Die geweldige dubbelnokker in de Delta Evo-e heeft plaats moeten maken voor zoom-zoom en veel kilo’s.
Enkele weken geleden kregen we van Stellantis de bevestiging dat ‘ie er aan zat te komen: een elektrische Lancia Delta. De tijd is er klaar. Lancia is er klaar voor. Autofabrikanten maken gebruik van hun sterkste namen. Logisch, iedereen weet waarvoor het staat. En in de meeste gevallen hebben ze de rechten op de naam nog om te gebruiken. Een win win dus.
Waarschijnlijk voelt iedereen al aankomen wat er gaat gebeuren met de elektrische Lancia Delta. Een crossover-esque dinges-geval met elektromotor. Een Opel Mokka-e met alcantara bekleding en Lancia-badge. Dat terwijl iedereen denkt bij het horen van ‘elektrische Delta’ aan een Integrale zonder uitstoot. Toch?
GCK Exlusive-E Delta Evo-e
Deze GCK Exlusive-E Delta-E is precies die auto. Het is een zogenaamde elektromod. Dus een Delta-restomod waarbij de motor is vervangen door een elektrisch exemplaar. Laten we meteen beginnen met die motor. Het is een elektromotor die goed is voor 200 pk en 350 Nm. Dat is helaas bij overboost, continu is het maximum vermogen 122 pk en 200 Nm. Voor de context, een Delta Integrale Evo heeft 215 pk en 315 Nm wanneer je maar wilt.
De elektromotor wordt gevoed door een 29,9 kWh-accupakket. Hierdoor kun je 125 km rijden op een volle lading. Er is gekozen voor een kleiner accupakket omdat de auto anders veel te zwaar zou worden. Het apparaat weegt nu al namelijk 1.440 kg, meer dan 100 kg meer dan de originele Integrale. Wel bijzonder, de handgeschakelde vijfbak blijft behouden! Dus je wordt in elk geval nog een beetje betrokken bij het rijden van de elektrische Integrale. Ook leuk, 53 procent van het koppel gaat naar de achterwielen.
Restomod
Het exterieur is typisch restomod. In grote lijnen is alles voornamelijk opgeknapt. Wel zijn er diverse carbon details. Het staat een beetje vreemd in combinatie met de zichtbare schroeven bij (bijvoorbeeld) de koplampbehuizing. Ook het interieur is helemaal opgeknapt met nieuw alcantara en nieuwe sportstoelen. Van de Lancia Delta Evo-e worden 41 exemplaren gebouwd.
Eh, omgebouwd moet dat zijn. Je zult een echte Integrale moeten opofferen. Die auto’s hebben de klassiekerstatus inmiddels bereikt. Om die nu te verminken met een geruisloze motor en een hoop gewicht is wel heel erg veel gevraagd. Zeker omdat restomods lang niet altijd zo mooi zijn uitgevoerd als bij Singer.
Om te zorgen dat ook de meest verstokte petrolhead zijn Delta gaat onteren, is er de Lancia Delta Evo-e Rallye. Deze ‘Rallye’ heeft nog meer carbon, Martini-livery, lichtgewicht Sparco-kuipen en een veel straffer chassis. Daar worden er slechts 11 van gemaakt.
Robert zegt
Huh, 29,9 kWh capaciteit en toch slechts een bereik van 125 km? Ik dacht dat de meeste moderne EV’s zo’n beetje 10 km/ kWh konden halen.
alpina007 zegt
@RRRobert: nee hoor… i3 verbruikt al 20kwh per 100km. Taycan turbo s 35kwh…ik reken altijd tussen de 25en 30kwh beetje afhankelijk van het model
mashell zegt
De zuinigen doen zo rond de 15 kWh/100km (Tesla Model3) en de zuipers zo rond de 20 kWh/100km (e-tron, Ioniq5). De zuipers doen dus 5 km/kWh, dat maakt deze Delta (1,16 km/kWh) tot een flinke zuipschuit, precies zoals je het verwacht van een sportieve wagen. Maar niet wat je van een lichtgewicht jaren 80 gebakje met een mini accu, blijkbaar zijn de verliezen in die handgeschakelde versnellingsbak zeer aanzienlijk!
timberleek zegt
Verliezen in de versnellingsbak zullen zeker niet alles zijn.
De jaren 80 “aerodynamica” draagt hier zeker niet positief aan bij.
En ik kan me voorstellen dat voor een dergelijke one-off build geen tijd/geld is om een optimale afstemming van hardware te maken. Een elektromotor kun je op elke straathoek krijgen. Een maximaal efficiente, in jouw formfactor passende, in jouw toerenbereik opererende elektromotor niet. Die zijn duur, zeldzamer en niet zelden op maat gemaakt. Dat kan niet uit voor zo’n project als dit.
Hetzelfde met motorcontrollers en accu’s. De optimale optie op alle plekken kan alleen uit voor veel geld of grote aantallen. Beide is waarschijnlijk niet gewenst voor zo’n project.
fanboy zegt
@rrrobert: De niet al te grote EVs zitten denk ik vaak op 16kWh de 100km, erg afhankelijk van het gebruik.
10km/kWh is mogelijk als jij zo’n platte Ioniq hebt of Tesla model 3 en je gaat als een oma rijden. Dan heb je dit zo te pakken. Vooral de Ioniq (niet die nieuwe) is het beste daarin.
Dit is echter een vierkant hok, en het zou nog wel eens een gelijkstroom motor kunnen zijn die op de versnellingsbak zit. Dan heb je dus ouderwets aandrijfverliezen en een minder zuinige motor dan je in meeste EVs vindt.
HB zegt
Er komt een dag dat we allemaal elektrisch rijden en men zich afvraagt waarom we al die fantastische klassiekers hebben omgebouwd…zo jammer dit
Robert zegt
@heinb: ik voorzie een tweedeling. Een categorie originele klassiekers, met ICE, pronkend in een museum, of hooguit uitgelaten op een circuit. En een tweede categorie, gerestomodde klassiekers, zoals de bovenstaande Lancia, waarmee op de openbare weg mag worden gereden.
Dit zal nog wel enkele jaren duren, maar uiteindelijk onvermijdelijk zijn, vrees ik.
fanboy zegt
@rrrobert: Ja de restomods (ook die met benzine trouwens, maar zeker de elektrische) zouden je in staat moeten stellen de klassieker dagelijks te rijden. Dus meer comfort, goedkoper en schoner te rijden. Maar vooral dat je niet een 30 of 40 jaar oude motor iedere dag gaat rijden, wat minder betrouwbaar is.
Maar met deze Lancia ben ik minder overtuigd van het nut.
bischero zegt
Eh nee. Gewoon nee. Met heel veel uitroeptekens.
Michel-GR zegt
Erg gaaf! Waar te bestellen?
Le-on wheels zegt
Op die eeuwig brandende plek bij die rooie gast met hoorns
herve11f zegt
Nog een zielsverkoping
krisp zegt
Hoewel ik echt fan ben van goede restomods en van conversies naar BEV, moet je dat bij dit soort auto’s niet willen. De motor is een cruciaal onderdeel van de beleving van deze auto, en die haal je eruit. Doe dit met een DS, Landrover of een VW T1, maar niet met sportauto’s met een mythische status.
sab993s zegt
Gelukkig is er geen echte Evo opgeofferd
Corrado16v zegt
Dus, hij gaat er in alle opzichten op achteruit. Right.
MarcoM zegt
Ik zeg doen, dan worden ze tenminste weer gebruikt, nu staan de meeste onder een kleedje en ziet bijna niemand ze meer.
alpina007 zegt
Wat is dit??? Hoezo niet “gewoon” een 80+ kWh accupakket en minimaal 400pk 😓😓😓
mashell zegt
Is de wagen niet veel te klein voor een 80 kWh accupakket?
jmeverts zegt
@mashell: oke dan doen we 40kWh met 400 pk
RiKe zegt
125km bereik? Ja in ideale omstandigheden, in de praktijk dus ongeveer 70/80km, zeker in de winter. Volstrekt idioot dat dit gemaakt wordt
AscariGT zegt
Erg jammer dit.
MarcoM zegt
@AscariGT: hoezo, nu staan de meeste altijd binnen onder een doekje.
AscariGT zegt
Dat is niet de reden dat ze binnen staan onder een doekje.
intergrale zegt
Eeeh nee gaat niet gebeuren.
flyerbunch zegt
Dit is geen EVO, maar een body van een 16V. Dat ze er dan een EVO label op plakken voor marketing redenen is gewoon jammer. Een echte EVO gaan onteren is dus niet bij!
Eduardo Cuvelier zegt
GCK Exlusive-E Delta Evo-e – Score :
– ParadymCoast : ‘Photo Booth’
– https://www.youtube.com/watch?v=zRvXdIeBDVA