Dus als je naast een snelweg woont, is de kans op dementie groter? Volgens dit onderzoek is er reden tot onderzoek.
Elk jaar zijn er wel een paar van de studies, waarvan de uitkomsten opmerkelijk zijn en het nieuws halen. Vandaag is er weer zo eentje. In dit geval is er een studie gedaan naar verkeer en dementie.
Het is niet zomaar even een studie waarvan de uitkomst vast moest komen te staan. Het gaat hier om een studie, waarvan de uitslagen zijn gepubliceerd in het BMJ (British Medical Journal), waar men tien jaar over gedaan heeft. Bij het onderzoek waren twee miljoen mensen betrokken.
Geluidsoverlast van verkeer
Er werd gekeken naar de invloeden van het geluid langs de weg op de gezondheid. Als je dicht naast een snelweg woont, is de kans dat je meer stikstof en CO2 inademt groter dan als je in het bos woonachtig bent. Maar, ook het geluid van verkeer is dus gevaarlijk voor de gezondheid. Het geluid van wegverkeer vergroot namelijk de kans op dementie, met name Alzheimer’s.
Het gaat om verkeer op de weg en treinverkeer, dus voor mensen die vlak bij het spoor wonen. De uitkomst van de studie is namelijk dat in 1.216 van de 8.475 gevallen van dementie, de oorzaak geluidsoverlast van verkeer is. In 963 gevallen ging het om wegverkeer-geluidsoverlast en in 253 gevallen om overlast van treinverkeer.
Dementie onderzoek
Helemaal sluitend is het onderzoek nog niet. Zo is er geen rekening gehouden met de verschillen in geluidsisolatie in de huizen van de mensen die onderzocht werden.
Volgens Professor Timothy Griffiths is het onderzoek voornamelijk een aanleiding om verder te gaan onderzoeken. Ergens is er een duidelijk verband tussen geluidsoverlast van verkeer en verschillende soorten dementie.
De WHO (World Health Organization) pleit al jaren voor minder geluidsoverlast. Zij zien het al jaren als een gevaar voor de gezondheid van de mens. Dementie is een zeer serieuze aandoening en enorme uitdaging voor de medische wereld. Men voorspelt dat in 2050 er namelijk 130 miljoen mensen aan een vorm van dementie zullen lijden.
Via: The Guardian.
tinnemans zegt
Dit is wel een goeie verklaring voor de randstad.
dutch zegt
Ik wilde hier iets op zeggen maar ben even vergeten wat.
bierbuik zegt
@dutch: he, wat zeggie?
rollingstoned zegt
@dutch: Daar heb ik geen actieve herinnering aan 🙈
MarcoM zegt
@dutch: wat schreef je ook alweer
towi1989 zegt
De geluidsoverlast is het gevaar, niet dementie.
kniesoor zegt
Ook wetenschappelijk onderzoek is gebonden aan economische wetten. De suggestie tot verder onderzoek van Professor Griffiths kan deels in die context gezien worden : als de fonds-verstrekkende instanties het met hem eens zijn, kan-ie voorlopig weer even vooruit. Altijd prettig.
Dat alles laat overigens onverlet, dat de beste man een inhoudelijk punt zou kunnen hebben. Dit ter beoordeling van mensen, die daar meer verstand van hebben :)
Johanneke zegt
Dus de mensen die rondrijden met een muffler delete zien elkaar straks allemaal in een verzorgingstehuis terug. Leuk clubje.
geen1234 zegt
Volgens mij is dit een pruts onderzoek. Ik denk eerder dat de geluidsoverlast, de slaap beinvloed. Een bepaalde toestand van slaap, zuiverd de ‘verontreiniging’ die daar ontstaat gedurende de dag. Geen goede slaap is dus minder reiniging. En volgens mij was er al eens aangetoond dat bij die minder reiniging de alzheimer/demensie kans toeneemd.
sportabgasanlage zegt
@geen1234
Het is geen prutsonderzoek. Het onderzoek toont aan dat er causaal verband lijkt te bestaan tussen geluidsoverlast door verkeer en dementie: “In this large nationwide cohort study, we found transportation noise from road traffic and railways to be associated with an increased risk of all-cause dementia and dementia subtypes, especially Alzheimer’s disease,”
Verder zeggen ze: “Possible explanations for why noise may affect health include the release of stress hormones and sleep disturbance, which lead to heart disease, changes in the immune system and inflammation – all of which are seen as being linked to the onset of dementia.”
Wat jij zegt, zeggen zij dus ook, maar dat is slechts een hypothese en moet dus nog verder onderzocht worden.
potver7 zegt
De uitkomst van het onderzoek is dat er een verband is tussen de blootstelling aan verkeerslawaai en de kans op dementie.
Daarmee is het dus geen prutsonderzoek: jij roept min of meer hetzelfde gebaseerd op onderbuikgevoel, deze onderzoekers hebben het verband gevonden middels statistisch onderzoek. En ja, op allebei valt van alles af te dingen.
bernoulli zegt
Toen ik de kop las dacht ik dat mensen die langs een weg wonen telkens ondersteboven worden gereden door demente chauffeurs.
mc96 zegt
Doet me denken aan die studies waaruit zou blijken dat één glas wijn per dag gezonder was als geheel onthouden… uiteindelijk bleek dat men sociale factoren over het hoofd had gezien….
Vraag me hier ook af of men gekeken heeft naar de samenstelling en het leefpatroon van de bewoners van huizen dicht bij wegen of spoorrails en deze heeft vergeleken met bewoners van huizen in landelijke omgeving of wijken waar geen snelwegen of spoorlijnen langs lopen.
por100 zegt
Terecht punt. Huizen langs snelwegen zijn doorgaans goedkoper en worden bewoond door armere klassen die er een andere levensstijl op na houden dan minder armere klassen.
Ik kan je vertellen dat als ik geen cent te makken zou hebben dat ik dan tezamen met mijn kinderen een fatsoenlijke (ten cate) tent zou verkiezen boven een sociale huurwoning langs een snelweg of pak em beet de A10. Maar tegenwoordig leggen mensen voor zulke woningen rustig een half miljoen neer dus gelukkig zijn rijkere mensen nu ook de pineut. Terwijl je met een tent van 1000 euro en wat kookgerei van de kringloop al gezonder kan leven: wel iedere dag een fietstocht naar de voedselbank in de stad maken. Dat is wat minder. Armoede is misschien geen keus, maar een ongezond leven wel.
towi1989 zegt
Ten cate maakt geen tenten???
dutchneon zegt
Ten Cate maakt luxe tot heeeele luxe tenten… ben ze meerlaals tegengekomen!
por100 zegt
En nog even ter aanvulling: ten cate tent slaat op het ten cate doek dat veel producenten gebruiken om de hoge ademende en waterdichte kwaliteit van hun tent aan te tonen.
bitd zegt
@mc96: precies dit, al jaren zijn er onderzoeken waarbij mensen langs de snelweg de l#l zijn. Leven korter etc, maar zijn dan ook vaak de sociale onderklassen.
herve11f zegt
Hahaha