markt bent voor een jong gebruikte auto en je kan ineens voor het zelfde geld een nieuwe krijgen is de keus makkelijk en zal de prijs van die jong gebruikte auto snel dalen. Vervolgens is er iemand die voor een auto van een jaar of 5/6 oud gaat, maar die kan door het voorgaande ineens een jong gebruikte kopen. Enzovoorts… Vanwege de hoge belasting verwacht ik ook niet dat er veel mensen een diesel rijden die het niet nodig hebben, alhoewel er natuurlijk nog erg veel mensen zijn die denken dat het omslagpunt bij 15K/20K km’s ligt, wat natuurlijk al lang niet meer het geval is
BaRa zegt
@mashell: zonder echte cijfers over wie nu wel of niet getroffen wordt, is niet uit te maken of je mensen hiermee nog verder in de armoede duwt. Bestaat de kans? Ja. Weten we hoe groot die is? Neen. Bouw je ’t artikel op die manier op, dan is daar niets op aan te merken. Nu is het gemekker.
maotje zegt
Prima maatregel. Zsm ontmoedigen die vieze oude stinkdiesels. Ze zijn gewoon de grootste vervuilers uit het nederlandse wagenpark.
toniominestrone zegt
@maotje: tot straks jouw benzine karretje aan de beurt is….
maotje zegt
@toniominestrone: zo ver zal het niet lopen. Als je alleen al de diesels met euronorm 4 en lager uit de gehele samenleving haalt heb je naast de toch al schoner wordend wagenpark (door verjonging) gewoon een enorma inhaalslag gemaakt.
Het verbannen van benzinevoertuigen zal wellicht een x degene zonder katalysator zijn maar daar houd t ook mee op.
toniominestrone zegt
@maotje: Ik help het je hopen.
fedal zegt
Lekker toch, zoals we door politiek Den Haag “bare” worden genaaid. Ik vind het niet gek dat er steeds meer personen een soa oplopen. Dat geku* over het milieu moet eens stoppen. Nederland draait door. En niet alleen wat het milieu aangaat. Nederland wordt echt een klaagland.
volvaudi zegt
Als ik het goed bekijk ben je als Euro 5 diesel rijder veilig. BMW E92 318d als referentie
RiKe zegt
Zet die prutsers af!
neal zegt
een ideetje… mss moeten er eens wat mensen hun mond beginnen open te trekken ipv op allerlei fora te lopen zeuren maar niets te ondernemen.
tttijn zegt
@neal: juist.
caprio zegt
Een hele goede… ROVERheid ipv Overheid, zo is het maar net als het op autos aankomt en nog een paar dingetjes. Wat ik altijd zo raar vind is dat de overheid en belastingdienst fouten maken die nooit of zelden tot excuses en/of tot compensatie leiden. Ook toezeggingen voor herstel van gemaakte fouten blijken vaak leugens te zijn, kijken we naar bv het afbouwen BPM, overschakeling naar WLTP en de Groningse schades aan woningen.
tttijn zegt
Goede maatregel voor de automarkt want: oude vervuilende diesels verdwijnen naar Afrika en de eigenaar kopen een nieuwe vervuilende auto.
shellplc zegt
Misschien kunnen ze de parkeertarieven ook nog wat verhogen.
Maar meestal ben je in de gemeentelijke garages nog wel wat goedkoper uit dan de private aanbieders zoals bijvoorbeeld Q park of interparking.
pieterg zegt
Euhh…
Extra heffing bij méér dan 0,005 uitstoot.
Een Alfa stoot 0,002 uit. 0,002 is voor zover ik weet nog altijd minder dan 0,005 dus met die Alfa gebeurt niks qua heffing.
Oftewel: dit hele artikel klopt niet.
ghini zegt
Een jaar geleden ben ik naar Amsterdam verhuisd omdat ik ging samenwonen. Ik heb toen een andere auto gekocht zodat ik voldeed aan de regels en een parkeervergunning kon krijgen. Nu komen ze zonder verdere aankondiging met deze verhoging. Wat mij het meest verbaasd is dat dit over iets meer dan een maand ingaat? Hoe kan dat? Ik heb als burger geen tijd om me aan te passen?
lenferink zegt
@ghini: Sinds juni 2015 is al bekend dat dit er aan ging komen! Dus een beetje naïef om in 2018 een diesel te gaan kopen.
ghini zegt
@lenferink: waar kan ik dat terug lezen?
lenferink zegt
@ghini: Dit staat in Autobrief II (https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2015/06/19/autobrief-ii)
Autoblog heeft er natuurlijk ook al een stuk over geschreven: https://www.autoblog.nl/nieuws/autobrief-ii-22-bijtelling-voor-iedereen-belasting-omlaag-77987
cossiekiller zegt
Dus als ik goed lees; als je een vervuilende diesel BEZIT, vervuil je iedereen de moeder en mag je €250 per jaar extra aftikken…
Nooit geweten dat een auto die stil staat, vervuild…
Dat is zo een beetje als je lief niet vogelen, wel cadeautjes kopen, om haar vervolgens strak aan haar toekomstig lief te kunnen aanbieden.
rob5nismo zegt
Mensen hoe sneller we beseffen dat we niet in een land maar in bedrijf wonen hoe beter het is “aluminium hoedje gaat af”
upp3rd0g zegt
Zojuist ook de bewuste brief ontvangen voor mijn BMW 1serie, in mijn geval staan er 2 waardes bij item V5,nl:
deeltjes licht = 0
deeltjes zwaar = niet geregistreerd
dus blijkbaar krijg ik de fijnstof toeslag omdat er nooit gemeten is hoeveel zware deeltjes er uit gestoten wordt…?